چکه سقف دستشویی واحد پایینی [تعمیر و رفع]

ساختمانترکیدگی لولهلوله کشی و تاسیسات

یکی از مشکلاتی که خیلی‌ از افرادِ ساکن در مجتمع‌های مسکونی با آن مواجه می‌شوند، چکه سقف دستشویی واحد پایینی است. آب دادن سقف دستشویی، مشکلی در لوله‌کشی است که با کنده شدن رنگ سقف، تغییر رنگ و ایجاد حلقه‌های تیره، ورم کردن سقف، و چکیدن آب خود را نشان می‌دهد. در این مقاله می‌خواهیم به رفع مشکل چکه کردن سقف حمام و دستشویی بپردازیم تا اگر شما هم با چنین مشکلی مواجه هستید، بتوانید آن را رفع کنید.

اقدامات اولیه هنگام چکه سقف دستشویی واحد پایینی

بهترین کار این است که در چنین موقعی از لوله‌کش کمک بگیرید چون باید لوله‌ها بررسی شوند. اما پیش از تماس با لوله‌کش و نیروی متخصص، یک سری اقدامات است که می‌توانید انجام دهید. 

  1. محوطه را تمیز کنید: اگر سقف دستشویی منزلتان چکه می‌کند، وسایلی که زیر قسمت نشتی هستند آسیب خواهند دید. محوطه نشتی را تمیز کنید تا مطمئن شوید آبی که از سقف می‌چکد به اثاثیه دیگر خانه مانند مبلمان، فرش، و لوازم برقی آسیبی نمی‌زند. همچنین، این کار باعث می‌شود لوله‌کش به راحتی به لوله‌ها دسترسی پیدا کند.
  2. یک سطل زیر محل نشتی قرار دهید: اطراف را که تخلیه کردید، یک سطل زیر قسمتی که آب می‌چکد قرار دهید تا کف‌پوش زمین آسیبی نبیند. با بررسی میزان آبی که می‌چکد، متوجه می‌شوید که آیا آب دائم می‌چکد یا فقط در زمان های مشخصی، مثلا وقتی که در طبقه بالا کسی دوش می‌گیرد یا سیفون را می‌کشد.

چکه سقف دستشویی واحد پایینی

علائم نشتی سقف دستشویی در واحد پایینی

چکه کردن سقف دستشویی، می‌تواند خود را به شکل حلقه‌های مرطوبی که هر سری بزرگتر می‌شوند نشان دهد. شاید هم، به شکل قطرات تمام نشدنی و دائم آب دیده شود. چکه کردن سقف، به هر شکل که باشد، باید فورا شناسایی و رفع شود. پیش از این که چکه کردن آب را رفع کنید، باید ببینید چه چیزی منجر به این مشکل می‌شود و به آن رسیدگی کنید. نشتی‌هایی که زمان زیادی مانده‌اند و رفع نشده‌اند، باعث ورم کردن سقف و کنده شدن بخشی از آن می‌شوند. مشکل دیگری که می‌تواند در اثر چکه مداوم و عدم رسیدگی به آن ایجاد شود، کپک زدن سقف است. کپک‌ها هرجا که رطوبت باشد، ایجاد می‌شوند و باعث بروز بیماری‌های تنفسی و پوستی می‌شوند. پ

برای تشخیص ترکیدگی لوله از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

روش رفع لکه های روی سقف - رفع نشتی

دلیل چکه کردن سقف دستشویی پایینی

  • نشت توالت
  • نشت دوش
  • نشت سینک روشویی
  • خرابی سیفون
  • شکستگی لوله

1. نشت توالت

نشت دستشویی می‌تواند به‌خاطر منبع آب باشد، اما بعضی از خطرناک‌ترین نشتی‌ها که می‌توانند به سقف نیز آسیب بزنند، به‌خاطر فرسوده شدن حلقه مومی توالت بالایی باشد. در چنین مواقعی باید حلقه مومی عوض شود. موقع سیفون کشیدن، آب از لوله‌ها کشیده می‌شود و می‌تواند از سقف طبقه پایین چکه کند. بنابراین در صورت چکه سقف واحد پایینی، بهتر است دستشویی طبقه بالا چک شود.

برای رفع نشتی توالت، اول از همه، حلقه مومی دستشویی بالایی، یا شیری که آب از آن نشت می‌شود را عوض کنید. برای عوض کردن حلقه مومی، توالت را تخلیه کنید و بردارید، سپس حلقه خراب را بردارید. پیچ‌های اتصال توالت را باز کنید که بتوانید حلقه جدید را قرار دهید. سپس دوباره توالت را با بستن پیچ‌ها محکم کنید و دستشویی را امتحان کنید.

تعویض حلقه مومی

2. نشت دوش و سینک

تشخیص نشتی دوش سخت است چرا که لوله‌های آن در دیوار پنهان شده اند. گاهی چکه سقف دستشویی واحد پایینی می‌تواند به‌خاطر حمام طبقه بالا باشد. همچنین نشتی دوش می‌تواند باعث ور آمدن کاشی‌های دیوار یا رنگ دیوار طبقه‌ پایین هم بشوند.

3. خرابی سیفون

یکی دیگر از دلایل رایج چکه سقف دستشویی طبقه پایینی، خرابی سیفون بالایی است. در صورتی خرابی فلاش تانک، این اتفاق اجتناب ناپذیر است. با بستن شیر اصلی سیفون برای چند ساعت، مطمئن می‌شوید که مشکل برای این قسمت است یا از جای دیگری آب می‌خورد. ابتدا اتصالات را چک کنید. اگر شکستگی یا آسیبی در لوله‌ها دیدید، حتما از یک متخصص بخواهید که لوله‌های سیفون را بررسی، و در صورت شکستگی تعویض کنند. اگر به این مشکل بی‌توجهی شود، سقف طبقه پایین آسیب می‌بیند و هزینه‌های تعمیر بیشتر می‌شود.

4. شکستگی لوله

حواستان به لوله‌کشی های ساختمان باشد چون این مشکل می‌تواند دردسرساز شود. شکستگی لوله بیشتر در ساختمان‌های قدیمی رخ می‌دهد چون لوله‌ها مستهلک هستند و عمر خود را کرده‌اند. در ساختمان‌های جدید، لوله‌هایی استفاده می‌شوند که از قبل خیلی مقاوم‌تر هستند و احتمال نشتی آب کم است، اما این بدان معنا نیست که لوله‌های جدید در ساختمان‌های نو نمی‌شکنند. بنابراین در صورت چکه سقف دستشویی واحد پاییینی، لوله‌ها را بررسی کنید.

بیشتر بخوانید: اصول لوله کشی فاضلاب

آموزش تعمیر چکه سقف طبقه پایینی

گاهی اوقات که میزان نشتی کوچک است و لوله‌ها آسیب ندیده‌اند، خودتان هم می‌توانید به مشکل رسیدگی کنید. اگر فردی دست به آچارید و فکر می‌کنید از عهده کارهای تعمیراتی برمی‌آيید، می‌توانید خودتان نشتی سقف را تعمیر کنید. برای این کار کافی است که اقدامات زیر را دنبال کنید.

چکه سقف دستشویی واحد پایینی

  1. نشتی را پیدا کنید: اولین قدم، پیدا کردن منبع نشتی است. ترمیم سقف بدون تعمیر نشتی، فقط کار را دشوارتر می‌کند. بنابراین اول از همه، توالت، سینک، لوله یا هر چیزی که منجر به این اتفاق شده را پیدا کنید. 
  2. سقف خیس را خشک کنید: هر چه سریعتر سقف مرطوب را خشک کنید. بدین ترتیب از بروز کپک جلوگیری می‌شود و میزان آسیب‌دیدگی کم می‌شود. خشک شدن سقف چند روزی زمان می‌برد و لازم است که برای ادامه کار، سقف کاملا خشک باشد. پس می‌توانید با کمک پنکه به خشک شدن سقف کمک کنید. پنکه سرعت خشک شدن را افزایش می‌دهید. بعد از چند ساعت، سقف را چک کنید. به چشمان و دستانتان اعتماد نکنید، برای اطمینان از این که سقف خشک شده، از رطوبت‌سنج استفاده کنید.
  3. سقف را تعمیر کنید: اگر میزان آسیب وارد شده کم است، نیازی به پلاستر کردن مجدد سقف نیست. ابتدا با جسم زبری سقف را اسکراب کنید  و سپس محل خراشیدگی را با دستمالی مرطوب پاک کنید و مجددا اجازه دهید خشک شود. اگر آسیب دیدگی از یکی دو سانت کوچکتر است، با کاردک کمی بتونه کاری کنید. اگر شکاف بزرگ است، بعد از بتونه کاری سنباده بکشید. 
  4. سقف را رنگ بزنید: در این بخش از کار، پس از خشک شدن گل یا بتونه، باید سقف را رنگ بزنید. در ابتدا حداقل دو لایه پرایمر بزنید. اگر میزان خرابی سقف بزرگ است، بد نیست یک دور دیگر کل سقف را نقاشی کنید.
برای تشخیص ترکیدگی لوله از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

بیشتر بخوانید: رفع نم دیوار سرویس بهداشتی و حمام با بهترین روش

پایان

چکه سقف دستشویی واحد پایینی، مشکلی غیرقابل تحمل است و علاوه بر خرابی سقف و آسیب زدن به نمای سرویس بهداشتی، هزینه‌های تعمیراتی هم روی دستتان می‌گذارد. به محض این‌که متوجه شدید چنین مشکلی در سقف دستشویی یا حمام ایجاد شده، اقدامات لازم را انجام دهید و از متخصصین بخواهید در سریعترین زمان مشکل را رفع کنند. برای رفع مشکل چکه کردن سقف، می‌توانید از متخصصین آچاره کمک بگیرید. برای ارتباط با ما و ثبت سفارش، می‌توانید از طریق وبسایت آچاره اقدام کنید یا با شماره ۱۴۷۱، با ما تماس بگیرید.

4/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا