پاک کردن رنگ از لباس در چند قدم ساده!

نظافت و شستشوخانه‌داری

لکه‌ گرفتن لباس یکی از اتفاقاتی است که برای همه رخ می‌دهد و در عین این‌که اعصاب آدم را به‌هم می‌ریزد، نمی‌توان برای جلوگیری از آن کاری کرد. درواقع شما ممکن است طی یک حرکت اتفاقی لباستان لکه به خود بگیرد. حالا این حرکت اتفاقی و ناخواسته می‌تواند به‌علت تکیه دادن ناگهانی شما به دیوار تازه رنگ‌زده یا برخورد اتفاقی قلموی رنگ به لباس شما باشد.

این اتفاق زمانی خیلی منزجرکننده است که لباس شما جزو لباس‌های موردعلاقه‌تان باشد که قصد داشتید با آن به‌جای مهمی بروید. اما خب از آن‌جایی که برای هرکاری راه‌حلی هم وجود دارد، پس اصلا نگران نشوید. فقط با ما همراه باشید تا به شما بگوییم برای پاک کردن رنگ از لباس و خلاصی از این لکه رنگ‌های مزاحم باید چه اقداماتی انجام دهید.

نکات کلیدی

  • لکه رنگ یکی از رایج‌ترین لکه‌هایی است که ممکن است روی لباس‌ها ایجاد شود. پاک کردن رنگ روی لباس به نوع رنگ، جنس پارچه و زمان ایجاد شدن آن بستگی دارد.
  • قبل از استفاده از هر ماده‌ای برای پاک کردن لکه، ابتدا آن را در یک قسمت نامحسوس از لباس امتحان کنید تا مطمئن شوید به پارچه آسیب نمی‌رساند.
  • اگر لباس شما سفید است، می‌توانید از سفیدکننده برای پاک کردن لکه استفاده کنید، اما دقت کنید که لباس را بیش از 8 ساعت در سفیدکننده قرار ندهید.
  • اگر نمی‌توانید پاک کردن رنگ از لباس را خودتان پاک کنید، آن را به خشکشویی بسپارید.

پاک کردن لکه رنگ ساختمانی از لباس

برای رنگ‌ کردن ساختمان، کلافه‌های درب و قرنیزها از رنگ‌های با پایه روغن استفاده می‌کنند. این نوع رنگ‌ها معمولا خیلی سخت از سطوح و مخصوصا پارچه و لباس تمیز می‌شود و با وجود ماهر بودن هم احتمال دارد که پوست و لباس‌هایتان را رنگی کنید. البته ریخته شدن رنگ‌ روغنی یا پلاستیکی روی لباس‌هایی که هنگام رنگ‌آمیزی ساختمان استفاده می‌شود، یک امر طبیعی است.

از آن‌جایی که لایه‌های حاصل از رنگ‌های ساختمانی روی لباس از سایر لکه‌ها ضخیم‌تر هستند، پاک‌کردن لکه‌های رنگ ساختمانی دشوارتر است و در بیشتر موارد شما باید با استفاده از خدمات خشکشویی آنلاین این مشکل را حل کنید. البته تینر روغنی یا الکل یکی هم از بهترین حلال‌ها برای پاک‌ کردن رنگ از لباس‌ هایی است که به رنگ ساختمانی آغشته شده باشند، اما بدی این حلال‌ها این است که رنگ پارچه را بین می‌برند.پاک کردن رنگ از لباس

نکته مهمی که باید بدانید این است که برای پاک‌کردن لکه رنگ ساختمانی از لباس هرگز از آب استفاده نکنید؛ زیرا رنگ‌های ساختمانی نه‌تنها به‌سادگی در آب حل نمی‌شوند بلکه ممکن است فرآیند پاک کردن لکه رنگ از لباس را نیز سخت‌تر کنند. هنگام خرید تینر روغنی دقت کنید که به‌جای آن نفت به شما ندهند. یک تینر روغنی خوب این ویژگی‌ها را دارد:

  • کیفیت رنگ را حفظ می‌کند.
  • بوی بسیار کمی دارد.
  • باعث رقیق‌ شدن رنگ می‌شود.
  • سرعت خشک‌ شدن آن بالا است.
  • حرکت قلمو و غلطک را ساده می‌کند.

پاك كردن رنگ روغن خشک شده از روي لباس

پاک کردن رنگ از لباس، به‌خصوص لکه‌روغنی کار سختی است اما اگر بتوانید با آن کلنجار بروید و تلاشتان را بکنید، قطعا می‌توانید لکه را از بین ببرید. رنگ‌ روغنی نسبت به رنگ‌های لاتکس دیرتر خشک می‌شود؛ بنابراین هنگام پاک‌ کردن رنگ اگر آن هنوز خشک نشده بود، آن را از روی پارچه جدا کنید و با یک دستمال خشک روی لکه بکشید تا رنگ پاک شود. رنگ لاک نیز جزو رنگ‌های روغنی است که به همین ترتیب پاک می‌شود.

روش دیگر پاك كردن رنگ روغن خشک شده از روي لباس این است که اگر این لکه‌ها خشک نشده باشند، با چاقو کره‌خوری یا مسواک نرم، به‌آرامی روی لباس بکشید تا رنگ از لباس جدا شود. نکته‌ای که وجود دارد این است که هرگز قبل از این که لکه رنگ کاملا از روی لباس پاک نشد، از آب استفاده نکنید.پاک کردن رنگ‌ روغنی از روی لباس

برای پاك كردن رنگ روغن خشک شده از روي لباس باید از یک حلال شیمیایی که برای رنگ به‌کار می‌رود، استفاده کنید. برای پیدا کردن یک حلال مناسب به دستورالعمل و راهنمای درج‌شده روی قوطی توجه کنید. سپس لباس را زیرورو کرده و روی قسمت بیرونی لباس یک پارچه خشک قرار دهید. با استفاده از محلول رنگ، روی لکه رنگ بخش داخلی لباس بکشید تا رنگ آن کاملا از بین برود.

در صورت نیاز پارچه را عوض کنید تا رنگ بیشتری به‌خودش بگیرد. بعد از این‌که لکه رنگ پاک شد، لباس را داخل یک تشت با آب ولرم قرار دهید و قسمت‌های موردنظر را به مواد شویند آغشته کنید. سپس یک ساعت صبر کنید تا از بین‌ بردن لکه روغنی ساده شود. بعد از یک ساعت به شستشوی معمولی آن مشغول شوید.

بهترین حلال برای پاک‌ کردن رنگ‌ روغنی خشک شده از لباس چیست؟

برای پاك كردن رنگ روغن خشک شده از روي لباس باید تا وقتی رنگ تازه و مرطوب است، مقدار رنگ اضافی با کارد یا لبه قاشق بردارید. روش تمیز کردن رنگ‌ روغن از لباس مثل رنگ ساختمانی است. اینجا تنها یک حلال اضافه می‌شود که سقز نام دارد و می‌توان از آن به‌عنوان موثرترین حلال‌های رنگ‌ بر پایه روغن استفاده کرد. سقز همچنین آثار تهاجمی کمی دارد.

پاک کردن رنگ از روی لباس مشکی

لباس مشکی معمولا کثیفی را دیرتر از رنگ‌های روشن نشان می‌دهند اما بعضی‌وقت‌ها لکه‌های خاصی روی لباس مشکی خیلی خودنمایی می‌کنند و جلوه بسیار زشتی دارند. از طرفی برای شستن و از پاک کردن رنگ از روی لباس مشکی، هر شوینده‌ای را نمی‌توان استفاده کرد. به این دلیل که شاید لباس خراب شود.

درواقع از بین‌ بردن هر لکه روش‌های خود را دارد. برای از بین‌ بردن لکه‌ رنگ لباس مشکی باید به جنس و علامت‌های درج‌شده روی لباس دقت کنید تا مقاومت لباس را بسنجید و آسیب زیادی به لباس وارد نکنید.پاک کردن رنگ از روی لباس مشکی

اولین اقدامی که باید برای پاک کردن رنگ از روی لباس مشکی انجام بدهید، لکه‌گیری است. ابتدا لکه را با یک دستمال تمیز کنید یا زیر آب سرد بگیرید. اگر لکه به‌راحتی پاک نشد، آن را با توجه به برچسب روی لباس با پودر آنزیم‌دار بشویید یا داخل لباسشویی بیندازید. برای از بین‌ بردن لکه رنگ روی لباس مشکی بعد از شستن قسمت موردنظر با آب گرم و مواد شوینده، از الکل یا استون استفاده کنید. در آخر لباس را آبکشی کنید.

محاسبه رایگان هزینه خشکشویی آنلاین!

پاک کردن رنگ پلاستیک از روی لباس

در صورت برخورد رنگ پلاستیک با لباس‌تان بهتر است هرچه زودتر برای رفع آن اقدام کنید. پاک کردن لکه رنگ از لباس طمانی که رنگ تازه‌تر باشد، راحت‌تر انجام می‌شود. اگر رنگ پلاستیک روی لباس بریزد، با آب گرم پاک خواهد شد؛ زیرا رنگ پلاستیک یک رنگ بر پایه آب است. همچنین رنگ‌های پایه آب هم با الکل تمیز می‌شوند. بهترین نوع الکل برای این‌ کار الکل 91 درصد ایزوپروپیل است.

اولین گام این است که لکه رنگ را ابتدا با آب گرم و مواد شوینده بشویید. گفتیم که اگر لکه تازه باشد، بیشتر لکه در همین مرحله اول از بین می‌رود. اگر هم کمی از آن باقی ماند، می‌توانید با یک مسواک نرم که به الکل آغشته است، به‌آرامی روی لکه بکشید و آن را پاک کنید. هربار برای رفع لکه از الکل بیشتری استفاده کنید تا درنهایت پاک شود. پس از رفع کامل لکه، اضافه آن را با دستمال مرطوب پاک کرده و خشک کنید.پاک کردن رنگ پلاستیک از روی لباس

چگونه رنگ اکریلیک را از روی لباس پاک کنیم؟

این موضوع که حلال یک رنگ پایه آب، همان آب است و برای پاک‌ کردن آن می‌توان از آب استفاده کرد، کاملا درست است اما رنگ اکریلیک کمی فرق دارد و پاک‌کردن آن زمانی که خشک‌ شده باشد، دشوارتر است. البته این موضوع در مورد لباس‌ها متفاوت‌ است.

ابتدا باید بررسی کنید که جنس پارچه لباس چیست و آیا می‌شود از استون روی این پارچه استفاده کرد؟ لازم به ذکر است که استون به پارچه‌های استات و تری‌استات آسیب وارد می‌کند. برای پاک‌ کردن رنگ اکریلیک از لباس به این وسایل نیاز دارید:

  • پنبه
  • مایع پاک‌کننده
  • اسفنج
  • استون

برای پاک کردن رنگ از لباس باید طبق مراحل ذیل اقدام کنید:

  • برای پاک‌ کردن رنگ اکریلیک روی لباس ابتدا باید رنگ را با یک کاردک یا چاقو بتراشید.
  • لباس را داخل آب گرم قرار دهید تا کمی از رنگ در آب گرم حل شود.
  • تا این مرحله قسمتی از رنگ را از بین‌ برده‌اید. محلول پاک‌کننده مایع ظرفشویی را با آب ولرم تهیه کنید.
  • اسفنج را به محلول تهیه‌شده آغشته کنید و روی لکه رنگ بمالید تا تمیز شود.
  • تا این‌جا بخش زیادی از لکه از بین رفته است و باقی آن هم به کمک استون پاک می‌شود. در این مرحله باید پنبه را داخل استون قرار دهید و روی نقاط باقی‌مانده بزنید تا کاملا تمیز شوند.پاک کردن رنگ از لباس

روش‌های سریع تمیز کردن لکه رنگ مو از روی لباس

 

  • پاک‌ کردن رنگ مو از لباس با سرکه

مقداری آب و سرکه را با هم به‌طور مساوی مخلوط کرده و این محلول را روی لکه رنگ اسپری کنید. اجازه دهید نیم ساعت بماند، سپس لباس را با آب سرد بشویید. اگر پاک کردن رنگ از لباس میسر نشد، این مراحل را آن‌قدر تکرار کنید تا لکه از بین برود.

  • پاک‌ کردن رنگ مو از لباس با الکل

در این روش باید پارچه یا حوله سفیدی را به الکل آغشته کنید و روی لکه رنگ مو فشار دهید و بردارید. لکه رنگ مو با الکل حل شده و به‌تدریج کم‌رنگ‌تر می‌شود. این‌کار را تا زمان محو شدن لکه تکرار کنید.پاک‌ کردن رنگ مو از لباس

  • از بین بردن رنگ مو با محلول سفیدکننده

اگر لباس شما سفید است و انجام مراحل بالا نیز موثر نبود، این روش را امتحان کنید. سینک ظرفشویی را از آب پر کنید و کمی سفیدکننده داخل آن بریزید و اجازه دهید لباس به مدت 8 ساعت داخل آن باقی بماند. پس از 8 ساعت لباس را با آب سرد بشویید. توجه کنید که پاک کردن رنگ روی لباس با این روش نباید بیشتر از هشت ساعت داخل سفیدکننده بماند؛ چون الیاف پارچه آسیب می‌بیند.

برای پاک‌ کردن لکه رنگ از روی لباس باید به چه نکاتی توجه کرد؟

زمانی که لباس شما به رنگ آغشته می‌شود، باید سریع و به‌موقع برای تمیز کردن آن اقدام کنید. چون در غیر اینصورت امکان دارد لباس شما کلا غیرقابل استفاده شود. در پاک کردن رنگ از روی لباس، داشتن سرعت عمل خیلی مهم است و هرچه ماندگاری لکه روی لباس بیشتر باشد، تمیز کردن آن سخت‌تر و وقت‌گیرتر خواهد بود.

قبل از شستن لباس و پاک کردن رنگ روی لباس  باید از قبل در مورد جنس پارچه آگاهی لازم را کسب کنید. یعنی با توجه به راهنمای شستشوی لباس، اطمینان حاصل کنید که موادی که استفاده می‌کنید به الیاف و بافت لباس هیچ صدمه‌ای وارد نمی‌کنند. به‌جز توجه‌ به جنس لباس، توجه به نوع لکه رنگ نیز مهم است؛ چون گفتیم که هر نوع لکه رنگ، روش تمیز کردن مختص به خودش را دارد.

برای مثال خیس‌ کردن لکه روغنی تنها باعث خراب‌تر شدن لباستان خواهد شد و استفاده از حلال‌های رنگی بدون توجه به نوع لکه و راهنمای شستشو می‌تواند صدمات غیرقابل جبرانی به لباستان وارد کند. درنهایت به این دلیل که تمیز کردن لکه رنگی جزو کارهای سختی است که پاک کردنش مهارت زیادی می‌خواهد، به شما پیشنهاد می‌کنیم شستشوی این لباس‌ها را به خشکشویی بسپارید. در این شرایط شما می‌توانید از خدمات تخصصی خشکشویی آچاره بهره ببرید.

نتیجه‌گیری در مورد پاک کردن رنگ روی لباس

لکه گرفتن لباس با رنگ یک اتفاق طبیعی و عادی است و همه ما در طول زندگی روزمره ممکن است آن را تجربه کنیم. درست است که این اتفاق خوشایند نیست و نمی‌توان از آن جلوگیری کرد اما روش‌های زیادی برای پاک کردن رنگ از لباس وجود دارد که باعث می‌شود لباستان به شکل سابق خودش برگردد.

البته اگر می‌خواهید لباستان حداقل آسیب را ببیند، باید تمام نکات گفته‌شده در مقاله را رعایت کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. برای مثال توجه به جنس پارچه، آگاهی از چگونگی شستن و از بین‌ بردن لکه رنگ از جمله مواردی است که باید حتما به آن توجه کنید. امیدواریم که از مطالعه این مقاله بهره برده باشید.

4.4/5 - (19 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا