آموزش لحیم کاری سیم های برق

برقکاریساختمانسیم‌ کشی ساختمان

در هنگام اتصال پایه لوازم الکترونیکی به بردها یا متصل کردن سیم‌ها به یکدیگر باید توجه داشت که این اتصال به‌درستی و دائمی انجام شود. لحیم کاری سیم یکی از روش‌هایی است که در کارهای الکترونیکی و سیم کشی ساختمان برای چسباندن و اتصال دو سیم به یکدیگر استفاده می‌شود. برای انجام این کار باید دانش و تخصص کار با این ابزار را داشته باشید. از این رو در این مقاله در ابتدا به این می‌پردازیم که لحیم چیست و چه کاربردی دارد؟ سپس به آموزش لحیم کردن سیم‌ها به‌صورت دقیق خواهیم پرداخت.

لحیم کردن یا لحیم کاری سیم چیست؟

بسیاری از مواقع روی بردهای مختلف وسایل الکترونیکی، برجستگی‌های فلزی کوچک و بزرگی دیده‌اید. این خال‌های فلزی را طی عملیاتی به نام لحیم کردن یا لحیم‌کاری، بر روی بردها ایجاد کرده‌اند تا اتصالات قسمت‌های مختلف به‌درستی صورت بگیرد. لحیم سیمی قابل انعطاف و آلیاژی از جنس فلز مس یا قلع است. این سیم ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که به وفور در برق‌کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیم لحیم در برابر گرما به ‌آسانی به نقطه ذوب می­رسد و به حالت مایع درمی‌آید. از طرفی با سرد شدن نیز مجدد به حالت جامد و سخت تبدیل می‌شود. پس قطعا در هنگام استفاده از لحیم باید ابزاری فراهم کرد که گرمای لازم برای ذوب کردن سیم لحیم را ایجاد کند. نام وسیله مدنظر، هویه است که با نوک ریز و باریک آن می‌توان دمای بالایی برای ایجاد اتصالات مهیا کرد. هویه‌ها را معمولا با نوک‌های مخروطی یا اسکنه استفاده می‌کنند که هریک کاربرد مخصوصی در صنعت دارد.

لحیم کاری سیم

از دیگر ابزارهای ضروری برای لحیم کاری سیم و هویه‌کاری، اسفنج‌های فلزی یا معمولی هستند. از اسفنج‌ها برای تمیز کردن نوک مخروطی هویه در هنگام کار استفاده می‌شود تا نوک هویه همیشه تمیز باشد و سیاهی ناشی از اکسیداسیون از بین برود. اگرچه اتصالاتی که لحیم بین قطعاتی همچون سیم‌ها ایجاد می‌کند به‌صورت دائمی هستند، اما راه‌هایی نیز برای جداسازی قطعات لحیم شده و از بین بردن اتصال لحیم وجود دارد.

مراحل اصلی لحیم‌کاری

در ابتدا باید یک سری ملزومات اولیه را رعایت کنید تا هم خطری شما را تهدید نکند و هم از تمیزی و نتیجه کار خود رضایت داشته باشید. مراحل لحیم کردن سیم‌ها را دقیقا طبق گام‌های زیر طی کنید:

گام 1: قبل از شروع به کار و داغ شدن هویه باید مطمئن شوید که نوک هویه به‌درستی در جای خود قرار گرفته است.

گام 2: هنگام شروع به کار باید هویه به‌خوبی گرم شده باشد پس آن را به پریز برق وصل کنید و منتظر بمانید تا خوب داغ شود.

گام 3: وقتی هویه داغ شد نوک مخروطی آن را با اسفنج معمولی یا فلزی پاک‌سازی کنید.

گام 4: دو سر سیم‌هایی که قرار است به هم متصل کنید را لخت کنید؛ برای این کار می‌توان از ابزار سیم لخت کن استفاده کرد. اگر قرار است اتصال شما از نوع قطعه روی برد الکترونیکی باشد، پایه‌های قطعه‌ای که می‌خواهید به برد الکترونیکی بچسبانید را درون سوراخ‌های برد قرار دهید.

لحیم کاری سیم

گام 5: قسمت‌های فلزی سیم‌هایی که لخت کردید را روی‌هم قرار دهید و سعی کنید با پیچاندن آن‌ها به هم، آن‌ها را ثابت کنید. نوک هویه که اکنون داغ شده است را روی محل اتصال قرار دهید. این کار باید موقتا و در زمانی کوتاه انجام شود تا محل اتصال داغ شود.

ثبت درخواست سیم کشی ساختمان

گام 6: هم‌زمان با نگه‌داشتن نوک هویه روی محل اتصال، با دست دیگرتان سیم لحیم را به نوک هویه نزدیک کنید. توجه داشته باشید که سیم لحیم نباید به نوک هویه بچسبد و فقط از طریق گرمای مجاور آن ذوب شود.

گام 7: بسته به اندازه سیم‌ها، به هر میزان که نیاز دارید باید طول سیم لحیم را کوتاه یا بلند کنید. اگر به اندازه کافی از لحیم در محل اتصال استفاده نکنید باعث سست بودن اتصال دو سیم و گسستن آن‌ها از هم می‌شود. طبیعتا استفاده بیش از حد از لحیم در نقطه مورد نظر نیز اتصال درستی ایجاد نخواهد کرد و ممکن است شکسته شود.

بیشتر بخوانید دوفاز شدن برق ساختمان

گام 8: با نوک هویه دور تا دور سیم‌های فلزی که به هم متصل شده را لمس کنید. این کار باعث اتصال بهتر دو سیم به یکدیگر می‌شود و لحیم به‌صورت یکنواخت اتصال ایجاد می‌کند.

1/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا