ترمیم سوختگی فرش با اتو، قابلمه، سیگار، زغال و …

خانه‌دارینظافت و شستشو

فرش‌ از مهم‌ترین وسایل هر خانه ایرانی به‌شمار می‌رود که قدمتی دیرینه در فرهنگ ما دارد. ممکن است فرش درطول زمان دچار آسیب ‌دیدگی‌ بشود. یکی از بدترین آسیب‌ها برای فرش؛ سوختگی است. سوختگی می‌تواند براثر اتفاقات مختلفی رخ دهد و روی ظاهر فرش به‌شدت تاثیر می‌گذارد.

برای هر مورد سوختگی که روی سطح فرش ایجاد شود، یک روش مخصوص ترمیم سوختگی فرش وجود دارد. بنابراین برای ترمیم آن باید اول توجه کرد که مدل سوختگی فرش چیست. اگر سوختگی عمقی نباشد، می‌توان با روش‌هایی راحت، درخانه آن را برطرف کرد.

سوختگی‌ها روی بافت و الیاف فرش تاثیر دارند و باعث تخریب آن قسمت می‌شوند. درحالت کلی بخش سوخته فرش هیچوقت مانند روزهای اول نمی‌شود. بنابراین در نگهداری فرش‌ها دقت و حوصله زیادی از خود نشان دهید تا مجبور به ترمیم سوختگی فرش ماشینی یا دستی نشوید اما با روش‌های بیان شده در این مقاله می‌توانید شرایط ظاهری فرش آسیب دیده را تا حد زیادی بهبود بخشید.

چگونه سوختگی فرش را از بین ببریم؟

ترمیم فرش سوخته دغدغه بزرگی است. خوشبختانه برطرف کردن این سوختگی‌ها در بیشتر موارد ممکن است. خیلی از عوامل می‌توانند در سوختگی فرش نقش داشته باشند. گفتیم که سوختگی به تاروپود فرش صدمه می‌زند و از زیبایی آن می‌کاهد. ترمیم سوختگی فرش ماشینی اگر این سوختگی عمیق باشد، بسیار مشکل خواهد بود.

البته اگر این قضیه را کلی در نظر بگیریم، رفوگری و ترمیم سوختگی کار ساده‌ای نیست. بنابراین نهایت دقت را در مراقبت از فرش؛ به‌خصوص فرش دست‎بافت، به کار ببرید.

ترمیم سوختگی فرش

سوختگی فرش با قابلمه

وقتی  قابلمه داغ را از شعله گاز برمی‌دارید، سریعا روی زمین قرار ندهید. گذاشتن قابلمه روی فرش باعث به‌جا ماندن یک رد بزرگ و زرد رنگ می‌شود که ظاهر فرش را به‌شدت زشت می‌کند و حتما باید بعد از آن به فکر نظافت و از بین بردن لکه باشید. برای رفع سوختگی فرش با قابلمه؛ اگر لکه سطحی بود می‌توانید با قیچی، محل سوختگی را برش بزنید و پرزهای سوخته را جدا کنید. اگر نتیجه‌بخش نبود، می‌توانید از خدمات قالیشویی برای رفع سوختگی فرش با قابلمه کمک بگیرید.

 سوختگی فرش با قابلمه

سوختگی فرش با سیگار

برخی از اعضای خانواده در منزل شما ممکن است عادت به کشیدن سیگار داشته باشند. اگر این‌طور باشد پس احتمال سوختگی فرش با سیگار بالا است. اگر خاکستر داغ سیگار روی فرش افتاد و دچار سوختگی شد باید با سنباده آن را ترمیم کنید. برای برطرف کردن جای سوختگی سیگار روی فرش، می‌توانید با نوک قیچی هم درستش کنید.

با کمک قیچی باید محل سوختگی را به آرامی بتراشید. اما مراقب باشید به بافت فرش صدمه نزنید. پس از این‌که تکه‌های سوخته را برداشتید می‌توانید با جاروبرقی تمیزش کنید. برای کم‌رنگ‌تر کردن محل سوختگی و ترمیم سوختگی فرش با سیگار می‌توانید یک دستمال را به آب اکسیژنه و آب آغشته کنید و روی محل موردنظر بکشید. پس از خشک‌شدن، فرش را شانه بزنید. این روش می‌تواند تا حد قابل قبولی برای برطرف کردن جای سوختگی سیگار روی فرش مفید باشد.

سوختگی فرش با سیگار

سوختگی فرش با ذغال

ممکن است به دلایل زیادی فرش شما با ذغال بسوزد. برای ترمیم سوختگی فرش با ذغال، می‌توانید مثل مراحل سوختن فرش با سیگار عمل کنید. البته این روش تفاوت‌هایی هم نسبت به روش سوختگی با سیگار دارد.

در مواقعی که فرش با ذغال می‌سوزد باید بعد از برداشتن پرزهای سوخته، با استفاده از شامپوفرش، لکه را از بین ببرید. برای ترمیم سوختگی فرش با ذغال، بعد از این‌که جای شامپوفرش خشک شد، باید محل سوختگی را با جاروبرقی تمیز کنید. اگر لکه هم‌چنان به‌جا مانده بود، با استفاده از یک محلول لکه‌بر تلاش خود را بکنید که لکه را از بین ببرید. اما هرگز برای پاک‌کردن لکه در اثر سوختگی از صابون استفاده نکنید.

ترمیم سوختگی فرش با زغال

سوختن فرش با اتو

سوختن فرش هم با اتو مانند سوختن فرش با قابلمه، یک لکه زرد رنگ ایجاد می‌کند. اگر لکه اتو خیلی عمیق نباشد می‌توانید با کمک یک پیاز، لکه را از بین ببرید. برای ترمیم سوختگی فرش با پیاز، باید ابتدا محل لکه را با آب سرد، مرطوب کنید. سپس یک پیاز را از وسط نصف کنید و برای مدت چند‌دقیقه روی محل سوختگی قرار دهید.

پس از گذشت چند دقیقه باید جای لکه را بشویید. اگر لکه فرش خیلی عمیق بود باید از خدمات قالیشویی کمک بگیرید. قالیشویی‌ها با مهارت و تجربه زیاد، فرش را در کم‌ترین زمان به شما تحویل می‌دهند. البته ممکن است اتو حتما با فرش تماس نداشته باشد و موکت را سوزانده باشد. در این‌صورت باید توسط یک کاتر محل سوختگی را بتراشید و جدا کنید.

سوختگی فرش با اتو

سوختن فرش با شمع

گاهی وقت‌ها ممکن است هنگام روشن‌کردن شمع، پارافین آن روی فرش بریزد. برای ترمیم سوختگی فرش با شمع، باید از یک پارچه کتان استفاده کنید. سپس با ضربه زدن و فشار در محل؛ پارافین را بردارید. اگر پارافین شمع روی فرش خشک شده بود، با استفاده از یک پارچه تمیز و یک اتو با حرارت پایین، پارافین را ذوب کنید. درنهایت بدون این‌که با پارچه محل پارافین را بمالید؛ شمع را از روی فرش جدا کنید.

برای پاک کردن پارافین از روی فرش، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  1. استفاده از یخ: قبل از هر چیز، یک قطعه یخ را در یک کیسه پلاستیکی بسته و روی پارافین ریخته شده قرار دهید. با قرار دادن یخ روی پارافین، این ماده سرد می‌شود و سخت می‌شود. سپس با یک ابزار تیز مانند چاقویی با دقت پارافین خشکیده را بردارید.
  2. استفاده از روش حرارتی: از روش حرارتی برای جدا کردن پارافین از فرش استفاده کنید. یک حوله یا کاغذ دستمال را روی پارافین قرار داده و از روی آن با اتوی بخار گرم کنید. پارافین ذوب می‌شود و به حوله یا کاغذ جذب می‌شود.

نکته مهم: همواره قبل از استفاده از هر روشی، تست روی یک قسمت کوچک و نامرئی از فرش انجام دهید تا از خرابی یا آسیب به فرش جلوگیری کنید. همچنین، همواره با دقت و بدون استفاده از ابزارهای تیز، فرش خود را پاک کنید تا آسیب جدیدی ایجاد نشود.

آسیب فرش با شمع

ترمیم سوختگی فرش با بخاری

برای ترمیم سوختگی فرش با بخاری می‌توانید از روش‌های بالا استفاده کنید. می‌توانید حتی از قیچی برای بریدن سطح سوختگی استفاده کنید. سپس با محلول آب و آب اکسیژنه و یک دستمال، روی لکه بکشید. اجازه دهید محل ترمیم سوختگی فرش با بخاری خشک شود. سپس اگر ذراتی باقی مانده بود با جاروبرقی تمیزش کنید.

ترمیم سوختگی فرش در خدمات قالیشویی

خیلی از افراد فکر می‎‌کنند اگر نتوانند با روش‌های خانگی لکه‌های فرش را از بین ببرند، دیگر لکه‌ها هرگز از بین نخواهد رفت. البته که از بین بردن لکه سوختگی، نیازمند مهارت و تخصص است و هرکسی نمی‌تواند این‌کار را انجام دهد. اگر در ترمیم سوختگی فرش صبور نباشید و دقت و مهارت نداشته باشید، نمی‌توانید لکه را از بین ببرید. حتی ممکن است باعث بدتر شدن جای سوختگی نیز بشوید.

از بین بردن لکه‌ها و ترمیم سوختگی فرش ماشینی جزو خدمات قالیشویی‌ها محسوب می‌شود. افرادی که در قالیشویی‌ها کار رفوگری انجام می‌دهند؛ دارای مهارت و تجربه بسیار بالا هستند. این افراد با سال‌ها مطالعه و کسب دانش و تخصص می‌توانند حتی بدترین لکه‌هایی که از بین بردنشان به نظر غیرممکن می‌رسد را پاک کنند.

هیچ چیزی به اندازه سوختگی فرش نمی‌تواند به بافت و تاروپود فرش صدمه بزند. بافت و الیاف فرش در اثر سوختگی خیلی آسیب می‌بیند و درست‌کردن آن به‌نظر کار راحتی نیست. سپردن فرش برای ترمیم سوختگی فرش به قالیشویی‌های باسابقه، باعث می‌شود اثر لکه فرشتان تا حد زیادی رفع شود. میزان عمق سوختگی در ابتدا توسط کارشناسان رفوگری بررسی می‌شود. این بررسی نشان می‌دهد که تا چه حد لکه فرش شما قابل ترمیم است.

برای قالیشویی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

ترمیم فرش در قالیشویی 

قیمت ترمیم سوختگی فرش چقدر است؟

امروزه هزینه خرید یک فرش وینتیج و اصیل که تاروپود خوبی هم داشته باشد گران است. نگه‌داری از فرش عمر مفید فرش را نیز افزایش می‌دهد. اما گاهی وقت‌ها با رعایت تمام نکات، ممکن است فرش شما دچار آسیب‌هایی شود. مثلا ممکن است فرش دچار پارگی و سوختگی شود و نیاز به ترمیم سوختگی فرش داشته باشد.

قیمت رفوگری و ترمیم سوختگی فرش ماشینی بسته به نوع سوختگی و پارگی و اندازه آن متفاوت است. بر قیمت رفوگری ،بستگی به میزان آسیب فرش دارد. هرچقدر که مقدار و عمق سوختگی بیشتر باشد، افراد موظف هستند وقت بیشتری بگذارند تا رفو کنند. پس طبیعتا هزینه نیز بالا می‌رود. بنابراین هرچقدر که میزان خرابی و سوختگی فرش بیشتر باشد، رفوگری آن زمان‌برتر خواهد بود.

آیا روش ترمیم موکت سوخته مانند مراحل ترمیم فرش است؟

مراحل از بین بردن لکه موکت دقیقا مانند مراحلی است که برای ترمیم سوختگی فرش به‌کار می‌بردیم. در این روش هم باید میزان و عمق لکه موکت را بررسی کنید و براساس آن تصمیم بگیرید که آیا خودتان می‌توانید آن را انجام دهید یا خیر؟ و این‌که چگونه می‌توانید این‌کار را انجام دهید. هنگام ترمیم موکت سوخته باید یک‌سری نکات را رعایت کنید تا با موفقیت بیشتری بتوانید لکه‌ها را از بین ببرید:

  1. برای از بین بردن لکه موکت سوخته به هیچ عنوان از محلول‌های قلیایی و آمونیاک استفاده نکنید. استفاده از این مواد جهت از بین بردن لکه اصلا مناسب نیست و تنها به بافت موکت صدمه می‌زند. مواد لکه‌بر قلیایی به‌علت غلظت بالا، موکت را خراب می‌کنند.
  2. برای شستشوی سطح لکه سوختگی از آب ولرم استفاده کنید.
  3. پس از انجام این مراحل باید محل را حرارت بسیار کم سشوار بکشید تا خشک شود.

ترمیم آسیب فرش با بخاری

نتیجه گیری

فرش‌ها در زندگی ما نقش پررنگی دارند، خیلی برای ما ارزشمند هستند. اما ممکن است در طولانی مدت، یک‌سری اتفاقات دچار پارگی و سوختگی فرش شود. برای ترمیم سوختگی فرش ماشینی یا پارگی آن می‌توانیم خودمان هم در خانه اقدام کنیم.

اما این کار مستلزم رعایت نکات خاصی است. اگر لکه خیلی عمیق باشد و سوختگی بیش از حد باشد با سپردان فرش به یک قالیشویی معتبر و با سابقه می‌توانید مطمئن شوید که این لکه تا حد قابل قبولی از بین می‌رود. نیروهای قالیشویی آچاره می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بهترین حالت فرش شما را ترمیم کنند و به شما تحویل دهند.

2.2/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا