آموزش رگلاژ درب چوبی

ساختمانتعمیرات ساختماندرب و پنجره

استفاده از درب‌‌های چوبی درب ساختمان‌ها امر معمول و پرکاربردی است. درب‌های چوبی معمولاً با گذشت زمان و بنا به دلایل مختلفی، ممکن است دچار نشست یا تابیدگی شوند. به همین جهت ما تصمیم گرفتیم تا در این مقاله نحوه رگلاژ درب چوبی را برایتان توضیح دهیم.

دلایل نشست یا تابیدگی که منجر به رگلاژ درب چوبی می‌شود

  1. کج یا شل شدن لولای درب چوبی
  2. تابیدگی پیدا کردن چارچوب درب
  3. متورم شدن بر اثر رطوبت

معرفی انواع لولای درب برای رگلاژ درب چوبی

قبل از اینکه مراحل رگلاژ درب چوبی را توضیح دهیم، بهتر است ابتدا با انواع لولای درب چوبی آشنا شوید. لولای درب چوبی انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

1. لولای تخت

لولای تخت 2 بال دارد که به وسیله یک عدد پین به هم وصل می‌شوند. از لولای تخت برای درب‌های چوبی داخلی و در ورودی استفاده می‌شود. لولای تخت در دو مدل سر نیزه‌دار و تخت، طراحی و تولید می‌شود. لولای تخت هم نصب آسانی دارد و هم زاویه نشست آن روی لبه در بهتر از لولای قاب لبه است.

لولای تخته‌ای

2. لولای قابلمه‌ای یا لولای قاب لبه

لولای قابلمه‌ای هم مانند لولای تخت از 2 بال تشکیل شده است و با یک پین متحرک به هم وصل شده‌اند. مشخصه بارز این لولا، خمیدگی بال‌های آن است. معمولاً از لولای قابلمه‌ای برای درب‌های قابلمه‌ای استفاده می‌شود. این لولا هم مانند لولای تخت، در دو مدل تخت و سرنیزه‌دار، طراحی و عرضه می‌شود.

لولای قابلمه‌ای

3. لولای پروانه‌ای

لولای پروانه‌ای از دو بال نامساوی تشکیل شده است که به وسیله یک پین به هم وصل می‌شوند. بال کوچک‌تر، ظاهری شبیه به پروانه دارد و درون بال بزرگ‌تر قرار می‌گیرد. از لولای پروانه‌ای برای درب‌های بدون قابلمه استفاده می‌شود. این مدل لولا نسبت به دو لولای قبلی، کیفیت پایین‌تری دارد.

لولای پروانه‌ای

4. لولای مخفی

این لولا طوری طراحی می‌شود که در زمان بسته شدن درب، دیده نمی‌شود. لولای مخفی درون کلاف و چهارچوب درب قرار می‌گیرد. برای درهای تا 60 کیلوگرم، از دو عدد لولای مخفی استفاده می‌شود. یکی از ویژگی‌های بارز لولای مخفی، باز شدن این لولا تا 180 درجه است. لولای مخفی در رنگ‌های طلایی، نقره‌ای و برنزی در بازار وجود دارد. لولای مخفی را بعد از نصب، به وسیله پیچ‌های آلن خور قابل تنظیم است.

لولای مخفی

5. لولای بادبزنی

این لولا مانند بادبزن عمل می‌کند و از دو محور گردش برخوردار است و این امکان را فراهم می‌کند که درب هم به سمت بیرون و هم به سمت داخل باز شود. لولای بادبزنی در اندازه‌های مختلف و در رنگ‌های طلایی، نقره‌ای و برنزی در بازار موجود است.

6. لولای پیوت یا پاشنه

لولای پیوت در قسمت بالا و پایین درب نصب می‌شود. اجزای تشکیل دهنده این لولا عبارت‌اند از: 2 عضو در بالا و پایین درب، 1 عضو در چهارچوب و 1 عضو هم روی زمین. به همین دلیل درب حول محور خودش حرکت می‌کند نه حول محور چهارچوب. لولای پاشنه بیشتر در رستوران‌ها استفاده می‌شود که محلی پرتردد است. 

7. لولای مسجدی

لولای قابلمه‌ای در سایزهای مختلفی وجود دارد که سایز بزرگ آن به عنوان لولای مسجدی شناخته می‌شود که برای درب‌های سنگین استفاده می‌شود.

آموزش نحوه رگلاژ درب چوبی

معمولاً در بیشتر موارد، خرابی و مشکلات درب‌ها مربوط به لولای آن‌ها است. به همین دلیل بهتر است همیشه اول از همه لولای در را بررسی کنید.

در صورتی که چهارچوب در دچار تابیدگی شده است و یا بر اثر رطوبت، متورم شده است، بهتر است برای رگلاژ درب چوبی در این شرایط، قبل از رفتن به سراغ روش‌هایی مانند تراشیدن و یا سمباده زدن، روش‌های زیر را امتحان کنید.

رگلاژ درب چوبی

محکم کردن لولای درب

معمولاً اولین دلیلی که شما به رگلاژ درب چوبی نیاز پیدا می‌کنید، شل شدن لولای درب است. زمانی که لولای در شل می‌شود، باعث می‌شود که لبه در به چهارچوب در بچسبد و در نتیجه هم در به راحتی باز و بسته نمی‌شود و هم در زمان باز و بسته شدن، در با صدا باز و بسته می‌شود. در این حالت لولا یا شل شده یا کج شده است.

شل شدن لولا

در این حالت برای رگلاژ درب چوبی، در را به اندازه چند سانتی‌متر باز کنید و لبه بیرونی در را بگیرید و کمی بلند کنید. اگر در بازی کرد، یعنی لولا شل شده است و باید آن را محکم کنید. در را به سمت بالا فشار دهید و پیچ‌های شل شده را با پیچ‌گوشتی سفت کنید. در صورتی که پیچ‌ها محکم نشوند، یعنی سوراخ پیچ‌ها گشاد شده است. در این صورت باید طبق مراحل زیر عمل کنید:

  1. پیچ‌ها را باز کنید.
  2. فضای اضافه شده در سوراخ پیچ را با خلال دندان یا تکه‌های کوچک چوب پر کنید.
  3. پیچ را دوباره بپیچید. در صورتی که احساس کردید پیچ استفاده شده در لولا ضعیف است، از یک پیچ بزرگ‌تر یا بلندتر استفاده کنید.

رگلاژ درب چوبی

کج بودن لولا

برای رگلاژ درب چوبی، در صورتی که لولای در دچار تابیدگی شده است، لولا را باز کنید و روی یک سطح محکم با چکش بکوبید تا صاف شود. اگر مشکل از سوراخ‌های لولا است، با پیچ گوشتی و چکش به آن ضربه بزنید تا مشکل برطرف شود.

رگلاژ درب چوبی متورم شده بر اثر رطوبت

در این حالت در به راحتی باز و بسته نمی‌شود. در را باز و بسته کنید تا محل سایش در را پیدا کنید. سپس با استفاده از چکش و یک قطعه چوب، به آن نقطه ضربات محکم بزنید تا مشکل برطرف شود. اگر به این روش تابیدگی در برطرف نشد، باید در را سمباده بزنید یا به کمک یک مغار، بخشی از در که با چهارچوب تماس پیدا می‌کند را بتراشید.

رگلاژ درب چوبی با سمباده زنی:

درب چوبی را با یک ورق سمباده 60 یا 80 بسابید و در را باز و بسته کنید. اگر مشکل حل شده بود، در را با یک ورق سمباده 150 پرداخت کنید.

رگلاژ درب چوبی با تراشیدن:

  1. قسمتی که نیاز به تراشیدن دارد را علامت بزنید.
  2. اطراف نقطه مورد نظر را با یک کاتر یا چاقوی تیز علامت بزنید.
  3. برای تراشیدن آن، از رنده یا مغار دستی استفاده کنید.
  4. بعد از اتمام تراشیدن، نقطه تراشیده را با ورق سمباده 150 پرداخت کنید و در نهایت در را رنگ کنید.

رگلاژ درب چوبی با تراشیدن

رگلاژ درب چوبی با روغن کاری لولای درب

صدای جیرجیر در را می‌توان به راحتی با روغن کاری برطرف کرد. بهترین روغن برای روغن کاری لولای در روغن چرخ خیاطی است. اگر روغن چرخ خیاطی در دسترس نبود، می‌توانید از صابون، روغن ماشین و یا حتی روغن خوراکی استفاده کنید.

تنظیم لولای درب چوبی

نکته مهم در نصب درب چوبی، فاصله بین لولاها است. به‌طور معمول یک در با اندازه استاندارد، به 3 لولا نیاز دارد. فاصله 3 لولا یکسان نیست، چون وزن در از قسمت بالا به لولا وارد می‌شود، لولاهایی که در قسمت بالایی در قرار دارند، نقش مهم‌تری دارند.

اولین لولا، به فاصله 15 سانتی‌متر از قسمت بالایی در نصب می‌شود و لولای دوم با فاصله کمتری نسبت به لولای اول نصب می‌شود. لولای سوم هم با فاصله 20 تا 25 سانتی‌متر از پایین در نصب می‌شود.

مراحل نصب لولای درب چوبی

  • تعیین محل قرارگیری لولاها
  • کندن جای لولا
  • بستن پیچ لولا
  • بستن لولا بر روی چهارچوب
  • قرار دادن درب چوبی در چهارچوب

در این مطلب در مورد رگلاژ درب چوبی برای شما صحبت کردیم. امیدواریم از این مطلب لذت برده باشید.

3.6/5 - (16 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا