آموزش تعویض پرلاتور در ۵ گام

ساختمانشیرآلاتلوله کشی و تاسیسات

پرلاتور، یکی از اجزای شیرآلات خانه است که تاثیر زیادی در میزان مصرف آب دارد. از آن‌جا که پرلاتور اهمیت زیادی دارد، لازم است که با راه‌های تعویض و نصب آن هم آشنایی داشته باشید. ما در این مقاله قصد داریم به شما آموزش تعویض پرلاتور را ارائه دهیم. همچنین، با خود پرلاتور نیز بیشتر آشنا خواهیم شد. اگر شما هم می‌خواهید بدانید این قطعه چیست و چطور می‌شود آن را عوض کرد، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

آشنایی با پرلاتور

سرِ دوش، سرِ شیر ظرفشویی و روشویی، و سرِ شلنگ توالت، قطعه‌ای به نام پرلاتور نصب شده است. کار پرلاتور این است که میزان آب خروجی از شیر را کنترل کند. در صورت نبود پرلاتور، آب با شدت زیادی بیرون می‌زند و همه جا را خیس می‌کند و همین فشار زیادی می‌تواند بعد از مدتی، به شیر صدمه بزند. اما پرلاتور، هم فشار آب را کنترل می‌کند و هم باعث می‌شود به شکل مناسبی خارج شود و اطراف را خیس نکند. 

ساختار پرلاتور به نحوی است که از چندین لایه توری و پلاستیکی تشکیل شده و باعث کاهش مصرف آب تا ۵۰ درصد می‌شود. چنانچه این قطعه را روی شیرآلات منزل خود داشته باشید، متوجه می‌شوید که آب و هوا با فشار مناسبی ترکیب می‌شوند و به حد کافی، از شیر بیرون می‌زند.

پرلاتور چیست

مطلب پیشنهادی:‌آموزش تصویری نصب شیرآلات چشمی

آموزش تعویض پرلاتور 

تعویض پرلاتور، سختی زیادی ندارد و می‌توانید با داشتن مهارت‌های فنی ابتدایی، در زیر یک ساعت این قطعه را تعویض کنید. ابتدا، لازم است که ابزار اولیه مورد نیاز خود را تهیه کنید. برای این کار، نیاز به این وسایل دارید:

  • انبر با روکش لاستیکی
  • یک مسواک قدیمی
  • پیچ گوشتی دو سو
  • روغن مناسب تفلون یا سیلیکون
  • سرکه سفید برای از بین بردن رسوبات
  • کهنه یا حوله
  • پرلاتور مناسب با شیر

اگر هنگام باز کردن آب، جریان از یک طرف کج می شود یا احساس می‌کنید که سرعت آب خیلی کم است و به صورت قطره‌ای از شیر خارج می‌شود، احتمالا مسیر پرلاتور گرفته و باید آن را عوض کنید. پرلاتور شیر انواع مختلفی دارد که هوزینگ، مدل مشبک و انواع مدل‌های دیگر را می‌توان نام برد. بعضی از مدل‌های پرلاتور، غیرقابل تعویض هستند، اما برخی دیگر را می‌توان عوض کرد. پس در ادامه همراه ما باشید تا مراحل تعویض پرلاتور را بررسی کنیم.

مرحله اول: درآوردن پرلاتور قدیمی

درآوردن پرلاتور کار سختی نیست و معمولا می‌توان آن را با دست درآورد. برای بیرون آوردن پرلاتور با دست، پیچ آن را باز کنید و با دست بچرخانید. اگر با دست نتوانستید این کار را بکنید، گزینه بعدی، کمک گرفتن از انبر است.

بهتر است سر انبر روکش لاستیکی داشته باشد تا به سطح شیر آسیبی نرساند. اگر هم چاره‌ای نداشتید و مجبور بودید از انبر بدون روکش استفاده کنید، دور سر شیر را با چسب تفلون بپوشانید. پرلاتور را بگیرید و در جهت خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید تا شل شود. اگر از این جهت نشد، جهت دیگر را انتخاب کنید. حواستان باشد فشار زیادی وارد نکنید که سر این قطعه خم شود چون آن وقت، کارتان دشوارتر خواهد بود.

اگر با انبر موفق نشدید پرلاتور را باز کنید، گزینه بعدی، گرما دادن به پرلاتور است. با کمک سشوار، فلز را منبسط کنید تا شل شود. اگر پرلاتور شیرتان پلاستیکی است، این کار را نکنید چون ممکن است ذوب شود.

یک کار دیگر که برای باز کردن پرلاتور می‌توانید انجام دهید، روغن کاری است. روغن را به پیچ‌های پرلاتور بزنید و چند دقیقه صبر کنید. سپس با کمک انبر، پرلاتور را شل کنید. روغن، باعث لیز شدن فلز می‌شود بنابراین باید با حوصله این کار را انجام دهید.

تعویض پرلاتور

مرحله دوم: انتخاب پرلاتور مناسب برای شیر

حال که داریم آموزش تعویض پرلاتور را مرور می‌کنیم، لازم است بدانید که پرلاتور، انواع گوناگونی دارد و برای هر نوع شیر، یکی از این مدل‌ها بکار می‌رود. موقعی که برای خرید پرلاتور به فروشگاه مراجعه می‌کنید، گزینه‌های زیادی را خواهید دید. حواستان باشد که پرلاتوری هم اندازه و مناسب برای شیر انتخاب کنید.

  • پرلاتور stationary: این پرلاتور، رایج‌ترین نوع پرلاتور است. پرلاتور stationary به سر شیر پیچ می‌شود و ثابت می‌ماند.
  • پرلاتور مونث و مذکر: اگر داخل پرلاتور مشبک باشد، مونث است. پرلاتور مونث، روی سر شیرهای مذکر که بیرونشان مشبک است نصب می‌شوند. اگر پرلاتور در قسمت بیرونی‌اش مشبک باشد، مذکر است و باید روی سر شیر مونثی که داخلش مشبک است نصب شود. 
  • پرلاتور dual: در این پرلاتور، ساختار مونث و مذکر هر دو وجود دارد و با یک واشر جداکننده، از هم جدا می‌شوند.
  • پرلاتور استاندارد: این پرلاتورها، از آن‌جا که از سر شیر بیرون می‌زنند، راحت دیده می‌شوند.
  • پرلاتور cache: برعکس مدل استاندارد، این مدل پرلاتور، داخل شیر پنهان می‌شوند.

پرلاتور مونث و مذکر

مرحله سوم: مشخص کردن سایز مناسب پرلاتور

پرلاتورها یک اندازه واحد جهانی ندارند و لازم است پیش از تعویض پرلاتور، اندازه آن را بدانید. برای مثال، پرلاتور استاندارد در سه سایز مختلف عرضه می‌شود. پرلاتور cache هم در ۴ سایز در بازار موجود است. بنابراین، هنگام تهیه پرلاتور مناسب، حتما پرلاتور قبلی را همراه خود داشته باشید که بتوانید اندازه‌ی صحیح را تهیه کنید.

مطلب پیشنهادی: رفع چکه کردن آب از انواع شیرآلات

مرحله چهارم: انتخاب جریان آب مورد نظر

سه نوع جریان آب وجود دارد که با توجه به کارایی شیر، انتخاب می‌شوند.

  1. پرلاتور هوا دهنده: مرسوم‌ترین نوع پرلاتور، همین است. کار پرلاتور هوا دهنده، تزریق هوا داخل جریان آب است تا آب سفید‌تر و فومی‌شکل دیده شود. 
  2. پرلاتور اسپری: فشار خروجی آب در این پرلاتور بالا است و پوشش خوبی دارد.
  3. پرلاتور لامینار: در این نوع پرلاتور، آب و هوا ترکیب نیم‌شوند. این گزینه‌، برای جاهایی که جریان زیاد آب لازم است، مناسبند چون مانع پاشیدن آب به اطراف می‌شوند.

مرحله پنجم: تعویض پرلاتور

حال که پرلاتور مناسب و هم اندازه شیر آب را پیدا کرده‌اید، وقتش رسیده که آن را نصب کنید. اول از همه، راه آب را ببندید. اگر دهانه راه آب گشاد باشد، ممکن است حین عملیات نصب پرلاتور، از دستتان بیوفتد و برود ته چاه. 

در ادامه، آب را با فشار بالا باز کنید تا اگر ذراتی مانند رسوبات توی لوله هستند، با فشار آب بیرون بیایند. سپس به آرامی، پرلاتور جدید را نصب کنید و پیچ‌ها را ببندید. ابتدا از دستتان برای محکم کردن پرلاتور استفاده کنید. سپس آب را باز کنید. اگر از بغل‌های شیر، آب بیرون زد، یعنی پرلاتور درست جا نیوفتاده است. وقتی که پرلاتور محکم شد، با کمک چسب تفلون، رویش را کاور کنید تا از بروز هرگونه نشتی جلوگیری شود.

پایان

به پایان مقاله آموزش تعویض پرلاتور رسیدیم. امیدواریم که با چنین اقدامات ساده‌ای، بتوانید خودتان کار تعویض و نصب را انجام دهید. اما چنانچه تمایل داشتید این کار را به یک متخصص بسپارید، فراموش نکنید که می‌توانید روی تیم آچاره حساب کنید. برای ثبت سفارش تعویض پرلاتور، کافی است که به سایت آچاره مراجعه، و سفارش خود را ثبت کنید. 

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا