نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

همه چیز درباره سانسوریا: روش نگهدای و تکثیر آن

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

یکی از بهترین انتخاب‌ها برای خرید گیاهان آپارتمانی، سانسوریا است. سانسوریا در واقع یک گونه تاریخی شناخته شده است که همراه با 70 گونه دیگر گیاهان, در زیرمجموعه گیاه دراسینا قرار می‌گیرد. در ادامه این مقاله به بیان همه چیز درباره سانسوریا خواهیم پرداخت. از اطلاعات اولیه و روش نگهداری گرفته تا نحوه تکثیر آن.

سانسوریا در چه طبقه‌بندی قرار می‌گیرد؟

در مقاله همه چیز درباره سانسوریا، به مسائل مختلفی خواهیم پرداخت. اما اول از هر چیزی باید بدانیم این گیاه متعلق به کدام نقطه از دنیا است. سانسوریا یک تیره تاریخی شناخته‌شده از گیاهان گلدار بومی آفریقا به‌خصوص منطقه ماداگاسکار و جنوب آسیا است. همان‌طور که گفته شد، در طبقه‌بندی گیاهان که به صورت فیلوژنتیک مولکولی جمع‌آوری شده است، گیاهانی مثل سانسوریا، زبان مادرشوهر، زبان مار و… در یک دسته در زیر مجموعه گیاه “دراسینا” قرار گرفته‌اند.

به صورت کلی تفاوت نوع‌های مختلف گیاهان سانسوریا براساس رنگ سبز اصلی و ترکیب آن با رنگ‌های دیگر در برگ است. دراسینا در دسته گیاه مارچوبه و مارچوبه در دسته گیاه دیگری قرار می‌گیرد.

امروزه گیاه سانسوریا به صورت باغبانی در فلوریدا، جنوب اروپا و جزایر قناری رشد می‌کند و به سبب مقاومت زیادی که بافت این گیاه دارد، یکی از مواد اصلی برای درست کردن کنف و طناب به شمار می‌رود. این گیاه در ابتدا به عنوان گیاه مار شناخته می‌شد اما در 1794 زمانی که یک گیاه‌شناس و دانشمند علوم طبیعی سوئدی به نام کارل پیتر تونبرگ این گیاه را به اروپا آورد، نام سانسوریا را به آن داد.

با ورود این گیاه به اروپا و در طول زمان، این گیاه بیابانی با محیط خانه و آپارتمان سازگار شده و به راحتی در کنار نور غیرمسقیم آفتاب رشد می‌کند. به‌علاوه، نگهداری از این گیاه هم بسیار راحت و آسان است. با این تفاسیر با توجه به منطقه جغرافیایی طبیعی که این گیاه در آن رشد می‌کرده و تغییرات آن در طول زمان، این گیاه یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای نگهداری گل در آپارتمان و خانه است.

بهترین روش‌های نگهداری

فیلم آموزش نگهداری از گیاه سانسوریا

 

رشد گیاه سانسوریا به چه صورت است؟

ریشه

این گیاه به صورت عمودی رشد می‌کند و هیچ ساقه افقی ندارد. برگ‌های پایه به صورت ساقه‌های زیرزمینی ریشه‌مانند کوچک و بزرگ از خاک بیرون می‌آیند و همیشه به یک نقطه سبز و خاردار ختم می‌شوند که اصطلاحاً به “زبان ‌مادر شوهر” معروفند.

ریشه سانسوریا

گل

 با این که این گیاه از جمله گیاهان گل‌دار است اما به صورت معمول گیاهان آن رشد نمی‌کنند. این گل‌ها در گیاهان سانسوریا قدیمی و با عمر بالا به صورت گل‌های سفید و سبز رشد می‌کنند و طول آن‌ها یک تا دو سوم برگ را می‌پوشاند. گل‌های گیاه سانسوریا در شب باز می‌شوند و رایحه بسیار خوش‌بو و محسور کننده‌ای دارند.

مطلب پیشنهادی گیاهان مقاوم آپارتمانی

نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

برگ

گیاه سانسوریا انواع مختلف و تبعاً برگ‌های متفاوتی هم دارد. این برگ‌ها بلندتر یا کوتاه‌تر، بنددار یا گوشتی هستند. به صورت معمول برگ‌های سانسوریا از دو سمت نوارهای سبز روشن دارد و با سبزی که در میان برگ است تفاوت دارد. این برگ‌ها می‌توانند تا حدود 1.5 متر بلند شوند.

برگ گیاه سانسوریا

نگهداری  سانسوریا

در این بخش، نگهداری گیاهان خانواده سانسوریا را از جهات مختلف بررسی و معرفی خواهیم کرد.

1. بهترین موقعیت برای رشد انواع سانسوریا

گیاهان گرمسیری مثل سانسوریا ترجیح می‌دهند که در مکان‌های روشن باشند. بنابراین بهترین موقعیت برای رشد این گیاه در کنار پنجره است. با این حال این گیاهان می‌توانند رشد خود در مکان‌های تاریک‌تر هم ادامه دهند و از نور غیرمستقیم استفاده کنند. دمای مناسب برای این گیاه بین 69 تا 75 درجه است اما به سبب رشد گیاه اولیه در مناطق گرمسیری، محدوده تحمل این گیاه تا 86 درجه بالای صفر هم هست.

اما اگر در تابستان نور آفتاب خیلی داغ و هوا خیلی گرم بود، بهتر است آن را جابه‌جا کنید و مقداری سایه برای آن ایجاد کنید. این شرایط و دما برای فصل تابستان است اما در زمستان بهتر است دمای اتاق پایین‌تر از این حد باشد. بهترین دما برای سانسوریا بالای 59 درجه است. در طول زمستان گیاه خود را در نور بیش‌تر قرار دهید و از وزش باد به صورت مستقیم به آن هم جلوگیری کنید. با این حال چنین دمایی برای خانه دمای بسیار بالایی به نظر می‌آید.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

دماهای ذکرشده حالت ایده‌آل برای گیاه سانسوریا است و برای دمای خانه بسیار بالاست. به صورت کلی این گیاه باید در شرایط گرم قرار بگیر و گیاه سردسیری نیست. بنابراین اگر در منطقه‌ی سردسیر زندگی می‌کنید یا فردی گرمایی هستید، از انتخاب این گیاه صرف‌نظر کنید. همچنین رنگ‌پذیری گیاهان سانسوریا بر اساس نوری است که به گیاه می‌رسد. هرچه نور بیش‌تری به گیاه بتابد رنگ گیاه روشن‌تر ورنگ‌پریده‌تر و هر چه فضا تاریک‌تر باشد رنگ سبز گیاه شما تیره‌تر خواهدبود.

بهترین موقعیت برای رشد سانسوریا

2. خاک مناسب برای رشد سانسوریا

خاک مناسب سانسوریا، خاکی است که خشک و سرشار از مواد معدنی باشد. این نوع خاک در خاستگاه استوایی بومی سانسوریا یا همان گیاه مار وجود دارد و سانسوریا بهترین رشد را با این نوع خاک خواهد داشت. اما خاک مخلوطی که از قسمت‌های مساوی خاک آپارتمانی، دانه رسی و دانه درشت باشد هم برای رشد گیاه سانسوریا مطلوب است. پیشنهاد می‌شود هنگام کاشت سانسوریا از زهکشی مناسب مطمئن شوید تا گیاه شما غرق نشود. همین غرقاب شدن می‌تواند سبب خرابی گیاه شما شود. برای انتخاب خاک، می‌توانید از خاک کاکتوس هم استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی با مواد طبیعی

3. نوبت‌دهی آبیاری سانسوریا

هنگام آبیاری این گیاه به یک نکته توجه کنید. گیاه سانسوریا یک گیاه گرمسیر است بنابراین خشکی را به رطوبت ترجیح می‌دهد. آبی که شما به گیاه خود می‌دهید در ساقه و برگ‌های گیاه ذخیره می‌شود و از آن برای تغذیه آب خود استفاده می‌کند. بنابراین مقدار آبی که باید بدهید کم و در عین حال با فاصله زیاد است.

به طوری که هنگام آبیاری مجدد خاک کاملاً خشک شده باشد. در صورتی که این موارد را درباره این گیاه رعایت نکنید و این کار را به مدت طولانی تکرار کنید، گیاه شما در معرض پوسیدگی قرار می‌گیرد. در فصل زمستان فاصله آبیاری را به چهار هفته یکبار افزایش دهید. در سرمای زمستان هم حتما آبیاری را متوقف کنید زیرا گیاه سانسوریا در این فصل رشد نمی‌کند و استراحت می‌کند.

4. باروری گیاه سانسوریا در چه زمانی اتفاق می‌افتد

از اسفند تا مهر هر سال، هر 3 تا 4 هفته یک‌بار به این گیاه کود کاکتوس یا کود گیاهی سبز بدهید. بهتر است از کود مایع استفاده کنید و آن را با آب حل کنید و بعد به گیاه بدهید. بهتر است از کود کم برای گیاهان سانسوریا استفاده کنید و در زمستان هم به هیچ‌عنوان به آن کود ندهید.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

5. گلدان گیاه سانسوریا را چگونه و در چه زمانی عوض کنیم؟

بهترین گلدان‌ها برای گیاهان سانسوریا، گلدان‌های مسطح با قطر زیاد هستند. علت آن این است که انواع گیاهان سانسوریا دارای ساقه‌های زیرزمینی ریشه‌مانند یا اصطلاحاً ریزوم‌های ضخیم دارند که به صورت افقی رشد می‌کنند و در سطح خاک پخش می‌شوند.  اما برای سانسوریاهایی که از نوع بلند هستند، گلدان‌های سنگین بهتر هستند، زیرا این گونه از گیاهان سانسوریا به صورت بلند و باریک رشد می‌کنند.

عوض کردن گلدان تنها زمانی لازم است که ریشه‌های گیاه از خاک بیرون بیایند یا در لبه گلدان رشد کنند. بهترین زمان هم برای عوض کردن گلدان، اسفند یا فروردین است. بنابراین در صورتی که ریشه‌ها از خاک بیرون نزده باشند، نیازی به تغییر گلدان به صورت کلی نیست. فقط هر سال لایه‌ای نازک از لایه بالایی خاک را از روی گلدان بردارید و خاک جدیدی را جایگزین آن کنید.

6. هرس گیاه

این نوع گل‌ها هیچ نیازی به هرس کردن ندارند. با این حال اگر برگی زرد شده بود و یا در نوع بلند سانسوریا جدا  افتاده بود، می‌توانید آن برگ را مستقیماً از روی ریزوم یا ریشه قطع کنید.

7. تکثیر و قلمه زدن

بهترین زمان برای قلمه زدن گیاهان سانسوریا در فصول بهار و تابستان است. اندازه قلمه‌ها باید به صورت تقریبی 2 اینچ معادل 5 سانتی‌متر باشد و باید از بخش‌های جوان برگ‌ها گرفته شده باشد. همچنین لبه‌ها باید به صورت عکس زیر بریده شده باشند. بالا یا پایین قرار گرفتن هر لبه اهمیت زیادی دارد.

بعد از این که برگ را جدا کردید، بگذارید یک هفته باقی بماند تا لبه‌های آن خشک شود. سپس هنگام کاشت، آن را در بستر و خاک مرطوب قرار دهید. ریزوم‌ها و ریشه‌های کوچک به سرعت وارد خاک می‌شوند و برگ‌های جدید هم به مرور ایجاد می‌شوند. بعد از ریشه دادن می‌توانید هر کدام از آن‌ها را در گلدان جدا بکارید. اگر قلمه‌هایتان راه‌راه زرد دارند و بعد از کاشت به رنگ سبز در‌می‌آیند جای نگرانی نیست. این روند طبیعی است که گیاهان هنگام رشد رنگ معمولی خود را از دست بدهند.

تکثیر و قلمه زدن سانسوریا

8. تاثیر انواع گیاهان سانسوریا در خانه

برگ‌های گیاهان سانسوریا علاوه بر زیبایی، بسیار مفید هستند و مواد مضری مثل فرمالدئید را از فضای خانه و اتاق حذف می‌کنند. گیاه سانسوریا مثل یک دستگاه اکسیژن‌ساز عمل می‌کند. بر خلاف سایر گیاهان، این گیاه در شب اکسیژن تولید می‌کند نه در روز. بنابراین هوای عالی برای فضای اتاق را فراهم می‌کند.

مطلب پیشنهادی با 5 گیاه آپارتمانی، طبیعت را به خانه بیاورید

علاوه بر این، برگ‌ها و ریشه‌های خشک‌شده گیاه سانسوریا را می‌توانید آسیاب  یا آب‌پز کنید. ریشه موجود در برگ این گیاه خاصیت ضدالتهابی دارد و می‌تواند التهاب پوستی را تا حد زیادی از بین ببرد.

سوالات متداول

1. آیا می‌شود به گیاه سانسوریا آب معمولی شیر را داد؟

بله این گیاه آب لوله‌کشی با آهک را تحمل می‌کند اما بهتر است از آبی که آهک کمتری دارد برای آبیاری استفاده کنید.

2. هنگام کاشتن گیاه سانسوریا چه ارتفاعی از گیاه را باید داخل خاک گذاشت؟

این گیاه را در همان ارتفاعی که از ابتدا در خاک هست بکارید و به رشدی که در یک مدت داشته اهمیتی ندهید.

3. زمانی که سانسوریاهای بلند از بغل فرو می‌ریزند، چه باید بکنیم؟

هنگامی که این اتفاق می‌افتد یعنی ریزوم و ریشه به اندازه کافی درون خاک فرو نرفته است. این یکی از نشانه‌هایی است که به شما می‌گوید لازم است گیاهتان را مجدداً بکارید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله تلاش کردیم به تمام موارد و نکاتی که برای اطلاعات کافی خرید و نگهداری از انواع و گونه‌های مختلف گیاه سانسوریا مورد نیاز است، اشاره کنیم. امیدواریم در گردآوری اطلاعات کافی برای شناخت این گیاه و رساندن این اطلاعات به شما، موفق عمل کرده باشیم.

گل‌های آپارتمانی به خانه، روح و طراوت می‌بخشند اما گاهی تعداد بالای گلدان‌ها مشکلاتی برای نظافت منزل ایجاد می‌کند. به‌طور مثال جابه‌جایی آن‌ها گاهی سخت و زمان‌بر است و شاید از عهده افراد برنیاید و به این دلیل از داشتن گل و گیاه فراوان در خانه صرف نظر کنند که باید گفت راهکارهای مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها ارتباط با تیم آچاره است.

4.2/5 - (5 امتیاز)

4 دیدگاه

    1. سلام. ممکن است ریشه گیاه موقع تعویض آسیب‌دیده باشد یا خاک مناسبی برای آن انتخاب نکرده باشید.

    1. سلام
      به صورت کلی این ضرری نداره اما اولا بهتره شیر رو با اب قاطی کنید رو برگه ها اسپری کنید، یا اگر قصد دارید تو خاک بریزید باز هم با اب قاطی کنید و داخل خاک بریزید، به اندازه یک بار اب دادن گیاه، نه به طور مداوم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید