علت روشن نشدن آبگرمکن بوتان [بررسی 11 علت رایج + راه‌حل]

آبگرمکنسرمایش و گرمایشگرمایش

علت روشن نشدن آبگرمکن بوتان به عوامل مختلفی مرتبط است و باید برای بررسی معایب آبگرمکن دیواری بوتان و عیب‌یابی آن چندین قطعه حیاتی دستگاه مورد بررسی قرار گیرد. در ادامه شرح کاملی از این عوامل را ارائه خواهیم داد و مراحل عیب‌یابی آبگرمکن بوتان را به کمک چک لیست توضیح می‌دهیم.

همچنین شما می‌توانید برای نصب، تعمیر، تنظیم و بررسی دوره‌ای انواع پکیج و آبگرمکن آیونایز، شمعک‌دار ، دیواری و زمینی مخزن‌دار از خدمات آچاره بهره ببرید. برای آگاهی از قیمت خدمات سرویس و تعمیر پکیج و هزینه‌های تعمیر آبگرمکن کلیک کنید یا با شماره ۱۴۷۱ تماس بگیرید و از تعمیرکاران مشاوره رایگان دریافت نمایید.

نکات کلیدی

  • اگر آبگرمکن شما گازی است، ممکن است نشت گاز علت روشن نشدن آبگرمکن بوتان شما باشد. در صورت استشمام بوی گاز فورا ورودی آبگرمکن را قطع کرده و با شرکت گاز یا متخصص تماس بگیرید.
  • زنگ‌زدگی و خوردگی قطعات زمانی مهم می‌شوند که در آبگرمکن شما نشتی وجود داشته باشد. تغییر رنگ آب یک نشانه اصلی از این است که در آبگرمکن شما اشکالی پیش آمده و باید بررسی شود.
  • اگر لوله‌ها با رسوب مسدود شده باشند، آبگرمکن روشن نخواهد شد. رسوب‌زدایی منظم آبگرمکن به حل این مشکل و پیشگیری از ایجاد آن کمک خواهد کرد.

فهرست مطالب

علت روشن نشدن آبگرمکن بوتان چیست؟

پیش از پرداختن به علت روشن نشدن آبگرمکن بوتان، بهتر است چک لیستی را بررسی کنیم. با این چک لیست اطلاعات بیشتری از وضعیت آبگرمکن خود به‌دست خواهید آورد و می‌توانید مشکلات احتمالی را نیز برطرف کنید.

چک لیست موارد برای بررسی علت روشن نشدن آبگرمکن بوتان

برای اینکه عیب و علت روشن نشدن آبگرمکن بوتان را به‌درستی تشخیص دهید، می‌توانید مطابق این چک لیست عمل نمایید موارد گفته شده در زیر را به دقت در آبگرمکن خود بررسی کنید.

  • ملاحظات امنیتی

قبل از انجام هر کاری باید اقدامات امنیتی را رعایت کنید. آبگرمکن‌های برقی آبگرمکن‌های با ولتاژ بالا هستند و باید به دقت بررسی شوند. ابتدا نیروی ورودی (برق یا گاز) آبگرمکن خود را قطع کنید. اگر آبگرمکن برقی دارید، باید کلید مدارشکن را برگردانید. اگر آبگرمکن شما گازی است، باید شیر گاز را ببندید.

پس از قطع منبع ورودی، شیر تأمین آب سرد را باز کنید تا هر گونه فشار در مخزن رها شود. سپس دریچه تخلیه در پایین مخزن را باز کنید و اجازه دهید کمی آب خارج شود. با این کار از بروز سوختگی در صورت وجود آب داغ در مخزن جلوگیری می‌کنید. اکنون که این اقدام احتیاطی را انجام دادید، می‌توانید عیب‌یابی آبگرمکن خود را شروع کنید.

علت روشن نشدن آبگرمکن بوتان

  • بررسی گارانتی آبگرمکن

اگر آبگرمکن تجاری یا مسکونی شما نو باشد، احتمالا تحت گارانتی است. وب سایت سازنده یا رسید فروش خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آیا آبگرمکن شما هنوز هم تحت پوشش گارانتی است یا خیر.

  • شناخت علائم هشداردهنده

گاهی‌اوقات آبگرمکن‌ها علائمی از خود نشان می‌دهند که نشان‌دهنده اختلال در عملکرد آنهاست. از جمله این نشانه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نبود آب گرم کافی
  • دماهای متغیر
  • نشتی
  • کاهش جریان آب
  • صداهای عجیب و غریب
  • آب بدبو یا آب بدرنگ

این نشانه‌ها را نادیده نگیرید. در صورت مشاهده این علائم در اسرع وقت با یک تعمیرکار آبگرمکن تماس بگیرید تا آبگرمکن شما را بررسی کند. در غیر این صورت ممکن است آبگرمکن به خانه شما خساراتی وارد سازد.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر آبگرمکن دیواری و زمینی!

نحوه تشخیص علت روشن نشدن آبگرمکن بوتان

اگر فکر می‌کنید آبگرمکن شما مشکلی دارد، نگران نباشید. راه‌هایی وجود دارد که به کمک آنها می‌توانید مشکل آبگرمکن خود را تشخیص دهید و آن را برطرف کنید.

علت روشن نشدن آبگرمکن بوتان

1. چک کردن برق یا گاز ورودی به آبگرمکن

رایج‌ترین علت روشن نشدن آبگرمکن بوتان این است که برق یا گاز دریافت نمی‌کند. کلید مدار یا جعبه فیوز خود را بررسی کنید. اگر مشکلی در کلید قطع‌کننده یا جعبه فیوز وجود داشته باشد، باید قبل از اینکه بتوانید از آبگرمکن خود استفاده کنید، برطرف شود.

2. بررسی چراغ راهنما

اگر آبگرمکن شما گازی است، چراغ خلبان یا راهنما خواهد داشت. این شعله کوچک هر زمان که نیاز به آب داغ باشد، مشعل را روشن می‌کند. اگر چراغ راهنما خاموش شده است، آن را دوباره روشن کنید. نحوه روشن کردن آن به نوع آبگرمکن شما بستگی دارد.

برای یافتن دستورالعمل نحوه روشن کردن چراغ خلبان آبگرمکن خود باید به سایت سازنده یا کتابچه راهنمای آن مراجعه کنید.

3. چک کردن آب

مهم است که آبگرمکن خود را از نظر تغییر رنگ و تغییر دما چک کنید. سرد بودن آب یا قهوه‌ای و بدرنگ بودن آن به دو موضوع متفاوت اشاره دارند. سرد بودن آب ناشی از مسائلی است که قبلا به آن پرداخته‌ایم. رنگ تغییریافته آب می‌تواند نشانگر دو مسئله باشد:

  • تجمع مواد معدنی و رسوب
  • خوردگی قطعات

علت روشن نشدن آبگرمکن بوتان

رایج‌ترین علت روشن نشدن آبگرمکن بوتان به همراه راه‌حل

اگر با انجام اقدامات اولیه که قبل‌تر اشاره کردیم، همچنان علت روشن نشدن آبگرمکن بوتان شما برطرف نشد، بهتر است موارد دیگری را بررسی کنید؛ زیرا چند دلیل بالقوه دیگر نیز وجود دارد که ممکن است باعث ایجاد این مشکل شده باشند.

1. نشت آب؛ علت روشن نشدن آبگرمکن بوتان

یکی از رایج‌ترین دلایلی که باعث روشن نشدن آبگرمکن‌ها می‌شود، نشت آب است. اطراف آبگرمکن خود را بررسی کنید. آیا نشانه‌هایی از آب می‌بینید؟ اگر آب می‌بینید، احتمالا از یکی از سه مکان زیر نشت کرده است:

  • شیر تخلیه
  • شیر فشار
  • مخزن

اگر آبگرمکن شما نشتی دارد، برق دستگاه را قطع کرده و با یک تعمیرکار آبگرمکن تماس بگیرید. نشتی آبگرمکن باید توسط یک متخصص بررسی شود.

2. نشت گاز یا خراب بودن شیرهای گاز

اگر آبگرمکن شما گازی است، ممکن است نشت گاز علت روشن نشدن آبگرمکن بوتان شما باشد. در صورت استشمام بوی گاز فورا ورودی آبگرمکن را قطع کرده و با شرکت گاز یا متخصص تماس بگیرید.

یک احتمال دیگر خرابی شیر گاز آبگرمکن است. حل مشکل نشت گاز یا تعمیر و تعویض شیر گاز آبگرمکن خراب کاری تخصصی است و باید توسط فرد ماهر انجام شود. به هیچ عنوان خودتان اقدام به حل این مشکلات نکنید. حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

علت روشن نشدن آبگرمکن بوتان

3. معیوب بودن عنصر گرمایشی

اگر آبگرمکن شما المنت برقی دارد، ممکن است علت کار نکردن آبگرمکن همین مورد باشد. با استفاده از یک مولتی‌متر دیجیتال می‌توانید ولتاژ و مقاومت آبگرمکن را بر اساس دفترچه راهنمای آن تست کنید.

اگر مولتی‌متر هیچ مقداری را نشان نداد، مشخص می‌شود که عنصر گرمایی آبگرمکن معیوب است و باید تعویض شود. اگر خودتان نمی‌توانید عنصر گرمایشی آبگرمکن را تست کنید، از یک تکنسین ماهر کمک بخواهید.

تعمیرات انواع آبگرمکن زمینی و دیواری با تیم آچاره

4. معیوب بودن شیر فشار دما

وقتی آب در آبگرمکن گرم می‌شود، انبساط پیدا می‌کند. زمانی که فشار بیش‌ازحد بالا می‌رود، شیر فشار دما، آب از مخزن آزاد می‌کند. اگر این شیر به‌درستی کار نکند و در صورت رسیدن به دمای مناسب خاموش نشود، ممکن است باعث خرابی و از کار افتادن آبگرمکن شود.

اگر متوجه رطوبت زیر خط تخلیه شدید، ابتدا دمای آبگرمکن خود را کم کنید. اگر همچنان رطوبت وجود دارد، با یک متخصص واجد شرایط تماس بگیرید تا شیر فشار دمای معیوب را تعمیر کند.

5. زنگ‌زدگی و خوردگی قطعات

زنگ‌زدگی و خوردگی زمانی مهم می‌شوند که در آبگرمکن شما نشتی وجود داشته باشد. تغییر رنگ آب یک نشانه اصلی از این است که در آبگرمکن شما اشکالی پیش آمده و باید بررسی شود.

علت روشن نشدن ابگرمکن بوتان بدون شمعک

6. خرابی میله آند؛ یک علت روشن نشدن آبگرمکن بوتان

میله آند بخشی از آبگرمکن است که آن را از خوردگی و زنگ‌زدگی محافظت می‌کند. با گذر زمان میله آند خراب شده و نیاز به تعویض پیدا می‌کند. در صورت عدم تعویض ممکن است آبگرمکن زنگ زده و در نهایت از کار بیفتد.

7. مشکلات کنترل ترموستات

ترموستات آبگرمکن نقش مهمی در تنظیم دمای آبگرمکن ایفا می‌کند. اگر ترموستات روی دمای مناسب تنظیم نشده باشد، ممکن است آب آبگرمکن بیش‌ازحد گرم یا سرد شود. ترموستات همواره در حال کار کردن و حفظ دمای آبگرمکن است، حتی اگر آبگرمکن شما خاموش باشد. بنابراین تنظیم صحیح آن بسیار مهم است.

8. اندازه نامناسب آبگرمکن

گاهی‌اوقات اندازه آبگرمکن متناسب با متراژ فضا نیست. اگر چند نفر در خانه شما به‌طور همزمان بخواهند از آب گرم استفاده کنند، ممکن است آبگرمکن نتواند آب گرم مورد نیاز همه آنها را تأمین کند. این وضعیت معمولا موجب ولرم شدن آب یا قطع شدن کلی آب می‌شود.

9. آسیب‌دیدگی مشعل و جرقه زن؛ علت روشن نشدن آبگرمکن بوتان

در آبگرمکن‌های گازی به‌جای عنصر گرمایشی، مجموعه مشعل دارید. ممکن است گرم نشدن آب به‌دلیل وجود مشکل در مجموعه مشعل باشد. مشعل گاز بخشی از یک مجموعه مشعل بزرگتر است که شامل ترموکوپل، دهانه اصلی، لوله تأمین گاز اصلی، مشعل پیلوت و روزنه خلبان است.

مسدود شدن هر یک از این عناصر یا ایجاد اختلال در هر یک باعث عدم کارکرد صحیح دستگاه می‌شود. با گذشت زمان همه این قطعات ممکن است آسیب ببینند و نیاز به تعویض دارند.

علت روشن نشدن آبگرمکن بوتان

10. میزان کارکرد آبگرمکن

مانند هر وسیله دیگری آبگرمکن‌ها نیز عمر مشخصی دارند. اگر آبگرمکن شما بیش از 10 سال سن دارد، ممکن است فرسوده شده باشد. در این شرایط باید آن را تعویض کرد.

با گذشت زمان قطعات مختلف آبگرمکن خراب می‌شوند و کارایی آنها کاهش می‌یابد. میله آند نیز یکی از این اجزاست که در صورت بالا بودن سن آبگرمکن، میله آند آن ممکن است آسیب‌پذیر شود و نتواند جلوی زنگ‌زدگی و خوردگی آبگرمکن را بگیرد.

11. رسوب گرفتن لوله‌ها

اگر لوله‌ها با رسوب مسدود شده باشند، آبگرمکن روشن نخواهد شد. رسوب‌زدایی منظم آبگرمکن به حل این مشکل و پیشگیری از ایجاد آن کمک خواهد کرد.

علت روشن نشدن آبگرمکن بوتان بدون شمعک

آبگرمکن‌های بوتان در انواع بدون شمعک نیز به بازار عرضه شده‌اند. این نوع آبگرمکن‌ها مجهز به سیستم جرقه‌زن هستند؛ بدین صورت که در حالت آماده به کار خاموش هستند و با باز شدن شیر آب گرم، سیستم جرقه‌زن مشعل را روشن کرده و آب گرم می‌شود.

علت روشن نشدن آبگرمکن بوتان بدون شمعک نیز مشابه مدل‌های دیگر آبگرمکن بوتان است. اگر آبگرمکن بدون شمعک بوتان دارید و با مشکل روشن نشدن آن مواجه شده‌اید، مطالب گفته شده در این مقاله را روی آن تست کنید.

پیشگیری از مشکل روشن نشدن آبگرمکن بوتان

اگر از آبگرمکن خود به‌درستی نگهداری و مراقبت کنید، می‌توانید آن را در برابر بسیاری از مشکلات بیمه کنید. رعایت موارد زیر در افزایش عمر آبگرمکن موثر است:

  • حداقل سالی یک بار آبگرمکن خود را شستشو دهید تا از تجمع رسوب در آن جلوگیری شود.
  • میله آند را به‌صورت دوره‌ای بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.
  • مبدل آبگرمکن قطعه مهمی است و حدود نصف قیمت آبگرمکن قیمت دارد! در حفظ و مراقبت از آن کوشا باشید.
  • آبگرمکن باید به شیوه صحیح نصب شود. بسیاری از مشکلات بعدی ایجاد شده در آبگرمکن ناشی از نصب غلط است.
  • تنظیم دمای مناسب در آبگرمکن اهمیت زیادی دارد. سعی کنید دما را بین 45 تا 60 درجه نگه دارید.
  • شیر فشار هوا باید به طور منظم باز و بسته شود تا فشار درون مخزن افزایش نیابد.
  • اگر در منطقه‌ای سکونت دارید که آب سختی دارد، بهتر است یک دستگاه سختی‌گیر آب نصب کنید. با این کار از تجمع رسوبات در لوله‌ها و مخزن جلوگیری خواهید کرد.
  • مطمئن شوید که دودکش آبگرمکن تمیز است و مسدود نیست.
  • سرویس دوره‌ای آبگرمکن یکی از راه‌های افزایش طول عمر آن است. با این کار می‌توانید مشکلات موجود را سریعتر تشخیص داده و پیش از اینکه به حد بحرانی برسند، آنها را برطرف کنید.

جمع‌بندی

روشن نشدن آبگرمکن دلایل مختلفی دارد. عدم دریافت برق یا گاز در ورودی آبگرمکن، نشت آب، نشت گاز، معیوب بودن عنصر گرمایشی، معیوب بودن شیر فشار دما، زنگ‌زدگی و خوردگی و … همگی می‌توانند علت رای روشن نشدن آبگرمکن بوتان باشند. توصیه می‌کنیم با انجام سرویس دوره‌ای از مشکلات احتمالی آبگرمکن پیشگیری کنید تا متحمل صرف هزینه زیاد تعمیرات یا تعویض قطعات نشوید.

سوالات متداول

علت روشن نشدن آبگرمکن بوتان چیست؟

عدم دریافت برق یا گاز در ورودی آبگرمکن، نشت آب، نشت گاز، معیوب بودن عنصر گرمایشی، معیوب بودن شیر فشار دما، زنگ‌زدگی و خوردگی، مسدود بودن دودکش، خرابی میله آند، مشکلات ترموستات، آسیب‌دیدگی مشعل و در نهایت زیادی سن آبگرمکن و فرسودگی قطعات آن همگی می‌توانند جلوی روشن شدن آبگرمکن و کارکرد صحیح آن را بگیرند.

حل مشکل روشن نشدن آبگرمکن ساده است؟

گاهی‌اوقات روشن نشدن آبگرمکن به‌دلیل عدم رعایت برخی نکات ساده مانند بسته بودن شیر گاز یا برق ورودی به آبگرمکن اتفاق می‌افتد. در این صورت خودتان نیز می‌توانید مشکل را برطرف کنید. ‌اوقات خاموش ماندن آبگرمکن ناشی از مشکلات داخلی و خرابی قطعات آن است. در این صورت باید از یک متخصص برای رفع مشکل کمک بخواهید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا