نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

آیا احیای شمعدانی خشک شده امکان‌پذیر است؟

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

شمعدانی پس از زمستان‌گذرانی در داخل خانه، ممکن است که کهنه به نظر برسد. به همین دلیل، شمعدانی‌ها معمولاً به‌صورت یک‌ساله رشد می‌کنند و هر سال با گیاه تازه جایگزین می‌شوند. اگر شمعدانی شروع به خشک شدن کرد، ممکن است زمان احیای شمعدانی خشک شده شما از قلمه رسیده باشد.

نکات کلیدی

  • ذخیره‌سازی ریشه برهنه خفته و پیوند زدن راهکارهای اصلی احیای شمعدانی در نظر گرفته می‌شوند.
  • استفاده از کود مناسب برای نگهداری از شمعدانی‌های تازه ریشه‌دار بهترین گزینه است.
  • برای احیای شمعدانی آن را در فضایی با نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.

لوازم موردنیاز برای احیای شمعدانی خشک شده از قلمه

  • قیچی هرس
  • الکل
  • کود
  • پودر هورمون ریشه‌زایی
  • گلدان با سوراخ زهکشی
  • ذغال سنگ نارس
  • پرلیت
  • کیسه پلاستیکی
  • لگن
  • خاک گلدان
  • آهک دولومیتی

احیای شمعدانی خشک شده

پس از گذراندن یک زمستان طولانی با نور کم و دمای پایین، شمعدانی‌ها باید به شرایط رشد در گرما و نور که در آن بهترین رشد را دارند، برگردانده شوند. احیای شمعدانی خشک شده با انتقال گلدان به گرم‌ترین و روشن‌ترین موقعیت خانه در اوایل بهار شروع می‌شود. یک پنجره بدون سایه با نوردهی جنوبی یا غربی ایده‌آل است، اما هر پنجره‌ای که روزانه 10 تا 12 ساعت نور دریافت کند، می‌تواند به شکستن خواب گیاه کمک کند.
نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

گیاه را طوری آبیاری کنید که آب از گلدان خارج شود و به زیرگلدانی برسد. هر برگ یا ساقه مرده را با استفاده از قیچی هرس تیز که با الکل تمیز شده است، هرس کنید. به محض ظاهر شدن اولین برگ‌های جدید در نوک ساقه‌ها به آن کود بدهید.

احیای شمعدانی خشک شده و قدیمی

بسیاری از باغبانان ترجیح می‌دهند به‌جای زمستان‌ گذرانی یک گیاه بزرگ و بالغ شمعدانی در داخل خانه، چند قلمه را زمستان گذرانی کنند که تا بهار به گیاهان بالغی تبدیل می‌شوند. به این منظور از نوک ساقه‌ها چند قلمه به طول 7 تا 10 سانتی‌متر انتخاب کنید. قلمه‌های سالم و بدون شکوفه به بهترین نحو ریشه می‌دهند و گیاه سالم‌تری تولید می‌کنند. ساقه را درست زیر مجموعه‌ای از برگ‌ها ببرید و سپس برگ‌ها را از نیمه پایینی قلمه جدا کنید. در صورت تمایل قلمه را با پودر هورمون ریشه‌زایی بپوشانید.

قلمه‌های شمعدانی را در ظروفی با محیط مرطوب و متخلخل، مانند مخلوطی از نصف پیت و نیمی پرلیت یا مخلوطی از نصف ماسه و کمپوست قرار دهید. قلمه‌ها را تا قسمت پایین برگ‌ها در خاک فرو کنید. گلدان را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید تا محیطی مرطوب ایجاد کنید و آب به اندازه‌ای باشد که مخلوط در حال رشد به‌طور مرتب مرطوب بماند. قلمه‌های شمعدانی در عرض 6 تا 8 هفته ریشه می‌کنند، در این مرحله باید کیسه پلاستیکی را بردارید. قلمه‌های شمعدانی ریشه‌دار را در محیط گرم و روشن تا بهار پرورش دهید.

مراقبت از شمعدانی

قلمه‌های شمعدانی تازه ریشه‌دار، مانند شمعدانی‌هایی که زمستان گذرانی کرده‌اند و از خواب زمستانی خود احیا می‌شوند، به تغذیه منظم نیاز دارند. استفاده از کود مناسب برای نگهداری از شمعدانی‌های تازه ریشه‌دار بهترین گزینه است؛ زیرا علاوه‌بر گلدهی، باعث رشد ریشه و شاخ و برگ می‌شود که به حفظ سلامت گیاه در تمام فصل هم کمک می‌کند. در طول فصل‌های بهار و تابستان، هفته‌ای یک‌بار با محلول کود آبیاری کرده و در اواخر تابستان تغذیه را قطع کنید تا شمعدانی برای خواب زمستانی آماده شود. در غیر این صورت احتمال پوسیدگی ساقه شمعدانی شما دور از انتظار نیست.

تعویض گلدان به احیای شمعدانی خشک شده کمک کرده و خاک تازه را برای غنی‌سازی محیط رشد آن فراهم می‌کند. شمعدانی‌های جوان را در یک ظرف نگهداری کنید تا زمانی که کمی به خاک متصل شوند. سپس آن‌ها را در گلدانی که تنها 3 تا 5 سانتی‌متر بزرگ‌تر است، قرار دهید. از مخلوط خاک با 3 قسمت خاک گلدان، 2 قسمت پیت یا زغال سنگ و 1 قسمت پرلیت با 1/2 قاشق چای‌خوری کود کامل و 1 قاشق چای‌خوری سنگ آهک دولومیت مخلوط‌شده استفاده کنید.

طریقه احیای شمعدانی خشک شده

اگر تعداد شمعدانی‌هایی که دارید زیاد است، ارزش آن را دارد که گیاهان خود را زمستان گذرانی کرده و برای احیای گل خشک شده اقدام کنید. این‌که واقعاً چه تعداد گیاه را می‌توانید زمستان گذرانی کنید، به مقدار فضایی که دارید بستگی دارد و این‌که آیا این فضا در طول ماه‌های زمستان گرم‌تر از 7 درجه خواهد بود یا خیر. با این حال، اگر هر سال فقط چند گیاه بکارید، خرید گیاهان جدید در بهار ممکن است مقرون‌به‌صرفه‌تر و زمان‌برتر باشد.

روش احیای گل پژمرده شمعدانی با پیوند زدن

  1. قبل از اولین خواب زمستانی، گیاه را از ظرفش بیرون بیاورید و به‌آرامی خاک را تکان دهید تا از ریشه جدا شود.
  2. برگ‌ها و ساقه‌های مرده، شکوفه‌های گل و هر قسمتی از گیاه که ناسالم به نظر می‌رسد را قطع کنید.
  3. قبل از کاشت گیاه در ظرف، مطمئن شوید که گیاه بدون بیماری یا آفت بوده و جریان هوای مناسبی دارد. شمعدانی‌ها هنگام زمستان گذرانی مستعد ابتلا به کپک هستند. در این شرایط سریعا برای از بین بردن آفت گل شمعدانی اقدام کنید.
  4. به‌جای خاک باغچه که اغلب فشرده است و در ظروفی با زهکشی ضعیفی قرار دارد، از مخلوط خاک گلدانی استفاده کنید. ظرف را تقریباً تا لبه پر کنید و 2 سانتی‌متر یا بیشتر فضا، برای آبیاری بگذارید.
  5. بلافاصله پس از نشاء، گیاه را به‌شدت آبیاری کنید. استراتژی این است که گیاه واقعاً خیس شود. بین 2 آبیاری اجازه دهید که خاک گلدان کامل خشک شود.
  6. برای احیای شمعدانی خشک شده، شمعدانی را در فضایی با نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.

مراقبت از شمعدانی‌های پیوندی

در طول فصل زمستان، ماهی یک بار گیاهان خود را بررسی کنید و نوک ساقه را بچینید. این کار از رشد ضعیف گیاه جلوگیری می‌کند و باعث رشد بهتر شاخه‌ها می‌شود. خاک را بررسی کرده و در صورت نیاز آبیاری کنید.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

احیای شمعدانی خشک شده با ذخیره‌سازی ریشه برهنه خفته

گل شمعدانی به دلیل توانایی‌اش برای زنده ماندن در زمستان با اکثر گله‌ای یک‌ساله بسیار متفاوت است. اگر شمعدانی‌ها برای جلوگیری از بیماری به‌درستی نگهداری شوند، به دلیل ساقه‌های ضخیم و آبدارشان می‌توانند در دوره‌های طولانی خشکی زنده بمانند.

  1. برای احیای گل پژمرده شمعدانی، قبل از اولین یخ‌زدگی فصل، گیاه را از ظرف بیرون بیاورید و به‌آرامی خاک را از ریشه تکان دهید.
  2. گیاه را تقریباً به نصف برش دهید، از جمله شاخ و برگ‌های مرده، شکوفه‌های گل و هر چیزی که ناسالم به نظر می‌رسد.
  3. یک مکان خنک و تاریک را برای زمستان انتخاب کنید، مانند یک زیرزمین گرم نشده، گاراژ یا سوله. مهم است که دما از 7 درجه سانتی‌گراد پایین نیاید.
  4. یا گیاه را آویزان کنید، یا آن‌ها را در کیسه‌های کاغذی قرار دهید. اگر کیسه‌ را انتخاب می‌کنید، آن را محکم نبندید؛ زیرا می‌خواهید هوا در جریان باشد. شمعدانی‌ها هنگام زمستان گذرانی مستعد ابتلا به کپک هستند. مطمئن شوید که فضای کافی بین گیاهان وجود دارد تا در هنگام آویزان کردن هوا در اطراف آن‌ها گردش کند.علت زود خشک شدن شمعدانی

مراقبت از شمعدانی‌های خفته و احیای شمعدانی خشک شده

  1. برای احیای شمعدانی خشک شده، گیاهان را از کیسه‌ها خارج کنید و ریشه‌ها را به مدت 1-2 ساعت در آب گرم قرار دهید. برخی از کارشناسان توصیه می‌کنند این کار را یک‌بار در ماه انجام دهید؛ در حالی که برخی دیگر چندبار را در ماه‌های زمستان توصیه می‌کنند. قبل از برگرداندن گیاه به کیسه کاغذی اجازه دهید تا کاملاً خشک شود. این کار در نگهداری گیاه آپارتمانی بسیار مهم است.
  2. ساقه‌های شمعدانی را هر 2 هفته یک‌بار بررسی کنید و از سفت بودن آن‌ها مطمئن شوید، حتی اگر برگ‌ها در حال مرگ باشند. اگر ساقه‌های هر یک از گیاهان چروکیده است، باید فوراً آن‌ها را دور بیندازید. هر چیزی که روی آن کپک رشد کرده است را نیز بردارید و دور بیندازید.روش احیای گل پژمرده شمعدانی

احیای شمعدانی خشک شده پس از خواب

  1. نوک ساقه مرده را برش دهید و ریشه‌های بیش از حد بلند را ببرید.

برای احیای انواع گل شمعدانی، می‌توان گیاهان ریشه لخت را چند ساعت قبل از قرار دادن در گلدان در آب خیس کرد تا ریشه‌ها آب‌رسانی شود.

  1. شمعدانی را 6 هفته قبل از آخرین یخبندان بکارید.
  2. هنگام کاشت از خاک مرطوب گلدان استفاده کنید، گیاه را در عمق دو گره برگی دفن کنید تا ریشه تشکیل شود.
  3. گیاه را کاملاً آبیاری کنید.
  4. برای احیای شمعدانی خشک شده، شمعدانی‌های تازه کاشته شده را در کنار یک پنجره آفتابی قرار دهید تا دوباره نور وارد شده و رشد جدید آغاز شود. به احتمال زیاد 2-4 هفته طول می‌کشد تا گیاهان پس از ذخیره‌سازی خواب، شروع به رشد کنند.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

از گیاهان فضای باز قلمه بگیرید

اگر فضای داخلی محدودی دارید، یا می‌خواهید تعداد گیاهان را برای سال آینده چند برابر کنید، باید به فکر برداشتن قلمه از گیاه شمعدانی خود باشید. آن‌ها به‌راحتی به‌عنوان قلمه، ریشه‌دار می‌شوند. گیاهان کوچک و جوان فضای کمتری را نسبت به گیاه مادر اشغال می‌کنند و احتمالاً در فصل آینده شکوفه‌های بیشتری هم خواهند داشت. هرچه شمعدانی‌های خود را بیشتر نگه دارید، ساقه‌هایشان چوبی‌تر می‌شوند و گلدهی کمتری خواهند داشت. به همین دلیل گرفتن قلمه‌های جدید از گیاهان موجود ایده خوبی است.احیای گل خشک شده

احیای شمعدانی خشک شده

    1. حدود 6-8 هفته قبل از آخرین یخبندان مورد انتظار، شمعدانی‌های خفته خود را به نور غیرمستقیم منتقل کنید.
  1. گیاهان را با قطع کردن برگ‌های مرده تمیز کنید و ساقه‌ها را دوباره برش دهید تا رشد سبز سالم داشته باشید.
  2. به گیاهان گلدانی آبیاری کامل و دوز رقیق شده کود بدهید.احیای شمعدانی خشک شده

کاشت در فضای باز در بهار

  1. برای احیای شمعدانی پژمرده، سفت کردن شمعدانی‌ها قبل از کاشت در فضای باز بسیار مهم است که فرآیندی است که پیوندها یا نهال‌ها را به‌تدریج در معرض تغییرات محیطی قرار می‌دهند.
  2. پس از رفع خطر یخبندان، شمعدانی‌ها را دوباره در فضای بیرون بکارید. می‌توانید در این زمان از کود هم استفاده کنید.

چیزی که در مورد احیای شمعدانی خشک شده وجود دارد، این واقعیت است که تقریباً هر باغبانی می‌تواند یکی از این گزینه‌های آسان را اجرا کند. امیدواریم این روش‌ها برای شما الهام‌بخش باشد تا شمعدانی‌های خود یا تعدادی از آن‌ها را زمستان گذرانی کنید!

اگر به نگهداری از گل و گیاه علاقمند هستید و در خانه خود گلخانه دارید؛ می‌توانید تمیز کردن آن را به ما بسپارید. نظافت گلخانه تاثیر زیادی بر شادابی گل‌های شما دارد. تمیز کردن گلخانه با وجود تعداد زیادی گلدان و ریختن مداوم خاک پای گلدان کار ساده‌ای نیست. از خدمات نظافت منزل آچاره استفاده کنید. برای اطلاع از قیمت سفارش خود را به‌رایگان ثبت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید