فاصله استاندارد توالت فرنگی با وان حمام چقدر باید باشد؟

ساختمانتوالت فرنگیلوله کشی و تاسیسات

نحوه چینش فضای حمام و اینکه چه میزان فضا باید به توالت، وان، قسمت پیشخوان، سینک و … اختصاص یابد، از مهم‌ترین مواردی است که در زمان طراحی حمام باید به آن توجه کرد. فاصله استاندارد توالت فرنگی با وان حمام نیز یکی از فواصلی است که باید حتماً در زمان چینش اجزای داخلی حمام مورد توجه قرار گیرد. در این مقاله به بیان نکاتی درباره فواصل استاندارد بین اجرای مختلف حمام و مخصوصاً بین توالت فرنگی و وان می‌پردازیم.

فاصله استاندارد توالت فرنگی با وان حمام

اکثر افراد مایلند تا حمامی با فضای بزرگ و فاصله زیاد بین اجزای مختلف داشته باشند. در حمام‌های خانگی چنین امکانی فراهم است، اما باید دقت کنید که فاصله بین اجزای مختلف از حد استاندارد بیشتر نشود. به‌عنوان مثال اگر توالت فرنگی بیش از حد نزدیک سینک یا وان حمام قرار گیرد، بر روی کاربرد توالت و وان اثر گذاشته و ممکن است مانع ورود برخی کاربران به حمام شود.

فاصله نامناسب بین قسمت‌های مختلف، ممکن است در نظر خریداران بعدی برای خرید نیز تأثیر گذاشته و باعث تغییراتی در قیمت پیشنهادی آن‌ها شود. وسایل حمام بعد از نصب به‌سختی جابه‌جا می‌شوند، بنابراین بسیار مهم است که از همان ابتدا طبق نقشه حمام درست چیده شوند.

فاصله استاندارد توالت فرنگی با وان حمام

قوانین فاصله استاندارد توالت فرنگی با وان حمام

قوانین محلی ساختمان اغلب در مورد فاصله توالت فرنگی با وان حمام و همچنین دیگر فواصل بهینه بین اجزای مختلف در حمام سکوت می‌کنند. ممکن است بتوانید در بین قوانین حداقل‌هایی پیدا کنید، اما این حداقل‌ها برای استفاده در دنیای واقعی ناچیز هستند. برخی انجمن‌های غیرانتفاعی حمام و آشپزخانه (non-profit National Kitchen and Bath Association یا NKBA) توصیه‌هایی را ارائه کرده‌اند که بسیاری از طراحان حمام و آشپزخانه هنگام چیدمان این فضاها از آن‌ها استفاده می‌کنند.

با این وجود حتی چنین توصیه‌هایی نیز به‌عنوان حداقل در نظر گرفته می‌شوند. اگر فضای اضافی دارید، باید دستورالعمل‌های NKBA را چند سانتی‌متر افزایش دهید. یکی از مسائلی که اغلب به‌عنوان سؤال مطرح می‌شود، این است که تا چه اندازه باید جلوی توالت خالی گذاشته شود؟ می‌توان از 3 زاویه به این موضوع نگاه کرد.

حداقل توصیه‌ها معمولاً 54 سانتی‌متر است، اما از آنجا که این میزان فاصله کمتر از 60 سانتی‌متر (دو قدم/ دو فوت) از جلوی توالت فاصله دارد، NKBA توصیه می‌کند، فضای بیشتری در نظر بگیرید: حداقل 77 سانتی‌متر. این فضا هنوز هم برای صندلی‌های چرخ‌دار مناسب نیست. 77 سانتی‌متر حداقل فاصله‌ای است که برای صندلی‌های چرخ‌دار و واکر مناسب است. 120 سانتی‌متر فاصله راحت‌تر است.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

 

فاصله بین توالت فرنگی و وان حمام

خط مرکزی و اندازه

برای تعیین فاصله بین اجزا در حمام‌ها اغلب از مفهومی با عنوان خط مرکزی استفاده می‌کنند. خط مرکزی راهی برای استاندارد کردن اندازه‌گیری‌ها و به معنای کشیدن خطی فرضی در مرکز دستگاه است، که معمولاً از سوراخ تخلیه دستگاه نیز عبور می‌کند. خط مرکزی عرض وسایل با اندازه استاندارد (و نه همه وسایل) را در نظر می‌گیرد. اگر مواردی دارید که با اندازه استاندارد مغایرت دارد، مطابق با خط مرکزی تنظیم کنید.

فاصله استاندارد بین توالت فرنگی و وان حمام

حداقل فضا در جلوی توالت فرنگی

وجود فضای خالی در جلوی توالت فرنگی نه‌تنها تضمین می‌کند که کاربر از فضای کافی برای رسیدگی به نیازهای خود برخوردار است، بلکه سایر وسایل مانند دوش، سینک، وان و … نیز بدون مانع باقی می‌مانند.

  • حداقل فضا در جلوی توالت باید 54 سانتی‌متر باشد.
  • فضای توصیه‌شده (استاندارد) در جلوی توالت 76 سانتی‌متر است.
  • برای افراد معلول و کسانی که از واکر یا صندلی چرخ‌دار استفاده می‌کنند، 76 تا 122 سانتی‌متر باید در جلوی توالت فضا وجود داشته باشد.

در حمام وجود فضای زیاد در جلوی توالت فرنگی امکان‌پذیر نیست و شما در برخی مواقع به وجود فضا در جلوی توالت نیاز دارید:

  • زمانی که از توالت فرنگی استفاده می‌کنید
  • برای تمیز کردن توالت
  • رد شدن از جلوی توالت در زمان ورود به حمام و خروج از آن

حداقل توصیه‌شده توسط NKBA را حداقل مطلق در نظر بگیرید. با محبوبیت توالت‌های مسکونی کاسه‌ای بلندتر، باید مطمئن شوید که فلنج توالت دارای فضای اضافی است. در صورت امکان توالت را رو‌به‌روی یک دیوار یا درب باز قرار دهید. (بهتر است رو‌به‌روی وسایل قرار نگیرند) این کار وجود فضای کافی در جلوی توالت را تضمین می‌کند.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

فاصله استاندارد توالت فرنگی با وان حمام

حداقل فضا در اطراف توالت فرنگی

اگر می‌خواهید فضای اضافی داشته باشید، فاصله توالت فرنگی از اطراف را به حداقل ممکن کاهش دهید. هنگام اندازه‌گیری فواصل کناری توالت، همیشه از خط مرکزی خیالی تا نزدیک‌ترین انسداد کناری را اندازه‌گیری کنید.

در صورت نصب توالت روی دیوار، نگهدارنده رول توالت به چندین سانتی‌متر فضای اضافی دیگر نیز نیاز دارد. اگر به دنبال صرفه‌جویی در فضای کناری توالت هستید، گزینه‌های جایگزین رول توالت را در نظر بگیرید. می‌توانید دستمال توالت را روی پایه جداگانه نصب کنید. قرار دادن نگهدارنده رول توالت در دیوار موجع به صرفه‌جویی در فضا به میزان چند سانتی‌متر می‌شود.

  • حداقل فاصله توالت از اطراف (نزدیک‌ترین دیوار یا وسایل کناری) باید 38 سانتی‌متر باشد. (در نتیجه حداقل فاصله توالت با وان حمام نیز همین میزان باید باشد.)
  • فاصله توصیه‌شده توالت از اطراف (نزدیک‌ترین دیوار یا وسایل کناری) 45 سانتی‌متر است. (در نتیجه فاصله توصیه شده توالت با وان حمام نیز همین میزان باید باشد.)

مطلب پیشنهادی: فاصله استاندارد توالت فرنگی از دیوار کناری چقدر است؟

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله آچاره در مورد فاصله استاندارد توالت فرنگی با وان حمام صحبت کردیم. گفتیم که برای نصب صحیح توالت فرنگی باید جلوی آن به میزان کافی فضا وجود داشته باشد. همچنین حداقل فاصله توالت از اطراف (و از وان حمام) باید 38 سانتی‌متر باشد. فاصله توصیه‌شده و استاندارد 45 سانتی‌متر است.

فراموش نکنید که کارشناسان آچاره از طریق بخش نظرات پاسخگوی شما خواهند بود. امیدواریم که از مطالعه این مقاله بهره برده باشید.

3.5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا