نقشه تابلو برق ساختمان و نحوه نصب آن

برقکاریساختمانسیم‌ کشی ساختمان

تابلو توزیع برق واحد مسکونی شامل محلی برای نصب کلیدهای حفاظتی است که دارای شین نول و ارت می‌باشد. لوله برق ورودی واحد مسکونی از تابلو کنتور به سوی آن هدایت می‌شود و پس از توزیع برق بین کلیدهای حفاظتی در مسیرهای مستقل توسط لوله برق به سوی مدارات روشنایی، پریز و .. هدایت می‌شود. تابلو توزیع برق دارای دو نوع توکار و روکار است. برای نصب تابلو توزیع برق باید نقشه سیم کشی تابلو برق ساختمان را داشته باشیم.

در این مطلب ما شما را با نحوه نصب تابلو برق ساختمان، نقشه سیم کشی تابلو برق ساختمان و کارهایی که باید با آن انجام داد آشنا می‌سازیم.

نقشه تابلو برق ساختمان و واحد مسکونی (DP)

تابلو توزیع برق واحد مسکونی DP که مخفف Distribution panel می‌باشد و در هر واحد نصب می‌شود و محلی برای قراردادن کلیدهای محافظتی MCB که مخفف Minitour Circuit Breaker می‌باشد و توزیع برق در مسیرهای هال، پذیرایی، آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی است.

برای تابلوهای توزیع، نقشه الکتریکی ترسیم می‌شود و آن را با حروف اختصاری DP نشان می‌دهند.

نقشه تابلو توزیع برق واحد مسکونی (DP)

در نقشه الکتریکی تابلو توزیع برق واحد مسکونی DP، مشخصات کلیدهای حفاظتی MCB هر مسیر و تعداد مسیرهای توزیع به همراه تعداد سیم‌ها و سطح مقطع سیم نشان داده می‌شود.

تابلو توزیع برق واحد مسکونی با توجه به ظرفیت تعداد کلیدهای حفاظتی و ابعاد آن شناسایی می‌کنند.

نقشه تابلو برق ساختمان

هنگام انتخاب تابلو توزیع برق واحد مسکونی به موارد زیر توجه کنید :

  • ظرفیت کلیدهای حفاظتی
  • ابعاد
  • درجه حفاظتی IP
  • استاندارد
  • ظرفیت لوله‌های خروجی
  • شین نول و ارت
نصب تابلو توزیع برق واحد مسکونی

پس از تهیه مالت گچ و پرداخت‌کاری آن، محل نصب قوطی تابلو برق را با آبپاش مرطوب کنید. مالت گچ را به محل نصب قوطی بمالید و ســپس قوطی را بر روی آن فشار دهید. قبل از خشک شدن گچ، لبه قوطی‌ها را با ســطح تمام شده و خط تــراز تنظیم کنید و دور آنها را بــا مالت گچ پر کنید.

جعبه فیوز مینیاتوری

عمق تابلو توزیع برق واحد مسکونی 72 میلیمتر است که هنگام کنده‌کاری باید توجه شود. فاصله لبە تابلو توزیع برق از لوله آب 60 سانتیمتر و از لوله گاز 90 سانتیمتر است.

نصب قطعات تابلو توزیع برق واحد مسکونی

محل اصلی انشعابات برق واحد مسكونی است. كلید محافظ مینیاتوری در تابلو برحسب مقدار جریان مصرف کننده و نوع آن انتخاب می‌شود. در تابلو
توزیع برق نصب سیم‌ها به صورت شعاعی انجام می‌شود.

معرفی اجزای تابلو

ترمینال ارت و نول

این ترمینال محل انشعاب و تأمین نول و ارت سیم کشی برق واحد مسکونی می‌باشد. برچسب ترمینال نول (به رنگ آبی) و ترمینال ارت به رنگ زرد با نوار سبز است. تعداد ترمینال نول برابر کلیدهای محافظ جان تابلو است. سیم ارت بارنگ زرد و نوار سبزرنگ و سیم نول بارنگ آبی نشان داده شده است.

تفاضل جریان

ریل

ریل تابلو جهت نصب كلید محافظ MCB استفاده می‌شود.

كلید محافظ اصلی Switch Main

کلید محافظ اصلی از دو کلید مینیاتوری تشکیل شده که اهرم‌های هر دو با هم، هم محور شده‌اند یعنی با هم وصل و با هم قطع می‌شوند.

كلید محافظ MCB

کلید محافظ MCB تک پل می‌باشد یعنی فقط فاز را قطع و وصل می‌نماید وظیفه آن حفاظت در برابر اتصال کوتاه است. دارای دو مدل تند کار B و کند کار C می‌باشد. از نوع کند کار B در مدارهای روشنایی و از نوع کند کار C برای مدارهای موتوری و پریز استفاده می‌شود.

نقشه تابلو برق ساختمان

كلید جریان نشتی RCD

کلید جریان نشتی یک کلید دو پل است و سر راه فاز و نول قرار داده می‌شود. اساس کار آن سنجش جریان فاز و نول است و در صورت اختالف بیش از 30mA در جریان‌های سیم، فاز و نول مدار را قطع می‌کند.

کلید جریان نشتی RCD دارای شستی آزمایش است. با تحریک شستی آزمایش خطایی در مدار داخل کلید شکل می‌گیرد. اگر کلید سالم باشد مدار را قطع می‌کند در غیر اینصورت کلید معیوب است.

نصب محافظ جان

شین MCB

شین MCB برای ایجاد ارتباط الکتریکی بین خروجی کلید محافظ اصلی و ورودی‌های کلید محافظ MCB است.

مراحل نصب تابلو برق ساختمان

مرحله اول: نصب كلید محافظ اصلی (switch Main) و دو كلید جریان نشتی (RCD)

فاز نول را به ورودی کلید محافظ اصلی اتصال دهید. سپس خروجی فاز و نول کلید محافظ اصلی را به ترتیب به ورودی فاز و نول کلیدهای RCD وصل کنید.  در صورت استفاده از سیم افشان سرسیم مناسب با اندازه سیم استفاده کنید. هر یک از کلیدهای جریان نشتی RCD در یک مسیر قرار داده شوند تا بروز جریان نشتی در هر مسیر باعث قطع مسیر دیگر نشود.

کلید مینیاتوری سه فاز

مرحله دوم: نصب کلیدهای محافظ MCB کلیدهای محافظ MCB را بر روی ریل تابلو نصب کنید و ورودی‌های آنها را با شین شانه‌ای به یکدیگر ارتباط دهید.

مرحله سوم: سیم کشی خروجی کلید محافظ MCB خروجی هر کلید محافظ MCB به همراه یک انشعاب از شین نول و شین ارت به صورت سه سیمه در هر مسیر قرار می‌گیرد.

ظرفیت فیوزهایی که در جعبه فیوز استفاده می‌کنیم، چقدر باید باشد؟

برای روشنایی‌ها از کلید محافظ B10 MCB استفاده کنید.

مرحله چهارم: بستن قاب و درپوش تابلو

برای مدارهای پریز از کلید محافظ C16A  MCB استفاده کنید. كلید محافظ اصلی را از نوع C32A MCB و کلید جریان نشتی را از نوع 20A RCD انتخاب نمایید. سیم‌های مسیر تغذیه مصرف کنندگان را در نزدیكی مصرف کننده تفكیك و با نوارچسب برق از یكدیگر جدا كنید.

کار را به آچاره بسپارید

برای پوشاندن نقشه تابلو ساختمان خود می‌توانید کار را به متخصصین آچاره بسپارید. با آچاره می‌توانید به صورت کاملاً رایگان مشاوره بگیرید و خدمات خود را انجام دهید.

محاسبه رایگان هزینه خدمات سیم‌کشی و برقکاری ساختمان!

2/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا