تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

تاریخ تولید لاستیک

خودروسرویس و نگهداری

هیچ می‌دانستید که لاستیک‌های ماشین هم تاریخ انقضا دارند و هنگام خرید، باید به تاریخ تولید لاستیک توجه کنید؟ خیلی از رانندگان متوجه این قضیه نیستند و اصلاً به تاریخ تولید لاستیکی که برای ماشین خود می‌خرند توجه نمی‌کنند، حال این که این بی‌توجهی می‌تواند خساراتی به بار بیاورد.

لاستیک‌فروشانی هم هستند که لاستیک‌های قدیمی خود را برای این‌که رد کنند، به‌جای لاستیک ماشین نو به مشتریان می‌فروشند. این وضع بیشتر درمورد فروش لاستیک‌های خارجی صدق می‌کند که به دلایل متعددی، از جمله مشکلات فنی، در کشور سازنده‌شان به فروش نرسیده‌اند و به صورت محموله‌ی قاچاق وارد به کشورهای جهان سومی وارد می‌شوند.

در این مقاله قصد داریم درباره‌ی تاریخ تولید لاستیک ، و خساراتی که در صورت استفاده از لاستیک کهنه ممکن است گریبان‌گیر راننده و سرنشینان خودرو بشود صحبت کنیم.پیش‌تر، مقاله‌ای در خصوص دانستنی‌های لاستیک ماشین هم منتشر کرده‌ایم که بد نیست آن را هم بخوانید.

چرا باید به تاریخ تولید لاستیک توجه کرد؟

بی توجهی به تاریخ تولید لاستیک ماشین حوادث جبران ناپذیری را رقم میزند

بعضی رانندگان نمی‌دانند که لاستیک هم تاریخ انقضایی دارد و از یک جایی به بعد، استفاده از آن می‌تواند زیان‌بار باشد. حتماً شما هم دیده یا شنیده‌اید که رانندگانی ناگهان وسط راه، بدون هیچ دلیل خاصی لاستیکشان صدای بلندی داده و ترکیده، بدون این که روی جسم تیزی برود.
تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

خیلی‌ وقت‌ها ممکن است در مسیر ناشناخته‌ای مشغول رانندگی باشید یا شرایط آب‌وهوا خیلی خوب نباشد، اما لاستیک ناگهان دچار مشکل شده و شما را متوقف می‌کند. بنابراین، لازم است که حتماً به تاریخ تولید لاستیک توجه کرد و ببینیم که چطور اصلاً باید تاریخ لاستیک را خواند.

نحوه خواندن تاریخ تولید لاستیک

چگونه تاریخ تولید لاستیک ماشین را بخوانید

اگر به جداره‌ی بیرونی لاستیک توجه کنید، یک عدد چهار رقمی می‌بینید که نشان‌دنده زمانی است که لاستیک تولید شده. این چهار عدد، سال تولید و هفته زمان تولید را به شما نشان می‌دهند.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

دو رقم اول از چپ = تعداد هفته

دو رقم دوم = سال ساخت

مثلاً، اگر روی لاستیک نوشته شده که ۱۲۰۹ می‌توانیم نتیجه بگیریم که تاریخ تولید این لاستیک برمی‌گردد به ۱۲مین هفته از سال ۲۰۰۹. یا تاریخی که در عکس می‌بینید، ۲۵۱۷ را نشان می‌دهد. یعنی ماشین در ۱۵مین هفته از سال ۲۰۱۷ ساخته شده است.

عمر مفید لاستیک چقدر است؟

لاستیک سالم خودرو تا سه سال عمر می‌کند

می‌دانستید خیلی از تصادفات جاده‌ای به این علت رخ می‌دهد که لاستیک ماشین در زمان مناسب تعویض نشده و منقضی بوده است؟

عمر مفید هر لاستیک حداکثر تا سه سال است و استفاده بیشتر از آن می‌تواند صدماتی به بار بیاورد. حتماً بعد از این مدت اقدام به تعویض لاستیک ماشین کنید تا از هر گونه مشکلِ احتمالی، اجتناب کنید.

چگونه بفهمیم لاستیک عمر مفید خود را کرده یا نه؟

لاستیک از چند لایه تشکیل شده است که لایه‌ی رویی آن، آج یا گل لاستیک نام دارد. وظیفه‌ی این قسمت، این است که نگذارد اجسام تیز وارد لاستیک شده و منجر به سوراخی و پنچری تایر بشوند.

علاوه‌بر آن، بیشتر بودن ضخامت آج باعث می‌شود تا چسبندگی لاستیک بیشتر باشد و رانندگی در جاده‌های لغزنده را ایمن‌تر می‌کند. عمق آج در یک لاستیک تازه، ۵.۹ میلی‌متر است. پیشنهاد ما و تعمیرکاران این است که اگر آج لاستیک کمتر از ۱.۶ میلی‌متر بود، از آن لاستیک استفاده نکنید چرا که این رقم، حداقل ضخامتی است که آج لاستیک باید داشته باشد.

۲ دلیل دیگر که نشان می‌دهند زمان زیادی از تاریخ تولید لاستیک گذشته

  • تغییر رنگ خطوط روی لاستیک
  • ترک‌های دیواره لاستیک

آیا تاریخ تولید لاستیک ایرانی هم مانند تاریخ تولید لاستیک خارجی است؟

فرقی ندارد. شما چه از لاستیک ایرانی استفاده کنید و چه از لاستیک خارجی، توصیه می‌شود که بیش از سه سال از آن لاستیک کار نکشید و اقدام به تعویض آن کنید.

تاریخ تولید لاستیک کویر ، تاریخ تولید لاستیک بارز ، تاریخ تولید لاستیک هانکوک ، تاریخ تولید لاستیک کومهو ، … هر برند لاستیکی که استفاده می‌کنید، چه ایرانی و چه خارجی، حتماً تاریخ تولید آن روی بدنه‌ی لاستیک درج شده است.

به چه علت باید به تاریخ تولید لاستیک توجه کرد؟

این نکته را باید در نظر داشته باشید که لاستیک، پیش از این که خریداری بشود زمانی هم در انباری گذرانده است. گاهی فروشندگان، لاستیکی را که مدت زیادی در انبارشان مانده، به جای جنس نو به فروشنده‌ها می‌فروشند. این وضع بیشتر در مورد لاستیک‌های خارجی که در انبارهایمان مانده صدق می‌کند، پس فکر نکنید که جنس خارجی همیشه بهتر از اجناس داخلی است.

لاستیک‌های خارجی، همانطور که قبل‌تر هم اشاره کردیم، بعضاً ممکن است ایراددار بوده باشند و به طور قاچاق وارد کشور شده باشند. البته این نکته درباره‌ی همه‌ی لاستیک‌های خارجی نیست.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

لاستیک ممکن است ظاهری نو و بی‌نقص داشته باشد، اما زیاد ته انبار مانده باشد و ساختار داخلی‌اش ایراد پیدا کرده باشد. علاوه‌براین‌ها، هر لاستیک تا از شرکت تولید‌کننده خارج شود و به نمایندگی‌ها برسد، چیزی مابین شش ماه تا یک سال طول می‌کشد بنابراین توجه به تاریخ تولید لاستیک ضروری است.

آیا انبارداری مناسب عمر لاستیک را بالا می‌برد؟

انبارداری درست باعث بالا رفتن طول عمر لاستیک می‌شود

لاستیک، از مواد آلی ساخته شده است. هرچه بیشتر زمان بگذرد، بیشتر احتمال خراب شدنش می‌رود. این موارد، می‌توانند عمر مفید لاستیک را کم کنند:

  • نور مستقیم خورشید
  • دمای خیلی زیاد یا خیلی کم
  • رطوبت زیاد

اما اگر انبارداری اصولی و مناسب صورت بگیرد، می‌توان از لاستیک محافظت کرد. در خیلی کشورهای پیشرفته، قوانین سفت ‌و سخت و استانداردهای زیادی وجود دارد که انبارداران مجبور به رعایت آن‌ها هستند. برای این کار آن‌ها مجبورند که شرایط مناسب برای نگاه‌داری از لاستیک‌ها را فراهم کنند؛ شرایطی که از لاستیک‌ها در برابر اشعه ماورابنفش و شرایط متفاوت آب و هوایی مراقبت کند.

نتیجه گیری

تمام مواردی که در طی مقاله گفته شد، از جمله نوع آج، چسبندگی، و ترک‌های دیواره لاستیک، می‌توانند بر عملکرد آن استفاده کنند. تمام اجزای خودرو که پراستفاده هستند مانند لاستیک، جعبه دنده، و پدال‌ها، هر چند وقت یکبار باید بررسی و در صورت نیاز تعویض شوند تا کارآیی مناسبی داشته باشند وگرنه می‌توانند آسیب‌ها و خساراتی زیادی برای سرنشینان خودرو ایجاد کنند.

امیدوار هستیم که جواب تمام سوالات مورد نظرتان را در طی این مقاله پیدا کرده باشید. اگر در زمینه تعویض لاستیک، یا هر جزء دیگری از ماشین نیاز به مشاوره یا خدمات داشتید فراموش نکنید که می‌توانید از تعمیرکاران ماهر آچاره کمک بگیرید. برای این کار تنها کافی است که با شماره ۱۴۷۱ تماس حاصل فرمایید یا از طریق سایت و اپلیکیشن آچاره با ما در ارتباط باشید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید