آموزش سیم کشی روکار ساختمان

برقکاریساختمانسیم‌ کشی ساختمان

در برخی از ساختمان‌ها شما نیازمند این می‌باشید که سیم کشی را به صورت روکار انجام دهید. برای این کار نیازمند رعایت یکسری استانداردها و تهیه یکسری لوازم می‌باشید. اصول سیم کشی روکار با سیم کشی توکار متفاوت است. در مطلب شما آموزش سیم کشی روکار ساختمان را به صورت جامع یاد خواهید گرفت. پس از مطالعه این مطلب شما با ابزارهای سیم کشی روکار و ابزارهای موردنیاز آن آشنا خواهید شد.

ابزارهای مورد نیاز برای آموزش سیم کشی روکار ساختمان

لوله فولادی برق

لوله فولادی برق جزو لوله‌های فلزی است که در سیم کشی روکار استفاده می‌شود. لوله فولادی برق دارای انواع زیر است :

لوله سیاه

لوله سیاه و متعلقات آن از ورق روغنی تهیه و رنگ آمیزی می‌شود. استفاده از این لوله‌ها در فضای سرپوشیده که خطر زنگ زدگی وجود نداشته باشد، مجاز است.

لوله سیاه سیم کشی روکار ساختمان

لوله گالوانیزه سرد

لوله گالوانیزه سرد و متعلقات آن، مقاوم در برابر زنگ زدگی و خوردگی است. لوله گالوانیزه قابل استفاده دز زیر گچ است.

لوله گالوانیزه سرد

لوله گالوانیزه گرم عمقی

لوله گالوانیزه گرم عمقی و متعلقات آن در بتن و در فضای باز و محل‌هایی که خطر خوردگی لوله وجود دارد و یا استحکام مکانیکی زیاد است، استفاده می‌شود.

لوله گالوانیزه گرم عمقی سیم کشی روکار

لوله‌های فولادی قابل انعطاف

لوله فولادی قابل انعطاف دارای پوششی از لاستیک است. از این لوله و متعلقات آن برای برق رسانی به موتورها یا ماشین آلات برق که دارای لرزش هستند استفاده می‌شود.

لوله فولادی برق در شاخه‌های سه متری و با ضخامت 0.9 تا 1.5 میلی متر موجود است. لوله‌های فولادی برق استاندارد به راحتی خم می‌شود و در برابر ضربات مکانیکی، گرد و غبار و حیوانات مقاوم است.

متعلقات لوله‌های فولادی برق

برای اتصال، انشعاب و خم در لوله‌ها، اتصالات خاصی به کار می‌رود. این اتصالات در جدول زیر نشان داده شده است.

متعلقات لوله‌های فولادی برق توضیحات
زانوی ساده خم آماده 90 درجه نوعی اتصال لوله‌های فولادی که جهت تغییر مسیر 90 درجه یا 45 درجه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
زانوی دردار برای هدایت بهتر فنر و سهولت کار سیم کشی از اتصالات دردار استفاده می‌شود.
سه راهی دردار (کاندولت) جنس آلومینیوم
پوشن برای اتصال بین دو لوله
قوطی برای گرفتن انشعاب و ارتباط لوله‌ها به یکدیگر
بوش برنجی از جنس برنج برای اتصال لوله گالوانیزه به جعبه تقسیم
گلند قابل انعطاف جهت اتصال لوله قابل انعطاف به جعبه تقسیم
درپوش جهت مسدود کردن سوراخ‌های جعبه کشش و یا مسدود کردن انتهای لوله‌ها

لوله‌های فولادی را باید مطابق استاندارد و رعایت اصول ایمنی انجام داد تا در مواقع زلزله و آتش سوزی خطرآفرین نباشد.

بست لوله فولادی برق

بست لوله فولادی برق برای نصب ثابت لوله بر روی دیوار یا سقف استفاده می‌شود. بست از جنس فولاد می‌باشد و به وسیله پیچ و رولپلاک مهار می‌شود. فاصله بین بست‌ها نباید از 40 سانتی متر کمتر و از 100 سانتی متر بیشتر باشد.

بست چنگالی روکار

بست چنگالی لوله فولادی

بست چنگالی توسط ریل‌هایی که بر روی دیوار یا سقف نصب شده‌اند لوله را نگه می‌دارد.

ریل سیم کشی روکار

ریل را برای نگهداری لوله‌ها در کنار یکدیگر استفاده می‌کنند. ریل دارای شاخه‌های 1 متری است.

ریل سیم کشی روکار

رولپلاک

رولپلاک جهت نصب تجهیزات برقی بر روی دیوار استفاده می‌شود. رولپلاک برای دیوارهای پیش ساخته، سفالی، سقف‌های کاذب و بتن مناسب است.

پیچ

پیچ یک میله استوانه‌ای فلزی یا غیرفلزی است که روی محیط آن دندانه ایجاد شده است. از آنجا که در حال حاضر تولید پیچ و مهره در کشور ما براساس استانداردهای اروپای انجام می‌شود، از مشخصات پیچ براساس استانداردهای DIN آلمان در طراحی‌ها و نقشه‌ها باید استفاده نمود.

محاسبه رایگان هزینه خدمات سیم‌کشی و برقکاری ساختمان!

لوله گیر در سیم کشی روکار

لوله گیر برای نگهداشتن لوله به منظور عملیات برش و حدیده کاری به کار می‌رود. لوله گیر دو فک آجدار ثابت و متحرک دارد. با قراردادن لوله گیر بر سه پایه به صورت سیار قابل استفاده می‌شود.

لوله گیر در سیم کشی روکار

حدیده

حدیده برای دنده کردن سر لوله‌های فولادی به کار می‌رود. دنده کردن سر لوله را «حدیده کاری» گویند. پس از حدیده کاری می‌توان لوله را به متعلقات آن اتصال داد. حدیده دارای دو نوع دسته برقی و دستی است. در نوع دستی با نیروی دست و در نوع برقی با نیروی موتور الکتریکی عمل دنده صورت می‌گیرد. برای حدیده کاری باید متناسب با اندازه لوله، حدیده مناسب انتخاب شود.

حدیده سیم کشی روکار

لوله خم کن برای سیم کشی روکار

لوله خم کن برای خم کردن لوله‌های فولادی به کار می‌رود و دارای انواع لوله خم کن دستی و لوله خم کن هیدرولیکی است. لوله خم کن هیدرولیکی نیز دارای انواع دستی و برقی است.

لوله خم کن برای سیم کشی روکار

دریل شارژی

دریل شارژی برای سوراخ کاری درون برق استفاده می‌شود. دریل شارژی نیروی خود را از طریق باتری نیکل کادمیومی‌تامین می‌کند. بیشینه سرعت دوران این دریل‌ها 1200 دور بر دقیقه است. این دریل‌ها توانایی چرخش در دو جهت را دارند.

پیچ گوشتی شارژی

مجموعه مته و سرپیچ گوشتی

این مجموعه مناسب برای انواع دریل و پیچ گوشتی‌های برقی و شارژی است و تمامی‌سری‌های مورد نیاز سوراخ کاری و بستن پیچ را داراست.

مجموعه مته و سرپیچ گوشتی

داکت در سیم کشی روکار

داکت مجرایی برای عبور سیم‌های برق و کابل‌های جریان ضعیف است. داکت از جنس PVC است و در دو نوع ساده و شیاردار (شانه‌ای) در اندازه‌های مختلف ساخته می‌شوند. نوع شیاردار معمولاً در تابلوهای برق صنعتی قابل استفاده است. داخل داکت سوراخ‌هایی جهت نصب به دیوار وجود دارد.

داکت سیم کشی روکار

اگر بخواهیم سیم یا کابلی از روی کف تمام شده عبور کند از داکت کف خواب استفاده می‌شود. داکت کف خواب طوری طراحی شده که در رفت و آمد پا به آن گیر نمی‌کند. این مدل داکت‌ها در رنگ‌های مختلفی جهت سازگاری با رنگ محیط تولید می‌شود. داکت کف خواب در اندازه‌های 5، 7.5 و 9 سانتیمتری ساخته می‌شوند. برای نصب آن می‌توان از چسب دوطرفه یا پیچ و رولپلاک استفاده نمود.

ترانکینگ در سیم کشی روکار

ترانکینگ مجرای عبور سیم برق و کابل‌های جریان ضعیف است و در دو نوع دیواری و کف خواب ساخته شده است. ترانکینگ قابلیت نصب پریزهای برق، پریز شبکه‌های کامپیوتری و کلید را دارد.

داخل ترانکینگ را می‌توان توسط پارتیشن‌های تقسیم بندی کرد و کابل‌های تلفن، شبکه و برق را مجزا عبور داد. در برخی از مدل‌ها جهت جلوگیری از پراکندگی کابل‌ها بست نگهدارنده تعبیه شده است.

جهت نصب کلید و پریز بر روی ترانکینگ، قاب‌های تکی، دوتایی، سه تایی و چهارتایی بر روی ترانک قرار می‌گیرد و کلید و پریزهای 45×45 میلی متر داخل این قاب‌ها گذاشته می‌شوند.

ترانکینگ

آموزش سیم کشی روکار ، مراحل نصب ترانکینگ
  1. محل تجهیزات برقی را با توجه به نقشه تعیین می‌کنید
  2. متعلقات مورد نیاز ترانکینگ را برآورد می‌کنید
  3. مسیر نصب ترانکینگ را علامت گذاری می‌کنید. برای اینکار باید ابتدا ترانکینگ را در محل نصب قرار دهید، سپس ترانکینگ‌ها را با قراردادن تراز روی آنها در مسیر مورد نظر تراز کنید. در نهایت با مداد محل سوراخ کاری جهت نگهداشتن ترانکینگ را از داخل علامت گذاری کنید.
  4. اندازه روی کار را بر روی ترانکینگ منتقل کرده و برای برش کاری علامت گذاری می‌کنیم
  5. محل‌هایی که برای سوراخ کاری علامت گذاری شده با مته مناسب سوراخ کنید و داخل آن متناسب با قطر سوراخ، رولپلاک قرار می‌دهیم.
  6. ترانکینگ را در محل خود قرار دهید و با پیچ خودکار و یک عدد واشر مناسب، آن را با دریل پیچ گوشتی بر روی دیوار نصب می‌کنید. در حین نصب باید دقت کرد لبه بالایی ترانکینگ با خطی که با مداد کشیدیم، منطبق باشد.
  7. برای گوشه‌های داخلی باید دو ترانکینگ که لبه آنها بر هم منطبق می‌شود را فارسی بر کرد.
  8. پس از فارسی بر کردن و نصب ترانکینگ زانوی داخلی بر روی آن نصب شود
  9. برای گوشه‌های بیرونی زانوی خارجی نصب کنید
  10. برای اتصال دو ترانکینگ می‌توان از رابط‌های مخصووص استفاده کرد
  11. پس از انجام سیم کشی درب ترانکینگ را می‌بندیم، درهای ترانکینگ طوری ساخته شده که درون شیارهای روی ترانکینگ قرار می‌گیرد
  12. برای نصب پریزها و سوکت تلفن و شبکه می‌توان از کادری که برای همین منظور ساخته شده، استفاده کرد. برای هر یک از پریزهای برق یک کادر یک خانه و می‌توان برای هر دو سوکت تلفن و شبکه یک کادر یک خانه در نظر گرفت. هر کادر یک خانه به طور استاندارد ابعاد 45×45 میلی متر دارد.

تابلو توزیع برق واحد مسکونی در آموزش سیم کشی روکار

محل اصلی انشعابات برق واحد مسکونی، تابلو توزیع برق است. کلید محافظ مینیاتوری در این تابلوها برحسب مقدار جریان مصرف کننده و نوع آن انتخاب می‌شود. در این تابلوها توزیع برق به صورت شعاعی انجام می‌شود

معرفی اجزای تابلو برق

ترمینال ارت و نول

این ترمینال محل انشعاب و تامین نول و ارت سیم کشی برق واحد مسکونی می‌باشد. برچسب ترمینال نول (به رنگ آبی) و ترمینال ارت به رنگ زرد با نوار سبز است. تعداد ترمینال نول برابر کلیدهای محافظ جان تابلو است. سیم ارت با رنگ زرد و نوار سبز رنگ و سیم نول با رنگ آبی نشان داده شده است.

ریل تابلو برق

ریل تابلو جهت نصب کلید محافظ MCB استفاده می‌شود.

ریل سیم کشی توکار

کلید محافظ اصلی Main Switch

کلید محافظ اصلی از دو کلید مینیاتوری تشکیل شده که اهرم‌های هر دو با هم، هم محور شده‌اند یعنی با هم وصل و با هم قطع می‌شوند.

کلید محافظ MCB

کلید محافظ MCB تک پل می‌باشد یعنی فقط فاز را قطع و وصل می‌نماید. وظیفه آن حفاظت در برابر اتصال کوتاه است. دارای دو مدل تند کار B و کندکار C می‌باشد. از نوع B در مدارهای روشنایی و از نوع C برای مدارهای موتوری و پریز استفاده می‌شود.

MCB

کلید جریان نشتی RCD

کلید جریان نشتی یک کلید دوپل است و سر راه فاز و نول قرار داده می‌شود. اساس کار آن سنجش جریان فاز و نول است و در صورت اختلاف بیش از 30mA در جریان‌های سیم، فاز و نول مدار را قطع می‌کند. به این کلیدها، کلید محافظ جان نیز گفته می‌شود. شستی آزمایش نیز بر روی این کلیدها قرار دارد که اگر آن را بزنید باید کلید قطع کند، اگر قطع نکرد نشان دهنده معیوب بودن کلید است.

شین MCB

این شین برای ایجاد ارتباط الکتریکی بین خروجی کلید محافظ اصلی و ورودی‌های کلید محافظ MCB است.

کلید محافظ جان

نصب تجهیزات سیم کشی با آچاره

شما برای نصب تجهیزات سیم کشی شامل کلید، پریز و تابلوهای برق واحد مسکونی خود می‌توانید از تکنسین‌های آچاره کمک بگیرید. مشاوره رایگان ما قبل از انجام خدمات می‌تواند کمک شایانی به پیشرفت کار شما بکند. شما می‌توانید به کمک مشاوره رایگان برآورد هزینه نصب را نیز انجام دهید.

3.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا