هزینه خسارات ناشی از سیل و روش‌های جلوگیری از آسیب آب

ساختمان

بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان بیمه، از هر 50 خانه بیمه شده یک مورد ادعای خسارت ناشی از آب دارد. عواملی که بر هزینه خسارات ناشی از سیل تأثیر می‌گذارد شامل این موارد است:

  • نوع آبی که به خانه خسارت وارد کرده است.
  • مساحت خانه آسیب دیده
  • اینکه آیا آب باعث ایجاد مشکلات ساختاری شده است یا خیر

محاسبه هزینه خسارات ناشی از سیل

بدیهی است تنها در صورتی که بیمه شما خسارات ناشی از آب را پوشش دهد، می‌توانید از شرکت بیمه خسارت دریافت کنید. هزینه تعمیرات خسارات ناشی از سیل بسته به‌جایی که سیل رخ داده است متفاوت است. اندازه ناحیه آسیب دیده و مواد و مصالحی که باید تعویض یا ترمیم شود، بر میزان خسارت ناشی از سیل تأثیرگذار است.

بیمه منزل بسته به علت حادثه، ممکن است انواع مختلفی از خسارت ناشی از آب را پوشش دهد. برای مشخص کردن هزینه تعمیرات و میزان هزینه خسارات ناشی سیل باید سه نوع هزینه را در محاسبه میزان هزینه خسارات ناشی از سیل در نظر بگیرید:

  1. هزینه خارج کردن و تخلیه آب
  2. پاک‌سازی، تهویه و آلودگی‌زدایی
  3. تعمیرات ساختمان و سازه

علاوه بر موارد ذکر شده، هزینه تعویض یا نظافت اموال شخصی و تجهیزات خانه را هم باید به خسارات وارده اضافه کرد. میزان آبی که باید از محیط تخلیه شود نیز عامل تأثیرگذاری در تعیین هزینه خسارات ناشی از سیل است.

انواع آب

نوع آب ورودی به خانه بر هزینه تعمیر خسارات ناشی از سیل تأثیر می‌گذارد. در چنین مواقعی آب آسیب‌زننده به سه نوع تقسیم می‌شود:

  • آب تمیز: اصطلاح صدمه با آب تمیز یعنی آسیب توسط آبی که از طریق لوله آب یا باران وارد خانه می‌شود.
  • آب خاکستری: در این نوع آب ممکن است صابون یا سایر مواد شیمیایی با آب مخلوط شده باشد و تصفیه آب و رفع این مشکل باید به عنوان بخشی از پاک‌سازی و رفع خسارت در نظر گرفته شود.
  • آب سیاه: این آب ناشی از منبع آلوده مانند فاضلاب است. آب ورودی از لوله‌های فاضلاب می‌تواند حاوی باکتری‌های مضر باشد و برای سلامتی بسیار خطرناک است و باید در اولین فرصت پاک‌سازی شود.

در بیشتر موارد، هزینه‌ خسارات ناشی از سیل باتوجه به اندازه منطقه آسیب دیده تعیین می‌شود. برای مثال هزینه پاک‌سازی بر اساس مترمربع محاسبه می‌شود. از میان سه نوع آب آسیب‌زننده به خانه، کمترین خسارت برای آب تمیز و پاک‌سازی آب خاکستری و بیشترین هزینه برای پاک‌سازی آب‌سیاه است.

محاسبه هزینه خسارات ناشی از سیل

مراحل شروع پاک‌سازی و تعمیر خسارات

قبل از شروع تعمیر و بازسازی، باید چند مرحله برای پاک‌سازی انجام شود. چهار مرحله اول می‌تواند بسیار پرهزینه باشد و در صورت آب‌گرفتگی خانه هزینه زیادی را به دنبال داشته باشد.

  • در گام اول باید جلوی ورود آب به خانه گرفته شود.
  • اقدامات ایمنی باید به‌خوبی انجام شود.
  • مناطق آسیب‌دیده باید تهویه و پاک‌سازی شود.
  • آوارها باید تمیز و برداشته شوند.

زمانی که این مراحل انجام شد، بازسازی یا مرمت آغاز می‌شود. اگر صدمات واردشده زیاد است، ابتدا یک اتاق تمیز با دسترسی راحت برای خود فراهم کنید. ممکن است هنگام تعمیر و پاک‌سازی، مکان دیگری برای زندگی نداشته باشید. توجه کنید که کودکان به هیچ عنوان نباید در خانه باشند. به تعویق انداختن تعمیرات می‌تواند خسارات را افزایش ‌دهد. اگر کف یا دیوارها به سرعت خشک نشوند، این هزینه‌ها به سرعت افزایش می‌یابند. باقی ماندن آب بیرون از خانه نیز می‌تواند بسیار پرهزینه باشد و به پی و زیرساخت خانه آسیب برساند.

خسارات ناشی از سیل


خدمات پیشنهادی آچاره: تخریب ساختمان در تهران


پاک‌سازی پس از سیل

اگر فاضلاب یا آب در منطقه جاری شده باشد، ممکن است لازم باشد قبل از شروع تعمیرات، آب موجود زیرزمین و پی را تخلیه کنید. اندازه منطقه آسیب دیده در تعیین هزینه خسارات ناشی از سیل نقش کلیدی دارد. پیشنهاد می‌کنیم سعی نکنید خودتان آن را تمیز کنید. آب به هر فضایی نفوذ می‌کند و دیوار ترک می‌خورد و اگر به درستی تمیز نشود باعث کپک‌‌زدگی می‌شود. نکته مهم‌تر این است که خانه آسیب‌دیده ممکن است ایمن نباشد و تا زمان حل مشکل و مرمت آن نباید در آن زندگی کنید.

متخصصان این امر با استفاده از دستگاه‌های مکنده و پمپ‌های مخصوص، قبل از اینکه بازسازی خانه را شروع کنند، آب موجود در محیط را تخلیه می‌کنند. آن‌ها زیرزمین و پی را با استفاده از دستگاه‌های تهویه مخصوص و با ایجاد تعدادی بازشو در دیوارها و کف، خشک می‌کنند. این کار می‌تواند شامل برداشتن کف‌پوش باشد که یکی از عوامل افزایش هزینه خسارات ناشی از سیل است.

موارد زیر می‌توانند به شما در تخمین هزینه‌های اولیه بازسازی خانه کمک کنند:

  • تعمیر دیوارهای گچی آسیب دیده
  • عوض کردن فرش‌ها
  • تعمیر و یا تعویض کف‌پوش‌ها در صورت چوبی بودن
  • تعمیرات پی ساختمان
  • بررسی سیستم تهویه مطبوع، برق ساختمان و کل سیستم لوله‌کشی
  • هزینه اسکان موقت در جایی دیگر تا زمان اتمام تعمیرات

پاک‌سازی پس از سیل

آیا بیمه هزینه خسارات ناشی از سیل را پرداخت می‌کند؟

قرار گرفتن اغلب مناطق کشور ما در اقلیم گرم و خشک دارد و خشکسالی‌های اخیر باعث شده است خیلی از افراد به فکر بیمه کردن خانه خود در برابر خطرات و خسارات ناشی از سیل نباشند. بیمه آتش‌سوزی و بیمه زلزله واژگان آشناتری در اذهان مردم هستند.  بیمه سیل در کشور ما زیرمجموعه بیمه آتش‌سوزی است و  خسارت تحت شرایطی که در بیمه‌نامه قید می‌شود به افراد پرداخت می‌شود.

مثلا بیمه ایران مشخصا قید کرده است که خسارات وارده به اموال بیمه‌شده در اثر طغیان رودخانه و جاری شدن سیل ناشی از ریزش باران و یا شکسته شدن سد، مشروط بر این که در هر یک از موارد، آب از بستر طبیعی خود خارج شود تحت پوشش بیمه‌ای قرار گیرد. این شرکت بیمه موارد زیر را از پرداخت خسارت استثنا کرده است:

  1. زیان و خسارت وارده به حصارهای اطراف محوطه درب‌های ورودی
  2. هزینه‌های تخلیه یا تعمیر آبروها و یا لوله‌های آب، خواه بر اثر سیل ایجاد شده باشد و خواه بر اثر عوامل دیگر.
  3. خسارات ناشی از سیل‌های زیرزمینی و جزر و مد.
  4. خسارات ناشی از پیشروی آب دریا مگر این که آب دریا در اثر طوفان از بستر متعارف خارج و موجب انهدام و ویرانی شود.
  5. زیان و خسارات ناشی از رانش و یا لغزیدن طبقات زمین.
  6. هزینه جبران خسارات ناشی از یخ زدگی لوله و آبروها.
  7. خسارات وارده به اماکن ناشی از نشست بر اثر بارش شدید باران.

بیمه هزینه خسارات ناشی از سیل

برخی شرکت‌های بیمه هم بیمه سیل را در بسته‌های بیمه جامع منازل مسکونی می‌گنجانند که ساختمان را در حوادثی مثل آتش سوزی، انفجار، صاعقه، سیل، طوفان، زلزله، ترکیدن لوله‌ها، سقوط وسیله ،سرقت با شکست حرز و برخورد وسیله نقلیه تحت پوشش قرار می‌دهد. لازم به ذکر است چنانچه به علت طولانی شدن زمان تعمیر و زیاد بودن خسارات ناشی از آب، مجبور شوید برای مدتی در مکانی دیگر ساکن شوید، بیمه ممکن است طتبق تعهدات مندرج در قرارداد هزینه اقامت شما را تحت پوشش قرار ‌دهد. هنگام انعقاد قرارداد حتما تمام موارد را مطالعه کنید و آگاهانه قرارداد ببندید.

نکاتی برای جلوگیری از آسیب سیل

از جمله راهکارهایی که بیمه و بیمه‌گذار برای جلوگیری از آسیب آب پیشنهاد می‌کنند عبارت‌اند از:

  • پرهیز از ساخت خانه در حریم رودخانه‌ها
  • نصب پمپ‌های تخلیه در منزل
  • نصب شیرهای پشتیبان آب
  • حساس بودن به علائم نشت آب مانند بوی نم و ترک‌خوردگی رنگ دیوار
  • تعبیه دریچه هایی برای کنترل برگشت آب سیل و فاضلاب
  • ساخت سد و سیل‌بند در مسیر ورود آب به خانه
  • ضد آب کردن ساختمان و استفاده از مصالح مرغوب
  • اسناد و مدارک مهم و اشیاء گرانبها را در گاوصندوق قرار دهید.
  • حتما خانه خود را در برابر وقوع حوادث غیرمترقبه بیمه کنید.
برای نظافت منزل از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

نشانه‌های نشت آب در ساختمان

  1. لایه‌لایه شدن و ترک خوردن رنگ: بروز این مشکل روی دیوارها و سقف‌ها نشانه مهمی از وقوع آسیب آب است. هنگامی که رطوبت در داخل دیوار خشک جمع می‌شود، متورم می‌شود و به رنگ روی سطح فشار می‌آورد. آب می‌تواند رنگ دیوار را لکه‌دار کند.
  2. تورم و ترک خوردگی کف‌پوش: اگر این نقطه در گوشه اتاق یا در کنار دیوار باشد، تخریب کف می‌تواند تا مدتی مشهود نباشد. علاوه بر این، قسمت‌های مرطوب فرش هم نشان‌دهنده آسیب ناشی از آب است.
  3. افتادگی یا کپک زدن قسمت‌هایی از دیوار یا سقف: این مورد هم می‌تواند نشانه آسیب آب باشد؛ اما همه متوجه وجود کپک در خانه خود نمی‌شوند. قبل از دیده شدن کپک، ممکن است بوی کپک را حس کنید یا دچار آلرژی و حساسیت شوید. این بوها به‌ویژه در مناطقی مانند زیرزمین تندتر است. بوی کپک شبیه بوی لباس مرطوب مانده است.
  4. افزایش بی‌دلیل قبض آب: افزایش قبض می‌تواند حاکی از نشتی آب باشد. شرکت‌ آب و فاضلاب اغلب یک نمودار ارائه می‌دهد که میانگین مصرف ماهانه را نشان می‌دهد.
  5. صدای جریان آب: اگر صدای جریان آب را می‌شنوید و منبع آن را پیدا نمی‌کنید، احتمالاً نشت قابل توجهی وجود دارد که باید فوراً برطرف شود تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود.

نشانه‌های نشت آب در ساختمان

علل وقوع آسیب آب در ساختمان

ممکن است فکر کنید سیل تنها عامل آسیب‌رساننده آبی است اما موارد زیر از جمله علل رایج این مشکل در مناطق مختلف هستند:

  • طوفان و سیل
  • نشتس لوله‌های توکار
  • ترکیدگی لوله آب
  • خرابی مخزن آب
  • آب‌گرفتگی زیرزمین‌ها
  • ترک خوردگی فونداسیون یا دیوار
  • خرابی سقف در اثر نشت آب
  • ناکارآمدی سیستم‌های لوله‌کشی قدیمی
سوالات متداول درباره هزینه خسارات ناشی از سیل

این روزها با تغییرات اقلیمی بیش از قبل شاهد وقوع سیل هستیم. بررسی هزینه خسارات ناشی از سیل موضوع مهمی است که در این شرایط باید ارزیابی شود.

1- چقدر طول می‌کشد تا آسیب ناشی از آب برطرف شود؟

پاک‌سازی و رفع آسیب‌های آب به‌صورت مرحله‌ای انجام می‌شود و استخراج و خشک‌کردن آب حداقل سه روز طول می‌کشد.

2- آیا بیمه هزینه خسارات ناشی از سیل و آب را پوشش می‌دهد؟

این مورد کاملا به شرایط مندرج در بیمه‌نامه شما بستگی دارد. بیمه جامع خانه ممکن است هزینه خسارات ناشی از آب را پوشش دهد، اما همیشه با بیمه‌گذار خود مشورت کنید تا بهترین بیمه را انتخاب کنید.

3- چگونه می‌توانید محل نشت آب را تشخیص دهید؟

بررسی منظم لوله‌ها و شیرهای آب  برای یافتن و محدود کردن منبع نشت مفید است. باید به صدای چکیدن یا جاری شدن آب، تغییرات گچ دیوار و بوی نم حساس باشید.

4- چقدر طول می‌کشد تا وقوع نشت آب در ساختمان مشخص شود؟

در صورت وجود نشتی آهسته در خانه، ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا اولیه آسیب‌ها دیده شود، اما خسارات بعد از سیل بلافاصله قابل مشاهده است.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا