راهنمای تنظیمات دوربین مداربسته

برقکاریدوربین مدار بستهساختمان

تجهیزات الکترونیکی در زندگی امروز ما نقش مهم و پر رنگی دارند. از جمله امکانات و تکنولوژی الکترونیکی که امروزه بسیار پر کاربرد است، تجهیزات مربوط به دوربین‌های مداربسته و موارد امنیتی ساختمان‌ها است. با تعبیه دوربین‌های مدار بسته در انواع ساختمان‌ها، افراد احساس امنیت بیشتری می‌کنند.

اما گاهی علی رغم خرید تجهیزات و نصب دوربین مدار بسته به دلیل مشکلاتی در تنظیمات دوربین‌ها نمی‌توان از آنها بطور موثر استفاده کرد. به همین جهت قصد داریم تا در این مقاله درباره تنظیمات دوربین مداربسته توضیح دهیم تا خودتان بتوانید این مشکل را حل کنید.

نکات کلیدی

تنظیمات دوربین مدار بسته  از مهم‌ترین مراحل نصب و راه‌اندازی سیستم‌های نظارت تصویری است. تنظیمات صحیح دوربین‌های مدار بسته، تأثیر زیادی بر کیفیت تصویر، عملکرد و امنیت سیستم نظارت تصویری دارد.

در ادامه تنظیمات پهنای باند و رزولوشن، تنظیمات دوربین مدار بسته مربوط به تصویر، تنظیمات رنگ تصاویر، بررسی تنظیمات تغییر رنگ تصویر در دوربین‌های مداربسته و سایر موارد پرداخته می‌شود.

تنظیمات دوربین مداربسته برای جدول زمان‌بندی ضبط تصویر

با استفاده از زمان‌بندی کردن ضبط تصاویر، می‌توانید زمان ضبط فیلم و تصویر توسط دوربین را زمان‌بندی کنید و در زمان جستجو هم می‌توانید سریع‌تر به تصاویر دسترسی پیدا کنید. برای انجام تنظیمات دوربین مداربسته مربوط به زمان‌بندی فیلم و تصاویر، ابتدا باید در صفحه اصلی راست کلیک کنید و گزینه Menu را انتخاب کنید.

مشاهده قیمت نصب دوربین مداربسته

تنظیمات دوربین مداربسته

سپس به ترتیب تنظیمات دوربین مدار بسته زیر عمل کنید.

  1. Storage را انتخاب کنید.
  2. Recording را انتخاب کنید.
  3. دوربین مدار بسته تحت شبکه را در قسمت Select Camera انتخاب کنید.
  4. گزینهEnable Schedule را فعال کنید.
  5. گزینه Pre-Record مشخص می‌کند که دستگاه چند ثانیه قبل از جدول زمان‌بندی شروع به ضبط کند.
  6. گزینه Post-Record مشخص می‌کند که دستگاه چند ثانیه بعد از جدول زمان‌بندی ضبط را به پایان برساند.
  7. گزینه Enable Redundant Recording را فعال کنید تا ضبط تصاویر دوربین مداربسته طبق جدول زمان‌بندی به طور مرتب انجام شود.

تنظیمات دوربین مداربسته

در صورتی که گزینه Edit را انتخاب کنید، می‌توانید تنظیمات پیشرفته مربوط به جدول زمان‌بندی را انجام دهید.

برای تعمیرات پایه ای و اساسی تست هارد دوربین مدار بسته به صورت دستی باید انجام شود.

تنظیمات دوربین مداربسته

در منوی سمت راست، با انتخاب حالت ضبط و با کلیک بر روی سطر و ستون، کلیک چپ کنید و خانه‌های مورد نظر خود را انتخاب کنید. اگر تنظیمات دوربین مدار بسته را Copy کنید، می‌توانید این تنظیمات را برای سایر دوربین‌ها هم ذخیره کنید. در آخرین مرحله، گزینه  Apply را انتخاب کنید تا تنظیمات دوربین مداربسته را ذخیره کنید.

تنظیمات دوربین مدار بسته پهنای باند و رزولوشن

در صفحه اصلی تنظیم دوربین مداربسته گزینه Menu را انتخاب کنید.

سپس مراحل تنظیمات دوربین مدار بسته زیر را به ترتیب انجام دهید.

  1. وارد بخش Camera شوید.
  2. از بخش Encoding گزینه Bitrate که مربوط به پهنای باند است و گزینه Resolution را طبق سلیقه خود انتخاب کنید.
  3. عدد مناسب برای Bitrate، 2 مگا پیکسل 2048 و برای دوربین  3 مگا پیکسل  3072 است.
  4. برای هر 1 مگا پیکسلی که اضافه می‌شود، 1024 بیت به Bitrate دوربین اضافه می‌شود.

تنظیمات دوربین مدار بسته مربوط به تصویر

دوربین‌های مداربسته تنظیماتی دارند که این امکان را برای اوپراتور فراهم می‌سازند تا پارامترهایی مانند وضوح، نرخ فریم، روش فشرده سازی، تنظیمات پورت سریال و شبکه را تنظیم کند.

پیشنهاد می‌شود مقاله کیفیت دوربین مدار بسته به چه عواملی بستگی دارد؟ مطالعه شود.

1. تنظیمات دوربین مدار بسته در جبران نور پشت (BLC)

این حالت برای جبران روشنایی سوژه‌ها با مقدار زیادی نور پس زمینه است که باعث می‌شود تا دیدن جزئیات سوژه‌ها غیرممکن شود. جبران نور پس زمینه، امکان بهبود نوردهی برای سوژه‌هایی که در برابر منبع نور قرار می‌گیرند را فراهم می‌کند. از طریق این گزینه می‌توانید پیش زمینه را شناسایی کنید، اما در عین حال پس‌زمینه هم روشن‌تر می‌شود.

2. دامنه پویای گسترده (WDR)

این گزینه منجر به گسترش BLC می‌شود. این قسمت از تنظیمات دوربین مدار بسته هم‌زمان می‌تواند عناصر تیره را روشن و عناصر روشن را تیره کند. تصاویری که با استفاده از این گزینه پردازش می‌شوند، این امکان را برای شما فراهم می‌کند که جزییات تصاویر را هم در پیش زمینه و هم در پس زمینه روشن ببینید.

3. وایت بالانس (WB)

این گزینه تابعی است که با توجه به رنگ سفید، روی نمایش همه دوربین‌ها اثر می‌گذارد. در حالت اتوماتیک، نقطه مرجع برای سفید، روشن‌ترین نقطه تصویر است. چون معمولاً درخشان‌ترین نقطه‌ای که دوربین کنترل می‌کند سفید نیست، رنگ‌های تصاویر دریافتی واقعی نیستند و با رنگ‌های طبیعی متفاوت‌اند. راه حل این مشکل این است که رنگ‌های مربوط به نور طبیعی و مصنوعی و تنظیمات دوربین مداربسته برای الگوی سفید از قبل تعیین شوند.

4. کنترل اتوماتیک بهره (AGC) در تنظیم دوربین مداربسته

این گزینه این امکان را برای شما فراهم می‌کند که با افزایش حساسیت، دوربین در شرایط کم نور هم به خوبی کار کند؛ اما باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که با افزایش حساست دوربین، نویز هم تقویت می‌شود. به همین دلیل تنظیمات دوربین مدار بسته سطح AGC باید با دقت و بر اساس آزمون و خطا انجام شود.

تنظیمات دوربین مداربسته

5. تنظیمات دوربین مدار بسته در میزان وضوح تصاویر

در صورت در قسمت تنظیمات دوربین مداربسته فشرده سازی JPEG را انجام دهید، بلوک‌هایی با کیفیت نامطلوب خواهید داشت. این کار باعث ایجاد الگوهای عجیب در تصویر می‌شود. این موضوع در تصاویر صحنه‌های تاریک بیشتر قابل لمس است. برای رفع این مشکل باید وضوح تصویر را کم کنید. با کم کردن این پارامتر می‌توانید نویز» ناشی از فشرده سازی را صاف کنید. این نکته را هم در نظر داشته باشد که کم کردن بسیار زیاد هم منجر به تاری تصویر می‌شود.

تنظیمات دوربین مداربسته برای رنگ تصاویر

برای انجام تنظیمات دوربین مدار بسته در جهت تنظیم رنگ تصاویر دوربین مداربسته طبق مراحل زیر عمل کنید.

  • روی منوی اصلی راست  کیک کنید و گزینه تغییر رنگ را انتخاب کنید.
  • وارد قسمت تغییر رنگ شوید و با استفاده از  کرسل ها، رنگ را تغییر دهید.
  • گزینه تائید را انتخاب کنید.

بررسی تنظیمات تغییر رنگ تصویر در دوربین‌های مداربسته

یکی از مشکلات رایج در دوربین‌های مداربسته، ایجاد تغییر رنگ در تصاویر دوربین است. بروز این مشکل می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا با دلایل بروز این مشکل و راه‌حل‌های تنظیم دوربین مداربسته آشنا شوید.

1. تنظیمات قرمز شدن تصویر دوربین مدار بسته

  1. یکی از مهم‌ترین دلایل قرمز شدن تصویر دوربین، ایجاد اختلال در کابل متصل به دوربین است. در نتیجه همیشه در صورت بروز مشکل و تغییر رنگ تصویر، ابتدا اتصالات کابل دوربین را بررسی کنید.
  2. دلیل دیگری که باعث تغییر رنگ تصاویر می‌شود، درست نبودن تنظیمات مانیتور است. در صورتی که مشکل از اتصالات کابل‌ها نبود، تنظیمات مانیتور خود را بررسی کنید. یکی از روش‌های رفع این مشکل، برگرداندن تنظیمات مانیتور به تنظیمات کارخانه است.
  3. در صورت وجود مشکل در تنظیمات دستگاه‌های NVR و DVR نیز، رنگ تصاویر دچار مشکل می‌شود. در این حالت نیز، می‌توانید تنظیمات دستگاه را به تنظیمات کارخانه برگردانید تا مشکل برطرف شود.
  4. در صورتی که هیچ یک از موارد بالا تنظیمات دوربین مدار بسته دلیل بروز مشکل در تصویر نبود، ICR دوربین مداربسته را بررسی کنید. خراب بودن ICR می‌تواند منجر به بروز هاله‌ای از رنگ قرمز و بنفش در اطراف تصویر شود. در صورتی که مشکل از ICR  باشد، باید آن را تعویض کنید.
  5. یکی دیگر از مواردی که می‌تواند منجر به قرمز شدن تصاویر شود، خراب شدن CCD است. در صورتی که قرمز شدن تصویر به‌ دلیل خرابی CCD باشد، باید آن را تعویض کنید.
  6. خراب شدن کابل VGA نیز یکی دیگر از دلایل بروز رنگ قرمز در تصاویر دوربین است. کابل را بررسی کنید تا ببین کابل خراب شده است یا خیر.
  7. در بعضی مواقع ممکن است خرابی برد دستگاه DVR و NVR منجر به بروز این مشکل شود. در این صورت می‌توانید از گارانتی و یا متخصصین مربوطه کمک بگیرید.
  8. در صورت قرار گرفتن یک میدان مغناطیسی در اطراف دوربین نیز، می‌تواند رنگ تصویر به قرمز تغییر کند. اطراف دوربین را بررسی کنید تا در صورت قرار داشتن میدان مغناطیسی مانند آهن‌ربا در اطراف دوربین، اختلال به وجود آمده در تصویر را برطرف کنید.

 

2. تنظیمات بنفش شدن تصویر دوربین مداربسته

بنفش یا صورتی شدن تصاویر دوربین می‌تواند مربوط به نرم‌افزار بد، سیستم عامل بد، تنظیمات نادرست و … باشد؛ اما معمولاً در اکثر مواقع بنفش یا صورتی شدن تصویر، به دلیل درست عمل نکردن فیلتر IR cut است.

معمولاً تغییر رنگ تصویر، به دلیل نادرست بودن و یا تغییر تنظیمات اتفاق میفتد. به همین دلیل بهتر است قبل از هر اقدامی، ابتدا تنظیمات را به حالت پیش فرض برگردانید. در صورتی که مشکل در تنظیمات دوربین مدار بسته برطرف نشد، اقدامات زیر را انجام دهید.

  • چراغ ir led را چند بار خاموش روشن کنید تا فیلتر به حالت اولیه برگردد و در واقع ریست شود.
  • ممکن است مشکل از منبع تغذیه دوربین باشد. در این صورت 30 ثانیه منبع تغذیه را خاموش و روشن کنید و دوباره آن را راه‌اندازی کنید.
  • در صورتی که دوربین مداربسته بی سیم نصب کرده‌اید، باتری را از دستگاه خارج کنید و بعد از چند دقیقه دوربین را دوباره روشن کنید.
  • دوربین مداربسته را ریست فکتوری کنید.
  • نرم‌افزار دوربین مداربسته را به روز کنید.
  • در صورتی که علت تغییر رنگ تصویر دوربین، به دلیل گیر کردن فیلتر دوربین باشد، می‌توانید با قرار دادن یک آهن‌ربای قوی در مقابل لنز دوربین، فیلتر را جابجا کنید.
  • فیلتر برش IR را تعویض کنید.

اگر دستگاه با مشکل مواجه شده است بهتر است روش تست دوربین آیفون تصویری را امتحان کنید.

3. سیاه و سفید دیده شدن تصاویر

  • نرسیدن نور کافی به سنسور
  • به هم ریختن تنظیمات رنگ دستگاه DVR

تنظیم تاریخ و زمان دوربین مداربسته

تنظیمات ساعت و تاریخ دوربین مدار بسته، یکی از مهم‌ترین تنظیمات این دستگاه‌ها است. تنظیم صحیح ساعت و تاریخ، برای عملکرد صحیح سیستم نظارت تصویری ضروری است.

تنظیم صحیح ساعت و تاریخ دوربین مدار بسته، مزایای زیر را دارد:

  • ضبط تصاویر و فیلم‌ها با تاریخ و ساعت صحیح
  • امکان بازیابی تصاویر و فیلم‌ها در تاریخ و زمان مشخص
  • امکان گزارش‌گیری از تصاویر و فیلم‌های ضبط شده
  • مراحل تنظیم ساعت و تاریخ دوربین مدار بسته

مراحل تنظیم ساعت و تاریخ دوربین مدار بسته، به نوع دوربین مدار بسته و دستگاه ضبط بستگی دارد. با این حال، برخی از مراحل کلی تنظیم ساعت و تاریخ دوربین مدار بسته عبارتند از:

  • وارد منوی دستگاه ضبط دوربین مدار بسته شوید.
  • به قسمت تنظیمات بروید.
  • گزینه ساعت و تاریخ را انتخاب کنید.
  • ساعت و تاریخ را به صورت دستی یا با استفاده از سرور NTP تنظیم کنید.
  • تنظیم ساعت و تاریخ دوربین مدار بسته با استفاده از سرور NTP

در صورتی که امکان تنظیم دستی ساعت و تاریخ دوربین مدار بسته وجود نداشته باشد، می‌توانید از سرور NTP برای تنظیم ساعت و تاریخ استفاده کنید. برای این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد منوی دستگاه ضبط تنظیم دوربین مداربسته شوید.
  • به قسمت تنظیمات بروید.
  • گزینه ساعت و تاریخ را انتخاب کنید.
  • گزینه تنظیم ساعت و تاریخ با استفاده از سرور NTP را فعال کنید.
  • آدرس IP سرور NTP را وارد کنید.
  • نکات مهم در تنظیم ساعت و تاریخ دوربین مدار بسته

در هنگام تنظیم ساعت و تاریخ دوربین مدار بسته، باید به نکات زیر توجه کنید:

از دقت ساعت و تاریخ مطمئن شوید.در صورت امکان، از سرور NTP برای تنظیم  دوربین مداربسته ساعت و تاریخ استفاده کنید. برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم نظارت تصویری، ساعت و تاریخ را به صورت دوره‌ای بررسی کنید.

دوربین مداربسته آنالوگ

از اولین دوربین‌های مداربسته، دوربین‌های آنالوگ هستند و با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی کم‌کم جای خود را به دوربین‌های مداربسته HD در بستر کواکسیال و شبکه داده‌اند. دوربین مداربسته آنالوگ داده‌های دریافتی را به شکل آنالوگ به دستگاه ذخیره‌ساز ارسال می‌کند و برای دیدن داده‌ها باید از یک دستگاه تبدیل استفاده شود. در این حالت معمولاً از دستگاه ذخیره‌ساز DVR استفاده می‌شود.

 مزایای دوربین مداربسته آنالوگ

  • کنترل از راه دور از طریق انتقال تصویر
  • برخورداری از سیستم ساده، روند نصب آسان، سریع و کم‌هزینه و بدون نیاز به تخصص بالا برای اجرا
  • نسبت به دوربین‌های مدار بسته تحت شبکه از قیمت پایین‌تری برخوردار است.
  • از تنوع بالایی در ابعاد و مدل برخوردار است.
  • در کم‌ترین پهنای باند، تصاویر را ارائه می‌کند.

 معایب دوربین‌های آنالوگ

  • تصاویر دارای رزولوشن پایینی هستند.
  • انتقال صدا و تصویر از طریق یک کابل ممکن نیست.
  • دسترسی به منوی OSD امکان‌پذیر نیست.
  • عدم انتقال تصویر و سیگنال‌های کنترلی دوربین اسپید دام (PTZ) در یک کابل
  • بعضی از دستگاه‌های ذخیره‌ساز آنالوگ، از قابلیت P2P برخوردار نیستند.
  • دستگاه‌های ذخیره‌ساز آنالوگ، قابلیت تنظیم قابلیت‌های هوشمند، تشخیص چهره و… را ندارند.
  • دستگاه‌های ذخیره‌ساز تکنولوژی آنالوگ، ظرفیت هارد کم‌تری را پشتیبانی می‌کنند به همین دلیل زمان کم‌تری از تصاویر از پیش ذخیره شده دارید.

 روش نصب دوربین مداربسته آنالوگ

مهم‌ترین موضوع در نصب دوربین مداربسته با هر مدلی، انتخاب نقطه درست برای نصب است. دوربین باید بیشترین ناحیه ممکن را پوشش دهد و میزان کابل مصرفی باید به کمترین میزان ممکن برسد. در این صورت میزان نویز و افت کیفیت تصویر، به کمترین میزان ممکن می‌رسد.

در نصب دوربین مداربسته آنالوگ، رزولوشن تصویر که مشخص کننده کیفیت تصویر است، باید با توجه به نیاز مشتری تعیین شود. این مورد در دوربین مداربسته آنالوگ بر اساس تی وی لاین انجام می‌شود. هر چقدر که تی وی لاین قوی‌تر باشد، کیفیت تصویر بهتر خواهد بود. تنظیمات دوربین مدار بسته در اینجا بسیار اهمیت دارد.

خدمات لوله‌کشی ساختمان با متخصصین آچاره

تفاوت دوربین مداربسته دیجیتال و دوربین مدار بسته آنالوگ

قیمت دوربین دیجیتال، از دوربین مداربسته آنالوگ بیشتر است و مهم‌ترین دلیل این موضوع هم قابلیت‌ها و ویژگی‌های دوربین دیجیتال است.

دوربین دیجیتال کیفیت بالاتری نسبت به دوربین‌های آنالوگ دارد. دوربین مدار بسته آنالوگ حتی اگر بالاترین و بهترین مدل هم باشد، کیفیت خیلی خوب و چشم‌گیری ندارد و از معمولی‌ترین دوربین دیجیتال هم بی‌کیفیت‌تر است. دستگاه‌های ذخیره‌ساز جدید دوربین‌های دیجیتال، سخت‌افزار قوی‌تری نسبت به سیستم‌های آنالوگ دارند. تنظیمات دید در شب دوربین مدار بسته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

انواع دوربین مداربسته آنالوگ:

  • دوربین مداربسته آنالوگ دام گنبدی
  • دوربین آنالوگ بولت

شما می‌توانید تمام سوالات خود را درباره نصب و تنظیمات دوربین مدار بسته و نگهداری آن در بخش دیدگاه‌ها مطرح کنید تا متخصصان دوربین مدار بسته آچاره  در کوتاه‌ترین زمان ممکن به شما پاسخ دهد. اگر فرصت کافی برای بررسی و عیب یابی مشکل انواع دوربین‌ مدار بسته ندارید می‌توانید این کار را به متخصصان آچاره بسپارید. ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن با تجهیزات مورد نیاز در خدمت شما خواهیم بود و مشکل سیستم حفاظتی شما رل حل خواهیم کرد.

2.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا