انواع میکروفون گوشی موبایل: الکترت (Electret) و ممس (Mems)

لوازم دیجیتالموبایل

اگر می‌خواهید با انواع میکروفون گوشی موبایل آشنا شوید، کافیست این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. میکروفون، بخش جدانشدنی تلفن بوده و هست. در گذشته، تلفن‌ها دارای میکروفون بودند و حالا هم که ما تلفن‌های خود را در جیبمان می‌گذاریم و همه جا با خود می‌بریم، در حقیقت میکروفون‌ها را هم با خود داریم حمل می‌کنیم. با وجود انواع گسترده میکروفون، احتمالا به این فکر می‌کنید که چه نوع میکروفونی در موبایلتان به کار رفته است. در ادامه به این سوال شما پاسخ می‌دهیم.

آشنایی با ۲ نوع رایج میکروفون گوشی موبایل

پیش از هر چیز، خوب است بدانید که دو مدل استاندارد میکروفون در گوشی‌های موبایل وجود دارد. این میکروفون‌ها در تبلت و لپتاپ هم استفاده می‌شوند. این میکروفون‌ها، الکترت (electret) و ممس (mems) هستند. که درباره هر کدام مفصلا صحبت خواهیم کرد.

میکروفون

۱. الکترت (Electret)

این میکروفون در واقع یک کندانسور است که شبیه کپسول ساخته شده است. این کپسول دائما به کمک یک الکترت شارژ می‌شود که در پشت گوشی قرار دارد. الکترت‌ها قطعات ارزان و مقرون به صرفه‌ای هستند. تهیه کپسول‌ها هم راحت است. همچنین، مصرف برق این میکروفون‌ها هم بسیار کم است. در حقیقت، تنها بخش یا جز میکروفون که نیاز به برق دارد، مبدل درونی آن است. چون نیاز دارد سیگنال دریافتی را به چیزی تبدیل کند که بقیه قطعات میکروفون هم بتوانند استفاده کنند.

انواع میکروفون گوشی موبایل

امروز که همه ما از موبایل‌های هوشمند استفاده می‌کنیم، مبدل‌های استفاده شده در میکروفون‌ها هم دیجیتال هستند و وجود منبع برق، برای تبدیل سیگنال‌ها، ضروری است.

۲. ممس (MEMS) یکی از انواع میکروفون گوشی موبایل

ممس، دیگر میکروفون پرکاربردی است که در گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شود. ممس مخفف Micro Electrical Mechanical System است. ساختار این میکروفون با قبلی بسیار متفاوت است، چرا که در غلاف سیلیکونی قرار دارد و با هم یک دیافراگم حساس به فشار را ایجاد می‌کنند. در این میکروفون هم یک مبدل دیجیتال قرار دارد.

کار ساخت این قطعه کاملا صنعتی و بدون دخالت دست است. این بدین معنی است که لایه‌های ضخیم سیلیکونی به کار رفته در ساخت ممس، یخاصیتی ایجاد کرده که می‌تواند شارژ را به طور دائمی نگه دارد. همانند میکروفون قبلی، ممس هم برای عمل کردن، نیازمند برق ناچیزی است که آن را از باتری موبایل دریافت می‌کند.

میکروفون ممس

دلیل استفاده از ممس و الکترت در انواع گوشی موبایل

  1. ارزان بودن ممس و الکترت: همانطور که بررسی کردیم، قطعات تشکیل دهنده این میکروفون‌ها راحت پیدا می‌شوند و ارزان هستند.
  2. کیفیت خوب: صدا در این دو میکروفون خوب است و نیاز به میکروفون دیگری حس نمی‌شود.
  3. اندازه کوچک: این میکروفون‌ها کوچکند و درون خود گوشی تعبیه شده اند. بنابراین نیازی به حمل وسیله اضافه‌ای نیست.

آیا می‌توان به موبایل میکروفون اکسترنال وصل کرد؟

با این که در ساختار تمام موبایل‌هایی که در دست داریم، یکی از دو میکروفون بالایی استفاده شده، اما ممکن است بخواهید از میکروفون‌های وایرلس  یا اکسترنال هم استفاده کنید. 

اگر بخواهید دستگاه ضبط جداگانه‌ای داشته باشید که به هر جا که می‌روید با خود ببرید، یا یوتیوبر و پادکستر هستید، نیاز به میکروفون‌های حرفه‌ای برای ضبط صدا دارید و می‌توانید از میکروفون وایرلس استفاده کنید. اگر قصد داشتید که چنین میکروفون‌هایی را تهیه کنید، حتما پیش از آن به بررسی نظرات افراد دیگری که چنین محصولی را تهیه کرده‌اند، بپردازید. علاوه بر آن، بعضی میکروفون‌ها در بعضی گوشی‌ها نصب نمی‌شوند بنابراین این مورد را هم بررسی کنید تا مطمئن شوید مناسب موبایلتان هست یا نه. مثلا، گوشی‌های جدید آیفون، قابلیت نصب میکروفون وایرلس را ندارند. لذا ضروریست که پیش از تهیه، بررسی‌های لازم را انجام دهید تا از خرج‌های اضافی پیشگیری شود. در ادامه یکی از میکروفون‌های خوب برای انواع گوشی موبایل را به شما معرفی می‌کنیم.

میکروفون بویا – مدل By-wm4 pro – مناسب انواع گوشی موبایل

این میکروفون  یم میکروفون اکسترنال است  که می‌توان آن را به یقه یا کیف یا هرجایی که خواستید نصب کنید. همچنین، با موبایل و تبلت و انواع دستگاه‌های صوتی تصویری قابل استفاده است. اگر به واسطه شغلتان تولید محتوای ویدیویی دارید، این میکروفون به دردتان می‌خورد.

تولید محتوا با انواع میکروفون گوشی موبایل

این میکروفون، به طور خودکار فرکانس مناسب برای فضا را تعیین، و فرستنده و گیرنده را همگام سازی می‌کند. فاصله موثر برای قرار دادن این میکروفون، تا ۲۵ متر است.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا