اصول و نحوه شستشوی فرش با مواد نانو

نظافت و شستشوقالیشویی

نحوه قالیشویی نانو یا شستشوی فرش با مواد نانو از جمله مهم‌ترین پرسش‌هایی است که معمولاً برای خانم‌های خانه‌دار و خانواده‌ها پیش‌ازاین که فرش و قالی خود را به این مراکز بسپارند مطرح می‌شود. بیشتر افراد به دنبال مقایسه این تکنیک با شیوه‌های معمولی که بسیاری از قالیشویی‌ها در سراسر کشور انجام می‌دهند بوده و می‌خواهند بدانند، آیا شستشوی فرش با مواد نانو می‌تواند به‌صرفه، بهداشتی و سریع باشد؟ آیا می‌توان این روش شستشو را روی انواع فرش‌ها پیاده‌سازی کرد؟ در چنین شرایطی لازم است که نخست تعریف مشخصی از نانو شویی فرش‌ها داشته باشیم.

در نانو شویی فرش معمولاً چهار مرحله اصلی انجام می‌شود. مرحله اول مربوط به شستشو، لکه برداری، پس از آن اتوکشی و خشک‌کردن است و در نهایت بسته‌بندی انجام خواهد شد.

ویژگی‌های یک قالیشویی نانو

قالیشویی‌های نانو باید از یک سری اصول خاص پیروی کنند. اولین مسئله این است که می‌توان از روش شستشوی فرش با مواد نانو بر روی انواع مدل‌های دستبافت، نفیس و ماشینی استفاده کرد. البته نکته مهم نیز همین انتخاب است. بسیاری از شرکت‌ها صرفاً ادعا می‌کنند که فرش شما را به روش نانو می‌شویند. اما در نهایت همان چیزی را می‌بینید این است که در حالت معمول انجام می‌شود.

نحوه شستشوی فرش با مواد نانو

موضوع اول در مورد خاصیت آبگیری فرش است. پس از این که فرش شستشو داده می‌شود از لکه‌دار شدن آن جلوگیری خواهد شد تا زمانی که نانو شود. احتمالاً تبلیغات لباس‌ها و دستکش‌های نانو را دیده‌اید که هر چه روی آن‌ها بریزید در کسری از ثانیه پاک می‌شود.

ضمن این که قالیشویی‌های نانو باید مجوز آن را از واحدهای صنفی برای فعالیت در این زمینه دریافت کرده باشند و بتوانند صفر تا صد شستشوی فرش به این روش را به‌درستی انجام دهند. اما مواد نانو علاوه بر این که برای قالیشویی‌ها گزینه مناسبی هستند می‌توانند سبب حفظ حداکثری محیط‌زیست شوند و آب حاصله از این روش شستشو معمولاً آسیب‌زا نیست.

کدام فرش‌ها به شستشوی نانو نیاز دارند؟

قالیشویی با مواد نانو علاوه بر این که صرفه اقتصادی دارد باعث می‌شود که به فرش شما کم‌ترین آسیب وارد شود. به‌هرحال روش‌های سنتی شستشو، حتی اگر خیلی بادقت انجام شوند. در نهایت به دلیل نوع استفاده از خشک‌کن می‌توانند موجب ازدست‌رفتن ظاهر اولیه فرش شوند.

همراه با این مسئله اگر فرش شما دستبافت است، باید بدانید که یک حرکت اشتباه در حین شستن آن می‌تواند سبب خراب‌شدن فرش شود. روش شستشوی نانو در مواقعی که به‌شدت فرش شما کثیف است یک روش عالی خواهد بود. برای خانواده‌هایی که تعدادشان زیاد است نیز همیشه یکی از معضلات اصلی، زود کثیف شدن فرش‌ها است.

اگر می‌خواهید از این مسئله تاحدامکان جلوگیری کنید، از طرفی دوست ندارید از روفرشی‌ها و موارد مشابه روی قالی استفاده کنید. در نتیجه به شما پیشنهاد می‌کنیم شستشوی فرش با مواد نانو را انتخاب کنید.

قالیشویی نانوتکنولوژی

مزیت‌های شستن قالی‌ها با نانو

نانو شویی از ورود قارچ، مواد و باکتری‌های مضر و همین‌طور، بید و میکروب به فرش شما جلوگیری می‌کند. در واقع مواد نانو یک‌لایه نازک البته مقاوم را روی فرش شما ایجاد کرده و در نهایت این امر سبب می‌شود که چیزی به درون بافت نفوذ نکند. همین‌طور این لایه به‌صورت کامل ضد حساسیت، بدون بو و همین‌طور ضدعفونی شده بوده و هیچ مزاحمتی را برای شما ایجاد نمی‌کند. در نهایت خانواده‌هایی که صاحب فرزند کوچک هستند نیز لازم نیست در این مورد نگرانی داشته باشند.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

همین‌طور قالیشویی‌های مکانیزه‌ای که امروزه در این زمینه فعالیت می‌کنند و ادعا می‌کنند که فرش شما را با استفاده از مواد نانو می‌شویند، در واقع دارای تکنولوژی‌های منحصر به این روش شستشو بوده. از طرفی نوع شامپوی مورداستفاده توسط آن‌ها نیز باعث می‌شود که فرش برای مدت‌زمان طولانی تمیز مانده و طراوت خود را پس از مدتی از دست ندهد. البته در کنار تمامی مزایا این روش شستشو قیمت بالاتری نسبت به نوع ساده فرش شویی دارد.

نحوه شستشو با شامپو فرش نانو

پس از این که فرش شما به‌صورت کامل شستشو شد نیز می‌توانید برای نظافت از شامپو فرش نانو استفاده کرد.شامپو فرش نانو یک نوع شامپو است که با استفاده از تکنولوژی نانو ساخته شده و برای تمیز کردن فرش و مبلمان استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از شامپو فرش نانو عبارتند از:

  • عدم آسیب به بافت و الیاف پارچه
  • تمیزکنندگی فوق العاده
  • دارای رایحه مطبوع
  • فاقد مواد مضر و فرمالین

با استفاده از شامپو فرش نانو، لکه‌ها، چرک مردگی‌ها به‌‌آسانی و به‌سرعت از بین می‌روند و هیچ آسیبی به بافت فرش و مبلمان نمی‌رساند.
به این صورت که نخست محتویات آن را درون ظرف باید به‌خوبی تکان داده و سپس با استفاده از یک قوطی اسپری آن را به سطحی که می‌خواهید بپاشید. در مرحله بعدی لازم است که با استفاده از اسفنج و یا چیزی شبیه به آن روی فرش پاک شود.

درصورتی‌که لکه‌های زیادی روی فرش وجود دارد. می‌توان پس از چند دقیقه عملیات پاک‌سازی را انجام داد. در نهایت بهتر است که این کار را تا جایی که فرش شما به‌صورت کامل لکه‌گیری نشده است انجام دهید. البته روشی که قالیشویی‌ها استفاده می‌کنند کمی متفاوت است.

در مرحله بعدی توصیه می‌شود که برای فرش‌های حساس مانند بافت‌های ابریشم، پشم و فرش‌های دستبافت نیز از همین روش شستشو استفاده کنید. همین‌طور می‌توان با استفاده از شامپو نانو فرش انواع لکه‌های چربی، خوراکی‌ها، روغن، سس‌ها و … را به‌راحتی از بین برد. علاوه بر امروزه در بسیاری از صنایع و حتی برای شستشوی خودروها نیز از شامپوها و مواد شوینده نانو استفاده می‌شود. این روش هیچ مشکلی برای بافت فرش شما ایجاد نمی‌کند و میزان پایداری آن 99.99 است.

نحوه شستشوی اصولی فرش‌ها در قالیشویی

تمامی قالیشویی‌ها باید روشی استفاده کنند که در نهایت پاک‌سازی به‌خوبی انجام شده و بسته به جنس فرش شما، هیچ آسیبی نیز بر آن وارد نشود. شستشوی فرش با مواد نانو در قالیشویی‌ها به دلیل دردسترس‌بودن دستگاه‌های مکانیزه، سریع‌تر، راحت‌تر و ایمن‌تر انجام می‌شود. اولین مرحله پس از این که فرش از شما درب منزل تحویل گرفته می‌شود، غبارگیری، جارو کردن و همین‌طور نظافت کلی خواهد بود. حتی برای فرش‌های فانتزی و مدل‌های طرح‌دار و خاص نیز می‌توان همین تکنیک را به کاربرد.

برای ازبین‌بردن لکه‌های سرسخت فرش نیز می‌توان از ترکیبات مختلف استفاده کد. اما معمولاً قالیشویی‌ها مواد شوینده قدرتمندی دارند که از آن‌ها استفاده می‌کنند. ضمن این که بیشتر قالیشویی‌ها برای ازبین‌بردن کف و مواد حاصل از شستشو می‌توانند از آب فشارقوی استفاده کنند. پس از آن برخی از فرش‌ها پیش‌ازاین که شستشو با مواد نانو روی آن‌ها انجام شود نیاز است که ریشه‌گیری، لکه‌گیری، رنگ برداری و یا حتی دارکشی شوند.

در نهایت عملیات نانو شویی انجام می‌شوند. نانو در واقع باعث می‌شود که لکه‌ای روی فرش شما باقی نماند و همین‌طور سطح قالی همیشه ضدباکتری باشد.

نکات مهم در مورد شستشوی فرش با نانوتکنولوژی

ممکن است این سؤال برای شما مطرح شود که چرا امروزه از این روش برای شستشوی فرش‌ها استفاده می‌شود. در واقع باید اشاره کنیم که در روش‌های قدیمی شستشو، یک سری لکه‌ها و علاوه‌برآن باکتری و میکروب روی فرش‌ها را نیز به‌صورت صددرصدی از بین نمی‌برد. در واقع شاید ظاهراً فرش تمیز و روشن شود، اما مشکلی که وجود دارد این است که آبگیری مواد شوینده قدیمی خود مسئله پیچیده و سختی است که متأسفانه بیشتر قالیشویی‌ها نیز در این مورد صرفاً رفع مسئولیت می‌کنند و دلسوزانه فرش شما را نمی‌شویند.

در نتیجه لازم است که از روش شستشوی فرش با مواد نانو استفاده شود تا در نهایت شک و شبهه در مورد این روش شستشو به‌صورت کامل از بین برود. علاوه‌برآن شستن فرش با مواد نانو می‌تواند سبب ازبین‌بردن تمامی آلودگی‌های روی سطح فرش، پرزها، اطراف و همین‌طور بافت داخلی و الیاف شود.

نکته مهم بعدی در مورد نانو شویی فرش‌ها این است که احتمالاً در اثر خشک نشدن یا استفاده از برخی مواد شوینده، فرش‌ها دچار بید زدگی شده و یا این که رشد قارچ روی آن‌ها کل فرش را نابود سازد. برخلاف تمامی تکنیک‌های قدیمی، فرش شویی با استفاده از نانو معمولاً استانداردترین راهکار است.

آیا نانو شویی سبب آسیب فرش دستبافت و ماشینی می‌شود؟

پرسش مهم دیگری که معمولاً دغدغه مشتریان است و نمی‌خواهند فرششان خراب شود مربوط به شستشوی فرش با مواد نانو و عوارض آن خواهد بود. به‌طورکلی باید عنوان کنیم که شستن فرش با استفاده از این مواد به‌هیچ‌عنوان سبب بروز آسیب روی انواع فرش‌های ماشینی، دستبافت، نفیس، مدل‌های قدیمی و همین‌طور فانتزی و … نمی‌شود.

ضمن این که فرش‌های دستبافت معمولاً ارزش فوق‌العاده بالایی دارند و صاحبان آن‌ها مایل‌اند روش شستشو به شکلی باشد که هیچ آسیبی به فرش وارد نشود و در درازمدت نیز نیاز به شستشوی مجدد نمی‌باشد.

همین‌طور فرش‌هایی که به روش نانو شسته می‌شوند معمولاً رنگ پس نمی‌دهند و یا این که پس از خشک‌شدن بوی بدی نیز منتشر نمی‌کنند. علاوه‌برآن این روش قیمت بالایی دارد و برای بسیاری از کسانی که می‌خواهند از آن استفاده کنند معمولاً یک ریسک است.

در کنار مسئله تمیز شدن صددرصدی فرش‌ها، تصور کنید که یک فنجان چای روی فرش شما ریخته است. درصورتی‌که فرش نانو شده باشد، هیچ مشکلی ایجاد نشده و فر شما خیس نمی‌شود، بلکه مایع درست مانند سطحی صاف روی آن باقی می‌ماند و شما این فرصت را دارید که مایعات را به‌صورت کامل از سطح آن خشک کنید. هیچ مشکلی نیز در هنگام جاروکشیدن فرش‌ها نیز به وجود نمی‌آید.

خشک‌کردن فرش‌های نانو

پروسه خشک‌کردن فرش‌های نانو هم خیلی عجیب نیست، سانتریفیوژ دستگاهی است که برای این کار استفاده می‌گردد. فرش شما پس از این که به‌صورت کامل تمیز می‌شود درون آن قرار گرفته و آبگیری انجام می‌گردد. در نهایت وارد یک فضای سرپوشیده شده و حرارتی به فرش وارد می‌شود.

این حرارت آن‌قدر زیاد نیست که فرش دچار ایراد شود. از طرفی این کار در مدت‌زمان کوتاهی انجام شده و همین‌طور خشک‌شدن توسط تیم کنترل و کارشناس قالیشویی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در مورد فرش‌ها صرف خشک‌شدن سطحی مسئله نیست.

بلکه انتظار می‌رود که بافت و درون تاروپود قالی نیز به‌خوبی خشک شود تا در ادامه هیچ مشکلی برای بسته‌بندی آن وجود نداشته باشد. هیچ منعی در مورد نحوه بسته‌بندی و رول کردن فرش‌ها در این روش شستشو نیز وجود نخواهد داشت. ضمن این که معمولاً قالیشویی‌ها نیز در این مورد اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهند. امروزه دیگر شما قادر هستید که در کم‌ترین زمان ممکن با یک تماس تلفنی و یا حتی به‌صورت اینترنتی سفارش شستشوی فرش با مواد نانو را ثبت کنید و یا در این مورد اطلاعات کاملی را نیز از پشتیبانی دریافت فرمایید.

خشک‌کردن فرش‌های نانو

نکات مهم کلی در مورد نگه‌داری فرش‌ها

معمولاً خانم‌های خانه‌دار پس از این که فرش جدید می‌خرند خیلی روی نگه‌داری آن حساس هستند. نمی‌توان گفت که هر مشکلی را می‌توان پس از آلوده شدن فرش‌ها حل کرد. گاهی برخی رنگ‌ها روی فرش شما می‌نشینند و ازبین‌بردن آن‌ها یا غیرممکن بوده و یا این که کار فوق‌العاده سختی است. در مقابل به طور میانگین هر یک سال یک‌بار نیاز است که فرش‌های خانه‌ها مورد نظافت و شستشو قرار بگیرند.

شاید ظاهر تمیز و سالمی داشته باشند، اما مسئله این است که شما بسیاری از آلودگی‌ها و میکروب‌ها را نمی‌بیند. بهتر است که پس از گذشت مدت 9 ماه فرش خود را به یک قالیشویی معتبر بسپارید. ضمن این که اگر صاحب فرش‌های دستبافت، نفیس و مدل‌های گران‌قیمت هستید، می‌توانید از شامپو فرش نانو و یا روش‌های شستشوی فرش با مواد نانو استفاده کنید که امروزه توسط بسیاری از شرکت‌ها ارائه می‌شود.

جمع‌بندی

این روش کار شستشو را تسریع بخشیده و همین‌طور بافت فرش‌های حساس را نیز به‌هیچ‌عنوان درگیر آسیب نمی‌کند. از طرفی حتی اگر کودک خردسال در خانه دارید و یا این که فکر می‌کنید مواد نانو می‌تواند برای شما و ساکنین خانه آسیب‌زا باشد. باید بگوییم که به‌هیچ‌عنوان چنین نیست و تاکنون هیچ مرجعی در مورد مواد نانو نقصی از آن‌ها را به زبان نیاورده است. در نتیجه به‌جای استفاده از مواد شوینده شیمایی بی‌فایده که معمولاً ساختاری اسیدی دارند و به فرش شما آسیب می‌زنند. می‌توانید از مواد جایگزین برای این کار استفاده کنید.

فراموش نکنید که فرش شما باید پس از نظافت به‌خوبی خشک شده و در حین پاک‌سازی لکه‌ها نیز به طور کامل رفع و پاک گردد. در غیر این صورت شرکت قالیشویی کار خود را به‌درستی انجام نداده است. در کل در هنگام انتخاب مراکز قالیشویی باید به اعتبار، اصالت و همین‌طور کیفیت توجه کنید.

قالیشویی‌هایی هستند که این خدمات را به بهترین شکل به شما ارائه می‌دهند، اما مشکل این است که بدقول هستند، فرش شما را دیر تحویل می‌دهند و یا برای حضور تیم حمل‌ونقل باید بارها تماس بگیرید. قطعاً این به‌هیچ‌عنوان خوشایند نیست.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا