همه چیز درباره دوربین مداربسته بی سیم

برقکاریدوربین مدار بستهساختمان

حفاظت از حریم شخصی برای همه ما مهم است و ما از راهکارهای مختلفی در این جهت استفاده می‌کنیم که یکی از آن‌ها استفاده از دوربین مداربسته است. در ابتدا برای انتقال اطلاعات و تامین انرژی موردنیاز این دوربین‌ها از کابل استفاده می‌شد اما با گذشت زمان سازندگان تغییرات اساسی در ساختار دوربین‌های مداربسته ایجاد کردند.

این تغییرات در نهایت به معرفی دوربین مداربسته بی‌سیم منجر شد و از آن زمان تا به حال، استفاده از این نوع دوربین مداربسته در بین عموم مردم افزایش قابل‌توجهی پیدا کرده است.

اما دوربین مداربسته بی سیم چیست و چه خصوصیاتی دارد؟ در این مقاله از مجله آچاره با بررسی ویژگی‌های دوربین مداربسته بی‌سیم، شما را با این محصول بیشتر آشنا خواهیم کرد.

نکات کلیدی

در این مقاله به اینکه دوربین مدار بسته بی سیم چیست؟ و انرژی آن از کجا تامین می‌شود، پرداختیم. خصوصیات انواع دوربین مدار بسته را به طور کامل توضیح  می‌دهیم. امنیت آن و مزایا و معایب استفاده از دوربین مدار بسته را شرح می‌دهیم.

دوربین مداربسته بی سیم چیست؟

دوربین مداربسته پس از ضبط تصویر، باید اطلاعات پردازش شده را به سمت گیرنده مرکزی ارسال کند تا این تصاویر توسط شما قابل مشاهده باشد. در گذشته روند انتقال اطلاعات با استفاده از یک کابل انجام می‌گرفت و دوربین، تصاویر را از این طریق به گیرنده مرکزی ارسال می‌کرد. بنابراین شما برای نصب چند دوربین مداربسته باید از میزان زیادی سیم استفاده کرده و این اتصالات را برقرار می‌کردید.

از آنجایی که این عامل باعث طولانی و دشوارتر شدن روند نصب دوربین مداربسته شده و نارضایتی کاربران را به همراه داشت؛ سازندگان، دوربین مداربسته بی سیم را به بازار معرفی کردند.

این دوربین‌های مداربسته اطلاعات ضبط شده خود را از طریق امواج و یا سیگنال به سمت گیرنده مرکزی ارسال کرده و در راستای برقراری این ارتباط، نیازی به استفاده از کابل نداشتند.

البته تاکنون تکنولوژی ساخت این نسل از دوربین‌های مداربسته نیز تحولات مختلفی را پشت سر گذاشته و تغییرات بزرگی در ساختار آن به وجود آمده است. یکی از این تغییرات، نحوه تامین انرژی این دوربین‌هاست. دوربین مداربسته بی‌سیم از چه طریقی انرژی موردنیاز خود را تامین می‌کند؟

راهکارهای فراوانی وجود دارد برای آموزش اتصال دوربین مدار بسته به کامپیوتر و لپ تاپ که پیشنهاد می‌شود فرد متخصص اقدام به نصب و تعمیر نماید.

دوربین مدار بسته بی سیم جدید

تامین انرژی دوربین مداربسته بی سیم

در ابتدا با این که روند انتقال اطلاعات از دوربین به گیرنده مرکزی در دوربین مداربسته بی سیم (Wireless CCTV)، بدون استفاده از سیم انجام می‌گرفت اما در جهت تامین انرژی موردنیاز این دوربین‌ها باید از یک کابل استفاده می‌کردیم. در واقع این تصور که از ابتدا هیچ سیمی به دوربین‌های مداربسته بی‌سیم متصل نبوده، تصور اشتباهی است.

در نسل‌های بعدی دوربین مداربسته بی‌ سیم (Wire Free CCTV)، این انرژی با استفاده از یک باتری تامین می‌شد و در ساختار هر دوربین یک باتری به کار رفته بود. این دوربین‌ها به معنای واقعی بی‌سیم بوده و هیچ نوع کابلی در جهت انتقال اطلاعات و یا تامین انرژی به آن‌ها متصل نیست.

البته شما باید در فواصل زمانی مشخصی نسبت به شارژ باتری و یا تعویض آن‌ اقدام کنید تا هیچ خللی در روند ضبط تصاویر و انتقال اطلاعات به وجود نیاید.

اگر مشکلات جدی در عملکرد دستگاه احساس کردید باید تست هارد دوربین مدار بسته را انجام دهید.

دوربین مدار بسته بی سیم با کیفیت

انواع دوربین مداربسته بی سیم

تغییر در تکنولوژی ساخت دوربین‌های مداربسته بی‌سیم صرفا به نحوه تامین انرژی موردنیاز آن‌ها محدود نشده و این دوربین‌ها از جنبه‌های دیگری نیز تغییراتی را تجربه کرده‌اند. مهم‌ترین تغییر در تکنولوژی ساخت دوربین مداربسته بی‌سیم، تغییر نحوه انتقال اطلاعات به سمت گیرنده مرکزی محسوب می‌شود. دوربین مداربسته بی‌سیم را می‌توان بر این اساس به 2 دسته تقسیم کرد که عبارتند از:

1. دوربین مداربسته بی سیم آنالوگ (Analogue)

این دوربین‌ها که اولین نسل دوربین مداربسته بی‌سیم هستند، اطلاعات را از طریق تبدیل سیگنال تصویری به سیگنال رادیویی به سمت گیرنده مرکزی (DVR) ارسال می‌کردند. این روش انتقال اطلاعات، با این که یک تحول بزرگ در این زمینه محسوب می‌شد اما دارای نقاط ضعف مشخصی بود که کاربران را نسبت به استفاده از دوربین مداربسته بی‌سیم آنالوگ مردد می‌کرد.

یکی از مهم‌ترین معایب دوربین مداربسته بی سیم آنالوگ، احتمال بالای ایجاد اختلال در سیگنال‌های ارسالی آن بود. عوامل محیطی همچون رطوبت بالا یا عوامل دیگری مثل امواج الکترومغناطیسی موجود در محیط اطراف دوربین مداربسته آنالوگ، قادر به ایجاد اختلال جدی در روند انتقال اطلاعات به سمت گیرنده مرکزی بودند که نقطه ضعف بزرگی برای این نسل از دوربین‌های مداربسته بی‌سیم در نظر گرفته می‌شد.

مشاهده قیمت نصب دوربین مداربسته

این دوربین‌ها در فضای باز توانایی ارسال اطلاعات تا 90 متر را دارند اما وجود موانعی همچون دیوار و … در بین دوربین و گیرنده، این محدوده را تغییر داده و شما باید این عامل را در روند تصمیم‌‌گیری خود مدنظر داشته باشید.

2. دوربین مداربسته بی سیم در بستر شبکه (IP)

در نسل بعدی دوربین‌های مداربسته بی‌سیم، انتقال اطلاعات از طریق بستر وای‌فای (WIFI) انجام می‌گرفت که مزایای قابل‌توجهی را به همراه داشت. این روش علاوه بر افزایش امنیت، کیفیت و سرعت انتقال امواج ارسالی را نیز دوچندان کرده که دوربین مداربسته بی‌سیم دیجیتال را به یک انتخاب بسیار مناسب در این زمینه تبدیل می‌کند.

این نسل از دوربین‌ مداربسته بی سیم قادر به ارسال اطلاعات تا فاصله‌ی بیشتری نسبت به نوع آنالوگ بوده و شما با استفاده از آن‌ توانایی برقراری یک ارتباط 2طرفه را نیز خواهید داشت. این نوع ارتباط به شما اجازه خواهد داد تا علاوه بر ضبط تصاویر، صدای محیط را نیز ضبط کرده و در لحظه همه این اطلاعات را دریافت کنید.

راهنمای تنظیمات دوربین مداربسته به شناخت بیشتر جزئیات این دستگاه کمک می‌کند

دوربین مداربسته بی سیم

دوربین مدار بسته بی‌ سیم با زوم اپتیکال

دوربین مداربسته بی‌ سیم با زوم اپتیکال، نوعی دوربین مدار بسته است که از یک لنز اپتیکال برای بزرگنمایی تصویر استفاده می‌کند. این نوع دوربین‌ها، برخلاف دوربین‌های مدار بسته با زوم دیجیتال، کیفیت تصویر بهتری را در هنگام زوم ارائه می‌دهند.

زوم اپتیکال، به معنای بزرگنمایی تصویر بدون کاهش کیفیت آن است. این کار با استفاده از یک لنز با فاصله کانونی متغیر انجام می‌شود. در هنگام زوم، لنز دوربین به صورت فیزیکی حرکت می‌کند تا فاصله کانونی آن تغییر کند.

 این نوع دوربین‌ها می‌توانند برای نظارت بر مناطق وسیع، مانند پارکینگ‌ها یا محوطه‌های صنعتی، استفاده شوند.

دوربین مداربسته بی‌ سیم با زوم اپتیکال، مزایای زیر را نسبت به دوربین‌های مدار بسته با زوم دیجیتال دارند:

  • کیفیت تصویر بهتر در هنگام زوم
  • بزرگنمایی بدون کاهش کیفیت تصویر
  • زوم دقیق‌تر

در هنگام خرید دوربین مداربسته بی‌سیم با زوم اپتیکال، باید به نکات زیر توجه کنید:

نوع لنز: دوربین‌ مداربسته بی‌ سیم با زوم اپتیکال، از انواع مختلفی از لنزهای اپتیکال استفاده می‌کنند. رایج‌ترین نوع لنز برای این دوربین‌ها، لنزهای زوم دستی هستند. این نوع لنز‌ها، به شما امکان می‌دهند تا میزان زوم را به صورت دستی تنظیم کنید.
میزان زوم: میزان زوم دوربین‌های مدار بسته بی‌سیم با زوم اپتیکال، معمولاً بر حسب برابر با فاصله کانونی اولیه بیان می‌شود. به عنوان مثال، یک دوربین با زوم 10 برابر، می‌تواند تصویر را تا 10 برابر بزرگنمایی کند.
کیفیت تصویر: کیفیت تصویر دوربین‌ مداربسته بی‌ سیم با زوم اپتیکال، به عوامل مختلفی، از جمله کیفیت لنز، سنسور تصویر و پردازنده تصویر بستگی دارد.
ویژگی‌های اضافی: برخی از دوربین‌ها دارای ویژگی‌های اضافی، مانند دید در شب، تشخیص حرکت و ضبط صدا هستند.

امنیت دوربین مداربسته بی‌ سیم

یکی از نگرانی‌هایی که عموم مردم نسبت به استفاده از دوربین‌های مداربسته بی‌سیم دارند، امنیت آن است. احتمال هک شدن و ورود به حریم شخصی باعث شده تا بسیاری از افراد نسبت به استفاده از این نسل دوربین مداربسته بدبین شوند اما این موضوع تا چه میزانی حقیقت دارد؟

در نسل اول دوربین مداربسته بی‌سیم (Analogue Wireless CCTV)، انتقال اطلاعات با استفاده از یک فرکانس ثابت صورت می‌گرفت که احتمال هک شدن آن را به شدت افزایش می‌داد.

این مشکل در نسل بعدی دوربین مداربسته به دلیل استفاده از فرکانس‌های مختلف در بازه‌های زمانی مختلف تا میزان زیادی حل شده و احتمال هک شدن و نفوذ به حریم شخصی را تقریبا به صفر رساند. البته این موضوع را کماکان نمی‌توان غیرممکن دانست اما این تکنولوژی در این زمینه از امن‌ترین بسترهای انتقال اطلاعات محسوب می‌شود.

نصب دوربین مداربسته با آچاره

مزایا دربین مداربسته بی‌ سیم

اولین مزیت دوربین‌ مداربسته بی‌ سیم را می‌توان روند نصب ساده آن در نظر گرفت. این روند نسبت به نصب دوربین مداربسته معمولی در مدت زمان بسیار کوتاه‌تری طی شده و شما برای پشت سر گذاشتن آن به تجربه چندانی نیاز نخواهید داشت. البته مطالعه دفترچه راهنمای محصول خریداری شده در این راستا الزامی است.

زمانی که شما دوربین‌های مداربسته معمولی را نصب می‌کنید، جابه‌جایی آن‌ها به هر دلیلی دشوار خواهد بود. از آنجایی که برای جابه‌جا کردن دوربین‌ها باید شبکه سیم‌کشی هم به کلی تغییر کند، احتمالا در این روند با چالش‌های مختلفی مواجه خواهید شد.

یکی دیگر از مزیت‌های دوربین‌های مداربسته بی‌سیم، منعطف بودن آن است و شما می‌توانید وابسته به نیاز خود، تغییرات مدنظرتان را در موقعیت قرارگیری دوربین مداربسته بی‌سیم اعمال کنید.

قابلیت افزودن دوربین‌های بیشتر به شبکه از دیگر مزیت‌های دوربین مداربسته بی‌سیم محسوب می‌شود. زمانی که انتقال اطلاعات به گیرنده مرکزی از طریق کابل انجام بپذیرد، شما صرفا قادر به برقراری ارتباط تعداد محدودی دوربین به گیرنده هستید زیرا تعداد پورت‌های ورودی گیرنده‌ها (NVR) محدود است. شما با استفاده از دوربین مداربسته بی‌سیم با این محدودیت روبه‌رو نخواهید شد.

با وجود این که احتمال هک شدن را می‌توان یکی از معایب این نسل از دوربین‌ مداربسته بی سیم دانست اما افزایش امنیت شبکه به واسطه استفاده از آن را نمی‌توان انکار کرد. نباید فراموش کرد که استفاده از اتصالات فیزیکی مثل کابل برای انتقال اطلاعات، احتمال خرابکاری سارقین را دوچندان می‌کند.

این افراد قادر به قطع کردن ارتباط بین دوربین‌ها و گیرنده از طریق بریدن کابل آن هستند. در نتیجه شما با استفاده از دوربین‌های مداربسته دیجیتال (IP Wireless CCTV)، امنیت شبکه را به صورت قابل‌توجهی افزایش خواهید داد.

در صورت عدم وجود موانع مختلف بین دوربین مداربسته بی‌سیم و گیرنده مرکزی (NVR)، این سیستم قادر به برقراری ارتباط با کیفیت مناسبت تا 150 متر خواهد بود که برد بسیار مناسبی است.

وجود فضای ابری (Cloud Space) به شما اجازه دسترسی به اطلاعات خود را در هر مکانی خواهد داد. با وجود این قابلیت، شما با استفاده از موبایل و رایانه و با متصل شدن به این فضای ابری می‌توانید به اطلاعات ضبط شده خود دسترسی پیدا کنید. همچنین امکان مشاهده تصاویر زنده نیز در این شرایط وجود خواهد داشت.

دوربین مداربسته

معایب دوربین مداربسته بی‌ سیم

با این که برد انتقال اطلاعات این نسل از دوربین‌ها مناسب است اما کماکان وجود محدودیت در این زمینه یک نقطه ضعف محسوب می‌شود. دوربین‌های مداربسته‌ای که انتقال اطلاعات را از طریق کابل انجام می‌دهند، فاصله بسیار بیشتری را پوشش داده و شما در این زمینه با محدودیت کمتری مواجه هستید.

دوربین مداربسته بی‌ سیم در صورت نصب در فضاهای بسته مثل ساختمان‌های مسکونی، فاصله بسیار کمی را پوشش می‌دهد. این نسل از دوربین‌های مداربسته به دلیل وجود موانعی مثل دیوارها، ستون‌ها و …، معمولا مسافتی کمتر از 50 متر را پوشش خواهند داد.

البته در این شرایط احتمال بروز اختلال در روند انتقال اطلاعات نیز دور از انتظار نبوده و ممکن است این موانع کیفیت سیگنال‌های ارسالی را نیز تحت‌تاثیر قرار دهند.

وجود احتمال نفوذ هکرها به شبکه داده‌های دوربین‌های مداربسته بی‌سیم، یک ریسک امنیتی است. البته سازندگان این نسل از دوربین‌های مداربسته طبق قوانین هر کشوری موظف به رعایت برخی از پروتکل‌های امنیتی هستند که این ریسک را به طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

اگر منبع انرژی دوربین مداربسته بی‌سیم شما باتری باشد، نیاز به شارژ یا تعویض آن می‌تواند روند بسیار زمانبری را برای شما به همراه داشته باشد.

همچنین بی‌دقتی هنگام استفاده از این نوع دوربین، باعث خاموش شدن آن شده که یک ریسک امنیتی بسیار جدی است. در این شرایط حتما با مطالعه دفترچه راهنمای دوربین‌های خود، یک برنامه منظم در جهت شارژ و تعویض باتری آن‌ها داشته باشید تا احتمال بروز چنین اختلالاتی به حداقل ممکن برسد.

در این مقاله از مجله آچاره تلاش کردیم که پاسخ این سوال که دوربین مداربسته بی سیم چیست را در اختیار شما قرار دهیم. شما با مطالعه این راهنما قادر هستید تا با توجه به نیازهایتان، بهترین انتخاب را در این زمینه داشته باشید.

البته بهتر است قبل از تصمیم‌گیری نهایی، نظر کارشناسان را نیز جویا شده تا در نهایت بهترین نتیجه برای شما حاصل شود. در این راستا شما می‌توانید با طرح سوالات خود در بخش نظرات، پاسخ خود را از در سریع‌ترین زمان ممکن از کارشناسان مجرب آچاره دریافت کنید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا