تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

آموزش تهیه واکس داشبورد ماشین در خانه

خودروسرویس و نگهداری

همان‌طور که به زیبایی و برق زدن اشیای درون منزلمان اهمیت می‌دهیم، باید در تمیزی و شفافیت اجزای داخلی ماشین نیز بکوشیم. یکی از قسمت‌های خودرو که اغلب برای تمیز کردن نادیده گرفته می‌شود، داشبورد است. معمولاً این قسمت به دلیل استفاده کمی که دارد، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. تهیه واکس داشبورد ماشین در خانه به‌راحتی امکان‌پذیر است. استفاده از جرم‌گیر داشبورد ماشین به همراه براق‌کننده، پوشش جذابی برای داشبورد خودرو شما ایجاد می‌کند.

تهیه واکس داشبورد ماشین

تهیه واکس ماشین برای برق انداختن و تمیزی بیشتر داشبورد امری الزامی است. شما نمی‌‌توانید همان طور که قسمت‌های بیرونی ماشین خود را در کارواش می‌شویید، داشبورد ماشین را نیز تمیز کنید. برای تمیز کردن داشبورد باید به شیوه‌ای دیگر اقدام کرد.تهیه واکس داشبورد ماشین

تمیز کردن داشبورد کار ساده‌ای است. موادی که برای ساخت واکس داشبورد در خانه نیاز دارید، عموماً در دسترس‌اند. جوش شیرین، روغن‌های گیاهی و الکل عمده مواد تشکیل‌دهنده واکس داشبورد هستند. پاک‌کننده‌هایی مانند خمیردندان و ورقه‌های خشک کن استفاده راحت‌تری نسبت به محلول‌های ترکیبی دارند. ما در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا روش تهیه بهترین واکس داشبورد ماشین در خانه را یاد بگیرید.

تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

مواد لازم برای تمیز کردن داشبورد ماشین

قبل از اینکه به چگونگی ساخت واکس داشبورد در خانه بپردازیم، وسایل لازم برای تمیز کردن داشبورد را معرفی می‌کنیم. لوازم مورد نیاز برای تمیز کردن داشبورد عبارتند از:

  • دستمال توالت
  • حوله میکروفایبر
  • فرچه
  • پارچه تمیز
  • مسواک
  • بطری اسپری

البته نیازی نیست تمامی موارد گفته شده در بالا را آماده کنید، اما در دسترس بودن آنها کار شما را با کیفیت‌تر و راحت‌تر خواهد کرد. برخی عقیده دارند که استفاده از دستمال کاغذی برای برق انداختن داشبورد ممکن است اثراتی از دستمال روی داشبورد بر جای بگذارد. اعتقاد بر این است که بهترین جنس پارچه برای تمیز کردن داشبورد، حوله میکروفایبر است. با این وجود اگر موفق به تهیه حوله میکروفایبر نشدید، از دستمال‌های کاغذی استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی : رفع آفتاب سوختگی خودرو

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

سرکه؛ بهترین ماده برای تمیز کردن داشبورد ماشین

یکی از مواردی که در زمان تمیز کردن داشبورد ماشین اهمیت دارد، درخشان شدن آن است. درخشان کردن داشبورد با استفاده از محلول ساخته شده از ترکیب روغن بچه، صابون ظرفشویی و سرکه امکان‌پذیر است. سرکه ماشین را ضد عفونی می‌کند و درخششی بدون رگ بر جای می‌گذارد. صابون ظرفشویی نیز چربی‌ها و آلودگی‌ها را از بین می‌برد. روغن بچه پلاستیک را برق می‌اندازد و آن را زیبا می‌کند.

روش اول در تهیه واکس داشبورد ماشین

برای تهیه واکس داشبورد ماشین با استفاده از این روش لوازم زیر را تهیه کنید:

  • 1 قاشق غذاخوری سرکه سفید
  • 1 فنجان آب گرم
  • 1قاشق چایخوری صابون ظرفشویی
  • 1 تا 2 قاشق چایخوری روغن بچه
  • پارچه برای تمیز کردن
  • بطری اسپری

برای استفاده از این دستور، مواد را در بطری اسپری بریزید و خوب تکان دهید. محلول را روی پارچه تمیز و بدون پرز اسپری کرده و روی داشبورد بکشید. این دستور برای اکثر سطوح سخت و پلاستیکی ماشین شما مناسب است. از این دستور برای برداشتن برچسب از سپر یا پنجره نیز می‌توان استفاده کرد.

دومین روش برای تهیه واکس داشبورد ماشین

در این روش از جوش شیرین برای تهیه واکس داشبورد ماشین استفاده می‌کنیم. جوش شیرین یکی از بهترین منابعی است که برای خنثی کردن بو در قسمت‌های مختلف می‌توان از آن استفاده کرد. اگر ماشین شما بوی توله سگ، دود سیگار یا شیری که کودکتان دو روز پیش خورده است را می‌دهد، جوش شیرین به کمک شما می‌آید. با استفاده از این ماده هم قسمت‌های داخلی ماشین خود را تمیز می‌کنید و هم بوهای ناخوشایند درون آن را از بین می‌برید.

در مورد داشبورد چطور؟ ترکیب جوش شیرین و اسانس مورد علاقه شما راهی بسیار خوب برای پاکیزه و خوشبو کردن داشبورد است. همچنین ترکیب این دو، محلولی را به‌وجود می‌آورد که با تمام پارچه‌ها تناسب دارد. 1 فنجان جوش شیرین را با 10 قطره روغن اسانس مورد علاقه‌تان ترکیب کنید و از آن برای خوشبو کردن داشبورد استفاده کنید.

بهترین روش برای ترکیب این دو ماده ریختن آنها در یک شیکر کوچک، شبیه چیزی که برای افشاندن پنیر پارمزان استفاده می‌شود، است. مطمئن شوید که اسانس در تمام یا اکثر ذرات جوش شیرین نفوذ کرده باشد. مخلوط را روی داشبورد بپاشید.

مطلب پیشنهادی : آیا ریمپ ecu برای ماشین ضرر دارد؟

جوش شیرین برای تمیزی داشبورد

قبل از اینکه پودر را با جاروبرقی از روی داشبورد بردارید، اجازه دهید تا حداقل به مدت 1 ساعت روی آن بماند. اگر ترجیح می‌دهید که ترکیبتان حالت مایع بیشتری داشته باشد، مقداری آبلیمو نیز به آن بیفزایید. نهایتاً با یک پارچه نرم مواد را از روی داشبورد پاک کنید.

روش سوم تهیه واکس داشبورد ماشین

در سومین روش از تهیه واکس داشبورد ماشین، با استفاده از آبلیمو و روغن زیتون به ساخت جرم‌گیر داشبورد ماشین اقدام می‌کنیم. روغن زیتون و آبلیمو تنها برای استفاده در آشپزخانه نیستند؛ روغن زیتون در ایجاد تمیزی و براقیت نیز کاربرد عمده‌ای دارد. با مخلوط کردن آبلیمو و روغن زیتون، ترکیب فوق‌العاده‌ای برای تمیزی و براقیت داشبورد ماشین درست کنید.

مشابه کاری که سرکه و صابون ظرفشویی انجام می‌دهند، اسید سیتریک موجود در لیمو نیز به حذف ذرات چربی و گرد و غبار کمک می‌کند. روغن زیتون موجود در این فرمول براق‌کننده داشبورد، باعث درخشندگی و جذابیت داشبورد شما می‌شود. روغن زیتون همچنین به عنوان محافظی در برابر آلودگی و آسیب عمل می‌کند.

برای تهیه واکس داشبورد ماشین با استفاده از آبلیمو و روغن زیتون، نصف فنجان آبلیمو را با 1 فنجان روغن زیتون در بطری اسپری کوچک مخلوط کنید و خوب تکان دهید. محلول را روی یک پارچه میکروفایبر اسپری کرده و سطح داشبورد را با آن تمیز کنید.

مطلب پیشنهادی : علائم خرابی توربو خودرو

آبلیمو و روغن زیتون

از این فرمول براق‌کننده داشبورد می‌توانید برای تمیز کردن و برق انداختن صندلی‌های چرمی نیز استفاده کنید. با این وجود برای پیشگیری از بروز مشکلات احتمالی، سطح کوچکی که در معرض دید نباشد را با محلول تست کنید.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

چهارمین روش برای تهیه واکس داشبورد ماشین

در این روش از خمیردندان برای تهیه واکس داشبورد ماشین استفاده می‌کنیم. خمیردندان به دلیل فرمولاسیونی که دارد، قادر است تا لکه‌های موجود روی داشبورد را از بین ببرد. در حقیقت خمیردندان بهترین پاک‌کننده‌ای است که می‌توانید به عنوان لکه‌بر از آن استفاده کنید. خمیردندان برای تمیز کردن برخی فلزات، کاشی‌ها و حتی پارچه‌ها نیز قابلیت استفاده دارد.

مقدار کمی از خمیردندان را به لکه مورد نظر اعمال کنید. اگر لکه برای تمیز شدن نیاز به کمی مالش دارد، از مسواک برای این کار استفاده کنید. به‌آرامی خمیردندان را روی لکه مالش دهید. هرگز عمل اسکراب را به‌سختی و شدت انجام ندهید. از یک پارچه مرطوب و نرم استفاده کنید. پارچه از جنس وینیل یا مواد ظریف‌تر نیز مناسب است.

تمیزی داشبورد با خمیر دندان

بعد از اتمام کار، با آب گرم محل مورد نظر را تمیز کرده و بعد خشک کنید. برای این روش و تمام روش‌های دیگری که در مورد ساخت واکس داشبورد در خانه گفته شد، ابتدا ترکیب مورد نظر را روی سطح کوچکی که کمتر در معرض دید باشد امتحان کنید و در صورتی که واکنش نامناسبی به‌وجود نیامد، از آن برای تمیز کردن داشبورد استفاده کنید.

روش آخر برای تهیه واکس داشبورد ماشین

در این روش از الکل مالشی استفاده می‌کنیم. الکل برای تمیز کردن قسمت درونی داشبورد انتخاب مناسبی است. می‌توان آن را روی سطح خارجی نیز استعمال کرد، اما خطر تغییر رنگ و ظاهر داشبورد وجود دارد. رقیق کردن الکل با آب قبل از استفاده، میزان تغییر ظاهر داشبورد را کاهش می‌دهد اما قبل از مصرف حتماً آن را تست کنید.

برای تهیه این ترکیب، نصف فنجان آب گرم را با نصف فنجان الکل مالشی ترکیب کنید. ترکیب این دو باید به نسبت برابر صورت گیرد. با استفاده از یک پارچه تمیز مقداری از محلول را روی لکه بمالید و به‌آرامی ضربه بزنید. این محلول برای تمیز کردن شیشه پنجره نیز بسیار خوب عمل می‌کند و برای تمیز کردن شیشه جلو یا عقب خودرو بدون ایجاد رگه‌های ناخوشایند، عالی است.

تمیز کردن داشبورد ماشین با ورقه‌های خشک کن

از جمله محصولات پاک‌کننده‌ای که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند، ورقه‌های خشک کن هستند. این ورقه‌ها تنها برای لباس‌های شستنی کاربرد ندارند، بلکه از آنها برای حفظ بوی تازگی و تمیزی درون ماشین نیز می‌توان استفاده کرد. ذرات گرد و غبار به ورقه‌های خشک کن می‌چسبند و از روی سطح پاک می‌شوند.

با استفاده از این ورقه‌ها می‌توانید قسمت بالای داشبورد خودرو، دریچه‌های هوا یا سقف خودرو را نیز از ذرات گرد و غبار پاک کنید. هنگام تمیز کردن دقت داشته باشید که ورقه‌ها تمام شکاف‌ها و دریچه‌ها را پوشش دهند. این ماده تمیزکننده به عنوان خوشبوکننده‌ای لذت‌بخش نیز عمل می‌کند.

مطلب پیشنهادی : علائم خرابی پوشش دریجه سوپاپ موتور خودرو

جمع‌بندی

در این مقاله روش‌های مختلف تهیه واکس داشبورد ماشین توضیح داده شد. چه بخواهید از پاک‌کننده‌های چند منظوره مانند سرکه یا جوش شیرین استفاده کنید یا نمونه‌های منحصر به فرد و جدید را به‌کار برید، این مطلب به دردتان خواهد خورد. می‌توانید روش‌های مختلف را امتحان کنید تا ببینید کدام یک با خودرو و سلیقه شما سازگارتر است.

سوالات متداول

در ادامه برخی سوالات رایج در مورد تهیه واکس داشبورد ماشین را پاسخ داده‌ایم.

1.بهترین واکس داشبورد ماشین کدام است؟

بهترین واکس داشبورد ماشین وجود ندارد! سرکه و جوش شیرین موادی چند منظوره هستند که می‌توانید برای تمیز کردن داشبورد ماشین به‌کار ببرید. ترکیب این مواد با مواد دیگر باعث ساخت سبک‌های مختلفی از جرم‌گیر داشبورد ماشین خواهد شد. ورقه‌های خشک کن و خمیردندان نیز مواد دیگری هستند که به شما در تمیزی داشبورد کمک می‌کنند. نمونه‌های مختلف را امتحان کنید تا ببینید کدام یک بهتر روی داشبورد شما جواب می‌دهد. واکس‌های آماده موجود در بازار نیز کیفیت خوبی دارند و به عنوان جرم‌گیر داشبورد ماشین و براق‌کننده آن انتخاب مناسبی هستند.

2.برای ساخت واکس داشبورد ماشین در خانه از چه موادی می‌توان استفاده کرد؟

سرکه، جوش شیرین، الکل، اسانس‌های مختلف، آبلیمو، صابون ظرفشویی، خمیر دندان، ورقه‌های خشک کن و … موادی هستند که برای تهیه واکس داشبورد ماشین در خانه استفاده می‌شوند.

3.چطور می‌توانم جرم‌گیر داشبورد ماشین را در خانه تهیه کنم؟

موادی مانند سرکه، جوش شیرین، خمیردندان، آبلیمو که در فرمول براق‌کننده داشبورد به‌کار می‌روند و تمام ترکیباتی که از این مواد در ساخت آنها استفاده شده است، خاصیت جرم‌گیری دارند. برای تهیه جرم‌گیر داشبورد ماشین در خانه از این مواد استفاده کنید. به علاوه جرم‌گیر داشبورد ماشین در انواع مختلف به صورت آماده در بازار وجود دارد که استفاده راحتی داشته و قدرت پاک‌کنندگی زیادی نیز دارند.

4.تهیه واکس داشبورد ماشین در خانه بهتر است یا خرید واکس‌های آماده؟

اگر از جمله افرادی هستید که دوست دارید همه چیز را به صورت طبیعی داشته باشید، تهیه واکس داشبورد ماشین در خانه برای شما ایده‌آل است. با این وجود اگر حوصله ترکیب کردن مواد مختلف برای ساخت واکس را ندارید یا ترجیح می‌دهید از مواد ساخت کارخانه استفاده کنید، واکس‌های آماده موجود در بازار را به شما پیشنهاد می‌کنیم که کیفیت خوبی هم دارند.

4.7/5 - (18 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید