بررسی ویژگی‌ های انواع شومینه گازی + هزینه نصب و نگهداری

سرمایش و گرمایشبخاری گازیگرمایش

در شب‌های سرد زمستانی، تنها یک چیز لذت‌بخش‌تر از آتش طبیعی است، و آن شعله آتشی است که نیاز به مراقبت و نظافت خاصی ندارد و گرمایش آن در تمام خانه پخش می‌شود. این ویژگی امروزه در انواع شومینه گازی وجود دارد.

شعله‌های آبی که در شومینه‌های قدیمی نشان از سوخت ناقص گاز داشتند، امروزه در شومینه‌های مدرن جای خود را به شعله‌هایی با رنگ طبیعی داده‌اند. شعله‌هایی که به رنگ قرمز درخشان یا زرد و نارنجی در کنار تکه‌های شبیه چوب از جنس سرامیک می‌سوزند و سوسو می‌زنند و نمایی از یک آتش واقعی را تداعی می‌کنند.

شومینه‌های گازی، گرمایش و ظاهر شعله طبیعی را بدون نیاز به تمیز کردن خاکستر ارائه می‌دهند. محبوبیت این شومینه‌های گازی در سال‌های اخیر افزایش یافته که دلیل این مسئله راحتی استفاده و بازدهی انرژی بیشتر است. ویژگی‌های اصلی شومینه‌های گازی، نحوه خروج گازهای احتراقی و ساختار فیزیکی آن‌ها است.

اولین عنصری که باید در مورد یک سیستم گازسوز مدنظر قرار گیرد، تهویه گازهای تولیدی در اثر فرآیند سوختن است که این مسئله کاملا به چیدمان و مقررات ساختمان‌سازی در محل زندگی شما وابسته است. ممکن است شما به دنبال تعمیر بخاری و تعمیر و راه‌اندازی شومینه در محل باشید، که در این صورت می‌توانید از متخصصین آچاره کمک بگیرید.

انواع شومینه‌ گازی

اگر قصد خرید شومینه داشته باشید، ممکن است انواع شومینه‌ گازی موجود در بازار کمی گیجتان کنند که اصلی‌ترین آن‌ها عبارتند از: شومینه‌ دودکش‌ دار روکار، شومینه‌ هیزمی و شومینه‌ دودکش‌ دار توکار.

هر یک از این شومینه‌ها بسته به سیستم تولید گرمایش و ساختار تخلیه گاز خروجی، قیمت‌های مختلفی دارند. 2 مدل دودکش روکار و دودکش توکار برای گرم کردن خانه بکار می‌روند؛ در حالی که مدل هیزمی بیشتر برای ظاهر جذاب و بوی خوبی که سوختن چوب تولید می‌کند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همه مدل‌های شومینه گازی می‌توانند با دریچه یا بدون دریچه ساخته شوند که در مدل بدون دریچه، انرژی حرارتی مستقیماً در محیط خانه در جریان است. البته مدل‌های دیگری نیز از نظر وجود دریچه خروجی گاز وجود دارند که شامل مدل دریچه طبیعی یا B-Vent، مدل دریچه مستقیم و مدل بدون دریچه می‌شوند.

هزینه نصب شومینه گازی

انواع شومینه گازی ؛ مدل دودکش روکار

این مدل شامل یک مشعل در داخل یک جعبه فلزی است که در قسمت مخصوص شومینه در اتاق قرار می‌گیرد. گرمایش از طریق فاصله‌ای که میان جعبه فلزی و باکس شومینه قرار دارد، ساطع شده و محیط خانه را گرم می‌کند.

همچنین مسیر دودکش در بالا برای خروج گازهای تولیدی حاصل از فرآیند سوخت در نظر گرفته شده است. این مدل، هم می‌تواند دارای دریچه و هم بدون دریچه با یک صفحه فلزی ثابت یا صفحه شیشه‌ای ثابت باشد.

مدل هیزمی

 کم‌هزینه‌ترین مدل شومینه، از این نوع است که فقط یک دسته هیزم از جنس سرامیک نسوز به‌همراه یک مشعل گاز برای آن استفاده شده و این مجموعه در محل مخصوص شومینه در اتاق قرار می‌گیرند. نصب و راه‌اندازی این مدل به مسیرهایی برای خطوط گازکشی و برق‌کشی نیاز دارد. برخی از این مدل‌ها دریچه دارند و برخی بدون دریچه هستند.

این مدل‌ها معمولاً دارای یک دمپر هستند که برای خروج گاز استفاده می‌شود و عموماً بخشی از حرارت ایجادشده و هوای مطبوع اتاق نیز به‌همراه گازهای تولیدی از محیط خارج می‌شوند و بنابراین بازدهی انرژی گرمایشی کمتری نسبت به 2 مدل دیگر دارند. ظاهر زیبا و کلاسیک، مهم‌ترین ویژگی این مدل از شومینه‌ها است.

نصب انواع شومینه گازی

مدل دودکش‌ توکار

اگرچه ساختار این شومینه‌ها شبیه به شومینه‌های دودکش‌دار روکار بوده و از یک باکس فلزی تشکیل شده است؛ اما نیازی به دودکش یا محل مخصوص شومینه که در دیوار تعبیه شده باشد، ندارد. این مدل نیز می‌تواند دارای دریچه یا بدون دریچه باشد و گازهای حاصل از سوخت از طریق منافذ ایجادشده در دیواره پشتی از محیط خارج می‌گردد.

انواع شومینه هیزمی

جایگزین هیزم در انواع شومینه‌ گازی چیست؟

در شومینه‌های گازی به‌جای هیزم سرامیکی می‌توان از مواد دیگر استفاده کرد که جلوه زیباتری داشته و به‌همان اندازه از مقاومت حرارتی بالا برخوردار هستند.

زغال‌ سنگ سرامیکی

در این مدل، توده‌ای از اجرام سیاه‌رنگ با درخششی شبیه زغال‌سنگ گداخته بکار می‌رود که حس کلاسیک به شومینه گازی می‌دهد.

جایگزین هیزم در شومینه‌ گازی

سنگ

سنگ‌های سرامیکی رنگی به‌نام Calico در این مدل استفاده می‌شود که به‌صورت نامنظم در داخل اتاقک کوره قرار می‌گیرند و ظاهر بسیار جذابی ایجاد می‌کنند که کاربرد زیادی در دکوراسیون داخلی دارد.

عکس شومینه سنگی

شیشه

در این مدل نیز از خرده شیشه‌های رنگی یا بی‌رنگ برای ایجاد جلوه‌ای زیبا و بازتاب رنگ‌های شعله استفاده می‌شود.

قیمت شومینه شیشه ای گازی

دلایل انتخاب انواع شومینه گازی به جای شومینه چوبی

شومینه‌های چوبی ظاهر و حس فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کنند اما شومینه‌های گازی نسبت به آن‌ها دارای مزیت‌های فراوانی هستند:

  1. نیازی به حمل و چیدمان چوب‌ها در آن نیست.
  2. اثری از خاکستر، دوده، بوی دود و پسماندهای حاصل از سوختن چوب نیست.
  3. در شومینه‌های گازی با کمک ریموت کنترل‌ها می‌توانید شعله را از راه دور روشن، خاموش یا تنظیم کنید.
  4. شعله شومینه خاموش نمی‌شود و نیازی به مراقبت ندارد.
  5. وجود پنل‌های شیشه‌ای باعث می‌شود که حرارت ایجادشده مانند شومینه‌های چوبی از دودکش خارج نشود.
  6. در سوختن چوب تنها 10 تا 30 از انرژی به‌صورت گرمایش آزاد می‌شود؛ در حالی‌که در شومینه گازی بین 75 تا 99 درصد انرژی به گرمایش تبدیل می‌شود و بازدهی بالاتری دارد.
  7. برخی مدل‌های شومینه‌های گازی تقریباً در هر مکانی مانند حمام، زیرزمین یا حیاط، بدون نیاز به دودکش قابل تعبیه هستند.

انواع شومینه گازی

انواع شومینه‌ گازی: دارای دریچه یا بدون دریچه، کدام بهتر است؟

شومینه گازی دود یا بو تولید نمی‌کند، اما شعله‌های آن گازهای مسموم‌کننده‌ای نظیر مونوکسیدکربن و اکسید گوگرد تولید خواهند کرد که خطرآفرین است. شومینه‌های دارای دریچه این گازهای خطرناک را به بیرون هدایت می‌کنند؛ در حالی که مدل‌های بدون دریچه آن‌ها را به محیط اتاق می‌فرستند.

مدل دارای دریچه

ایمن‌ترین و کارآمدترین روش تهویه، یک سیستم دو لوله‌ای است که به تهویه مستقیم معروف است. یک لوله، هوای تازه خارج خانه را برای احتراق به محیط بسته احتراق هدایت کرده و دیگری گازهای احتراق را به بیرون می‌فرستد.

همان‌طور که در شکل زیر نشان داده شده است، لوله‌ها می‌توانند از دودکش بالا رفته یا مستقیماً از طریق یک دیواره بیرونی به محیط خارج برسند. این واحدها 70 تا 85 درصد بازدهی انرژی دارند.

اجزای شومینه

مدل بدون دریچه

این واحدها فاقد دریچه خروجی هستند؛ بنابراین می‌توانند در هر مکانی نصب شوند. این سیستم دارای بازدهی 99 درصدی است؛ زیرا همه گرمایش آن وارد اتاق می‌شود و البته آلاینده‌های گازی نیز همراه گرما وارد فضا می‌شوند.

به دلیل مشکلاتی که در زمینه کیفیت هوا در این سیستم وجود دارد، سنسورهای کاهش اکسیژن در این سیستم تعبیه شده است تا اگر سطح اکسیژن اتاق به کمتر از 18% کاهش یابد (مقدار 20.9% طبیعی است)، به‌طور خودکار آن‌ها را خاموش ‌کند.

ویژگی‌ های شومینه‌ گازی مدرن

ویژگی‌ انواع شومینه گازی مدرن

ارتقای سیستم‌های شومینه‌ گازی مدرن سبب افزایش راحتی استفاده و بهبود ظاهر آن‌ها شده است. از جمله این ویژگی‌ها عبارتند از:

  1. قابلیت تنظیم ارتفاع شعله: این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد که تنها با تنظیم ارتفاع شعله، میزان گرمایش آن را تنظیم کنید.
  1. ترموستات دیواری: این سیستم به‌صورت خودکار میزان حرارت شومینه را با تنظیم دستی یا به کمک ریموت از راه دور تنظیم می‌کند.
  1. احتراق با جرقه الکتریکی: این قابلیت، نیاز به شعله پیلوت را در این شومینه‌ها از بین برده و در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد کرد.

قیمت شومینه گازی

  1. روشنایی LED:‌ با استفاده از نورپردازی LED جلوه خاصی را شبیه سوسو زدن در داخل باکس فلزی شومینه به‌وجود می‌آورد.
  1. باتری پشتیبان:‌ باتری پشتیبان در صورت قطعی برق نیز روشن شدن شومینه را امکان‌پذیر می‌سازد.
  1. فن داخلی:‌ این فن هوای داخل اتاق را به فضای پشت باکس فلزی هدایت کرده و هوای گرم‌شده را نیز به داخل اتاق می‌فرستد.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر بخاری و شومینه!

شومینه‌ گازی در چه مکان‌هایی قابل‌نصب است؟

شومینه‌های گازی در مکان‌های مختلفی قابل نصب هستند، از جمله:

حمام

شومینه بالای وان یکی از کاربردهای این سیستم در حمام است. می‌توان از مدل‌های 2 طرفه نیز استفاده کرد که در اتاق مجاور نیز قابل‌ استفاده باشد.

محل نصب شومینه‌ گازی

اتاق‌خواب

در اتاق‌خواب نیز می‌توانید از شومینه گازی استفاده کنید. این سیستم نه‌تنها محیطی عاشقانه و آرام‌بخش فراهم می‌کند؛ بلکه استفاده از ریموت کنترل به شما کمک می‌کند تا از روی تخت، میزان گرمای اتاق را بدون برخاستن تنظیم کنید.

قیمت شومینه گازی

پاسیو و حیاط

در حیاط، ایوان و حتی پاسیوی منزل خود می‌توانید از شومینه استفاده کنید. در این حالت سرمای شب را به گرمایی لذت‌بخش تبدیل خواهید کرد. نیازی به استفاده از دودکش در این مدل نیست؛ چراکه شومینه در فضای باز است و تنها استفاده از مدل‌های بدون دریچه با سنسور اکسیژن کفایت می‌کند.

نصب شومینه گازی

اتاق نشیمن

می‌توانید از مدل‌های باکس توکار در اتاق نشیمن استفاده کنید که از شعله‌های طبیعی و شیشه‌های خرد شده برای انعکاس بهتر نور شعله استفاده می‌کند.

زیرزمین

استفاده از شومینه‌های چوبی در زیرزمین‌ها به دلیل جریان هوای محدود می‌تواند باعث ایجاد دود گردد. بهترین گزینه برای زیرزمین‌ها استفاده از شومینه‌های گازی با تهویه مناسب است که در زیر اتاق‌های طبقه بالا قرار می‌گیرد.

قیمت شومینه برقی

هزینه نصب و راه‌اندازی انواع شومینه‌ گازی چقدر است؟

بسته به منطقه زندگی شما، محلی که می‌خواهید شومینه در آن نصب گردد و از همه مهم‌تر، انواع شومینه دیواری، برقی، گازی، سنگی، هیزمی و غیره، هزینه‌های آن متفاوت خواهد بود.

در برخی از موارد، نصب شومینه به‌خصوص در شومینه‌های دیواری، سنگی و آجری، کمی تغییرات در ساختار اتاق موردنیاز است و باید بنایی شود. در این صورت هزینه مواد و مصالح بنایی نیز به‌صورت جداگانه به هزینه نصب شومینه اضافه خواهد شد. بر اساس نوع و مدل شومینه گازی، حدود قیمت نصب این سیستم به صورت ذیل است:

  • هزینه نصب شومینه گازی حدود 200.000 تا 500.000 تومان
  • هزینه نصب شومینه برقی حدود 200.000 تا 400.000 تومان
  • هزینه نصب شومینه سنگی حدود 500.000 تا 1.500.000 تومان
  • هزینه نصب شومینه هیزمی حدود 400.000 تا 1.000.000 تومان
  • هزینه نصب شومینه آجری حدود 500.000 تا 1.500.000 تومان

انواع شومینه گازی مدرن

نکاتی در مورد نصب و راه‌اندازی انواع شومینه‌ گازی

برای نصب شومینه باید حتما این نکات را مدنظر قرار دهید:

  • نصب شومینه معمولاً به سازه‌ نیاز دارد؛ بنابراین فرآیندی نسبتاً زمان‌بر است اما در صورتی که از نصاب ماهر و مجرب استفاده کنید، این زمان کمتر خواهد شد.
  • محلی که می‌خواهید شومینه را در آن نصب کنید، یک فاکتور مهم در تعیین نوع و انواع مدل شومینه گازی خواهد بود. مثلاً استفاده از شومینه برقی در محیط‌های مرطوب خطرآفرین است یا محیط‌های کوچک برای استفاده از مدل‌های بدون دریچه توصیه نمی‌شوند. در نتیجه پیش از انتخاب نوع شومینه، از متخصصین نصب شومینه مشورت بگیرید.

جمع‌بندی

هزینه راه‌اندازی و نگهداری انواع شومینه‌های هیزمی بیشتر از شومینه‌های گازی بوده و بازدهی گرمایش آن نیز کمتر است؛ بنابراین استفاده از آن‌ها بسیار کم شده است. انواع شومینه‌ گازی جایگزین بسیار مناسبی هستند که هم بازدهی بالایی دارند و هم حس خوب آتش طبیعی را در خانه ایجاد می‌کنند.

اگر به نصب یا سرویس شومینه گازی نیاز دارید، می‌توانید از خدمات تخصصی آچاره استفاده کنید. تکنسین‌های ماهر آچاره با رعایت تمام نکات ایمنی، شومینه گازی شما را برای فصل سرما آماده خواهند کرد.

3.9/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا