تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

عملکرد دستگاه تنظیم کننده فشار سوخت ماشین

خودروسرویس و نگهداری

با دستگاه تنظیم کننده فشار سوخت ماشین یا رگولاتور فشار سوخت ماشین تا چه حد آشنایی دارید؟ شاید فقط آشنایی شما با این دستگاه در همین حد باشد که کارش کنترل کردن میزان سوخت ورودی به سیستم ماشین است. اما در این مقاله قصد داریم شما را بیشتر با این دستگاه آشنا کنیم و اصل عملکرد آن را برای شما شرح دهیم. همچنین، نشانه‌های خرابی رگولاتور را نیز بیان کنیم تا در مواقع ضروری بتوانید آن را عیب‌یابی کنید. با ما همراه باشید. 

دستگاه تنظیم کننده فشار سوخت ماشین چیست؟ 

رگولاتور فشار سوخت ماشین، سیستمی است که میزان سوخت واردشده به موتور ماشین را، با کمک تزریق‌کننده‌های سوخت کنترل می‌کند. اگر تنظیم کننده فشار سوخت وجود نداشته باشد، سوخت بدون واسطه، و بدون رسیدن به تزریق‌کننده‌ها مستقیما وارد سیستم می‌شود. نقش رگولاتور این است که از میزان سوخت مشخصی همیشه در مخزن سوخت وجود دارد، اطمینان حاصل کند تا ماشین بدون دردسر و بدون مشکل به راه خود ادامه دهد. 

رگولاتور تنظیم کننده فشار چیست

در ساختار رگولاتور، دیافراگمی برای کنترل کردن بای‌پس فرعی وجود دارد. شیر بای‌پس با باز و بسته شدن، به مقدار مشخصی از سوخت اجازه ورود می‌دهد. البته میزان سوختی که موتور نیاز دارد، با توجه به درخواست راننده و فشاری که به پدال‌ها می‌آورد مشخص می‌شود.
تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

توجه داشته باشید که برای احتراق کامل در محفظه احتراق، باید میزان مشخص و دقیقی از سوخت و هوا با هم ترکیب شوند. وقتی میزان یکی از این 2 عامل کم یا زیاد شود و تعادل به‌هم بریزد، احتراق به‌صورت کامل انجام نخواهد شد.

دستگاه تنظیم کننده فشار سوخت خودرو چطور کار می‌کند؟

لحظه‌ای که کلید را می‌چرخانید تا ماشین را روشن کنید، پمپ سوخت حجم مشخصی از سوخت را از مخزن بیرون می‌کشد. این سوخت، پیش از این که به تزریق‌کننده‌ها برسد، از فیلتر عبور می‌کند. وقتی سوخت به تزریق‌کننده‌ها رسید، به مخزن احتراق فرستاده شده و باعث روشن شدن ماشین می‌شود. این توضیح، شرح وظیفه‌ رگولاتور یا تنظیم کننده فشار سوخت بود.

مطلب پیشنهادی: علائم خرابی سیستم سوخت رسانی انژکتور خودرو

اگر میزان سوخت بیشتر از مقدار موردنیاز باشد، رگولاتور جریان سوخت را قطع کرده و سوخت اضافی را به مخزن سوخت برمی‌گرداند. اگر تنظیم کننده فشار سوخت ماشین شما مشکلی داشته باشد، سوخت کافی به مخزن احتراق نمی‌رسد و این مشکل، باعث به‌وجود آمدن یک خرابی‌ و مشکلات جانبی می‌شود که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

علائم رگولاتور معیوب

  1. احتراق ناقص
  2. روشن نشدن موتور
  3. نشت سوخت
  4. سروصدای پمپ سوخت
  5. دود سیاه اگزوز

 ۱. احتراق ناقص 

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که نشان می‌دهد تنظیم کننده فشار سوخت ماشین ایراد پیدا کرده، احتراق ناقص است. در واقع احتراق ناقص نشان‌دهنده این نکته است که فشار سوخت قطع شده است. علاوه بر آن، در این شرایط کیفیت سوخت‌رسانی نیز کاهش پیدا می‌کند. بنابراین اگر متوجه احتراق ناقص در خودروتان شدید، حتما آن را بررسی و در صورت نیاز تعمیر کنید.

۲. گاز نخوردن ماشین

تنظیم‌کننده فشار موظف است که سوخت کافی برای روشن شدن ماشین را فراهم کند، پس اگر شما نتوانید خودرو را فعال کنید، به احتمال زیاد رگولاتور خراب شده است. در این شرایط ممکن است موتور در ابتدا روشن شود اما کمی بعد بخوابد. 

مطلب پیشنهادی: تنظیم مصرف سوخت با دیاگ

۳. نشت سوخت 

گاهی اوقات که تنظیم کننده فشار به‌درستی کار نمی‌کند، سوخت نشت خواهد کرد. اگر این اتفاق بیافتد، ماشین نمی‌تواند به‌خوبی کار کند و سوخت‌رسانی به‌درستی انجام نمی‌شود.

نشت سوخت از ماشین نشان دهنده خرابی دستگاه تنظیم کننده فشار سوخت ماشین است

۴. سروصدای پمپ سوخت 

پمپ سوخت همیشه صدا می‌دهد، اما اگر این سروصدا حالت آزار‌دهنده‌ای پیدا کند، یعنی جایی مشکلی پیش آمده است. این صدا معمولا زمان‌هایی که به موتور فشار می‌آید، مانند گاز دادن، بالا رفتن از یک سربالایی یا بکسل کردن بیشتر احساس می‌شود.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

۵. دود سیاه اگزوز

در صورت عملکرد معیوب رگولاتور فشار سوخت، امکان دارد که دود سیاه و غلیظی از اگزوز بیرون بزند. در این صورت باید از یک متخصص یا تعمیرکار کمک بگیرید تا رگولاتور را به‌طور کامل عیب‌یابی کند و مشکل خودرو را حل کند.

دود سیاه اگزوز نشان دهنده چیست

عواقب بی‌توجهی به تنظیم کننده فشار سوخت

به هیچ‌وجه این کار را نکنید! رگولاتور فشار سوخت اطلاعات موردنیاز خود را از ECM می‌گیرد. ای.سی.ام واحد کنترل موتور است که تقریبا به تمام واحدهای داخل خودرو مرتبط می‌شود. در صورتی که رگولاتور خراب شود، سنسورهایی که به رگولاتور می‌روند اطلاعات را به‌درستی دریافت نمی‌کنند و همین اطلاعات نادرست را به ای.سی.ام پس می‌فرستند. در این شرایط شما باید انتظار بروز اتفاقاتی مانند احتراق ناقص، افت فشار و سرعت، و نشت گاز را داشته باشید.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

بررسی تنظیم‌ کننده فشار

برای عیب‌یابی تنظیم‌کننده، از گیج فشار استفاده کنید. قبل از این که گیج فشار را وصل کنید، مطمئن باشید که موتور خاموش است. بعد از وصل کردن، موتور را فعال کرده و فشار سوخت را، هم در زمانی که ماشین گاز نخورده و هم بعد از فشار دادن پدال گاز بررسی کنید. اگر فشار بالاتر از حدی بود که در دفترچه راهنمای ماشین ذکر شده، یا اگر در هر 2 صورت گاز دادن و گاز ندادن فشار یکسان است، احتمالا عملکرد رگولاتور ایرادی پیدا کرده است.

رگولاتور چه میکند؟

عمر مفید رگولاتور تنظیم کننده فشار

همان‌طور که می‌دانید یکی از کارهایی که می‌توان برای بهتر شدن عملکرد اجزای خودرو و پیشگیری از خراب شدن اجزای آن انجام داد، سرویس‌های دوره‌ای است. در طی این سرویس‌ها، هر یک از اجزا که آسیب‌دیده باشد، تعمیر می‌شود و اگر بخشی نیازمند رسیدگی خاصی است، رسیدگی صورت خواهد گرفت. به‌طور کلی توصیه می‌شود که هر 2 سال یکبار فیلتر سوخت را عوض کنید و سالانه 2 بار خودرو را برای سرویس به تعمیرگاه برسانید.

مطلب پیشنهادی: نحوه استفاده از توربو شارژر ماشین

پایان

در این مقاله انواع مشکلاتی که برای رگولاتور ایجاد می‌شود را بررسی کرده و راه‌های عیب‌یابی آن را نیز مرور کردیم. اگر برای بررسی وضعیت و کارکرد تنظیم کننده فشار خودروتان نیاز به نیروهای متخصص در محل دارید و نمی‌خواهید خودرو را به تعمیرگاه ببرید، می‌توانید از متخصصین آچاره کمک بگیرید. برای ارتباط با ما و ثبت سفارش، می‌توانید به وب‌سایت و یا اپلیکیشن آچاره مراجعه کنید یا از طریق شماره گیری ۱۴۷۱ با ما در تماس باشید.

4/5 - (14 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید