آموزش ساخت بتونه: قبل از مطالعه، نقاشی ساختمان را شروع نکنید!

ساختمانبناییتعمیرات ساختمان

یکی از کارهای خیلی مهمی که باید در هنگام رنگ آمیزی ساختمان انجام دهید، فرآیند زیرسازی آن است. این فرآیند معمولا با استفاده از بتونه انجام می‌شود. بتونه کاری آخرین مرحله قبل از شروع رنگ آمیزی ساختمان است و درست انجام دادن آن برای اطمینان از اینکه رنگ آمیزی به شکل صحیحی انجام می‌شود خیلی مهم است. به همین خاطر در این مطلب قصد داریم در مورد ساخت بتونه روغنی دیوار و ساخت بتونه برای دیوار گچی صحبت کنیم. تا انتها با ما همراه باشید تا تمامی نکات مهم و ضروری در مورد این موضوع را به شما آموزش دهیم.

بتونه چیست؟

بتونه یکی از ترکیبات مهم در زیرسازی نقاشی ساختمان است و کاربرد آن پر کردن سوراخ‌ها، ناهمواری‌ها، ترک‌ها و حفره‌های دیوار‌های است. معمولا از بتونه برای پر کردن حفره‌هایی استفاده می‌شود که قبلا با استفاده از میخ داخل دیوار ایجاد شده است. ساخت بتونه برای رنگ‌آمیزی یک دست دیوار ضروری است و به همین خاطر در صورتی که قصد رنگ آمیزی منزل یا محل کار خودتان را دارید باید با روش ساخت بتونه دیوار به خوبی آشنا باشید. معمولا یک لایه از این ماده خمیری برای رنگ آمیزی دیوار کافی است و می‌تواند به خوبی آن را صاف کند.

بتونه چیست؟

بتونه یک ماده خمیری تقریبا صاف است که با استفاده از کاردک در محل موردنظر اعمال می‌شود و باعث می‌شود که سطح کار کاملا صاف و یکدست باشد. ماده اصلی برای ساخت بتونه مل یا گل بتونه است. اسم علمی این ماده کربنات کلسیم است که دارای یک رنگ سفید مایل به کرمی می‌باشد.

نحوه ساخت بتونه دیوار

بتونه معمولا در دو نوع بتونه روغنی و بتونه پلاستیک به بازار عرضه می‌شود و طرز آماده سازی هر کدام نیز متفاوت است. اما نگران نباشید؛ در ادامه این مقاله هم طریقه ساخت بتونه رنگ روغنی دیوار و هم طریقه ساخت بتونه پلاستیک را به شما آموزش می‌دهیم. تا انتها با ما همراه باشید.

مواد اولیه برای ساخت بتونه

ساخت بتونه رنگ روغنی دیوار

از بتونه روغنی برای دیوارهایی استفاده می‌شود که در آینده قرار است با استفاده از رنگ روغن رنگ‌آمیزی شوند. در صورت نیاز می‌توانید از بتونه روغنی آماده هم استفاده کنید اما اگر قرار است سطح وسیعی را بتونه کاری کنید، بهتر است خودتان با استفاده از پودر مل بتونه را آماده نمایید. نکته مثبت در مورد این روش این است که می‌توانید بتونه را به همان رنگی آماده کنید که قرار است دیوار را با آن رنگ‌آمیزی کنید.

برای ساخت بتونه روغنی به موارد زیر نیاز خواهید داشت:

  1. رنگ روغنی براق
  2. مل یا پودر بتونه
  3. روغن بتونه
  4. تینر روغنی
  5. مقدار کمی آب

بیشتر بخوانید محاسبه مقدار رنگ مصرفی نقاشی ساختمان

یک ظرف بریزید و سپس رنگ روغنی براق و آب را با نسبت ۳:۱ (۷۵ درصد رنگ روغنی، ۲۵ درصد آب) داخل سطل ریخته و به خوبی آن را ترکیب کنید. آب از کشدار شدن بیش از حد بتونه جلوگیری می‌کند و به شما کمک می‌کند که راحت‌تر بتوانید بتونه کاری را انجام دهید. مخلوط را باید به اندازه‌ای ترکیب کنید که حالت خمیری به خود بگیرد. در این مرحله باید کمی روغن بتونه به آن اضافه نمایید. به همین راحتی ساخت بتونه روغنی تمام شد و می‌توانید عملیات زیرسازی نقاشی ساختمان را آغاز کنید.

ساخت بتونه رنگ روغنی دیوار

طرز تهیه بتونه پلاستیک

طرز تهیه بتونه پلاستیک هم تقریبا شبیه به بتونه رنگی است با این تفاوت که نیازی به استفاده از رنگ روغنی یا روغن بتونه ندارید و می‌توانید به سادگی آن را با رنگ پلاستیک نیز ترکیب کنید.

فقط کافیست مقدار مناسبی از پودر مل را داخل ظرف موردنظر خودتان بریزید و مقداری رنگ روغن به آن اضافه کنید. خمیر حاصل باید توانایی پوشش ترک‌ها و درزهای دیوار را داشته باشد و نه خیلی سفت باشد و نه خیلی شل. اگر خمیر سفت باشد نمی‌توانید به راحتی آن را صاف کنید و اگر هم خیلی شل باشد از روی کاردک سر می‌خورد. در صورتی هم که فکر می‌کنید خمیر تهیه شده چسبندگی لازم را ندارد، می‌توانید مقداری چسب چوب به خمیر خودتان اضافه کنید تا چسبندگی آن را افزایش دهد.

نحوه بتونه کاری دیوار

ابتدا با استفاده از یک عدد کاردک و سنباده تمام برجستگی‌ها و مشکلاتی که ممکن است به دلیل رطوبت یا رنگ‌های پسته شده ایجاد شده باشد را از محل موردنظر پاک کنید و سپس با استفاده از یک دستمال نم دار، دیوار را از هرگونه گرد و خاک، چربی و آلودگی پاک کنید.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

سپس یک دست رنگ اولیه روی دیوار بزنید و ۲۴ ساعت به آن فرصت دهید که خشک شود. پس از خشک شدن رنگ می‌توانید بتونه کاری دیوار را آغاز کنید. همچنین می‌توانید ابتدا بتونه کاری را انجام دهید و سپس لایه‌های اول و دوم رنگ را اعمال کنید.

بتونه‌ای را که در مراحل قبلی روش آماده سازی آن را یاد گرفتیم به صورت عمودی از بالا به پایین به درزهای دیوار بزنید و حداقل ۶ ساعت آن را به صورت دست نخورده باقی بگذارید تا کاملا خشک شود. بعد از اینکه از خشک شدن بتونه مطمئن شدید، با استفاده از کاغذ سنباده روی آن بکشید تا سطح بتونه صاف و یکدست شود. در صورتی که باز هم ترک خاصی در محل مورد نظر باقی مانده است می‌توانید یک لایه دیگر بتونه روی آن بزنید تا ترک‌ها را پوشش دهید.

سخن نهایی

ساخت بتونه و زیرسازی نقاشی ساختمان ممکن است کار سخت و طاقت فرسایی به نظر برسد اما نتیجه آن دیوارهایی صاف و یکدست است و به همین خاطر توصیه می‌کنیم که حتما قبل از نقاشی ساختمان بتونه کاری را انجام دهید. در صورت لزوم شما می‌توانید از بتونه روغنی آماده هم استفاده کنید اما به شما توصیه می‌کنیم که بتونه را حتما خودتان آماده کنید زیرا بتونه‌های آماده معمولا کیفیت لازم را ندارند. اگر فرصت کافی برای نقاشی خانه خود ندارید، آچاره با خدمات با کیفیت و مقرون بصرفه نقاشی ساختمان در خدمت شما است. برای استعلام رایگان قیمت از بهترین نقاشان شهر خود کلیک کنید.

3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا