تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

سوالات متداول و دانستی‌های لاستیک ماشین

خودروسرویس و نگهداری

لاستیک، یکی از قلب‌های خودروی شماست که بدون آن، قادر به حرکت نیستید. پاسخ به سوالات متداول و دانستنی‌های لاستیک ماشین، از ضروری‌ترین اطلاعاتی‌ست که به راحتی می‌تواند به شما برای افزایش عمر خودروی‌تان کمک کند. زمانی که شما بر روی لاستیک ماشین خود زوم کنید، به آسیب‌های بیشتری از آن پی‌ می‌برید. لاستیک ماشین، در هر حرکت، گرما و ساییدگی زیادی را تحمل می‌کند. به همین دلیل در هر بار استفاده، از عمر آن کاسته و به استهلاک آن اضافه می‌شود.

سوالات متداول و دانستنی‌های لاستیک ماشین

چطور اندازۀ چرخ ماشین را پیدا کنیم؟

اندازۀ چرخ یک ماشین، به صورت معمول از روی اعداد روی کنارۀ لاستیک استخراج می‌شود. البته ممکن است زمانی که شما برای خواندن این اعداد، تلاش می‌کنید، گیج شوید! اصلاً نگران نباشید، این طبیعی است! با این داده‌ها، حالا بدون ترس، می‌توانید این ارقام را تحلیل کنید:

1. مدل

اولین حرف، نشانگر مدل لاستیک ماشین است. حرف P برای نشان‌دادن لاستیک ماشین‌های مسافری معمولی به کار می‌رود. اگر با LT برخورد کردید هم نشانگر این است که لاستیک شما، متعلق به ردۀ کامیون‌های سبک است. نبود عددی، چه معنی می‌تواند داشته باشد؟ اگر با این حالت روبرو شدید، احتمالاً استاندارد سازندۀ لاستیک شما، متریک اروپایی است.

2. عرض لاستیک

فاصلۀ بین یک سمت لاستیک تا سمت دیگرش، عرض آن خوانده می‌شود. حتماً دقت کنید که این عدد، بر واحد میلیمتر نوشته می‌شود!

3. نسبت ابعاد

با تقسیم ارتفاع سطح مقطع بر عرض سطح مقطع، نسبت ابعاد لاستیک ماشین به دست می‌آید. این عدد به صورت درصد، گزارش می‌شود و به صورت مستقیم با ابعاد جنبی لاستیک، ارتباط دارد.

نسبت ابعاد لاستیک ماشین

4. شیوه ساخت

شیوۀ ساخت لاستیک ماشین، در واقع چگونگی بافت الیاف آن را نشان می‌دهد. حرف R نشانگر لاستیک رادیال، D نمادی از لاستیک دیاگونال و B به عنوان الگویی از لاستیک بایاس به کار می‌رود

تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

مطلب پیشنهادی جوش آوردن موتور خودرو

5. قطر چرخ

فاصله بین یک سمت تا زهوار طرف دیگر، نشانگر قطر چرخ است.

6. شاخص بار

این شاخص بر حسب کیلوگرم یا پوند گزارش می‌شود. عدد شاخص بار لاستیک، نشانگر بیشترین میزان باری است که یک لاستیک می‌تواند در حالت بیشترین عدم تعادل، تحمل کند.

شاخص بار لاستیک

7. نرخ سرعت

بیشترین سرعتی که یک لاستیک می‌تواند بهترین عملکرد را داشته باشد، نرخ سرعت آن را نشان می‌دهد. مهم‌ترین موضوع در خواندن این عدد، توجه به این موضوع است که این عدد، امن‌ترین حالت عملکرد لاستیک را نشان می‌دهد. پس می‌توان در حالت‌های کمتر از آن، بیشترین استفاده را کرد و مواظب بود که از این عدد تجاوز نکرد چرا که ممکن است موجب خطرات جبران‌ناپذیری شود.

8. علائم استاندارد حرکتی

این اعداد، مثل پروانه استاندارد دستگاه، خیال شما را از اینکه لاستیک شما، شرایط لازم برای یک حرکت امن را دارد، جمع می‌کند.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

9. اعداد هویتی

این اعداد، در ابتدا سال تولید لاستیک ماشین را مشخص می‌کنند. با خواندن آن‌ها شما می‌توانید مطمئن باشید که یک لاستیک کهنه را استفاده نمی‌کنید. کد UTQG به کیفیت لاستیک اهمیت می‌دهند و مشخصه‌هایی مثل دمای عملکرد، کشش و یا سطح تحمل آج‌های لاستیک را نشان می‌دهند.

مطلب پیشنهادی آموزش کامل جدا کردن لاستیک از رینگ

فشار لاستیک را چطور کنترل کنم؟

یکی از مهم‌ترین بخش‌های سوالات متداول و دانستنی‌های لاستیک ماشین، آگاهی از شرایط فشار آن است. برای شما هم حتماً پیش آمده که با نگاه‌کردن به لاستیک ماشین، دودل شوید که به یک تعمیرکار خودرو رجوع کنید تا فشار لاستیک را تنظیم کنید یا با همین حالت، رانندگی را ادامه دهید.

بهترین زمان برای چک‌کردن فشار لاستیک، زمانی است که مدت زیادی از کار ماشین گذشته باشد و لاستیک‌ها، اصلاً از حرارت تماس با جاده، خلاص شده باشند.

در گام اول با فشار PSI شروع کنید. این عدد برحسب پوند در اینچ مربع خوانده می‌شود. سوپاپ لاستیک را باز کرده و به یک فشارسنج لاستیک ماشین وصل کنید. حالا عدد روی گیج دستگاه را بخوانید. اگر از مقدار معمول کمتر بود، با کمپرسور این فشار را افزایش دهید. حتماً مدنظر داشته باشید که فشار مناسب لاستیک ماشین، یک حالت بهینه دارد. مواظب فشار اضافه هم باشید که خود این موضوع هم می‌تواند به عمر لاستیک ماشین آسیب بزند!

فشار لاستیک

آج لاستیک‌ها، به چه کار می‌آیند؟

با یک آزمایش ساده و در دسترس می‌توانید وضعیت آج لاستیک ماشین را بررسی کنید. یک سکه بردارید و به صورت وارونه در شیارهایی که روی لاستیک ماشین تعبیه شده‌اند، قرار دهید. این کار را هر بار با یک شیار تازه امتحان کنید. اگر با هر بار قرار دادن، بتوانید سر آج را ببینید، این هشداری است که بایستی آن‌ها تعویض شوند. این کار را هر یک ماه بار حتماً تکرار کنید.

تست آج لاستیک ماشین

در چه بازه‌ای، فشار لاستیک مناسب است؟

یکی از مواردی که در سوالات متداول و دانستنی‌های لاستیک ماشین بسیار به آن ارجاع می‌شود، همین سوال است که در چه بازه‌ای، فشار لاستیک مناسب است و در چه محدوده‌ای، حتما بایستی فشار لاستیک مورد بررسی اضطراری قرار گیرد.

پاسخ به این سوال، بسته به شرایط استفاده و نوع لاستیک و موارد دیگری دارد. هر سازنده لاستیک ماشین، بهینه‌ترین فشار عملکرد محصول خود را پیشنهاد می‌دهد. پیداکردن این اعداد با مراجعه به کاتالوگ هر لاستیک، قابل دسترسی است.

مطلب پیشنهادی نحوه استفاده از ماشین گاز سوز دستی

اما اگر بخواهیم به یک بازه متوسط عملکرد استناد کنیم، فشار لاستیک در شرایط سرد بایستی بین 32 تا 35   PSI در تغییر باشد. اگر احساس کردید که فشار لاستیک ماشین از این بازه کمتر است، حتما با مراجعه به اولین تعمیرگاه، فشار آن را افزایش دهید تا لاستیک شما بهترین عملکرد خود را داشته باشد.

نرخ سرعت در چه محدوده‌ای قابل پذیرش است؟

این عدد، بیانگر حداکثر سرعتی است که لاستیک شما می‌تواند تحمل کند و در آن، بهترین عملکرد خود را نشان دهد. حرکت در سرعت‌هایی بیشتر از این عدد، می‌تواند آثار بسیار خطرناکی برای افراد درون ماشین ایجاد کند. این عدد به سادگی با نگاه ‌کردن به کناره لاستیک، قابل تشخیص است.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

دقت داشته باشید این عدد، بیانگر عملکرد لاستیکی است که پیش از این، هیچ گونه آسیبی در تصادف یا حادثۀ دیگری ندیده است چرا که این اتفاقات، از نرخ سرعت لاستیک ماشین کم می‌کنند. در سوالات متداول و دانستنی‌های لاستیک ماشین، همواره بایستی نرخ سرعت مورد توجه فراوان قرار گیرد. این موضوع ساده در صورت عدم توجه، می‌تواند به راحتی باعث ایجاد یک فاجعه شود.

بالانس لاستیک ماشین به چه معناست؟

لاستیک‌ها هم یک زمانی مثل ما خسته می‌شوند! اگر بدن خسته شود سونا یا اسپا، می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها باشد؛ در اینجا هم چرخش لاستیک و بالانس، زمانی برای رفع فرسودگی آن است. مهم‌ترین مزیت چرخش چرخ، انتقال سایش‌ها به بخش‌های دیگر و توزیع آن است، به شکلی که این عارضه در یک بخش خاص، تلنبار نشود.

به طور متوسط هر 5000 کیلومتر، خودروی خود را برای فرایندهای چرخش لاستیک و بالانس، به تعمیرگاه ببرید. در آنجا لاستیک‌ها از چرخ جدا شده، فشار لاستیک‌ها تنظیم می‌شود، لاستیک‌ها در زوایای مختلف به حرکت در می‌آیند، آزمایش سایش صورت می‌گیرد و بعد آن‌ها به سر جای خود باز می‌گردند.

بالانس لاستیک ماشین

چقدر با لاستیک ماشین زاپاس می‌توانید حرکت کنید؟

از سوالات متداول و دانستنی‌های لاستیک ماشین، توجه به مساله لاستیک زاپاس است. با لاستیک زاپاس چقدر می‌توان حرکت کرد؟ پاسخ به این سوال هم بستگی زیادی به نوع لاستیک شما دارد. بعضی افراد یک لاستیک کاملاً نو را برای زاپاس استفاده می‌کنند. بعضی صاحبان ماشین‌ها هم از مدل‌های موجود در نمایشگاه‌ها استفاده می‌کنند.

مطلب پیشنهادی معرفی انواع روش‌های شارژ باتری ماشین

به عنوان یک قاعدۀ کلی، شما نباید بیشتر از 50 تا 70 مایل(80 تا 113 کیلومتر) با یک لاستیک زاپاس حرکت کنید. این موضوع نسبت مستقیمی با سرعت خودرو هم دارد. سعی کنید در این شرایط از 50 مایل بر ساعت(80 کیلومتر بر ساعت) تجاوز نکنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید