آموزش خنک کردن سریع خودرو + نکات خنک نگه داشتن آن

خودروسیستم تهویه خودرو

وقتی ماشین شما در زیر نور خورشید قرار دارد احتمال دارد گرم شود. برای خنک کردن هرچه سریع‌تر یک ماشین داغ، درب را به سرعت چند بار باز و بسته کنید. سوار ماشین شوید و وقتی شروع به رانندگی کردید کولر را روی بالاترین حالت خود قرار دهید. برای چند ثانیه اول شیشه‌های ماشین خود را پایین بیاورید. سپس با خنک شدن ماشین آنها را بالا بکشید. در ادامه این مقاله از مجله آچاره با مراحل مختلف نحوه خنک کردن سریع خودرو داغ بیشتر آشنا می‌شویم.

راهکار خنک کردن سریع خودرو داغ

  • یک پنجره و یک درب خودرو را باز کنید. پنجره سمت سرنشین را پایین بکشید. سپس بیرون از ماشین خود بایستید و با استفاده از دستگیره، درب سمت راننده را باز کنید. با پایین بودن پنجره، شما یک ناحیه کم فشار ایجاد خواهید کرد که هوای گرم را خارج و هوای خنک را به داخل می‌کشد.

  • درب‌ها را به جلو و عقب حرکت دهید. درب را به سرعت به سمت ماشین هل دهید و زمانی که کامل بسته شد دوباره آن را باز کنید. این پروسه را شش تا هشت بار تکرار کنید. سپس سوار ماشین خود شوید.

  • ماشین را روشن کنید. از آنجایی که کولر برای حرکت روی کندانسور به هوا نیاز دارد کار کردن کولر در حالت دور آرام، باعث خنک شدن سریع ماشین شما نمی‌‌شود. کمی رانندگی در اطراف شما را آماده می‌کند تا ماشین خود را در سریع ترین زمان ممکن خنک کنید.
  • هنگام رانندگی کولر را روشن کنید. دما را روی سردترین و سرعت فن را روی بالاترین درجه تنظیم کنید. از تنظیم هوای تازه برخلاف تنظیم چرخش هوا استفاده کنید تا زمانی که دمای هوای داخلی کمتر از دمای بیرونی باشد. سپس به چرخش مجدد تغییر دهید.
  • زمانی که برای اولین بار کولر گازی را در یک ماشین گرم روشن می‌کنید احتمالاً جریان هوای گرمی ایجاد خواهد شد. پس از چند دقیقه دما شروع به خنک شدن می‌کند.

  • پنجره‌های خود را پایین بیاورید. پنجره‌ها را برای یک یا دو دقیقه پایین نگه دارید تا هوای گرم اولیه از کولر گازی خارج شود و هوا در گردش باشد. زمانی که کولر، ماشین را تا حدی خنک کرد، شیشه‌ها را بالا آورده و بالا نگه دارید.

  جلوگیری از داغ شدن خودرو

  • در سایه پارک کنید. در صورت امکان همیشه در زیر درخت، در سایه ساختمان یا در مکان خنک دیگری پارک کنید. اگر در کنار سازه‌ای در حال ساخت پارک می‌کنید سعی کنید از سطح بالایی که توسط سقف محافظت نمی‌شود فاصله بگیرید.
  • برای ساخت سایبان آفتاب گیر برنامه ریزی کنید. سایبان‌های خورشیدی پوشش‌های تاشو برای شیشه جلوی خودروی شما هستند. برای استفاده از سایه بان آفتاب، آن را به سمت داخل شیشه جلوی خودرو فشار دهید. آفتاب گیرهای خود را باز کنید تا سایه خورشید در جای خود ثابت بماند.
  • بهترین سایه‌بان‌های خورشیدی با کروم بازتابنده پوشانده می‌شوند تا اشعه‌های خورشید را از وسیله نقلیه شما منحرف کنند. برخی از آفتابگیرها دارای مکنده‌های کوچک در گوشه‌های خود هستند تا بهتر به شیشه جلوی شما بچسبند. از این نوع می‌توان روی پنجره‌های درب نیز استفاده کرد.
  • می توانید از بیش از یک سایه بان استفاده کنید اما نه روی دری که باید برای خروج از ماشین باز شود. گیره‌ها را به سمت پایین تا کنید تا سایه خورشید را بهتر کنترل کنید و هر نوری که از بالای آن عبور می‌کند منعکس شود.

  • مراقب باشید وقتی ماشین در حال حرکت است ممکن است آفتابگیرها به صورت راننده برخورد کنند. حتی این احتمال وجود دارد که در حین رانندگی به بیرون از شیشه ها پرت شوند. آنها را تا کنید و یک جسم سنگین را روی آن‌ها قرار دهید تا از این امر جلوگیری کنید.
  • پایین کشیدن شیشه‌ها می‌تواند به هوا اجازه دهد تا در داخل ماشین جریان پیدا کند و در نتیجه از گرم شدن ماشین شما جلوگیری می‌کند. هر چه پنجره‌های باز بیشتر باشد بهتر است اما اگر منتظر باران هستید، شیشه‌های ماشین خود را باز نگذارید.
  • یکی از خطرات باز گذاشتن پنجره‌ها این است که دزد با استفاده از وسیله فلزی  یا ابزار دیگری به قفل درب دسترسی پیدا می‌کند. بنابراین مراقب این موضوع باشید.
  • از روکش صندلی استفاده کنید. اگر صندلی‌های قهوه‌ای تیره یا مشکی دارید خودروی شما گرمای بیشتری نسبت به خودرویی که صندلی‌های روشن دارد را جذب می‌کند. برای رفع این مشکل، به فکر خرید چند روکش صندلی سفید یا رنگ روشن باشید.

 خنک نگهداشتن خودروی پارک شده در تابستان

در این قسمت مقاله توضیح می‌دهیم که چگونه ماشین خود را در تابستان خنک نگه دارید تا بتوانید هنگام بازگشت به وسیله نقلیه خود بدون نگرانی از نور خورشید لذت ببرید! دانستن این راه‌های آسان برای کاهش گرمای داخل خودرو برای اطمینان از حداکثر راحتی هنگام حرکت بسیار مهم است.

  1. با برخی اقدامات پیشگیرانه و توجه به جایی که وسیله نقلیه خود را پارک می‌کنید خودرو را در تابستان خنک نگه دارید. برای خنک نگه داشتن سطوح خودروی خود یک سایبان بخرید. مکان‌های سرپوشیده یا سایه‌دار را در اولویت قرار دهید به‌ویژه زمانی که دما به 30 درجه سانتی گراد می‌‌رسد.
  2. اگر می‌دانید خودروی شما زمان زیادی را زیر آفتاب گرم تابستان خواهد ماند ارزش آن را دارد که برای کولر خودرو و دودی کردن شیشه‌ها سرمایه‌گذاری کنید. خنک نگه داشتن فضای داخلی خودروی پارک شده در ماه‌های گرم تابستان برای سلامت و ایمنی خودتان و وسیله نقلیه شما مهم است.

نکاتی برای خنک نگه داشتن خودروی پارک شده در تابستان

تابستان می‌آید و شما نمی‌خواهید در گرما گرفتار شوید! پس این مراحل ساده را دنبال کنید:

1. در پارکینگ سایه دار یا سرپوشیده پارک کنید

دمای داخل خودرو در روزهای گرم می‌تواند تا 40 درجه سانتی گراد بیشتر از بیرون باشد. سعی کنید پارکینگ سرپوشیده پیدا کنید حتی اگر هزینه اضافی داشته باشد. اگر به سایه طبیعی متکی هستید مدت زمانی که قصد دارید در آنجا باشید را در نظر بگیرید. پارک کردن در سایه در ساعت 10 صبح می‌تواند به معنای بازگشت در ساعت 3 بعد از ظهر به ماشینی باشد که به مدت 3 ساعت در زیر نور آفتاب پخته است.

 2. از آفتابگیر شیشه جلو استفاده کنید

آفتابگیر شیشه جلو یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین روش‌ها برای خنک نگه داشتن خودرو در تابستان است. آنها گرمای خورشید را منعکس یا جذب می‌کنند و ماشین را چند درجه خنک تر نگه می‌دارند. این وسیله به عنوان نوعی سایبان قابل حمل عمل می‌کند.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

نحوه خنک کردن سریع خودرو داغ

3. قبل از ورود به خودرو همه درها را باز کنید

وقتی به ماشین خود برگشتید تمام درها از جمله صندوق عقب را باز کنید تا تمام گرمای محبوس شده خارج شود. کولر را روشن کنید و درها را باز کنید تا هوای گرم به جریان بیفتد. برای کاهش سریعتر گرمای داخل خودرو، سعی کنید درها را به جلو و عقب حرکت دهید.

نحوه خنک کردن سریع خودرو داغ

4. روی شیشه‌های دودی سرمایه گذاری کنید

اگر قصد دارید برای مدت طولانی خارج از ماشین خود باشید یا در یک منطقه بسیار گرم و آفتابی زندگی می‌کنید شیشه‌های دودی یک سرمایه گذاری ضروری است. رنگ دودی ماشین را 4 برابر بهتر از سایبان پنجره خنک می‌کند.

5. کولر خودروی خود را سرویس کنید

تابستان به سرعت در حال نزدیک شدن است و در برخی استان‌ها هوا در حال حاضر در نوسان کامل است. باید کولر گازی خود را برای گرما آماده و  سرویس کامل کولر ماشین انجام دهید و هر گونه مشکلی را برطرف نمایید.

مطالعه بیشتر: نکات مهم در نگهداری از سیستم تهویه مطبوع کولر خودرو

6. داشبورد خودرو را بپوشانید

پوشاندن داشبورد گرمای جذب شده و آزاد شده توسط سطوح ماشین را کاهش می‌دهد. همچنین باعث می‌شود هنگام ورود استفاده از ماشین در روزهای گرم راحت تر باشد. می‌توانید روکش‌های داشبورد سفارشی یا مناسب را در فروشگاه‌ها پیدا کنید. اما حوله هم گزینه‌ای عالی محسوب می‌‌شود.

7. سطوح چرمی را بپوشانید

صندلی‌ها، فرمان، تکیه گاه بازو، کنسول وسط و هر چیزی که از چرم یا وینیل ساخته شده است باید پوشانده شود تا در هنگام ورود به وسیله نقلیه شما را نسوزاند. از حوله یا ملافه برای پوشاندن این سطوح استفاده کنید.

نحوه خنک کردن سریع خودرو داغ

8. اشیای قیمتی را دور از آفتاب نگه دارید

اطمینان حاصل کنید که هر گونه وسایل الکترونیکی، سی دی، عینک آفتابی و اشیاء قیمتی دور از اشعه مستقیم خورشید نگهداری شوند. آنها را زیر صندلی‌ها، در جعبه، صندوق عقب یا زیر یک پتو در زیر پا قرار دهید.

9. پنجره‌ها را پایین بکشید

این یکی از گزینه‌های خطرناک برای خنک کردن خودرو داغ است زیرا می‌تواند ایمنی وسیله نقلیه شما را به خطر بیندازد. اگر می‌خواهید پنجره‌ها را پایین بکشید مطمئن شوید آنقدر باز نباشد تا کسی نتواند بازوی خود را در آن جا دهد.

سریع‌ترین راه برای خنک کردن ماشین داغ چیست؟

سریع ترین راه برای خنک کردن خودرو داغ  این است که تمام شیشه‌ها را پایین بیاورید و درهای ماشین را در یک طرف وسیله نقلیه باز و بسته کنید. پایین کشیدن شیشه‌ها به خروج هوای گرم از داخل خودرو کمک می‌کند. علاوه بر این باز و بسته کردن درهای یک طرف خودرو هم به این روند سرعت می‌دهد. در مرحله بعد، کولر را روشن کنید و در ماشین را ببندید تا هوای خنک داخل آن بماند.

مطلب پیشنهادی : علت قطع و وصل شدن کمپرسور کولر خودرو 

جمع‌بندی

آگاهی از راه‌های مفید برای خنک نگه داشتن ماشین در این گرمای شدید امری الزامی است. اگر قصد رانندگی با ماشین گرم‌ خود را دارید ابتدا تمام درها و پنجره‌ها را باز کرده و قبل از ورود به ماشین، فن کولر را روی بالاترین حالت قرار دهید. با رعایت نکاتی که در این مقاله ذکر کردیم می‌توانید از رانندگی در روزهای گرم تابستان لذت ببرید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا