نصب و رسوب زدایی مبدل ثانویه پکیج بوتان

گرمایش

رسوب زدایی مبدل ثانویه پکیج از کارهایی است که باید به شکل دوره­‌ای و حداقل سالی یک بار انجام شود، به خصوص در مناطقی که آب به خاطر وجود املاح زیاد سریع رسوب می­‌کند. دلیل رسوب گرفتن پکیج­‌ها و نیاز به رسوب زدایی مبدل ثانویه و رسوب زدایی مبدل اصلی پکیج، به خاطر فرآیند حرارت دادن آب و تبخیر آن است که با گذر زمان منجر به رسوب گرفتن قطعات و لوله‌های پکیج می‌­شود.

البته هر اندازه که سختی آب بیش‌تر باشد میزان و سرعت رسوب گرفتن قطعات پکیج بیش‌تر خواهد بود. منظور از آب سخت، آبی است که درصد املاح معدنی در آن بالا است.

مشکلاتی که در صورت مواجه شدن با آن‌ها باید اقدام به رسوب زدایی مبدل ثانویه پکیج نمایید عبارتند از:

  1. خوب گرم نشدن و یا سرد شدن زود به زود آب گرم مصرفی
  2. طول کشیدن بیش از حد زمان برای گرم شدن آب
  3. خوب گرم نشدن رادیاتورها در فصل زمستان
  4. کم بودن فشار آب گرم در شیر آشپزخانه و دوش حمام
  5. روشن شدن ارور شماره 70 و یا چشمک زدن چراغ­های 40، 70 و 80 در پکیج
  6. بالا رفتن فشار و بارسنج پکیج
  7. سر و صدا و تق تق در هنگام روشن شدن پکیج

پکیج‌ها دارای دو مبدل هستند، مبدل اصلی و مبدل ثانویه. اصول کلی رسوب زدایی مبدل اصلی و ثانویه تقریباً مشابه است بجز یک مرحله اضافی که مخصوص رسوب زدایی مبدل ثانویه است و در این مقاله به آن اشاره خواهیم کرد.

رسوب زدایی مبدل ثانویه پکیج

در رسوب گیری پکیج با توجه به این‌که پکیج تک مبدله یا دو مبدله باشد تفاوت‌هایی وجود دارد. پکیج بوتان، اپتیما و … دارای مبدل اولیه و مبدل ثانویه هستند و به آن‌ها پکیج دو مبدله گفته می‌شود. در پکیج‌های دو مبدله برای انجام رسوب زدایی باید مبدل ثانویه را باز کرده و رسوب زدایی نمود.

تعمیر پکیج

در ادامه روش رسوب زدایی مبدل ثانویه پکیج را به شکل مرحله به مرحله شرح می‌دهیم؛ البته لازم به ذکر است که رسوب زدایی پکیج را به هیچ وجه خودتان انجام ندهید زیرا علاوه بر احتمال وارد آمدن آسیب به مدار و سیستم پکیج، ممکن است به دلیل استفاده از اسید، خطراتی نیز متوجه خود شما شود. بنابراین اگر به رسوب زدایی مبدل ثانویه و مبدل اصلی پکیج نیاز داشتید، می‌توانید این‌کار را به سرویسکاران ماهر آچاره بسپارید.

مبدل ثانویه پکیج

برای رسوب زدایی مبدل ثانویه پکیج به وسایل زیر نیاز داریم:

  1. ماسک، دستکش و عینک ایمنی
  2. آلن دسته بلند
  3. فاز متر
  4. پیچ گوشتی
  5. دیسکلر یا اسید 33 درصد
  6. اورینگ مبدل ثانویه (4 عدد، در دو اندازه کوچک و بزرگ)
  7. سطل یا تشت پلاستیکی
  8. پمپ آب کولر
  9. دو عدد شلنگ (هر کدام 1 متر)
  10. دو عدد سر شلنگی 1.2 تو رزوه
  11. دو عدد کیت شستشوی مبدل ثانویه
  12. سه عدد بست شلنگ

برای رسوب زدایی مبدل ثانویه دو روش وجود دارد، روش اول در صورتی انجام می‌شود که به پمپ کولر دسترسی نداشته باشیم و روش دوم در زمانی استفاده می‌شود که پمپ آب کولر در اختیار باشد.

آموزش رسوب زدایی مبدل ثانویه پکیج بدون استفاده از پمپ

قبل از هر کاری به این دلیل که با اسید کار می‌کنیم باید از دستکش، ماسک و عینک ایمنی استفاده نماییم.

  1. در ابتدا برق و گاز پکیج را قطع نمایید.

باید آب مدار گرمایشی را به طور کامل تخلیه کنید. برای این کار:

 تمام شیرهایی که در زیر پکیج قرار دارد را ببندید (معمولاً سه عدد شیر در زیر پکیج قرار دارد که دو عدد از این شیرها رفت و برگشت شوفاژ هستند و شیر دیگر مربوط به ورودی آب سرد است).

  1. شیر پرکن پکیج را با چرخاندن در جهت عقربه‌های ساعت باز کنید.
  2. یکی از شیرهای آب گرم منزل را باز کنید تا آب مدار گرمایشی پکیج تخلیه می­شود. (بهتر است شیر آب گرمی باز شود که در پایین­ترین ارتفاع است، مثلاً شیر آب گرم شلنگ توالت)
  3. بعد از اطمینان از اتمام تخلیه آب پکیج که با رسیدن عقربه فشار بر روی عدد صفر مشخص می­شود، با کمک پیچ‌گوشتی کاور پکیج را باز کرده و بردارید.
  4. پانل برد پکیج را خوابانده و با اطمینان از این‌که عقربه فشار پکیج روی صفر قرار دارد ، اقدام به باز کردن مبدل ثانویه نمایید.
  5. برای باز کردن مبدل ثانویه، قسمت کوتاه آچار آلن را روی پیچ مبدل بگذارید (در پشت پمپ قرار گرفته است) و با نیم دور چرخاندن آن را شل کنید. در ادمه با کمک فازمتر, پیچ‌های مبدل را کاملاً باز کنید.
  6. پیچ دوم مبدل را با استفاده از قسمت بلند آلن تا آخر باز کنید. توجه کنید که در این مرحله برای جلوگیری از افتادن مبدل ثانویه، حتماً با دست مبدل ثانویه را پشت نگه دارید.
  7. اکنون با احتیاط مبدل ثانویه را بیرون آورده و با تکان دادن تمام آب داخل آن را خالی نمایید.
  8. مبدل ثانویه را داخل یک تشت پلاستیکی که تا نیمه در آن آب ریخته شده است بگذارید تا توسط اسید به بخش بیرونی بدنه مبدل آسیبی وارد نشود.
  9. اکنون با کمک یک قیف اسید یا جوهر نمک را از یک سمت داخل سوراخ‌های مبدل بریزید. دقت کنید که این کار را حتماً یک طرفه انجام دهید.
  10. نکته مهم: هنگامی که برای اولین بار در داخل یک مبدل رسوب گرفته اسید ریخته می‌شود، بلافاصله اسید از همان دهانه ورودی به صورت جوششی خارج می­شود و ممکن است به اطراف پاشیده شود؛ بنابراین برای جلوگیری از بروز حادثه، استفاده از عینک ایمنی و دستکش الزامی است.
  11. بعد از حدود 10 دقیقه با استفاده از فشار آب اسید و رسوبات را از مبدل خارج کنید.
  12. اگر رسوب زیاد بود و هم­چنان مقداری از رسوب از مبدل ثانویه جدا نشد، مجدد مقداری دیسکلر (اسید) داخل مبدل ثانویه ریخته شود و بعد از چند دقیقه به آرامی با آچار یا چکش چند ضربه به مبدل وارد کنید  تا رسوباتی که از داخل به آن چسبیده است کنده شود.
  13. دوباره با استفاده از فشار آب اسید و رسوبات را از مبدل خارج کنید، می‌توانید از چند ضربه نیز برای خالی شدن کامل رسوبات استفاده کنید.

کار رسوب زدایی مبدل ثانویه در این‌جا تمام می‌شود مگر این‌که هنوز رسوبات به طور کامل تخلیه نشده باشد، که در این‌جا باید به این صورت کار را ادامه دهید:

مبدل ثانویه را روی شعله اجاق گاز قرار دهید و هنگامی که کاملاً داغ شد آن را از روی شعله برداشته و روی زمین بگذارید، سپس با چکش مجدداً چند ضربه به مبدل وارد کنید تا کاملاً رسوبات کنده شوند. در نهایت با استفاده از فشار آب به خوبی مبدل را شستشو دهید.

نکته: تأکید می‌کنیم که به هیچ وجه در مورد مبدل اولیه (اصلی) از روش چکش و ضربه استفاده نکنید، این روش فقط مخصوص سوب زدایی مبدل ثانویه پکیج است.

نصب مبدل ثانویه پکیج

بعد از اتمام رسوب زدایی مبدل ثانویه پکیج، باید مبدل را دوباره نصب کنید. برای این کار بهتر است از اورینگ­های نو برای نصب مجدد مبدل ثانویه استفاده کنید. اورینگ‌های نو را در سر جای خود قرار دهید و برای این‌ که در هنگام بستن مبدل نیفتند می‌توانید از گریس استفاده کنید؛ برای نصب مبدل ثانویه اکنون مبدل را به حالتی قرار دهید که شیارهای روی آن در سمت چپ قرار بگیرد.

رسوب زدایی مبدل ثانویه

آموزش رسوب زدایی مبدل ثانویه پکیج با استفاده از پمپ

  1. در این روش بعد از این‌که مبدل ثانویه را به طریقه گفته شده در روش قبلی باز کردید، کیت شستشوی مبدل را به آن ببندید و دو عدد سر شلنگ 1.2 را روی کیت‌ها ببندید، اکنون دو عدد شلنگ یک متری را که کنار گذاشته بودید با کمک بست به سر شلنگ‌ها محکم متصل کنید.
  2. یکی از شلنگ‌ها را درون سطل پلاستیکی بگذارید و شلنگ دیگر را با کمک بست محکم به خروجی پمپ کولر وصل کنید.
  3. پمپ کولر را درون تشت پلاستیکی بگذارید و داخل تشت پلاستیکی اسید یا دیسکلر بریزید . باید تشت تا نصف ارتفاع پمپ از دیسکلر پر شود.
  4. شلنگ و پمپ را با دست نگه‌ دارید و باید شخص دیگری سیم پمپ را به برق وصل کند تا پمپ شروع به شستشوی مبدل ثانویه کند. این کار باید حدود 15 دقیقه ادامه داشته باشد.

نکته: پیشنهاد می‌شود در فاصله این 15 دقیقه، هر 5 دقیقه یک بار پمپ خاموش شود تا اسید فرصت جرم‌زدایی رسوبات را داشته باشد.

شستشو و رسوب زدایی مبدل ثانویه با استفاده از پمپ کولر، علاوه بر سرعت بیش‌تر عملکرد بهتری را نیز در جرم زدایی دارد.

راه‌هایی برای پیشگیری از رسوب گرفتن مبدل

با انجام چند راهکار، پکیج بسیار کم‌تر از قبل رسوب خواهد گرفت و نیاز کم‌تری به رسوب زدایی خواهد داشت.

این راهکارها عبارتند از:

  1. استفاده از فیلتر پلی مگنت یا پلی فسفات
  2. استفاده از صافی برنجی برگشت در پکیج
  3. تزریق محلول ضد رسوب به داخل سیستم و رادیاتورها
  4. استفاده از پکیج در دمای زیر 60 درجه

در صورت نیاز تعمیر پکیج بوتان و سایر برندها با آچاره در تماس باشید.

4/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه

  1. با سلام و تشکر از آموزش و راهنمایی تان
    اگر همراه با توضیحات تصاویر مربوط به آن قسمت هم می گذاشتید خیلی بهتر بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا