معرفی بهترین روغن موتور برای پراید (صبا، یورو 4، انژکتوری و …)

تعویض روغنخودروسرویس و نگهداری

خودروی پراید به دلیل کارایی به صرفه و قیمت پایین‌تر نسبت به سایر خودروها، طرفداران زیادی دارد؛ با این حال اگر از روغن موتور مناسبی استفاده نکنید، پراید شما عمر زیادی نخواهد داشت. ازاین‌رو لازم است که بهترین روغن موتور برای پراید را بشناسید و با استفاده از آن، کارکرد خودروی خود را تضمین کنید!

در ادامه بهترین روغن موتور برای پراید انژکتوری، کاربراتوری و پراید یورو 4 را معرفی می‌کنیم و ویژگی‌های آن‌ را بررسی خواهیم کرد. 

چنانچه در زمینه تعویض روغن یا تعمیرات تخصصی خودروی خود نیاز به مشاوره و خدمات دارید، می‌توانید از طریق سایت آچاره در بخش سرویس تعویض روغن در محل و همچنین بخش تخصصی تعمیر خودرو در محل سفارش خود را ثبت نمایید.

نکات کلیدی

  • روغن موتور «پارس CNG» انتخاب مناسبی برای پراید دوگانه‌سوز است.
  • برای پراید یورو 4 می‌توانید از روغن موتور با گرید ۴۰W۱۰ و سطح کیفی SL استفاده کنید.
  • برای موتور پراید کاربراتوری باید از روغن موتور با گرانروی ۵۰W۲۰ و سطح کیفی SJ استفاده کنید.
  • استفاده از روغن نامناسب باعث گرفتگی موتور خودرو و کاهش کارایی آن شود.

اهمیت روغن موتور پراید

روغن موتور نقش مهمی در کارکرد صحیح موتور پراید شما دارد. از این رو انتخاب بهترين روغن موتور براي پرايد باید با آگاهی و اطلاعات کافی انجام شود. در ادامه مقاله درباره نقش روغن موتور در پراید بیشتر صحبت می‌کنیم. 

وظیفه اصلی روغن موتور، روانکاری قطعات موتور است؛ چون دائماً در معرض اصطکاک هستند. روغن موتور این اصطکاک را کاهش می‌دهد و مانع از سایش قطعات می‌شود.

انرژی از دست‌رفته در اثر احتراق و اصطکاک بین قطعات مکانیکی باعث افزایش دمای موتور می‌شود. روغن موتور به آزاد شدن این گرما کمک می‌کند. علاوه‌براین نقش تکمیل‌کننده مایع خنک‌کننده را هم دارد.

روغن موتور، قدرت پاک‌کنندگی بالایی دارد. رسوبات میکروسکوپی در موتور جمع شده و در حالت تعلیق باقی می‌مانند. بدون روغن موتور، بقایای این مواد باعث مسدود شدن موتور و کاهش عملکرد آن می‌شود. 

روغن موتور به آب‌بندی موتور و پیستون‌ها و سیلندرها کمک می‌کند. روغن موتور با تشکیل لایه‌ای محافظ بین قسمت‌های مختلف، فضای خالی که ممکن است ایجاد شود را مهر و موم می‌کند.

یادتان باشد عملکرد درست انواع روغن موتور به کیفیت آن بستگی دارد. از این رو انتخاب بهترین روغن موتور برای پراید جهت کارکرد بهینه موتور و قطعات آن لازم و ضروری است.

بهترين روغن موتور براي پرايد

بررسی بهترین روغن موتور برای پراید

برای انتخاب و خرید روغن موتور ابتدا باید مدل موتور پراید را بدانید. روغن موتور پراید کاربراتوری با انژکتوری متفاوت است و هر کدام عملکرد متفاوتی دارند. 

تفاوت اصلی بین انواع روغن موتور پراید به دو عامل سطح کیفی و گرانروی روغن بستگی دارد. برای آگاهی بیشتر شما، در ادامه مقاله درباره روغن موتور مناسب پراید انژکتوری، دوگانه سوز، یورو 4 و کاربراتوری بیشتر صحبت می‌کنیم. 

محاسبه رایگان هزینه تعویض روغن خودرو

  • بهترین روغن موتور برای پراید انژکتوری

پرایدهای انژکتوری از بسیاری جهات از پرایدهای کاربراتوری بهتر هستند. بزرگترین مزیت پرایدهای انژکتوری، مصرف سوخت کم و در نتیجه تولید آلودگی کمتر نسبت به پرایدهای کاربراتوری است. 

موتورهای انژکتوری قدرت بیشتری دارند و با شرایط مختلف آب و هوایی به خوبی کار می‌کنند. با این حال دارای معایب و محدودیت‌هایی هم هستند که نباید نادیده گرفته شوند. 

برای مثال، تعمیر موتورهای انژکتوری معمولا هزینه بالایی دارد و شامل پروسه‌ای پیچیده می‌شود. تعویض قطعات موتورهای انژکتوری مانند باتری، مشکل است و باید توسط افراد حرفه‌ای انجام شود. 

بهترین روغن موتور برای پراید صبا به عنوان موتور انژکتوری باید دارای گرانروی ۵۰W۲۰ و سطح کیفی SJ باشد. روغن موتور «ایرانول ۱۲۰۰۰»، «بهران پیشتاز»، «پارس پایا ۵۰W۲۰» و «اسپیدی پاور ۵۰W۲۰» برای پرایدهای انژکتوری عالی هستند. 

  • بهترین روغن موتور برای پراید دوگانه سوز

بعد از گران شدن بنزین، بیشتر افراد به خرید پرایدهای دوگانه سوز روی آوردند. خودروهای دوگانه سوز از دو نوع سوخت بنزین و CNG یا LPG استفاده می‌کنند و امروزه طرفداران زیادی دارند.

برای پراید دوگانه سوز می‌توانید از انواع روغن موتورها استفاده کنید؛ اما کارشناسان مصرف روغن موتور مخصوص خودروی دوگانه سوز را توصیه می‌کنند. روغن موتور «پارس CNG» برای پراید دوگانه سوز مناسب است. 

علاوه‌براین، روغن موتور های گرید ۴۰W۱۰ و ۵۰W۲۰ را هم می‌توانید برای پراید دوگانه سوز خود استفاده کنید. فراموش نکنید که روغن موتور باکیفیت و مناسب به معنای عمر طولانی و عملکرد بهینه موتور پراید شما است. 

تعویض روغن در محل
تعویض روغن در محل

  • بهترین روغن موتور برای پراید یورو 4

پرایدهای یورو 4 انواع پراید تولیدشده در دهه‌ی نود در ایران هستند. پراید یورو 4 مدل اصلاح شده مدل‌های قبلی با هدف بهبود عملکرد خودرو است. موتور پراید یورو 4 از نوع بنزینی و چهار زمانه است و 4 سیلندر به صورت خطی دارد. 

موتور پراید یورو 4 قدرت بیشتری نسبت به مدل‌های ابتدایی‌تر دارد و با مکانیسم پیچیده‌تری کار می‌کند. بنابراین با وجود موتور جدیدتر، به روغن موتور باکیفیت‌تر هم نیاز دارد. 

برای پراید یورو 4 می‌توانید از روغن موتور با گرید ۴۰W۱۰ و سطح کیفی SL استفاده کنید. بهترین روغن موتور برای پراید 131 روغن با گرید ۴۰W۱۰ است چون این پراید در دسته‌بندی یورو 4 قرار دارد. 

انواع روغن موتور «فلومکس مگاتک ۴۰W۱۰»، «ایرانول تترا ۴۰W۱۰»، «بهران سوپر پیشتاز ۴۰W۱۰»، «ایرانول ریسینگ ۴۰W۱۰» و «اسپیدی سوپر پاور ۴۰W۱۰» برای پراید یورو 4 ایده‌آل هستند. 

بهترین روغن موتور برای پراید دوگانه سوز

  • بهترین روغن موتور برای پراید کاربراتوری

اولین پرایدهای تولیدشده در ایران دارای موتور کاربراتوری بودند. این پرایدها در دهه 70 تولید شدند و پس از مدتی موتورهای انژکتوری جای آن‌ها را گرفتند. موتورهای کاربراتوری نقص‌های زیادی داشتند و باید اصلاح می‌شدند. 

قدرت کم موتورهای کاربراتوری و آلودگی زیاد دلایل اصلی تبدیل آن‌ها به موتورهای انژکتوری هستند. از این رو بعد از چند سال، موتورهای انژکتوری جای آن‌ها را گرفتند. 

برای موتور پراید کاربراتوری باید از روغن موتور با گرانروی ۵۰W۲۰ و سطح کیفی SJ استفاده کنید. برندهای روغن «بهران تکتاز»،«ایرانول صبا»، «اسپیدی سوپر گلدن»، «ایرانول ۸۰۰۰» و «پارس ارس» برای پرایدهای کاربراتوری مناسب هستند.

خدمات تعویض روغن خودرو

نکات مهم برای خرید روغن موتور 

در زمان خرید روغن موتور پراید به نکات زیر دقت کنید:

  • روغن موتور باید با نوع خودروی شما سازگاری داشته باشد.
  • برای انتخاب روغن موتور پراید از نظرات کارشناسان استفاده کنید.
  • تجربیات و نظرات مشتریان و خریداران درباره روغن موتور را بررسی کنید. 
  • سعی کنید از برندهای معتبر روغن موتور استفاده کنید.
  • برای خرید روغن موتور پراید، قیمت محصول را با توجه به کیفیت آن در نظر بگیرید. 

مزایای اصلی روغن موتور 

روغن موتور در درجه اول از تعمیرات پرهزینه خودروی شما جلوگیری می‌کند. روغن موتور با خاصیت روان‌کنندگی، مانع از آسیب دیدن موتور پراید می‌شود. استفاده از بهترين روغن موتور براي پرايد مزایای زیادی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. 

1. روغن موتور، عمر موتور را بیشتر می‌کند

روغن موتور با کاهش اصطکاک بین قطعات و تمیز کردن اجزای موتور از گرفتگی و آسیب دیدن موتور جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، قطعات مکانیکی عمر طولانی‌تری دارند و کمتر خورده می‌شوند. موتور عملکرد بهتری دارد و طول عمر آن بیشتر می‌شود.

2. روغن موتور، عملکرد صحیح موتور را تضمین می‌کند

روانکاری موتور برای جلوگیری از آسیب‌های مکانیکی، ضروری است. روغن موتور علاوه‌بر بهتر کردن عملکرد موتور، از هزینه‌های بالای تعمیرات در آینده جلوگیری می‌کند.

3. روغن موتور، مصرف سوخت و انتشار CO2 را کاهش می‌دهد

اگر روغن موتور بیش از حد استفاده شود یا سطح آن خیلی پایین باشد، اصطکاک حاصل، کارایی انرژی موتور را تغییر می‌دهد. این کاهش به نوبه خود مصرف سوخت را افزایش می‌دهد. روغن موتور باکیفیت به کاهش آلاینده‌ها در جو کمک می‌کند.

جمع‌بندی

در این مقاله با بهترین روغن موتور برای پراید آشنا شدیم. همانطور که دیدیم برای انواع موتورهای پراید باید از روغن موتور مخصوص استفاده کنید. علاوه‌بر نوع روغن، پارامترهای مختلفی مانند ویسکوزیته وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرند. 

برای انتخاب روغن موتور مناسب، به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید یا از متخصص مشاوره بگیرید. استفاده از روغن موتور مناسب، سلامت موتور پراید شما را تضمین می‌کند. 

سوالات متداول

روغن مناسب برای پراید انژکتوری کدام است؟

روغن موتور پراید انژکتوری باید دارای گرانروی ۵۰W۲۰ و سطح کیفی SJ باشد.

بهترین برندهای روغن موتور پراید یورو 4 کدامند؟

انواع روغن موتور «فلومکس مگاتک ۴۰W۱۰»، «ایرانول تترا ۴۰W۱۰»، «بهران سوپر پیشتاز ۴۰W۱۰» و «اسپیدی سوپر پاور ۴۰W۱۰» گزینه‌های مناسبی برای پراید یورو 4 هستند.

عملکرد اصلی روغن موتور چیست؟

روغن موتور به کارکرد روان‌ اجزای موتور خودرو کمک می‌کند. سه عملکرد اصلی روغن موتور عبارت است از: کاهش اصطکاک، خنک‌کنندگی و تمیز کردن.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا