تعمیر ریشه فرش در منزل چگونه انجام می‌شود؟

قالیشویینظافت و شستشو

آیا شما هم به تعمیر ریشه فرش در منزل فکر کرده‌اید؟ آیا می‌دانید که ترمیم ریشه‌های فرش کاری کاملاً تخصصی بوده و نیازمند دانش و مهارت کافی است؟ ریشه‌های فرش یکی از آسیب‌پذیرترین قسمت‌های فرش هستند و ممکن است زود پوسیده شوند. پوسیدگی ریشه‌های فرش تا حد زیادی می‌تواند از زیبایی فرش‌های شما بکاهد. به این دلیل اکثر مردم به دنبال راه‌هایی برای حفظ زیبایی و تعمیر ریشه فرش در منزل هستند.

ریشه فرش انتهایی‌ترین قسمت فرش است که به شکل نخ‌هایی یک اندازه از لبه فرش نمایان می‌باشد. ریشه‌های فرش در شکل‌های متنوعی از جمله ساده، توری، زنجیری و گره‌دار بافته می‌شوند.

رنگ ریشه‌های فرش معمولاً کرم رنگ یا سفید است و از این رو بیشتر در معرض کثیفی و آسیب قرار دارند. در ادامه این مقاله به ذکر نکاتی مهم درباره روش‌های تعمیر ریشه فرش در منزل خواهیم پرداخت.

درباره رفوگری فرش چه می‌دانید؟

شاید برایتان پیش آمده که از خود بپرسید رفوگری فرش چیست. در میان لوازم منزل، نگهداری از فرش از اهمیت بیشتری برخوردار است مخصوصاً اگر فرش منزل شما دستبافت باشد. اگر فرش شما دچار پارگی یا پوسیدگی شود اولین اقدام ضروری رفوگری آن است. به تمام اقدامات انجام شده برای ترمیم آسیب دیدگی فرش از جمله پارگی، سوختگی، پوسیدگی و خوردگی فرش، رفوگری می‌گویند. امروزه این خدمات در مراکز قالیشویی هم ارائه می‌شود.

محاسبه رایگان هزینه خدمات قالیشویی در محل!

تعمیر ریشه فرش در منزلترمیم و رفوگری فرش به نوعی برطرف کردن عیوب آن است تا عمرش بیشتر شده و زیبایی آن حفظ شود. از جمله مزایای رفوگری فرش می‌توان به احیا شدن فرش در حال نابودی و حفظ ارزش ماده و معنوی آن اشاره کرد.

به دلیل حساسیت بالای فرش‌های ایرانی و ضرورت انجام دقیق ترمیم آن‌ها، باید کار رفوگری فرش را به دست افراد متخصص سپرد. برای این منظور برای نمونه با هدف رفوگری فرش در منزل در کرج افرادی حرفه‌ای معرفی شده‌اند که در این کار به کمک شما خواهند آمد.

تعمیر حرفه‌ای یا رفوگری فرش گاهی پرهزینه است بنابراین زمانی که فقط یک لکه یا سوختگی کوچک دیدید که ظاهر فرش شما را خراب می‌کند بهتر است خودتان آسیب را برطرف کنید تا به مشکلات بزرگ‌تری تبدیل نشود.

اگر فقط نوک ریشه‌های فرش سوخته یا آسیب دیده است از یک قیچی کوچک و تیز برای جدا کردن انتهای سیاه شده ریشه‌ها استفاده کنید سپس با یک شوینده ملایم و آب تمیز کنید. زمانی که فرش خشک شود چیز قابل توجهی باقی نخواهد ماند.

رفوگری

مهم‌ترین مزایای تعمیر ریشه فرش

بهترین راه برای کاهش هزینه‌های تعویض یا خرید فرش جدید، ترمیم و تعمیر ریشه فرش است. بیایید با مزایای تعمیر ریشه فرش در منزل بیشتر آشنا شویم.

  1. جلوگیری از پوسیدگی
  2. افزایش عمر فرش
  3. جلوگیری از کاهش قیمت فرش به دلیل پوسیدگی و خرابی ریشه‌ها
  4. حفظ حالت زیبا و طبیعی فرش و بافت آن
  5. جلوگیری از پیشروی آسیب‌دیدگی به دیگر بخش‌های فرش

تعمیر و رفوگری فرش

تعمیر ریشه فرش ماشینی و دستبافت

تعمیر ریشه فرش‌های ماشینی بیشتر با کمک دستگاه‌های ریشه زنی انجام می‌شود. در این روش از نخ شبیه با چله فرش برای ترمیم آسیب دیدگی استفاده می‌شود. در صورتی که خرابی فرش مربوط به ریشه‌های آن باشد معمولاً تمام ریشه‌ها را تعمیر می‌کنند.

در مورد تعمیر فرش دستبافت موضوع کمی متفاوت است. برای حفظ زیبایی و ظاهر ظریف فرش‌های دستبافت معمولاً از نخ‌های پشمی یا ابریشمی برای مرمت ریشه این نوع فرش‌ها استفاده می‌شود. به این دلیل بهتر است افراد حرفه‌ای تعمیر ریشه فرش دستبافت را انجام دهند چون از حساسیت بیشتری برخوردار است.

نحوه تعمیر ریشه فرش با دست

اغلب به دلیل استفاده زیاد یا آسیب دیدگی فرش‌ها، ریشه‌های آن‌ها نیاز به تعمیر و ریشه دوزی دارد. تعمیر ریشه فرش با دست را می‌توان به دو طریق انجام داد. اگر تمام ریشه‌های فرش از بین رفته باشند باید باقیمانده ریشه‌ها را قیچی کرد. محل دقیق بریدن ریشه‌های آسیب دیده از ابتدای بافت ریشه‌هاست. در صورتی که تنها بخشی از ریشه‌ها آسیب دیده باشد، باید همان قسمت‌های آسیب دیده را قیچی کرده و ریشه‌ها را ترمیم نمود.

تعمیر ریشه فرش

تجهیزات لازم برای تعمیر ریشه فرش در منزل

در ادامه به معرفی تجهیزات لازم برای تعمیر ریشه فرش در منزل می‌پردازیم:

1. نخ رفوگری

نخ مصرفی برای تعمیر ریشه فرش در منزل باید از نظر ضخامت کمی نازک‌تر از نخ بکار رفته برای چله فرش باشد. این اختلاف ضخامت به این دلیل است که بعد از رفوگری فرش ضخامت همه قسمت‌ها یکسان باشد و تفاوتی بین قسمت‌های رفو شده با دیگر قسمت‌های فرش احساس نشود.

2. نخ بطلمه یا نخ کمکی

در کنار نخ اصلی یک نخ دیگر که نقش کمکی دارد و برای اتصال نخ به چله فرش استفاده می‌شود هم مورد نیاز است. نوع این نخ اکثر اوقات نخ 3 لایه چله کاشان با نخ از جنس ابریشم است.

3. سوزن رفوگری

سایز سوزن مناسب رفوگری فرش باید با بافت فرش متناسب باشد به گونه‌ای که به راحتی داخل فرش فرو رود و به آسانی حرکت کند. نخ و سوزن انتخابی برای تعمیر ریشه فرش در منزل باید با هم تناسب داشته باشند. سایز سوزن‌ها متنوع است و با عدد یا شماره مشخص می‌شود. در مورد فرش‌های ظریف باید از سوزن‌های ظریف استفاده شود.

              

راهنمای تعمیر ریشه فرش در منزل

وقتی صحبت از پوشش کف خانه به میان می‌آید، فرش به دلیل تطبیق‌پذیری، همیشه بهترین انتخاب است و گزینه‌ای عالی برای اتاق خواب، اتاق نشیمن و آشپزخانه محسوب می‌شود.

فرش‌ها عایق خوبی دارند. با توجه به این عوامل و بسیاری از مزایای دیگر، آن‌ها همچنان پرفروش‌ترین پوشش کف هستند. تنها در سال 2019، درامد حاصل از فروش فرش بیش از 11 میلیارد دلار بوده است.

نگهداری و مراقبت مناسب، می‌تواند به ماندگاری فرش شما تا 15 سال کمک کند. به غیر از مشکلات بسیار رایج لکه، مسائل دیگری هم ممکن است کیفیت فرش را به خطر بیندازند. یکی از آن‌ها لایه‌لایه شدن فرش است. با ما همراه باشید تا ببینیم لایه‌لایه شدن فرش چیست و چگونه از آن جلوگیری کنیم؟ با روش‌های رفوگری فرش در منزل نیز بیشتر آشنا می‌شویم.   

چگونه تشخیص دهیم که فرش لایه‌لایه شده است؟

اساساً لایه‌لایه شدن زمانی اتفاق می‌افتد که لایه‌های فرش شما از یکدیگر جدا شوند. یک فرش چهار لایه مجزا دارد. نخ دوخته شده به پشت فرش اولیه بالاترین لایه است. لایه دوم، پشتی اولیه فرش است که یکپارچگی فرش را پشتیبانی و افزایش می‌دهد. قسمت باندینگ قسمت سوم را تشکیل می‌دهد و به لایه چهارم یعنی پشتی فرش ثانویه متصل می‌شود.

لایه‌لایه شدن زمانی اتفاق می‌افتد که لایه‌های دوم و چهارم از یکدیگر جدا شوند. در اینجا برخی از نشانه‌های آسیب به لایه‌های فرش را مرور می‌کنیم:

  1. موج‌دار شدن بافت فرش
  2. نخ‌هایی که روی فرش‌ به‌صورت حلقه‌هایی دیده می‌شوند و رشته‌ای به نظر می‌رسند
  3. چروکیده شدن فرش

چه چیزی باعث لایه‌لایه شدن فرش می‌شود؟

دانستن علت لایه‌لایه شدن فرش می‌تواند به کاهش این موضوع و افزایش طول عمر فرش شما کمک کند. در اینجا برخی از اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از لایه‌لایه شدن فرش در خانه را ذکر می‌کنیم.

1. آسیب ناشی از رطوبت

سیل و سایر حوادث مربوط به آب می‌تواند کیفیت فرش را به خطر بیندازد. اگر فرش برای مدت طولانی خیس بماند چسب لاتکس خراب می‌شود و خاصیت چسبندگی خود را از دست می‌دهد. رطوبت روی کف‌پوش مرطوب باعث رشد میکروبی می‌شود که از چسب لاتکس تغذیه می‌کند. گاهی اوقات تمیز کردن نامناسب با آب زیاد نیز می‌تواند باعث از بین رفتن مواد چسبنده شود.

2. در معرض مواد شیمیایی بودن

زمانی که از مواد شیمیایی برای تمیز کردن فرش استفاده می‌کنید و به درستی آبکشی نکنید لاتکس موجود در فرش شما ممکن است در این مواد حل شود و آن‌ها را در الیاف فرو ببرد. ادرار سگ یا گربه نیز می‌تواند لاتکس و پشت آن را در معرض خطر قرار دهد. ترکیب ادرار حیوانات خانگی ابتدا اسیدی است و بعداً قلیایی می‌شود و مواد فرش را از بین می‌برد. نشت مواد نفتی نیز می‌تواند اثرات مشابهی ایجاد کند.

3. ساییدگی و پارگی

راه رفتن مداوم و دائمی و کشیدن اجسام سنگین روی سطح فرش نیز می‌تواند باعث لایه‌لایه شدن آن شود. کشیدن یا هل دادن وسایل سنگین می‌تواند فرش را بکشد و باعث کشیدگی آن شود. نقاط محوری در گوشه‌ها اغلب نقطه مشکل ساز هستند.

4. عدم رعایت نکات نظافت فرش

فرش را باید مرتب تمیز کرد. نظافت فرش شامل امور مختلفی است که از شستشوی فرش تا جارو کردن و غبارگیری آن است.

مشاهده رایگان هزینه خدمات نظافت منزل و ساختمان! 

جمع‌بندی

اکثر مردم توانایی یا حوصله انجام تعمیر ریشه فرش در منزل خود را ندارند. حتی اگر این کار را انجام دهند برای آسیب‌های قابل توجه ممکن است نیاز به تعویض کل فرش داشته باشد. تعمیر یک مشکل جزئی فرش اگر توسط یک متخصص انجام نشود ممکن است مشکل را تشدید کند.

یک متخصص قابل اعتماد فرش می‌تواند میزان مشکل را بررسی کرده و اقدامات صحیح را توصیه کند. رفوگری یا تعمیر ریشه فرش با دست نیز از جمله کارهایی است که می‌توان با کمک و راهنمایی‌های فرد متخصص انجام دهید. گاهی توصیه می‌شود که فرش را به طور کامل تعویض کنید.

1/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه

  1. سلام ریشه فرش مرا بریده آن آیا میتوانید انرا ریشه دستی بزنید تعمیر کنید سه فرش دستباف است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا