نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

همه چیز درباره گیاه کروتون و طرز مراقبت از آن

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

گیاه کروتون در دسته گیاهان آپارتمانی هستند که تنوع بسیار زیادی دارند. این گیاه به ایرادگیر بودن شهرت دارد اما در حقیقت اگر شیوه نگهداری از آن را بلد باشید یکی از بهترین انتخاب‌ها برای نگهداری در آپارتمان محسوب می‌شود. در ادامه به بررسی این گیاه از دیدگاه‌های متفاوت می‌پردازیم. با مجله آچاره همراه باشید.

گیاه کروتون در چه دسته‌بندی قرار می‌گیرد؟

کروتون از گیاهان بومی جنگل‌های استوایی جنوب‌شرقی آسیا و قاره اقیانوسیه است. به صورت طبیعی در جنگل‌ها و طبیعت، ارتفاع این گیاهان به 3 متر هم می‌رسد اما به حتم در خانه یا باغ، ارتفاع آن‌ها بسیار پایین‌تر است. با توجه به نوع زیست‌بوم این گیاه، مشخص است که آب و هوای مناسب برای این گیاه، گرمسیری است. به همین علت برای نگهداری در خانه، آپارتمان و محیط اداری کاملاً مناسب است.

انواع گیاه کروتون

یکی از موضوعاتی که حتماً در مقاله همه چیز درباره گیاه کروتون باید به آن بپردازیم، انواع این گیاه است که در این‌جا به آن خواهیم پرداخت.

1. گیاه برگ بلوط

این نوع از کروتون دارای برگ‌های غیرعادی و مشابه برگ‌های بلوط است. رنگ آن مخلوط سبز بسیار تیره است با رگه‌های نارنجی، زرد و قرمز.

کروتن برگ بلوط

2. گیاه کروتون پترا

این گونه یکی از محبوب‌ترین انواع گیاه کروتون است و برگ‌های بزرگ زرد، قرمز متمایل به شرابی، نارنجی، سبز و برنزی است و با رگه‌های نارنجی، زرد و قرمز تزئین شده است.
نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

کروتون پترا

3. گیاه طلایی غبارآلود

این گونه از غیرمعمول‌ترین گونه‌های این گیاه است. برگ‌های آن کوچک‌تر از سایر گونه‌هاست و رنگ آن سبز تیره با خال‌خال‌های طلایی براق است.

کروتون طلایی غبارآلود

4. گیاه کروتون مادر و دختر

این گونه برگ‌های بلند و باریک دارد و از طیف رنگ سبز تیره تا بنفش را دارد و روی آن با خال‌خال‌های زرد تزئین می‌شود. هر برگ سیخ‌دار (مادر)، بک یرگچه کوچک (دختر) دارد که در نوک آن رشد می‌کند.

مطلب پیشنهادی همه چیز درباره سانسوری

5. گیاه قرمز آیستون

این گونه از گیاه کروتون در زمان بلوغ به 6 متر هم می‌تواند برسد. برگ‌های آن در ابتدا به رنگ زرد است و به مرور تبدیل به طلایی می‌شود و روی آن خخال‌خال‌های صورتی و قرمز تیره وجود دارد.

کروتون قرمز آیستون

6. گیاه کروتون باشکوه

این گونه از کروتون، برگ‌های بزرگ و پررنگ را در رنگ‌های مختلف زرد، سبز، صورتی، بنفش تیره و شرابی دارد.

7. گیاه النور روزولت

این گونه کلاسیک است و برگ‌های آن بلند و باریک است و رنگ‌های  بنفش، نارنجی و قرمز دارد که روی آن لکه‌های نارنجی و زرد وجود دارد.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

مطلب پیشنهادی گیاهان مقاوم آپارتمانی

کروتون النور روزولت

8. گیاه کروتون اندرو

کروتون اندرو هم جز باریک برگان است که لبه‌های پهن و موج‌دار کرم رنگ یا سفید دارد.

همه چیز درباره گیاه کروتون

9. گیاه ستاره خورشیدی

این نوع گیاه کروتون برگ‌های سبز روشن با لکه‌های متراکم طلایی دارد.

همه چیز درباره گیاه کروتون

10. گیاه کروتون موز

این نوع گیاهی نسبتاً کوچک با برگ‌های پیچ‌خورده، نیزه‌ای شکل با رنگ خاکستری و سبز و لکه‌های روشن زرد موزی دارد.

گیاه کروتون موز

11. گیاه کروتون زنگبار

این گونه برگ‌های باریک قوس‌دار دارد و یادآور گیاهان زینتی است. روی برگ‌ها با رنگ‌های طلایی، قرمز، بنفش و نارنجی لکه‌دار شده است.

شکل گیاه کروتون

کروتون‌ها در واقع درختچه‌ای کوچک با برگ‌های بزرگ استوایی هستند و به علت تنوع گیاهی زیادی که دارد، اشکال و رنگ‌های متفاوتی هم دارند. برگ‌های آن می‌تواند کوتاه، بلند، نازک و ضخیم، پیخ‌خورده و صاف و… باشند.  گاهی ممکن است چند مورد از این‌ها با هم ترکیب شوند.

رنگ‌های آن هم با هم متفاوت است. رنگ‌ها از طیف‌های مختلف سبز، زرد، قرمز، نارنجی، کرم، صورتی و مشکی و یا حتی ترکیبی از همه این رنگ‌ها باشد.

همچنین بسته به تفاوت این گیاهان و تنوع آن‌ها، نیاز آن‌ها به نور و آب هم متفاوت است. برخی از این گل‌هابه نور بیش‌تری نیاز دارند و برخی به نور متوسط. اما به صورت کلی، هر چه رنگ‌های گیاه کروتون بیش‌تر باشد، به نور بیش‌تری هم نیاز دارد.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

علت شهرت گیاه کروتون به ایرادگیر بودن چیست؟

معمولاً وقتی شما این گیاه را می‌خرید و از گل‌فروشی به خانه می‌آورید با ریزش برگ‌ها رو‌به‌رو می‌شوید و بعد از مدتی فکر می‌کنید که در نگهداری گیاه شکست خورده‌اید. اما واقعیت این است که گیاه کروتون به هیچ وجه جابجا شدن را دوست نداردو و زمانی که جابجا می‌شود شوکی به آن وارد می‌شود که آن را با ریختن برگ‌هایش نشان می‌دهد.

بنابراین این رفتار کاملاً طبیعی کروتون است. با این تفاسیر تا جایی که ممکن است این گیاه را جابجا نکنید و در شرایطی که ناچار به تعویض جای آن هستید از ریختن برگ‌هایش وحشت نکنید. با مراقبت و ثابت شدن جایش، بعد از مدتی دوباره رشد می‌کند. و بعد تبدیل به یک گیاه آپارتمانی مقاوم می‎‌شود.

مراقبت از گیاه کروتون به چه صورت است؟

  • مراقبت از این گیاه مانند سایر گیاهان، به آبیاری و رطوبت مناسب مربوط می‌شود. با توجه به زیست‌بوم طبیعی این گیاه، کروتون یک گیاه گرمسیری است که به رطوبت بالایی نیاز دارد. این رطوبت با قرار دادن آن در سینی سنگریزه یا مه‌پاشی منظم تامین می‌شود و در این حالت گیاه در بهترین شکل خود باقی می‌ماند.
  • آبیاری این گیاه هم باید در زمانی اتفاق بیافتد که روی خاک کاملاً خشک شده باشد و آب حتماً باید از کف گلدان خارج شود.
  • در معرض هوا و باد سرد هم نباید قرار بگیرد زیرا نمی‌تواند کم‌تر از 15 درجه تحمل کند و اگر در دمای کمتر از این قرار بگیرد، برگ‌هایش می‌ریزد و خشک می‌شود.
  • برگ‌های گیاه کروتون به سبب خاصیت آهنربایی، گرد و غبار را به خود جذب می‌کند. بنابراین هر ماه دو بار این گیاه را گردگیری کیند تا گرد و غبار روی آن نماند.

قلمه زدن کروتون را می‌توانید با قلمه‌های 10 تا 15 سانتی‌متری شروع کنید. برگ‌های زیرین را جدا کنید و در یک لیوان آب قرار دهید و پس از ریشه زدن آن را بکارید.

چرا گیاه کروتون شکل خود را از دست می‌دهد؟

همان‌طور که در بالا گفته شد، گیاه کروتون به نور متوسط تا زیاد نیاز دارد به ویژه در نوعی که رنگ‌های متفاوتی دارد و اگر نور کافی با آن نرسد، رنگ خود را از دست می‌دهد. این موضوع در زمستان و شرایط کم نور رایج‌تر است. گیاهان کروتون در مناطق استوایی مثل اندونزی و مالزی با نور بسیار زیاد رشد می‌کنند.

در عین حال نور بیش از حد هم می‌تواند رنگ‌های روی برگ‌های کروتون را محو کند. به صورت کلی هر کدام از گونه‌های کروتون، ترجیحات خاص خود را دارند. اگر نوری که کروتون را در برابر آن قرار داده‌اید خیلی زیاد است و خانه شما نورگیر کم‌تری ندارد، آن را دورتر از پنجره قرار دهید. برای حفظ سلامت این گیاه، در طول زمستان یعنی زمانی که باید در خانه باشد و برخلاف تابستان نمی‌توانید آن را خارج از خانه قرار دهید، گیاه کروتون را در فاصله 1 تا 1.5 متری از شیشه قرار دهید.

برای جلوگیری از مشکلاتی که باعث از بین رفتن و محو شدن رنگ‌های گیاه کروتون می‌شود، 2 تا 3 بار در سال یک کود متعادل به آن بدهید. دقت کنید که این کود را نباید در فصلی که رشد کندتر است یعنی زمستان به گیاه بدهید. بعد از کود دادن به گیاه، خاک را مرطوب نگه دارید اما از غرقابی کردن آن دور کنید و به زهکشی مناسب گیاه هم دقت کنید. در غیر این صورت برگ‌های گیاه‌تان به زرد متمایل خواهد شد.

روش کاشت کروتون

گیاه کروتون به صورت عمودی رشد می‌کند. بنابراین ظرفی را انتخاب کنید که با بزرگ شدن گیاه کروتون و سنگین شدن آن به سادگی واژگون نشود. یا این که هر چند وقت یکبار گلدان آن را بزرگ‌تر کنید. همچنین در هنگام کاشت زهکشی آن را به درستی انجام دهید. زیرا گیاه کروتون دوست دارد مرطوب بماند اما خیس نباشد.

سوالات متداول

۱- آیا این گیاه برای حیوانات خانگی سمی است؟

تمام قسمت‌های این گیاه به خصوص دانه آن سمی است بنابراین نگهداری آن در خانه‌هایی که حیوانات خانگی دارند، توصیه نمی‌شود.

۲- آسیب گیاه کروتون به چه صورت مشخص می‎شود؟

هنگامی که گیاه کروتون آسیب می‌بیند، شیره‌ای به رنگ شیری تولید می‌کند که می‌تواند باعث حساسیت پوست شود.

۳- آیا کروتون بیماری و آفات دارد؟

معمولاً این گیاه عاری از آفات و بیماری است اما در برابر آفات رایج آپارتمانی مثل شپشک، کنه عنکبوتی و حشرات حساس هستند.

جمع بندی

گل‌های آپارتمانی به خانه، روح و طراوت می‌بخشند اما گاهی تعداد بالای گلدان‌ها مشکلاتی برای نظافت منزل ایجاد می‌کند. به‌طور مثال جابه‌جایی آن‌ها گاهی سخت و زمان‌بر است و شاید از عهده افراد برنیاید و به این دلیل از داشتن گل و گیاه فراوان در خانه صرف نظر کنند که باید گفت راهکارهای مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها ارتباط با تیم آچاره است.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید