خطرات ظروف گرانیتی: آیا استفاده از ظروف گرانیتی خطرناک است؟

لوازم خانگی

چند سالیست که برای ساخت ظروف آشپزخانه از پوششی به‌نام گرانیت استفاده می‌شود. درواقع این پوشش همان تفلون با مقاومت و ماندگاری بالاتر است که با سرامیک ترکیب شده. ظروف گرانیتی به‌دلیل کاهش استفاده از روغن برای پخت غذا و نچسب بودن نسبت به دیگر ظرف‌های آشپزخانه دارای محبوبیت ‌بیش‌تری هستند. با این­‌حال برخی تصور می‌­کنند که پوشش گرانیت می‌تواند برای سلامت انسان مضر باشد. به همین‌خاطر ما در این مقاله قصد داریم خطرات ظروف گرانیتی را مورد بررسی قرار داده و آن‌ها را با انواع دیگر ظرف‌های آشپزخانه مقایسه کنیم.

آیا ظروف گرانیتی همان ظروف تفلون هستند؟

در زمان­‌های گذشته برای پخت غذا از ظرف‌های مسی یا فلزی استفاده می‌شد که این ظروف روی رنگ و طعم غذا تاثیر داشتند. امروزه ظرف‌های سرامیکی و گرانیتی بخش عمده‌ای از بازار لوازم آشپزخانه را به خود اختصاص داده‌اند. با این‌حال برخی تصور دارند که ظروف گرانیتی برای انسان مضر بوده و حتی سرطان‌زا است.

ممکن است این سوال برای عده‌ زیادی از مردم پیش بیاید که ظروف گرانیتی همان ظروف تفلونی هستند؟ همان‌طور که در ابتدای متن نیز به این موضوع اشاره شد، ظرف گرانیتی تلفیق سرامیک و تفلون است اما دارای ماندگاری و دوام بالاتری است.ظروف گرانیتی

عده‌ای از فروشندگان نیز برای بازارگرمی ادعا می‌کنند که این ظرف‌ها از سنگ گرانیت ساخته می‌شوند. اما این ادعا کاملا غلط بوده و صرفا تشابه اسمی است. جنس این ظروف به هیچ‌ عنوان به سنگ گرانیت ربطی ندارد. قیمت محصولاتی مثل قابلمه گرانیتی، تابه گرانیتی و… در مقایسه با ظرف‌های دیگر آشپزخانه بیش‌تر بوده اما دوام بالاتری دارند. عمر مفید این ظروف حدود ۵ سال است که درصورت استفاده درست می‌توان سالیان بیش‌‌تری از آن‌ها استفاده کرد.

حال که با این محصولات تا حدودی آشنا شدید، بهتر است مزایا و خطرات ظروف گرانیتی را مورد بررسی قرار دهیم.

خطرات ظروف گرانیتی

یکی از مهم‌ترین مسائلی که باعث شده خریداران در خرید ظر‌ف‌های گرانیتی دچار تردید شوند، شنیدن صصحبت‌های درمورد خطرات ظروف گرانیتی است. این سوال برای هرکسی پیش بیاید که آیا ظرف گرانیتی برای انسان خطرناک است؟ لازم است بدانید که پایه این ظروف از آلومینیوم است. همین موضوع باعث شده تا افراد در زمان پخت‌وپز نگران باشند که مواد سمی وارد غذا آن‌ها شود.

افراد رو‌ز‌به‌روز بیش‌تر به زندگی سالم روی آورده و ترجیح می‌دهند از قابلمه‌های مسی یا فلزی استفاده کنند. زیرا اکثر افراد براین باورند که ظروف گرانیتی می‌تواند برای سلامتی انسان و همچنین محیط زیست خطرات فراوانی داشته ­باشد. این درحالیست که ظروف مسی، فلزی، استیل و… نیز علاوه‌بر این‌که شرایط آشپزی را بسیار سخت‌تر می‌کنند، ممکن است نسبت به مواد‌غذایی واکنش نشان داده و روی عطر، طعم و رنگ غذا نیز تاثیرات بدی را به‌جای بگذارند.

لازم است بدانید که جهت ساخت ظروف گرانیتی از روکش‌های شیشه‌ای و هسته آلومینیومی استفاده می‌شود. همچنین روکش گرانیتی فاقد مواد شیمیایی بوده و نسبت به مواد‌غذایی مختلف هیچ واکنشی ندارد. این امر باعث شده تا ظرف‌های گرانیتی روی مواردی مثل عطر، طعم و رنگ غذا تاثیر نداشته و ارزش غذایی آن‌ها حفظ شود.

عمر مفید ظروف گرانیتی چه‌قدر است؟

درحقیقت ظروف گرانیتی به هیچ‌وجه از سنگ گرانیت ساخته نشده و تلفیقی از سرامیک و تفلون هستند. این ظروف دارای مقاومت بالا و عدم چسبندگی است. همان‌طور که در بخش‌های قبلی گفته شد، متوسط عمر مفید ظرف‌های گرانیتی حدود ۵ سال است. اما این مدت‌زمان کاملا به نحوه استفاده بستگی دارد و ممکن است کم‌تر یا ‌بیش‌تر شود.

شما می‌توانید باتوجه به چند نکته ساده و کلیدی سالیان زیادی برای پخت‌وپز از ظروف گرانیتی خود استفاده‌ کنید. این نکات عبارتند از:

  • استفاده از ظروف چوبی برای درست کردن غذا مثل کفگیر یا قاشق چوبی
  • استفاده از پدهای نرم و لطیف جهت شست‌وشو ظروف گرانیتی
  • عدم قراردادن ظرف برای مدت‌ زمان طولانی در حرارت بالا

Dangers of Granite Containers

آیا ظروف‌ گرانیتی سرطان‌زا هستند؟

ظروف گرانیتی درحال حاضر جایگزین ظرف‌های خطرناک که در بخش‌های قبلی به‌ آن‌ها اشاره کردیم، هستند. در پاسخ به این سوال که آیا ظروف گرانیتی سرطان‌زا هستند؟ لازم است تا دوباره به بحث قبلی اشاره کنیم. همان‌طور که گفته شد، بسیاری از مردم تصور می‌کنند که ظرف‌های گرانیتی از سنگ گرانیت ساخته می‌شوند. اما این تصور کاملا غلط بوده و تنها میان سنگ گرانیت و ظرف گرانیتی تشابه اسمی وجود دارد.

برخی از مردم مقالاتی را درمورد خطرات گرانیت و سرطان‌زا بودن آن مطالعه کرده‌اند، به‌همین خاطر معتقدند که خطرات ظروف گرانیتی برای بدن انسان فراوان بوده و موجب بروز سرطان در افراد می‌شود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این وسایل پخت‌وپز هیچ ضرری برای افراد نخواهند داشت. زیرا ساختار آن‌ها تلفیقی از سرامیک و تفلون است.

مزایا ظروف گرانیتی

استفاده از ظروف گرانیتی می‌تواند مزایا زیادی را به‌همراه داشته‌باشد. این مزیت‌ها عبارتند از:

  • نچسب بودن

ظروف گرانیتی از تفلون و سرامیک ساخته می‌شوند. این دو مواد نیز دارای خاصیت ضدچسبندگی بوده و موادغذایی به‌هیچ وجه به آن‌ها نمی‌چسبند. درحال حاضر ظرف گرانیتی دارای بالاترین سطح نچسبی درمیان دیگر ظروف پخت‌وپز است.نچسب بودن

  • مقاومت و ماندگاری بالا در برابر حرارت

در بخش قبلی نیز گفته‌ شد که برای ساخت ظرف‌های گرانیتی از سرامیک استفاده شده که دارای مقاومت بسیارزیادی در برابر حرارت است.

  • غیرسمی بودن

سازندگان این ظروف ادعا می‌کنند که از تفلون غیرسمی برای ساخت استفاده می‌کنند که به‌هیچ وجه باعث مسموم شدن مواد غذایی نمی‌شوند.

معایب ظرو‌ف گرانیتی

درست مانند محصولات دیگر، این نوع ظروف درکنار مزیت‌هایی که دارند، از معایبی برخوردار هستند. معایب ظرف‌های گرانیتی عبارتند از:

  • به‌ دلیل این‌که این ظروف لایه بسیار نازکی دارند، نمی‌توانند برای مدت زمان زیادی گرما را حفظ کنند.
  • در زمان پخت‌وپز با این ظروف بایستی حتما از وسایلی مثل کفگیر یا قاشق چوبی استفاده گردد.
  • ظاهر این ظروف برای خریداران چندان جذابیتی ندارد.

معایب و مزایا ظروف گرانیتی

مقایسه ظروف گرانیتی با ظروف دیگر

در ادامه به مقایسه ظروف گرانیتی باظروف دیگر می‌پردازیم.

تفاوت ظروف گرانیتی با ظروف تفلون

شست‌وشو ظروف تفلون بسیار راحت بوده و موادغذایی خیلی سریع از سطح آن پاک می‌شود. اما مقاومت و ماندگاری بالایی نداشته و ممکن است روی مواد‌غذایی تاثیر داشته‌‌باشند. ظروف گرانیتی در مقابل عوامل مختلف مثل خراشیدگی، ضربه و… از مقاومت بیش‌تری نسبت به ظروف تفلون برخوردار هستند.

تفاوت ظروف سرامیکی با گرانیتی

سازندگان ظروف سرامیکی ادعا دارند که این محصولات از نظر نچسب بودن با ظروف گرانیتی برابری کرده و بی‌خطرتر هستند. اما براساس تحقیقات انجام شده مشخص شده که در تولید لوازم آشپزخانه سرامیکی به‌دلیل این‌که در آن‌ها از لعاب و کوره استفاده می‌شود، به سرب آلوده هستند. این درحالیست که در ساخت ظرف گرانیتی به هیچ‌وجه چنین موردی وجود ندارد. همچنین وسایل سرامیکی خیلی سریع‌تر از محصولات گرانیتی خاصیت نچسب بودن خودرا از دست می‌دهند.

مقایسه ظروف چدنی با گرانیتی

درزمان‌های قدیم استفاده از ظروف چدنی بسیار رایج بود. اما آشپزی با این ظروف دردسرهای زیادی به‌همراه دارد. این نوع محصولات ظاهر زیبایی ندارند و در مدت‌زمان کوتاهی دچار زندگ‌زدگی می‌شوند. همچنین فاقد خاصیت نچسب بودن هستند که این موضوع باعث سخت شدن شست­شو آن­ها می‌شود. اما ظروف گرانیتی دارای هیچ‌یک از مشکلات ذکر شده نیستند.

تفاوت ظروف گرانیتی با استیل

باید بگوییم که ازنظر سلامتی ظروف استیل گزینه مناسبی بوده اما شست‌و‌شو آن‌ها کمی سخت است. همچنین آشپزی در این ظروف دشواری‌های خود را دارد. زیرا حرارت به‌صورت یکسان درتمام قسمت‌ها پخش نمی‌شود. این درحالیست که هیچ‌یک از این موارد در ظروف گرانیتی مشاهده نمی‌شود‌.

وسایل آشپزخانه

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی شد تا در‌مورد خطرات ظروف گرانیتی، مزایا و معایب آن‌ها اطلاعاتی به‌شما عزیزان ارائه شود. درواقع ظروف گرانیتی هیچ خطری برای سلامت انسان ندارند و دلایل این تصور تنها تشابه اسمی این محصول با سنگ گرانیت است.

3.7/5 - (19 امتیاز)

1 دیدگاه

  1. ادعای بی خطر بودن تفلون برای انسان که در این نوشته چندین بار یادآوری شده است ادعایی نادرست و گمراه کننده است. خطر مواد پلیمری و شیمیایی بکاررفته در تفلون برای انسان از دیر باز و از بدو تولید آن شناخته و اثبات شده است و صرفاً بر اثر سودجویی تولیدکنندگان بزرگ اطلاع رسانی دقیق و درست انجام نشده و نمی شود. در این باره بد نیست فیلم سینمایی Dark Waters در مورد تاریخچۀ تولید تفلون توسط شرکت شیمیایی Dupont را تماشا کنید. این فیلم بر اساس مستندات واقعی و پرونده های حقوقی افرادی که در آمریکا به دلیل آسیب دیدن از تفلون دچار سرطان شدند تولید شده و شاهکار زیبایی است. تفلون برای موجودات زنده فوق العاده مضر سلامت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا