سیم کشی ساختمان چند طبقه

برقکاریساختمانسیم‌ کشی ساختمان

انتقال انرژی الکتریکی از محل تولید در نیروگاه برق تا محل تحویل به مصرف کننده توسط شبکه الکتریکی صورت می‌گیرد. شبکه‌های الکتریکی، انرژی الکتریکی را توسط‌ هادی الکتریکی انتقال می‌دهند. بنابراین‌ هادی‌های الکتریکی باید رسانای الکتریکی باشند.‌ هادی‌ها به دو صورت روکش دار و بدون روکش در شبکه الکتریکی استفاده می‌شوند. روکش نقش عایق الکتریکی را ایفا می‌کند تا از برق گرفتگی جلوگیری نماید. این فرایند ارتباط الکتریکی در شبکه‌های الکتریکی توسط سیم کشی صورت می‌گیرد. سیم کشی ساختمان چند طبقه نیز جزو این شبکه‌های الکتریکی محسوب می‌شود.

انواع سیم در سیم کشی ساختمان چند طبقه

سیم در سیم کشی ساختمان ارتباط الکتریکی بین تجهیزات الکتریکی را برقرار می‌سازد. انتخاب سیم مطابق استاندارد و جداول مربوطه می‌باشد که به سه دسته سیم مفتولی، سیم افشان و سیم رشته‌ای تقسیم بندی می‌شوند.

سیم مفتولی

سیم‌های مفتولی از یک رشته هادی از جنس مس آنیل تشکیل شده که با مقاطع 0.5، 0.75، 1، 1.5، 2.5، 4، 6 و 10 میلی متر مربع تولید می‌شوند. جنس روکش هادی از مواد عایق PVC به رنگ‌های قرمز، مشکی، قهوه‌ای، آبی، سفید و زرد با نوار سبز می‌باشد. از سیم‌های مفتولی در سیم کشی ساختمان استفاده می‌شود و به کارگیری آنها در لوله‌های برق و زیر گچ مجاز است.

سیم‌های مفتولی را تحت عنوان سیم‌های نصب ثابت شناسایی می‌شوند و با حرف NYA مشخص می‌شوند.

سیم مفتولی

سیم افشان

سیم افشان از به هم تابیدن نامنظم چندین تار مسی تولید می‌شود. لذا از انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به سیم مفتولی برخوردار است. سطح مقطع هادی و رنگ روکش سیم‌های افشان مشابه با سیم مفتولی است.

استفاده از سیم افشان در سیم کشی برق ساختمان ممنوع است و در صورت استفاده از سیم افشان نصب سر سیم الزامی‌ است. همچنین در محل‌هایی که مجموع زوایای مسیر سیم کشی بیش از 360 درجه باشد با کسب اجازه از ناظر برق ساختمان استفاده از سیم افشان مجاز است.

سیم‌های افشان تحت عنوان سیم‌های نصب ثابت شناسایی می‌شوند و با حرف NYAF مشخص می‌شوند.

سیم افشان

سیم رشته‌ای

سیم‌های رشته‌ای از بهم تابیدن منظم چندین رشته مسی بدون روکش تولید می‌شوند. از سیم رشته‌ای برای توزیع انرژی الکتریکی در خطوط هوایی و زمین حفاظتی (ارت) در سیم کشی ساختمان استفاده می‌شود و سطح مقطع آنها بیش از 10 میلی متر مربع می‌باشد.

سیم رشته ای

تعیین سطح مقطع مناسب برای سیم کشی ساختمان چند طبقه

در طراحی سیم کشی برق ساختمان چند طبقه نیاز به انتخاب سیسم با سطح مقطع مشخصی می‌باشد. هر سیم با سطح مقطع مشخص قادر به انتقال جریان معینی است که اگر جریان سیم از آن تجاوز کند سبب تلفات انرژی الکتریکی، کوتاهی عمر سیم یا سوختن آن می‌شود. لذا در انتخاب سطح سیم سه اصل زیر را باید در نظر گرفت :

  1. جریان از حد مجاز جریان سیم بیشتر نشود
  2. افت ولتاژ از حد مجاز بیشتر نشود
  3. محاسبات اقتصادی در مورد سطح مقطع انتخابی از نظر افت توان انجام شود
در جدول زیر حداکثر جریان مجاز سیم‌های استاندارد شده مسی آورده شده است :
مقطع سیم به میلی متر مربع سیم‌ها با عایق تا حداکثر 3 سیم در هر لوله کابل‌های روکار سیم‌های هوایی
0.75 4 6 10
1 6 10 15
1.5 10 15 20
2.5 15 20 25
4 20 25 35
6 25 35 50
10 35 50 60
16 50 60 80

رنگ عایق سیم‌ها در سیم کشی ساختمان چند طبقه

در سیم کشی برق ساختمان برای جلوگیری از بروز اشتباه به هنگام سیم کشی و عیب یابی مطابق استاندارد رنگ عایق سیم‌ها به صورت زیر انتخاب می‌شود :

فاز اول : رنگ قرمز

فاز دوم : رنگ زرد

فاز سوم : رنگ سیاه

نول : رنگ آبی کمرنگ

برگشت : ترجیحاً رنگ فاز مربوطه با خط سفید و در صورت عدم امکان رنگ خاکستری

زمین یا ارت : رنگ زرد با خط سبز

نقشه خوانی سیم کشی ساختمان چند طبقه

برای سیم کشی یک ساختمان نیاز به نقشه برق داریم. نقشه برق نوعی زبان ترسیم برای انتقال اطلاعات و ایده‌های ذهنی طراح برق به برق کار می‌باشد.

نقشه روشنایی در سیم کشی ساختمان چند طبقه

نقشه روشنایی پایه و اساس اجرای سیم کشی روشنایی و زبان فنی مشترک بین طراح و برقکار سیستم‌های الکتریکی ساختمان می‌باشد. توانایی خواندن نقشه، مهارتی است که با استفاده از آن، می‌توانید مشخصات اجزای یک نقشه معماری و همچنین جانمایی تجهیزات الکتریکی و مسیر مدارهای روشنایی را مشخص نمایید.

سیم کشی ساختمان چند طبقه

برای ترسیم نقشه‌های الکتریکی ساختمان لازم است تا تصویر و نمایی متفاوت با شکل ظاهری ساختمان را داشته باشیم، که این تصویر از برش زدن تصویر سه بعدی ساختمان ایجاد می‌گردد.

اگر با استفاده از یک صفحه برش فرضی، قسمت بالای یک طبقه ساختمان را برش بزنیم و از زاویه بالا به نقشه به دست آمده از ساختمان نگاه کنیم، به نقشه حاصل پلان می‌گویند. نحوه ایجاد یک پلان در تصویر زیر آمده است.

سیم کشی ساختمان چند طبقه

پلان ساختمان موقعیت تمام دیوارها، درها، پنجره‌ها، پله‌ها، فضاها و قسمت‌های مختلف ساختمان را در طبقه برش خورده نشان می‌دهد. به پلانی که در آن مبلمان و وسایل مختلف خانه نمایش داده شود پلان تجهیزات (مبلمان) گویند و به پلانی که بدون مبلمان و وسایل خانه باشد پلان معماری (خام) گویند.

سیم کشی ساختمان چند طبقه

نحوه خواندن نقشه روشنایی در سیم کشی ساختمان چند طبقه

نقشه یک واحد مسکونی در شکل زیر نشان داده شده است. با توجه به نقشه روشنایی نکات زیر را در میابیم :

نقشه روشنایی

در اتاق‌های خواب چراغ سقفی با کلیدهای تبدیل (دوراهه) کنار در ورودی، کنار تخت کنترل می‌شود. همچنین از کنار تخت خواب کلید یک پل، چراغ دکوراتیو دیواری بالای تخت (چراغ خواب) را کنترل می‌کند.

آشپزخانه دارای یک چراغ سقفی و یک چراغ دیواری است که هر یک با یک کلید تک پل کنترل می‌شود. آرک اوپن آشپزخانه مجهز به چراغ‌های سقفی نوع توکار با لامپ LED است.

روشنایی‌هال و پذیرایی با لوستر به همراه کلید دوخانه (دو پل) برای کنترل دو گروه لامپ طراحی شده است. در این فضا از چراغ دیواری با لامپ فلورسنت که توسط کلید یک پل کنترل می‌شوند، استفاده شده است.

در حمام و توالت به منظور رعایت موارد ایمنی، کلید در محل ورودی در قرار داده شده است تا قبل از ورود بتوان فضای داخل آنها را روشن کرد. چراغ دیواری ضد آب نیز روی ضلعی که در حمام و دستشویی باز می‌شود، پشت به پشت کلید قرار داده شده است.

خواندن نقشه پریزها در سیم کشی ساختمان چند طبقه

نقشه پریز برق یک واحد مسکونی در شکل زیر نشان داده شده است :

نقشه خوانی پریزها

در این نقشه متناسب با چیدمان مبلمان در اتاق پذیرایی و چیدمان تخت در اتاق خواب و کابینت‌های آشپزخانه که جانمایی شده اند، پریزهایی در نظر گرفته شده است. در سرویس بهداشتی کنار روشویی و در آشپزخانه برای یخچال، ماشین لباسشویی، اجاق گاز و هود پریز منظور شده است. به کاربردن پریز داخل حمام ممنوع است.

حداکثر هر 12 عدد پریز با هم تشکیل یک مدار را می‌دهند و از نزدیک ترین پریز با علامت فلش به داخل تابلوی مینیاتوری متصل می‌شود. پریزهای داخل آشپزخانه هم تشکیل یک مدار جداگانه می‌دهند.

نقشه خوانی پریزهای تلفن و آنتن در سیم کشی ساختمان چند طبقه

نقشه پریز تلفن جزو سیستم‌های جریان ضعیف محسوب می‌شود و مدار هر یک مستقل از مدار برق اجرا می‌شوند.

سیم کشی ساختمان چند طبقه

تابلو توزیع برق واحد مسکونی در سیم کشی ساختمان چند طبقه

تابلو توزیع برق واحد مسکونی شامل محلی برای نصب کلیدهای حفاظتی است که دارای شین نول و ارت می‌باشد. لوله برق ورودی واحد مسکونی از تابلو کنتور به سوی آن هدایت می‌شود و پس از توزیع برق بین کلیدهای حفاظتی در مسیرهای مستقل توسط لوله برق به سوی مدارات روشنایی، پریز و … هدایت می‌شود. تابلو توزیع برق دارای دو نوع توکار و روکار می‌باشد.

تابلو برق مینیاتوری

نقشه تابلو توزیع برق واحد مسکونی (DP)

تابلو توزیع برق واحد مسکونی DP در هر واحد نصب می‌شود و محلی برای قراردادن کلیدهای حفاظتی MCB و توزیع برق در مسیرهای‌هال، پذیرایی، آشپزخانه، اتاق خواب و سرویس‌های بهداشتی است.

برای تابلوهای توزیع برق، نقشه الکتریکی ترسیم می‌شود و آن را با حروف اختصاری DP نشان می‌دهند.

نقشه تابلو توزیع برق واحد مسکونی (DP)

در نقشه الکتریکی تابلو توزیع برق واحد مسکونی DP، مشخصات کلیدهای حفاظتی MCB هر مسیر و تعداد مسیرهای توزیع به همراه تعداد سیم‌ها و سطح مقطع سیم نشان داده می‌شود.

ارتفاع نصب استاندارد از کف تمام شده ( اندازه‌ها به سانتیمتر)
فضای مورد نظر کلیدها پریزها چراغ‌ها تابلو و آیفون توضیحات
پذیرایی و نشیمن 110 30 220 140 کلید کولر در ارتفاع 140
اتاق خواب 110 30 220
آشپزخانه 110 110 220 فاصله پریزها از نقطه آبریز شیرها 60
حمام ممنوع ممنوع 225 در جهت افقی دوش نباید هیچ گونه وسیله برقی نصب شود
سرویش بهداشتی 110 110 220
تراس 110 110 220
ورودی واحد 110 30 220 140 فاصله مجاز از لوله آب و گاز رعایت شود
پیلوت – پارکینگ – حیاط 110 110 220
محدوده‌های مجاز :
  • فاصله لبه تابلو توزیع برق از لوله آب 60 سانتی متر و از لوله گاز 90 سانتی متر است
  • حداقل فاصله پریزهای برق از نقطه آبریز شیر و پکیج دیواری 60 سانتی متر است
  • حداقل فاصله لوله برق از تاسیسات آب و گاز و بخار و امثال آن باید 30 سانتی متر باشد
  • در جهت افقی دوش حمام نباید هیچ گونه وسیله برقی نصب شود
  • فاصله کلید از چهارچوب «در» می‌تواند بین 10 تا 30 سانتی متر انتخاب گردد
  • در آشپزخانه پریز از مرز بیرونی سینک ظرفشویی و در سرویس بهداشتی از روشویی 60 سانتی متر فاصله داشته باشد
  • ارتفاع پریز برای هود 180 سانتی متر در نظر گرفته شود.

استفاده از خدمات آچاره

آچاره سیستم درخواست تکنسین فنی برای انواع خدمات شما می‌باشد، برای سیم کشی ساختمان چند طبقه نیز شما می توانید درخواست خود را از طریق آچاره انجام دهید. برای درخواست تکنسین فنی و درخواست مشاوره رایگان کافیست همین الان از طریق سایت یا اپ درخواست خود را انجام دهید.

4.4/5 - (9 امتیاز)

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا