کیفیت دوربین مدار بسته به چه عواملی بستگی دارد؟

دوربین مدار بستهبرقکاریساختمان

با پیشرفت علم و تکنولوژی، ابزارها و وسایل شخصی گران قیمتی وارد بازار شده است که مشتریان خاص خود را دارند؛ که شامل انواع طلا و جواهرات، وسایل تزیینی قدیمی، خودروها و وسایل برقی خانه هستند که اکثر خانواده‌ها بسته به نیاز و بودجه خود از همه یا بخشی از این موارد، برای رفاه خود آنها را خریداری و استفاده می‌کنند. متاسفانه وجود همچین اجناس قیمتی در خانه، علاوه بر ازبین بردن آسایش، یک نوع تهدید نیز به حساب می‌آید.

چرا که سارقان همیشه در کمین آنها هستند. در همین راستا، چند سالی است که دوربین‌های مدار بسته جهت افزایش امنیت منازل، بانک‌ها، طلا فروشی‌ها و سایر محیط کاری تولید شده‌اند.
به طور کلی، دوربین‌های مدار بسته دارای دو نوع آنالوگ و تحت شبکه هستند. در نمونه اول، فیلم‌های ضبط شده به شکل سیگنال‌های آنالوگ ارسال شده و در نوع دوم به صورت دیجیتالی و با کمک شبکه‌های اینترنتی اتفاق می‌افتد. این دوربین‌ها از لحاظ ظاهر و عملکرد در انواع مختلف باکس، مینیاتوری، چشم ماهی، بولت و … تولید می‌شوند. دوربین‌های مدار بسته گاهی براساس کیفیت تصویر و لنز نیز تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه به طور مفصل درمورد کیفیت دوربین مدار بسته صحبت خواهیم کرد.

اندازه گیری کیفیت دوربین‌ مدار بسته

هر کدام از دوربین‌های مدار بسته، دارای یک سنسور داخلی هستند که از شبکه‌ای از پیکسل‌ها به نام فتوسایت‌ها تشکیل شده‌اند. این پیکسل‌ها شدت نور وارد شده به دوربین را به منظور ثبت اطلاعات در مورد آنچه از طریق لنز دیده می‌شود را دریافت می‌کنند. پس از ضبط، این اطلاعات به پردازنده دوربین منتقل می‌شود.

به طور کلی هرچه سنسور دوربین مدار بسته قوی‌تر باشد؛ وضوح تصویر بالاتر خواهد رفت. در بیشتر موارد، یک حسگر بزرگتر حاوی فتوسایت‌های بیشتری است و بنابراین می‌تواند اطلاعات بیشتری نسبت به یک سنسور کوچکتر ثبت کند و در نتیجه تصاویر با وضوح بالاتری ایجاد می‌شود.اندازه گیری کیفیت دوربین‌

ویدئوها و تصاویر با وضوح بالاتر به شما امکان می‌دهند فیلم را با جزئیات بیشتری ضبط کنید و پس از ضبط، قابلیت‌های بزرگ‌نمایی را افزایش دهید. دوربین‌هایی که فیلم‌ها را با کیفیت وضوح بالا ضبط می‌کنند، بیشتر برای پارکینگ‌های بزرگ، استادیوم‌ها یا محیط‌های کاری حساس (مثل بانک و طلا فروشی) مناسب هستند.

با این حال، اگر وضوح دوربین بالا باشد(مانند دوربین‌های 8 از لحاظ قیمت گران‌تر بوده و فیلم‌های ضبط‌ شده فضای ذخیره‌سازی بیشتری را اشغال می‌کنند. برخی از دوربین‌های مدار بسته دارای قابلیت دید در شب هستند که کیفیت آنها اغلب در محدوده 4 تا 5 مگاپیکسل قرار دارد.

رزولوشن دوربین مداربسته

کیفیت تصویر دوربین مداربسته، همان رزولوشن است که کیفیت تصویر را براساس مگاپیکسل تعریف می‌کند. بنابراین، هر چه تعداد پیکسل‌های تشکیل دهنده یک تصویر بیشتر شود، میزان وضوح تصویر بالاتر رفته و جزئیات بیشتری در تصویر دیده می‌شود. رزولوشن تصویر در دوربین‌های مداربسته، به صورت یک عدد در کنار عبارت لاتین MP نشان داده می‌شود.رزولوشن دوربین مداربسته

دوربین‌های مداربسته این قابلیت را دارند تا تصاویر را با رزولوشن بالا در حافظه خود ذخیره کنند. به عنوان مثال دوربین‌های مدار بسته HD، دارای رزولوشن‌های مختلف 1مگاپیکسل، 2 مگاپیکسل، 3 مگاپیکسل، 4 مگاپیکسل، 5 مگاپیکسل، 6 مگاپیکسل و 8 مگاپیکسل هستند.

بیشتر بخوانید : راهنمای تنظیمات دوربین مداربسته

عوامل موثر بر کیفیت دوربین مدار بسته

دوربین‌های مدار بسته نسبت به سال‌های اولیه تولیدشان، به یک استاندارد قابل قبولی رسیده‌اند. دوربین‌های متعددی در بازار وجود دارد که از لحاظ کیفیت با هم متفاوت هستند. کیفیت دوربین‌ مدار بسته، به چندین عامل وابسته است که برخی از آنها عبارتند از:

1. نورپردازی

نورپردازی محیط اطراف دوربین، بر کیفیت و وضوح تصویر تاثیر گذار است. پس بهتر است اطراف دوربین و در فواصل دورتر از آن، چندین لامپ وصل کرده تا هیچ نقطه کور و تاریکی وجود نداشته باشد.عامل موثر بر کیفیت دوربین مدار بسته

2. لنز؛ عامل موثر بر کیفیت دوربین مدار بسته

یکی از عامل موثر بر کیفیت دوربین مدار بسته لنز دوربین است، لنز اولین مرحله از فیلم برداری است. بنابراین کیفیت لنز بر جلوه ویدیو تأثیر می‌گذارد. در همین راستا، هرچه فاصله کانونی لنز بر زاویه دید و برد دوربین مناسب‌تر باشد، کیفیت فیلم‌های ضبط شده افزایش خواهد یافت.

3. سنسور تصویربرداری

به طور کلی در دوربین‌های مدار بسته دو نوع سنسور وجود دارد: CMOS و CCD. در همان پیکسل، CCD نسبت به CMOS نفوذپذیری، وضوح و بازتولید رنگ بهتری دارد. با این حال، تصویر ویدئویی CMOS جلوه هنری بهتری به شما ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید : همه چیز درباره دوربین مداربسته بی سیم

کیفیت دوربین مدار بسته

4. فرمت فشرده سازی ویدئو

فرمت فشرده سازی ویدئو میزان وضوح ویدئو، روان بودن ویدئو و ذخیره‌سازی ویدئو را تعیین می‌کند. در حال حاضر، دو الگوریتم فشرده سازی ویدئویی H.265، H.264 و MPEG4 وجود دارد. H.265&H.264 25 فریم بر ثانیه و MPEG4 کمتر از 10 فریم در ثانیه را پشتیبانی می‌کند.

5. فرمت تصویر؛ عامل موثر بر کیفیت دوربین مدار بسته

فرمت تصویر یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر کیفیت اطلاعات ضبط شده دوربین است. هر چه میزان فرمت (یا پیکسل یا رزولوشن) تصویر بیشتر باشد، وضوح تصاویر بالاتر خواهد رفت.

تفاوت کیفیت تصویر HD و FULL HD در دوربین مداربسته

به طور کلی چندین کیفیت برای تصاویر ضبط شده در دوربین‌های مدار بسته وجود دارد که شامل HD، FULL HD، ULTRA HD، 4K و … هستند. هر کدام از آنها ویژگی‌های خاص خود را دارند. HD و FULL HD دو مورد از کیفیت‌های رایج دوربین‌های مدار بسته هستند که در این مقاله به بررسی تفاوت این دو می‌پردازیم.

هر کدام از این دو نوع کیفیت، عملکردهای مختلفی دارند که کیفیت یا وضوح تصویر متفاوتی را ارائه می‌دهند. منظور از HD وضوح تصویر یا فیلم با قدرت 720 مگاپیکسل است که این مقدار با P720 نشان داده می‌شود. از این رو، دوربینی که این وضوح را داشته باشد دوربین 720 یا HD نیز نامیده می‌شود. گاهی میزان وضوح دوربین‌های HD را به صورت1280 در 720 پیکسل نیز نشان می‌دهند.


خدمات پیشنهادی آچاره : نصب دوربین مدار بسته با کیفیت


از نظر عملکرد کیفیت HD کیفیت قابل قبولی برای دوربین های مداربسته است. این دوربین‌ها به شما این امکان را می‌دهند تا روی جزئیات سوژه‌ها زوم کنید و جزئیات را ببینید. هرچه کیفیت تصویر کمتر باشد فضای ذخیره‌سازی کمتری اشغال می‌شود و پهنای باند کمتری دارد. تصاویر گرفته شده توسط دوربین های HD از نظر اندازه کوچکتر هستند، بنابراین از پهنای باند و فضای کمتری نسبت به دوربین های با وضوح بالاتر استفاده می‌کنند. این یکی از دلایل محبوبیت آنها است.تفاوت کیفیت تصویر دوربین مداربسته

یکی از مزیت‌های عمده دوربین مداربسته HD این است که به راحتی می‌توان آن را با دوربین‌های آنالوگ و Tele Linear جایگزین کرد. از آنجایی که این دوربین‌ها با سیستم‌های NTSC یا PAL سازگاری کامل دارند، نیازی به پرداخت هزینه کابل کشی جدید برای ارتقاء سیستم نیست.

بیشتر بخوانید : آموزش اتصال دوربین مدار بسته به کامپیوتر و لپ تاپ

در مقابل دوربین‌های Full HD هستند که کیفیت تصاویر آنها نسبت به دوربین‌های HD بالاتر است. در نتیجه فضای ذخیره‌سازی و پهنای باند بیشتری نیاز دارند. اما یکی از مزایای دوربین‌های FULL HD این است که علاوه بر کیفیت تصویر بالاتر، می‌توانید جزئیات بیشتری را نیز با آن مشاهده کنید. برخی از تفاوت‌های این دو نوع دوربین به شرح زیر هستند:

1. کیفیت تصویر

مهم‌ترین تفاوت بین دوربین‌های HD و FULL HD رزولوشن آن است. بنابراین کیفیت تصویر دوربین‌های با رزولوشن 1080 بسیار بهتر از دوربین‌های 720 است، بنابراین استفاده از دوربین‌های FULL HD در مکان‌هایی که امنیت و نظارت تصویری بسیار حساس است و جزئیات بسیار مهم است، توصیه می‌شود.

2. پهنای باند و فضای ذخیره‌سازی

همانطور که گفتیم، هر چه کیفیت تصویر بالاتر باشد، حجم آن بیشتر است، بنابراین پهنای باند بیشتری برای انتقال داده‌ها نیاز است. همچنین آنها به فضای ذخیره‌سازی بیشتری برای ذخیره آنها نیاز دارند. در نتیجه دوربین‌های 1080 یا FULL HD به پهنای باند و فضای بیشتری نیاز دارند.

3. قیمت

یکی دیگر از تفاوت‌های دوربین‌های مدار بسته HD و FULL HD قیمت آن است. اگر می‌خواهید از دوربین‌های مدار بسته 1080 استفاده کنید، نیاز به NVRهای قوی‌تری دارید. افزودن این آپشن به دوربین، باعث افزایش بیشتر هزینه‌ها می‌شود. با این حال، این نوع دوربین به دلیل ووخ بالاتر برای محیط‌های امنیتی (کلانتری، بانک و …) مناسب‌تر هستند.

مشاهده قیمت نصب دوربین مداربسته

قیمت دوربین مداربسته

منظور از مگاپیکسل در دوربین مدار بسته چیست؟

فیلم‌ها و عکس‌های دیجیتالی از چندین پیکسل ساخته شده‌اند. در واقع هر پیکسل یک مربع است که یک رنگ مخصوص به خود را دارد. اگر چندین مربع با رنگ‌های متفات در کنار هم قرار بگیرند، تصویر گرفته شده از دوربین شکل خواهد گرفت. این مربع کوچکترین جزء تصویر به حساب می‌آید. تعداد پیکسل کل تصویر، همان حاصل ضرب تعداد پیکسل‌های طول در تعداد پیکسل‌های عرض است. حال اگر یک میلیون پیکسل در کنار هم قرار بگیرد، به آن مگاپیکسل می‌گویند.

به بیانی دیگر تعداد سنسورها در دوربین، میزان پیکسل آن را نشان می‌دهد. اگر سنسور دوربین هزار پیکسل در هزار پیکسل باشد، این سنسور یک میلیون پیکسل (معادل یک مگاپیکسل) دارد. دوربین‌های FULL HD دارای سنسور 1080 در 1920 پیکسل بوده که فیلم‌ها و تصاویر را با اندازه دو مگاپیکسل ارائه می‌دهد.

کلام آخر

ما در این مقاله، شما را با مفاهیم کاربردی مانند رزولوشن و عوامل تاثیر بر کیفیت فیلم‌های ضبط شده در دوربین‌های مدار بسته آشنا کردیم. شما با مطالعه این موارد می‌توانید تصمیم بگیرید که برای محیط کار یا منازل خود، چه نوع دوربینی با چه کیفیتی مناسب خواهد بود.

4.8/5 - (28 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا