تمیز کردن شومینه با این روش دیگر سخت نیست!

سرمایش و گرمایششومینهگرمایش

شومینه می‌تواند جذابیت یک محیط را به‌طرز چشمگیری افزایش دهد و دکوراسیون خانه شما را زیباتر کند. تعبیه شومینه گازی یک روش بسیار خوب و کم مصرف برای گرم کردن خانه است که علاوه بر گرمایش، خانه را زیبا و جذاب می‌کند. البته گرد و غبار و دوده پس از مدتی از زیبایی شومینه می‌کاهد و باید به فکر تمیز کردنش باشید. اغلب افراد نظافت شومینه را به دلیل سخت بودن آن عقب می‌اندازند اما در ادامه این مقاله از مجله آچاره قصد داریم روش تمیز کردن شومینه را با سبکی آسان و کاربردی به شما آموزش دهیم. همچنین اگر شومینه شما نیاز به تعمیر داشت می‌توانید از سرویس کاربردی تعمیر شومینه استفاده کنید.

فیلم آموزش نحوه تمیز کردن شومینه

5 نکته جالب درباره شومینه‌های گازی

قبل از اینکه به سراغ مزایا و معایب و نحوه تمیز کردن شومینه گازی برویم، شما را با 5 ویژگی جالب شومینه‌های گازی آشنا می‌کنیم.

1. شومینه می‌تواند در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند

آیا می‌دانستید شومینه مدرن جایگزینی سبز برای گرمایش مرکزی است؟ ما هیچ وقت در طول روز از همه فضاهای خانه استفاده نمی‌کنیم. اگر بتوانیم به جای استفاده از یک سیستم گرمایش مرکزی، در هر بخش از خانه یک شومینه متناسب با ابعاد و اندازه آن فضا تهیه کنیم، فقط وقتی از آن فضا استفاده می‌کنیم شومینه را روشن می‌کنیم در نتیجه می‌توانیم مقداری زیادی در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنیم.

2. شومینه گازی می‌تواند هزینه‌های گرمایشی را کاهش دهد

یک شومینه مدرن و کم مصرف می‌تواند هزینه قبوض گرمایشی ماهانه شما را کاهش دهد. می‌توانید به جای استفاده از یک سیستم گرمایش مرکزی، یک شومینه با راندمان بالا نصب کنید. شومینه‌های مدرن می‌توانند قبض‌های گرمایش ماهانه شما را بین 20 تا 40 درصد کاهش دهند.

3. شما می‌توانید شومینه خود را با کنترل از راه دور کنترل کنید

بسیاری از شومینه‌های مدرن از راه دور کنترل می‌شوند. شومینه‌های قدیمی دردسر زیادی داشتند، اما شومینه‌های جدید به راحتی با یک کنترل قابل تنظیم هستند.

4. شومینه‌های گازی کارآمدتر از شومینه‌های چوبی هستند

شومینه‌های گازی بسیار کارآمدتر از شومینه‌های هیزمی هستند. شومینه‌های چوبی برای تولید گرما به مقدار زیادی چوب نیاز داشتند. راندمان شومینه‌های گازی حدود 50 تا 90 است در حالی که این عدد برای شومینه‌های چوبی چیزی حدود 10 تا 30 درصد است.

5. شومینه‌های گازی عملاً نیازی به تعمیر و نگهداری ندارند

شومینه‌های چوب سوز نه تنها دود زیادی را وارد فضا می‌کنند، بلکه مقدار زیادی خاکستر تولید می‌کنند که نیاز به تمیز کردن منظم دارد. در حالی که شومینه گازی به دلیل نوع سوخت مورد استفاده، به نگهداری خاصی نیاز ندارد.

مزایای شومینه گازی

  • تطبیق پذیری: یک شومینه گازی را می‌توانید تقریباً در هر جایی از خانه نصب کنید.
  • تنوع بالا
  • دقیقاً مانند شومینه چوبی عمل می‌کند: مانند شومینه چوبی واقعی به نظر می‌رسد و عمل می‌کند ولی بدون تمیز کردن و بدون بوی دود.
  • راحتی: می‌توانید شومینه گازی را با لمس یک دکمه روشن و خاموش کنید یا از ریموت کنترل استفاده کنید. نیازی به خرد کردن و جمع‌آوری هیزم، روشن کردن آتش، اضافه کردن چوب برای حفظ آتش، درگیری با خاکسترها و غیره نیست.
  • بهبود بهره‌وری انرژی: شومینه‌های گازی می‌توانند کیفیت هوای داخل خانه را حفظ کرده و خانه شما را تمیزتر نگه دارند.
  • کنترل کامل بر خروجی حرارت.
  • کنترل دما با ترموستات: می‌توانید از ترموستات دیواری برای کنترل اندازه شعله استفاده کنید تا دمای خاصی را در اتاق حفظ کنید.
  • اتلاف حرارت بیش از حد ندارد.

مزایای شومینه گازی

نحوه تمیز کردن شومینه گازی

نصب شومینه گازی گرما و محیط طبیعی را به خانه منتقل می‌کند. شومینه‌های گاز در سبک‌ها و طرح‌های مختلفی وجود دارد، از چوب‌های شیک، مدرن و مینیمالیستی تا واقع‌گرایانه و روستایی. از آنجایی که هیچ کنده و خاکستری در این شومینه‌ها وجود ندارد، ممکن است تمیز کردن شومینه گازی را فراموش کنید. اما اگر در ماه‌های سرد به طور مداوم از شومینه استفاده می‌کنید، تمیز کردن شومینه گازی امری مهم است.

نگهداری مناسب تمیز کردن شومینه گازی باعث می‌شود که شومینه به خوبی بسوزد و از ورود مونوکسید کربن به خانه شما جلوگیری کند. بررسی سالانه سیم‌کشی و واشر شومینه توسط یک تکنسین حرفه‌ای توصیه می‌شود اما تمیز کردن شومینه را خودتان می‌توانید انجام دهید.

هر چند وقت یک‌بار باید یک شومینه گازی را تمیز کنید؟

مهم است که تمیز کردن شومینه را هر ماه انجام دهید، حتی زمانی که زیاد استفاده نمی‌شود. این کار از آسیب رساندن گردوغبار به مکانیسم‌های شومینه جلوگیری می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد تا سلامت کل سیستم را بررسی کنید.

لوازم مورد نیاز برای تمیز کردن شومینه

شیشه‌پاک‌کن مخصوص شومینه (در صورت داشتن شومینه شیشه‌ای)

  • آب گرم
  • دستمال
  • جارو دستی، برس یا قلم موی رنگ
  • جاروبرقی
  • پارچه توری

آموزش تصویری تمیز کردن شومینه گازی

1. مطمئن شوید که جریان گاز قطع است

قبل از هر کاری، گاز را قطع کنید! شیر گاز که اغلب روی دیوار کنار شومینه قرار دارد را ببندید و قبل از شروع کار چند دقیقه صبر کنید. این کار اجازه می‌دهد تا همه گاز از لوله خارج شود. اگر از شومینه اخیراً استفاده شده است، قبل از تمیز کردن مطمئن شوید که تمام اجزای آن کاملاً خنک هستند.

2. اجزای شومینه را باز کنید

این مرحله بسته به طرح شومینه شما متفاوت خواهد بود. اگر شومینه شما درهای شیشه‌ای، صفحه فلزی یا پرده مشبک دارد، برای راحت‌تر تمیز کردن شومینه آن‌ها را بردارید. مشعل را بردارید. در صورت امکان، قطعات را برای تمیز کردن بیرون ببرید تا از پخش شدن گردوغبار و دوده در داخل خانه جلوگیری کنید.

نکته: هنگامی که زمان مونتاژ مجدد اجزای شومینه گازی فرا می‌رسد، باید دقیقاً به همان شکل پیکربندی قبلی این کار را انجام دهید. اگر مطمئن نیستید که می‌توانید این کار را به درستی انجام دهید، از هر مرحله چندین عکس بگیرید.

3. برس بکشید و بررسی کنید

از یک جارو دستی یا برس رنگ نرم استفاده کنید تا گردوغبار و کثیفی روی هر چوب یا اجزای تزئینی شومینه را با دقت پاک‌ کنید. هرگز برای تمیز کردن شومینه گازی مواد پاک‌کننده یا آب را به‌طور مستقیم روی اجزای شومینه اسپری نکنید. در حالی که مشغول تمیز کردن شومینه هستید، هر کنده یا قطعه را از نظر وجود ترک، سوراخ یا آثار سوختگی بررسی کنید. خرده آشغال‌ها را از قسمت مشعل دور کنید و سوراخ‌های دریچه را بابت هرگونه تجمعی که می‌تواند جریان گاز را مسدود کند، بررسی کنید.

برای شومینه و بخاری از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

تمیز کردن شومینه با فرچه

4. گردوغبار و تار عنکبوت را با جاروبرقی پاک کنید

از هر نوع سنگی که داخل شومینه استفاده کنید، گردوغبار زیادی خواهد داشت. از جاروبرقی با اتصال شلنگ برای تمیز کردن هر قطعه سنگ استفاده کنید. اگر سنگ‌ها کوچک هستند و ممکن است توسط جاروبرقی مکیده شوند، یک تکه پارچه توری نایلونی را با یک کش به انتهای نازل شلنگ جاروبرقی وصل کنید. گرد و غبار از توری می‌تواند عبور کند اما سنگ‌ها نمی‌توانند.

هنگامی که سنگ‌ها تمیز شدند، تمام گوشه‌های فضای داخل شومینه را جاروبرقی بکشید تا گردوغبار، تار عنکبوت و هر گونه حشره‌ای که ممکن است به دام افتاده باشد را بگیرید. از یک پارچه کهنه برای پاک کردن اجزای شومینه استفاده کنید.

تمیز کردن شومینه با جاروبرقی

5. تمیز کردن در شیشه‌ای یا فلزی

بسیاری از شومینه‌های گازی دارای درهای شیشه‌ای هستند که می‌توانند با ذرات حاصل از فرآیند احتراق کدر شوند. منظم تمیز کردن شومینه به جلوگیری از ایجاد لکه‌های دائمی روی شیشه کمک می‌کند. هرگز از شوینده‌های معمولی شیشه پنجره یا شوینده‌های اجاق گاز استفاده نکنید. یک شیشه‌پاک‌کن مخصوص شومینه را در فروشگاه‌های ابزار فروشی پیدا کنید.

شیشه پاک کن را روی شیشه شومینه اسپری کنید و اجازه دهید چند دقیقه روی شیشه بماند و سپس با استفاده از یک پارچه نرم شیشه را پاک کنید.

تمیز کردن درب شومینه

اگر شومینه شما یک صفحه فلزی یا پرده مشبک دارد، از یک برس یا سری مخصوص جاروبرقی برای تمیز کردن دو طرف آن استفاده کنید تا گردوغبار به خوبی پاک شود. برای محفظه‌های شیشه‌ای و فلزی، لبه‌های آن را با یک پارچه مرطوب پاک کنید تا گرد و غبار پاک شود. واشرهای لاستیکی روی درهای شیشه‌ای را برای هرگونه خرابی یا ترک بررسی کنید. در صورت مشاهده هرگونه آسیب، واشر باید تعویض شود.

6. داخل شومینه و مشعل را پاک کنید

اکنون زمان بسیار خوبی برای تمیز کردن دوده یا گرد و غبار از گوشه و کنار شومینه است. بسته به نوع سطوح، گردوغبار را با یک پارچه نرم گردگیری کنید.

7. شومینه را دوباره جمع کنید

اکنون که تمیز کردن شومینه تمام شده است، مشعل، کنده‌ها و سنگ‌ها را دوباره سرهم کنید و شیشه یا صفحه‌های بیرونی را تعویض کنید. باز کردن شیر گاز در این مرحله بی‌خطر است.

8. دریچه‌های بیرونی شومینه را بررسی کنید

اگر شومینه گازی شما به بیرون تهویه می‌شود، هر ماه دریچه شومینه را بررسی کنید تا به وسیله برگ‌ها یا لانه حیوانات مسدود نشود.

روش‌های تمیز کردن شومینه آجری و سنگی

برای تميز كردن سنگ شومينه و پاک کردن دوده چسبیده به اطراف شومینه می‌توانید از روش‌هایی که در ادامه آورده‌ایم استفاده کنید.

· تمیز کردن سنگ شومینه با کرم تارتار

این روش برای شومینه‌های کوچک مناسب‌تر است و بهترین نتیجه بخشی را نسبت به روش‌های دیگر دارد. دو قاشق غذاخوری از کرم تارتار را با مقداری آب در یک ظرف بریزید و هم بزنید تا شبیه خمیر شود. یک لایه از این خمیر را روی سنگ اطراف شومینه بزنید و بعد از 5 تا 10 دقیقه با آب گرم بشویید. اگر دوده‌ها از روی سنگ پاک نشدند، این کار را دوباره تکرار کنید.

· پاک کردن دوده چسبیده به اطراف شومینه با استفاده از سرکه

قبل از هر اقدامی این نکته را در نظر داشته باشید که اگر عمر شومینه شما بیشتر از 20 سال است حتماً از یک شوینده یا پاک‌کننده‌ای استفاده کنید که سایندگی کمتری نسبت به سرکه ایجاد داشته باشد.

تمیز کردن شومینه با سرکه

برای تمیز کردن شومینه با استفاده از سرکه، آب و سرکه را به اندازه مساوی در یک بطری اسپری بریزید و سپس آن را به یک دستمال یا اسفنج اسپری کنید و بعد روی قسمت‌های لکه شده بمالید. می‌توانید این محلول را به طور مستقیم هم به سنگ‌ها اسپری کنید. بعد از اینکه محلول را اسپری کردید و اجرها خیس شدند با استفاده از یک برس سنگ‌ها را به صورت دورانی فرچه کنید. بهتر است کمی هم از جوش‌شیرین و آب استفاده کنید تا میزان اسیدی بودن سرکه شود و به آجرهای شومینه دچار آسیب نشوند.

· تمیز کردن شومینه با استفاده از جوش شیرین و مایع ظرف‌شویی

2 یا 3 قاشق غذاخوری مایع ظرف‌شویی را با نصف فنجان جوش‌شیرین مخلوط کنید تا شکلی خمیری پیدا کند. اگر احساس کردی غلظت ترکیب زیاد است و به راحتی قابل پخش کردن نیست، دوباره دو قاشق مایع ظرف‌شویی اضافه کنید و سپس خمیر را با استفاده از برس روی سنگ‌های شومینه بکشید و به صورت دایره‌ای برس بکشید. اجازه دهید که ترکیب چند دقیقه‌ای بماند و بعد با آب گرم بشویید. اگر لکه‌ها از بین نرفتند این کار را دوباره تکرار کنید.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

· تميز كردن سنگ شومينه با استفاده از فسفات تری سدیم

قبل از هر اقدامی برای تمیز کردن شومینه، دستکش بپوشید و یک چهارم فنجان تری سدیم را با دو گالن آب گرم مخلوط کنید. این ترکیب یک نوع ماده قلیایی است و می‌تواند لکه‌های سفت و سخت روی سنگ را پاک کند این ترکیب را با استفاده از یک برس روی لکه‌ها به صورت دایره‌ای بمالید. می‌توانید به جای استفاده از برس یا فرچه از اسفنج هم استفاده کنید. بعد از تمام شدن کار با استفاده از یک دستمال یا اسفنج تمیز و آب، آجرها را پاک کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا