رفع چکه کردن آب از انواع شیرآلات [شیرآلات اهرمی، فشاری، سرامیک]

ساختمانشیرآلاتلوله کشی و تاسیسات

آیا صدای چکه کردن آب باعث ناراحتی شما شده است؟ آیا در حال حاضر تعمیر و رفع نشتی شیر آب برای شما هزینه‌بر است؟ اگر تصمیم گرفتید که خودتان این مشکل را در خانه حل کنید می‌توانید مراحل گام به گام رفع چکه کردن آب از شیرآلات را با آچاره دنبال کنید.

دلیل چکه شیر آب

هنگامی که مشاهده کنیم آب از پرلاتور (آبریز روشویی یا خروجی آب شیرآلات) یا از شیارها و اتصالات شیر خارج می‌شود، اصطلاحاً می‌گوییم شیر آب چکه می‌کند. برای رفع چکه آب شیر، ابتدا باید مشخص کرد که نشتی از کدام قسمت است و سپس کار را آغاز کرد.دلیل چکه شیر آب

به‌طور کلی چهار نوع شیر و چهار مکانیزم اصلی در شیرآلات وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • شیر کارتریج یا اهرمی
  • شیر فشاری یا پیچی
  • شیر دیسک سرامیکی
  • شیر توپی

همچنین ابزارآلات لازم برای رفع چکه شیر آب عبارت‌اند از:

  • آچار فرانسه
  • پیچ‌گوشتی
  • آچار آلن
  • دم باریک
  • انبردست
  • حوله

یک شیر به واشرهای لاستیکی برای آب‌بندی و سوپاپ متکی است که ممکن است فرسوده شود و نیاز باشد که آن را تعویض کرد. شایع‌ترین علت چکه کردن شیر آب در اغلب مواقع خرابی قسمت کارتریج است اما به‌طور کل چکه شیر آب ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد و نمی‌توان به‌طور قطع گفت که مشکل از کیفیت شیرآلات است. از جمله این مشکلات می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • رسوب آب در لوله
  • خرابی اورینگ
  • فرسودگی و زنگ زدن واشرها
  • بزرگ بودن سوراخ روشویی که شیر داخل آن قرار می‌گیرد
  • نصب غلط شیر و …

رفع چکه کردن شیر آب

چگونه شیر آب را تعمیر کنیم؟

در ادامه نحوه رفع چکه شیر آب در هر چهار مدل برای شما توضیح داده شده است. اما قبل از شروع بهتر است:

  • آب از شیرفلکه یا شیر پیسوار (شیر دو دهنه برای ورود و خروج که به دو رنگ قرمز و آبی هستند) در زیر سینک یا روشویی بسته شود.
  • زهکشی یا خروجی آب در روشویی و یا سینک را با استفاده از حوله پوشاند تا از افتادن اتفاقی قطعات جلوگیری شود.
  • در هنگام کار برای اجتناب از خط و خش افتادن روی شیرآلات نیز می‌توان با چسباندن چسب روی دندانه‌های آچار این مشکل را حل کرد. برخی لوازم خود دارای یک درپوش پلاستیکی هستند که می‌توانید آن را خریداری کنید.
  • می‌توان با استفاده از یک دستمال آغشته به سرکه رسوبات شیرآلات را تمیز کرد.

مطلب پیشنهادی:تمیز کردن رسوب شیرآلات

تعمیر شیر آب

رفع چکه کردن آب از شیرآلات اهرمی یا کارتریجی

  1. درپوش تزیینی یا نگین آب سرد و گرم را از روی دسته بردارید.
  2. سپس به ‌وسیله آچار آلن پیچ زیر درپوش را باز کرده و دسته اهرمی را جدا کنید، ممکن است اهرم آن اندکی سفت باشد که با وارد کردن فشار می‌توان آن را جدا کرد.
  3. ممکن است یک گیره نگهدارنده، کارتریج را در جای خود نگه داشته باشد که می‌توان با انبردست آن را مستقیماً بالا کشیده و خارج کرد. در برخی مواقع ممکن است یک پیچ زرد جای گیره باشد که نیاز است آن را باز کرد.
  4. با استفاده یک چاقوی نوک‌تیز اورینگ زیر کارتریج را خارج کرده و قطعات جدید و سالم را جایگزین کنید.
  5. سپس تمام قسمت‌ها و قطعات باز شده را به‌دقت در جای خود نصب کنید. در آخر شیرفلکه را باز کرده و شیر آب را باز کنید. اگر مراحل گفته شده را به‌‌درستی انجام داده باشید، دیگر خبری از چکه نخواهد بود.

رفع چکه آب در شیر پیچی یا فشاری

  1. بیشتر شیرهای فشاری احتیاج به واشر و یک مهره برای اتصال آن به مغزی و بدنه دارند. مانند روش قبل درپوش تزیینی را برداشته و با استفاده از پیچ‌گوشتی پیچ دسته را باز کنید.
  2. سپس با استفاده از آچار فرانسه مهره‌های رویی مغزی را باز کرده و مغزی را بیرون آورید. ممکن است نیاز باشد که با آچار فرانسه از یک قسمت و از سمت دیگر با انبردست، پیچ و مهره‌ها را باز کرد.
  3. در ادامه واشرها را بیرون آورده و با واشرهای جدید جایگزین کنید. در این حالت ممکن است واشر خرد شده و به‌داخل حفره خروجی آب از شیر ریخته شود که برای خارج کردن آن می‌توان مقداری آب را باز کرد تا تمامی قطعات بیرون ریخته شود.
  4. اگر مقصر اورینگ قرارگرفته روی مغزی باشد، باید دقت کنید که نسخه جدید جایگزین باید هم‌اندازه و هم‌سایز قبلی باشد. در صورت نیاز می‌توانید از نوار آب‌بندی و یا کمی روغن برای آب‌بندی اورینگ یا واشر شیر استفاده کنید.
  5. سپس هر قطعه که عامل نشتی است را مانند مرحله قبل تعویض کنید. دقت داشته باشید اگر شیر شما پس از تعویض مغزی و واشر همچنان نشتی داشت، ممکن است مشکل فرسودگی مهره‌های اتصالی باشد و یا کفیِ روی سینک رسوب گرفته و ناهموار است که در مورد آخر شاید بتوان با سمباده زدن مشکل را برطرف کرد.
  6. در آخر مراحلی را که برای باز کردن شیر انجام دادید، به‌صورت بالعکس و به‌ترتیب برای بستن آن‌ها اعمال کنید.رفع چکه آب در شیر پیچی یا فشاری

رفع چکه کردن آب از شیرآلات دیسکی سرامیکی

  1. مانند مراحل گفته‌شده در ابتدای کار، بعد از بستن شیرفلکه و… برای دسترسی به پیچ، دستگیره را در حالت باز (هنگامی که آب از شیر خارج می‌شود) به عقب فشار داده، پیچ را باز کرده و دستگیره را جدا کنید.
  2. دیگر پیچ‌های نصب‌شده بر روی مغزی سیلندرمانند را باز کرده و آن را بیرون آورید.
  3. با استفاده از آچار فرانسه مهره‌ها و یا دیگر قطعات مغزی را، در صورت فرسودگی جدا کرده و آن‌ها تعویض کنید.
  4. برای تمیزکردن مغزی و دهانه آن می‌توانید از یک دستمال آغشته به سرکه استفاده کنید.
  5. بعد از تعویض قطعات موردنظر، شیر را دوباره سرهم کنید. فقط دقت داشته باشید در هنگام سرهم کردن قطعات، دستگیره باید در حالت باز، بسته شود تا نیروی آب باعث شکستگی قطعات مغزی نشود. اگر کل مغزی را تعویض می‌کنید، معمولاً نیازی به انجام این کار نیست و فقط لازم است آن را در جای خود قرار داده و پیچ‌ها را محکم کنید.

مطلب پیشنهادی:آموزش تصویری نصب شیرآلات چشمی

رفع چکه آب در شیر توپی

این نوع شیر دارای قطعات زیادی است که اغلب یافتن علت نشتی را دشوار می‌کنند. اما می‌توان با خریدن قطعات جایگزین هرکدام، به ‌راحتی از نشتی و چکه آب جلوگیری کرد.

  1. همانند مدل‌های قبلی، ابتدا درپوش تزیینی را با یک وسیله نوک‌تیز برداشته و پیچ را با یک آچار آلن باز کنید و دستگیره را از بدنه آزاد کرده و سپس آن را کنار بگذارید.
  2. سپس بادامک شیر را به همراه واشر بادامک و توپ داخل آن بیرون بیاورید. همچنین با استفاده از دم‌باریک می‌توانید، فنر و واشرهای داخل شیر را به‌راحتی خارج کنید.
  3. قطعات موردنیاز را با قطعات فرسوده جایگزین کرده و دوباره توپ فولادی ضدزنگ شیر را در جای خود گذاشته و شیر را ببندید. در صورت نیاز می‌توان یک واشر و یک درپوش بادامک جدید نیز نصب کرد.
  4. حالت دستگیره را (باز یا بسته) با شکاف روی درپوش تراز کنید و مجدداً با استفاده از آچار پیچ روی شیر را ببندید.
  5. حال می‌توان شیر اصلی را باز کرد و از خروج بدون نشتی آب از شیر اطمینان حاصل کرد.رفع چکه آب در شیر توپی

توصیه‌ها

  1. اگر پس از انجام مراحل گفته شده همچنان نشتی آب از قسمت اتصال دسته و اهرم وجود داشت، ممکن است سفت نبودن مهره‌ها و اتصالات باعث ایجاد این مشکل شده باشد.
  2. توجه داشته باشید در اغلب اوقات نشتی پس از تعمیر می‌تواند به علت فرسودگی قطعاتی مثل واشر یا اورینگ باشد.
  3. در صورتی‌ که با تعویض واشر شیر آب، نشتی قطع نشده و همچنین روزنه و شیار در کف شیر (منظور شکستگی عمیق و ترک کف شیر نیست) مشاهده می‌شود؛ می‌توان با استفاده از یک کف‌تراش، شیار را از بین برد تا واشر کاملاً به کفی بنشیند.
  4. اگر با تعویض مغزی شیر همچنان مشکل هرز گشتن شیر وجود داشت، در این حالت باید شیر را کاملاً تعویض کنید یا کفی آن را با یک کفی جدید جایگزین کنید.
  5. به‌طور معمول مغزی‌ها از دو قسمت تشکیل می‌شوند که یک قسمت در جهت عکس قسمت دیگر ، داخل آن می‌گردد که بیشتر خرابی مغزی‌ها به علت هرز‌شدگی این قسمت است.
  6. گاهی مواقع ممکن است پیچ وسط مغزی نیز زنگ‌زده باشد که اگر مقدار زنگ‌زدگی کم باشد می‌توان با استفاده از سرکه آن را تمیز کرد، اما اگر زنگ‌زدگی بیش از حد بود بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید.
  7. گاهی اوقات ممکن است نشتی از بخش‌هایی مانند لوله‌های انتقال آب به شیر باشد که در این صورت بهتر است با یک متخصص تماس بگیرید تا این مشکل را برطرف کند.
  8. اگر هنگام تعویض مغزی شیر، پیچ مغزی باز نشد، مجبورید کله شیر و مغزی را شکسته و سپس مغزی را تعویض کنید.
  9. در صورت باز نشدن خودِ مغزی می‌توان از آچار شلاغی برای باز کردن آن کمک گرفت.
  10. اگر بعد از تعویض قطعات همچنان شیر سفت باز و بسته می‌شود، در این حالت مشکل از مغزی است که بهتر است با یک مغزی جدید آن را جایگزین کنید.

مطالعه بیشتر: نحوه تعمیر شیر اهرمی ظرفشویی

سخن آخر

سعی شد در این مقاله با ذکر هر چهار نوع مکانیزم شیر آب، مراحل گام ‌به‌ گام رفع چکه کردن آب از شیرآلات را برای شما توضیح دهیم. اگر در این خصوص سؤالی دارید یا به مشکلی غیر از موارد گفته شده برخوردید، لطفاً آن را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا