تمیز کردن زودپز قدیمی؛ چگونه سیاهی زودپز را تمیز کنیم؟

خانه‌دارینظافت و شستشو

سیاه شدن ظروف علاوه براینکه ظاهر نازیبایی به آن‌ها می‌دهد، از لحاظ بهداشتی و سلامت مواد غذایی که در داخل این ظروف طبخ می‌شوند نیز مسئله‌ساز است. یکی از این ظرف‌های پرکاربرد زودپز است که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این مطلب از مجله آچاره آسان‌ترین و موثرترین روش تمیز کردن زودپز قدیمی را شرح می‌دهیم تا بتوانید به راحتی زودپزهای قدیمی و سیاه شده خود را درخشان و نو کنید.

ضمنا یادآور می‌شویم که می‌توانید برای نظافت منزل و همچنین خدمات نظافت راه‌پله و مشاعات ساختمان به وبسایت آچاره مراجعه کنید و در بخش مربوطه درخواست خود را ثبت نمایید. به این ترتیب هزینه سفارش شما به‌صورت آنلاین محاسبه و اعلام خواهد شد.

نکات کلیدی

  • زودپز داغ را در آب فرو نبرید، زیرا شوک ایجاد شده باعث خرابی بدنه زودپز می‌شود.
  • تمیز کردن بدنه بیرونی زودپز از اهمیت خاصی برخوردار است و اگر به‌درستی تمیز نشود، حرارت به طور یکدست به غذا وارد نمی‌شود.
  •  فرسوده‌شدن لاستیک دور درب زودپز یا همان سوپاپ باعث می‌شود که بخار زیادی از زودپز خارج گردد و آب داخل زودپز کم شود و در نتیجه بدنه داخلی به‌ شدت سیاه می‌شود.

علت سیاه‌شدن داخل زودپز قدیمی

جنس بدنه زودپز اغلب از استیل یا فولاد ضدزنگ است که معمولاً بر اثر عوامل مختلفی دچار سیاهی می‌شود؛ بنابراین باید برای تميز كردن زودپز قدیمی ابتدا علت به‌وجودآمدن سیاهی را بررسی کنیم و سپس اقدام به رفع آن کنیم.

شما با دانستن علت سیاهی زودپز قدیمی‌تان می‌توانید بهترین راهکار برای تمیز کردن آن را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید از سیاه‌ شدن ظروف استیل و زودپز جلوگیری کنید. در ادامه با ۷ علت سیاه‌شدن زودپز آشنا خواهید شد.

1. حرارت بالا

یکی از مهم‌ترین دلایل سیاه‌ شدن زودپز حرارت زیاد است، اگر هنگام پخت غذا شعله گاز بیش از حد زیاد باشد؛ پس از اتمام پخت غذا، شاهد سیاهی بدنه داخلی و خارجی خواهید بود. همچنین در نظر داشته باشید که شعله کم هم غذا را خوش‌طعم‌تر می‌کند و هم از سیاهی بدنه داخلی و خارجی زودپز جلوگیری می‌کند.

چگونه داخل زودپز قدیمی را سفید کنیم

2. شستن زودپز با ماشین ظرف‌شویی

یکی دیگر از دلایل سیاه‌ شدن زودپز شستشوی آن با ماشین ظرف‌شویی است. ماشین ظرف‌شویی قابلیت شستن انواع ظرف‌ها را با مواد شوینده قوی دارد.

متأسفانه بدنه داخلی و خارجی زودپز در مقابل مواد شوینده مخصوص و قوی به‌شدت حساس است به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم تاحدامکان به‌جای استفاده از ماشین ظرفشویی و مواد شوینده قوی زودپز را با دست و مواد شوینده معمولی بشویید.

3. کم‌ بودن آب داخل زودپز

کم‌بودن آب داخل زودپز در حین پخت مواد غذایی باعث چسبیدن مواد غذایی به دیواره‌های داخلی و کف زودپز و درنهایت باعث سیاه‌ شدن زودپز می‌شود.

بنابراین در هنگام پخت غذا باید حتماً از کافی بودن آب داخل زودپز اطمینان حاصل کنید؛ زیرا در حین فرایند پخت غذا، مقداری از آب تبخیر می‌شود و در صورت کم‌بودن آب، احتمال چسبیدن مواد غذایی به زودپز و در نتیجه سیاهی آن وجود دارد.

4. فرسوده بودن سوپاپ زودپز‌

فرسوده‌شدن لاستیک دور درب زودپز یا همان سوپاپ باعث می‌شود که بخار زیادی از زودپز خارج گردد و آب داخل زودپز کم شود و در نتیجه بدنه داخلی به‌ شدت سیاه می‌شود.

علت سیاه شدن داخل زودپز قدیمی

5. پخت برخی از مواد غذایی

برخی از مواد غذایی مانند قارچ و لوبیا باعث سیاه‌ شدن بدنه داخلی زودپز می‌شوند. زیرا در هنگام پخت از خود آب تیره‌رنگ تولید می‌کنند و همین آب تیره‌رنگ درنهایت باعث سیاه‌ شدن بدنه آن می‌شود.

6. تفت‌ دادن غذا

یکی دیگر از عوامل مهم در تغییر رنگ بدنه زودپزهای قدیمی تفت‌ دادن غذا است. حتی جالب است بدانید گاهی بخار حاصل از فرایند تفت‌ دادن باعث سیاهی بدنه زودپز می‌شود که تمیز کردن زودپز قدیمی به این دلیل کار نسبتاً سختی است.

 7. قراردادن زودپز در آب سرد

برخی از کدبانوها بدین باور هستند که با قراردادن زودپز در آب سرد، درب آن زودتر باز می‌شود؛ اما باید بگوییم که این کار باعث سیاه‌ شدن بدنه آن می‌شود و باید برای تميز كردن زودپز قدیمی خود زمان بیشتری صرف کنید.

تميز كردن زودپز قدیمي

چگونه داخل زودپز قدیمی را تمیز کنیم؟

چند روش برای تميز كردن زودپز قدیمي وجود دارد که عموما روش‌های ساده‌ای هستند. در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد:

  • استفاده از سرکه برای تمیز کردن زودپز قدیمی

یکی دیگر از راه‌های تمیز کردن زودپز قدیمی، استفاده از سرکه‌ است. سرکه به دلیل داشتن خاصیت پاک‌کنندگی می‌تواند در برطرف‌کردن سیاهی زودپز به شما کمک کند‌ برای این کافی است نصف لیوان سرکه را درون یک اسپری ریخته و آن را در درون زودپز اسپری کنید.

سپس با یک دستمال نرم درون زودپز را کاملاً تمیز کرده. بلافاصله بعد از تمیز شدن بدنه داخلی زودپز آن را با آب گرم و مایع ظرف‌شویی بشورید و در نهایت آن را با آب سرد شسته و اجازه دهید کاملاً خشک شود. به همین راحتی می‌توانید زودپز خودتان را مثل روز اول سفید کنید.

  • استفاده از آبلیمو

یکی دیگر از راهکاری تميز كردن زودپز قدیمی استفاده از آبلیمو است. آبلیمو خاصیت پاک‌کنندگی و اسیدی دارد که باعث می‌شود بدنه داخلی زودپز تمیز شود.

برای این کار کافی است مقداری آبلیمو را روی بدنه آن بریزید و پس از چند دقیقه با یک دستمال نرم آن را تمیز کنید. سپس با یک اسفنج و مایع ظرف‌شویی زودپز را چربی‌زدایی کرده و در نهایت آن را با آب سرد بشویید.

  • استفاده از محلول آب گرم و صابون

از جمله راهکارهای طلایی برای از تمیز کردن زودپز قدیمی و سیاهی‌های داخل آن، شستشوی زودپز با آب گرم و صابون است. برای این روش باید با یک اسکاچ و صابون قسمت‌های سیاه زودپز را شسته و بلافاصله با آب گرم آبکشی نمایید.

اگر زودپز بر اثر غذای سوخته، سیاه شده است باید ابتدا مقداری آب، داخل زودپز بریزید و ۳۰ دقیقه به آن زمان دهید تا سیاهی‌ها کامل خیس شوند، سپس با کمک مایع شوینده اقدام به شستشوی زودپز نمایید.

تمیز کردن زودپز قدیمی

  • استفاده از روغن‌ زیتون

یکی دیگر از روش‌های تمیز کردن زودپز قدیمی، استفاده از روغن‌ زیتون است. برای این کار ابتدا چند قطره روغن‌ زیتون را روی یک دستمال تمیز بریزید، سپس دستمال را روی سطح زودپز بمالید.

برای اینکه روغن‌ زیتون به تمام بخش‌های زودپز نفوذ کند، دستمال را با فشار روی بدنه آن بمالید. این کار را تا هنگامی که سطح زودپز براق شد ادامه دهید. در نهایت آن را با یک اسفنج و آب گرم تمیز بشویید تا روغنی روی آن باقی نماند‌.

  • استفاده از مواد شوینده

اگر به کمک صابون، آبلیمو و حتی سرکه بدنه داخلی زودپز تمیز نشد، باید از مواد شوینده کمک بگیرید. البته باید توجه داشته باشید که حین تمیز کردن زودپز قدیمی با این مواد، آسیبی به زودپز نرسد.

این نوع محصولات معمولاً در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های لوازم بهداشتی وجود دارند. برای استفاده از این روش، حتماً از دستکش استفاده کنید و در انتهای کار نیز زودپز را آبکشی نمایید تا مواد شوینده درون آن باقی نمانند.

سخن پایانی

کثیف و سیاه بودن داخل زودپز، باعث ایجاد بیماری خواهد شد. به همین دلیل بهتر است، سطح درونی آن همیشه تمیز باشد. برای تميز كردن زودپز قدیمی چندین روش وجود دارد که ما در این مطلب تمام آن‌ها را ذکر کردیم. امیدواریم با خواندن این مطلب از شر سیاهی زودپز خلاص شوید.

سؤالات متداول

چه غذاهای باعث سیاه‌شدن زودپز می‌شود؟

معمولا غذاهای لعاب‌دار باعث سیاه‌ شدن بدنه داخلی زودپز می‌شوند.

بهترین تمیزکننده زودپز قدیمی چیست؟

محلول آب گرم و صابون بهترین تمیزکننده است، اما در صورت نیاز می‌توانید از سرکه نیز برای این کار استفاده کنید.

4.4/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا