نقاشی ساختمان نقاشی ساختمان

مراحل رنگ آمیزی چوب + رنگ‌های مناسب برای چوب

ساختمانتعمیرات ساختماننقاشی ساختمان

این روزها اکثر مردم به این فکر هستند که بدون متحمل شدن هزینه زیاد بتوانند تغییراتی در دکوراسیون داخلی منزل به وجود بیاورند. یکی از پرطرفدارترین مهارت‌هایی که اغلب مردم دوست دارند یاد بگیرند، هنر رنگ آمیزی چوب است. رنگ‌کردن وسایل از لحاظ هزینه، خیلی کمتر از خرید دوباره آن‌هاست.

ممکن است که ما وسایلی در خانه داشته باشیم که قدیمی شده باشد و دیگر مایل به استفاده از آن‌ها نباشیم اما با هزینه کمی می‌توان کاری کرد که دوباره قابل استفاده باشند. وسایل چوبی را می‌توان با قلم مو و اسپری رنگ کرد. رنگ‌ کردن وسایل چوبی با اسپری بسیار راحت است. شما به سادگی با خرید یک اسپری رنگ می‌توانید وسایل چوبی و غیر چوبی که به نظرتان جذاب نیستند را رنگ کنید. برای نو کردن وسایل چوبی با ما همراه باشید.

رنگ آمیزی وسایل چوبی با اسپری

در روش رنگ کردن وسایل چوبی با اسپری باید اول از همه یک تا سه مرحله را به ترتیب انجام بدهید. ابتدا باید چوب را سمباده بکشید و به عبارتی سطح چوب را از رنگ قبلی و به کمک سنباده پاک کنید. پس از آن مراحل بتونه کاری و سمباده را دوباره از اول انجام دهید. در این روش رنگ‌آمیزی وسایل چوبی با اسپری باید ابتدا به ساکن یک رنگ کلی را روی وسیله موردنظر بپاشید. مثلا رنگ سفید را درنظر بگیرید و سپس اسپری حاوی رنگ سفید را روی وسیله بپاشید.

رنگ آمیزی چوب

در رنگ کردن وسایل چوبی با اسپری اگر وسیله چوبی شما رنگ تیره‌ای دارد حتما از اسپری سفید برای رنگ‌آمیزی اولیه آن استفاده کنید. دلیلش هم این است که تیرگی رنگ چوب روی رنگ اصلی تاثیرگذار است. پس سعی کنید حداقل دوباره رنگ سفید را روی سطح کار بزنید و سپس رنگ اصلی را رویش کار کنید. برای انجام دادن مرحله بعد، حتی الامکان سعی کنید رنگ‌آمیزی را از قسمت پایین جسم شروع کنید. فاصله اسپری را از وسیله چوبی بیشتر کنید زیرا با این روش، رنگ به شکل محوتری روی کار می‌نشیند.

برای این که رنگ به‌طورکامل روی چوب پوشش داده شود شاید نیاز باشد چندین بار این رنگ آمیزی را تکرار کنید. پس از هربار رنگ کردن باید تقریبا یک ساعت زمان بدهید تا رنگ اسپری شده خشک شود. بعد از اتمام تمام این مراحل برای این‌که رنگ، فیکس شود و روی سطح کار به خوبی بنشیند، بهتر است که دو دست هم رنگ کیلر روی کار بزنید.

نقاشی ساختمان
نقاشی ساختمان

 4 مرحله رنگ آمیزی چوب قدیمی

در رنگ زدن درب چوبی قدیمی و جدید از مراحل و روش‌های یکسان استفاده می‌شوند و هیچ تفاوتی در نحوه عملکرد ندارند. رنگ کردن درب چوبی دارای چهار مرحله است که با رعایت این مراحل نتیجه فوق العاده‌ای را به دست خواهید آورد. مراحل آن به شرح زیر است:

  1. تمیز کردن سطح چوب

برطرف کردن ایرادات چوب قبل از رنگ کاری کار مهمی است. این ایرادات می‌تواند شامل فرورفتگی و برجستگی‌های چوب شود که ناشی از ضربه چکش، جای شکاف و ترک و له شدن و… است. با انجام این مراحل، رنگ زدن درب چوبی قدیمی راحت‌تر می‌شود. به منظور رفع ایرادات می‌توانید از سه روش استفاده کنید.

یک قطعه چوب را به چسب چوب بزنید و سپس روی محل چکش خورده قرار دهید. سپس قسمت‌های اضافی را بتراشید تا سطحی یک دست داشته باشید. برای پر کردن شکاف و ترک هم از ترکیب چسب و خاک اره استفاده کنید. قبل از رنگ‌کردن درب، این مواد را مخلوط کرده و به شکل بتونه درمیاوریم.

تمیز کردن سطح چوب

مطلب پیشنهادی درب HDF چیست؟

استفاده از رزین اپوکسی یا پولیش و پلی استر پوست گزینه مناسبی است. اول باید کمی رزین را داخل ظرفی ریخته و مقداری هاردنر به آن اضافه کنید. سپس این محلول را به شکاف و ترک‌ها بزنید تا پر شوند. درنهایت که محلول خشک شد باید سطح چوب را لیسه و سنباده کرد.

  1. بتونه کاری سطح چوب برای رنگ آمیزی چوب

بتونه کاری یکی از مهم‌ترین مراحل رنگ زدن درب چوبی قدیمی است که پس از تمیزکردن سطح چوب انجام می‌شود. اول از همه باید ماده اصلی بتونه را آماده کنید. ماده بتونه حاوی مل و پودرهای رنگی است که با کمک یک کاردک و لیسه باید این محلول را روی سطح چوب بریزید. حال باید برای رنگ درب چوبی یک بتونه انتخاب کنید.

استعلام رایگان قیمت نقاشی ساختمان!

بتونه‌ها به سه دسته بتونه روغنی، بتونه مل و سریش و بتونه فوری تقسیم می‌شوند. باقی‌مانده بتونه را می‌توانید داخل یک کیسه قرار دهید و برای مراحل بعدی رنگ‌کردن از آن استفاده کنید. با استفاده از بتونه می‌توانید سطح در خود را صاف و هموار کنید و تمام ایرادات آن اعم از ترک و فرورفتگی‌های درب را بپوشانید.

بتونه کاری سطح چوب

3. سنباده زنی سطح چوب

سنباده زنی چوب هم از مراحل مهم رنگ زدن درب چوبی قدیمی است که پس از بتونه‌زنی انجام می‌شود. همان‌طور که مشخص است، سنباده برای این مرحله ابزار مهمی است و از یک ورق کاغذی یا پارچه‌ای که روی سطح آن دانه‌های سیلیس به‌کار رفته، ساخته شده است. هرچقدر اندازه دانه‌ها درشت‌تر باشد و تعداد کمتری داشته باشند، سنباده ریزتر است و شماره آن نیز کمتر خواهد بود.

سنباده زنی سطح چوب

پس شماره سنباده بسته به تعداد دانه‌های سیلیس به‌کار رفته در آن متفاوت خواهد بود. بعد از خشک شدن قسمت‌های بتونه کاری چوب، باید سمباده بزنید تا به سطح چوب برسید تا بتونه‌های اضافی روی سطح چوب جمع شوند و سطح هموار شود.

4.رنگ کردن درب چوبی

رنگ کردن چوب با شاپان یا آستری باید بعد از سنباده کاری انجام شود. قبل از شروع رنگ زدن درب چوبی قدیمی باید رنگ آستری به چوب بزنیم. شاپان نام یک آستری معروف است که در رنگ‌های قهوه‌ای و مشکی وجود دارد. شاپان با کمک بنزین رقیق و پارچه بدون پرز روی کار اعمال می‌شود.

درخواست نقاشی ساختمان

مطلب پیشنهادی مراحل بازسازی ساختمان

برای رنگ کردن چوب با شاپان هرچقدر مقدار بنزین بیشتر باشد رنگش روشن‌تر می‌شود. بعد از آسترکاری سطح چوب را با سیلر بپوشانید. سیلر را چندبار و با فواصل کم‌تر از نیم‌ساعت انجام دهید و اجازه دهید خشک شود. پس از خشک شدن باید سنباده بکشید تا یکدست شود. سپس برای پوشش از کیلر استفاده کنید

رنگ کردن درب چوبی

رنگ مخصوص درب‌های چوبی چیست؟

1. رنگ پولیش

مراحل انجام رنگ پولیش وقت‌گیر است اما انتخاب خوبی است. این رنگ از براقیت زیادی دارد و در برابر رطوبت مقاوم است. معایب این رنگ شامل شکنندگی سطح ناشی از ضربه شدید و هزینه بالا است.

2. رنگ پلی‌استر مناسب برای رنگ آمیزی چوب

پلی‌استر رنگ کم هزینه‌ای است که از انواع رنگ مخصوص درب‌های چوبی محسوب می‌شود. پلی‌استر قیمت مناسبی دارد اما دربرابر رطوبت و نور مقاومت کمی دارد.

رنگ پلی‌استر

4. رنگ پلی اورتان

پلی‌اورتان روی تمام سطوح حتی چوب هم قابل استفاده است. بیشتر اوقات از آن به‌عنوان رنگ نهایی استفاده می‌کنند. مقاومت بالا دربرابر رطوبت و نور و سریع خشک‌شدن از مزایان آن است.

5. رنگ اکریلیک برای رنگ آمیزی چوب

رنگ اکریلیک روی چوب را از رنگ‌های براق یا نیمه‌براق استفاده می‌کنند. البته این نوع رنگ‌ها را برای چوب‌های نامرغوب به‌کار می‌برند تا عیب و ایرادات آن را پنهان کنند. امروزه مبلمان‌های تهیه شده از چوب رنگ شده در انواع مدل‌های مختلف وجود دارد.

مطلب پیشنهادی روش‌های موثر پاک کردن لکه رنگ از روی چوب

از رنگ اکریلیک و آسترهای روغنی، واتر بیس و تینری تنها برای دکور و کثیف نشدن چوب استفاده نمی‌شود. از آن‌جایی که چوب موجودی زنده است، پس از جداشدن از درخت محلی برای میکروارگانیسم‌ها و قارچ و کپک‌هاست. رنگ اکریلیک روی چوب نیز پس از مدت کوتاهی چوب می‌بازد و چوب پوسیده می‌شود.

رنگ اکریلیک برای چوب

به همین دلیل از زمان بریده شدن درخت تا رسیدن آن به دست مصرف‌کننده، مراحل گوناگونی را برای جلوگیری از پوسیدگی آن انجام می‌دهند. تثبیت کننده رنگ اکریلیک روی چوب گزینه‌ای مناسب برای حفظ و زیبایی ظاهر چوب و هم‌چنین جلوگیری از پوسیدگی و خراب شدن آن است.

قیمت رنگ زدن وسایل چوبی چقدر است؟

اگر خودتان سعی کنید که وسایل چوبی منزلتان را رنگ کنید قیمت آن بسیار کمتر خواهد بود. درواقع قیمت خرید تمام وسایل مورد نیاز برای رنگ کردن ارزان‌تر است تا این‌که از کسی دیگر بخواهید این کار را برایتان انجام دهد اما مسلما اگر یک نقاش ماهر این کار را انجام دهد نتیجه کار تمیزتر می‌شود.

مطلب پیشنهادی آموزش ساخت بتونه

معایب رنگ اکریلیک چیست؟

  • برای استفاده از رنگ اکریلیک باید از ابزار مناسب استفاده کنید. زیرا اگر از قلم مو استفاده کنید، رد آن روی دیوار می‌ماند و نقاشی را خراب می‌کند. به این‌صورت اگر برای رنگ ساختمان این نوع رنگ را درنظر گرفته‌اید حتما از ابزار مناسب استفاده کنید.
  • براق بودن و درخشان بودن رنگ اکریلیک خیلی کمتر از رنگ روغن است. همین موضوع نیز روی زیبایی و روشن بودن رنگ ساختمان تاثیر زیادی دارد. اگر نور طبیعی نیز در منزل شما کم می‌تابد پس روی انتخاب رنگ دقت بیشتری به خرج دهید.

معایب رنگ اکریلیک

نتیجه‌گیری

رنگ آمیزی چوب می‌تواند علاوه بر زیباتر کردن وسایل منزل، باعث سرگرمی و گذراندن وقت نیز می‌شود. رنگ‌زدن چوب برای تمام وسایل چوبی و حتی غیرچوبی کاربرد دارد و رنگ و رویی تازه به منزل شما می‌دهد. برای مثال اگر یک درب قدیمی دارید می‌توانید با رنگ زدن درب چوبی قدیمی، آن را مانند روز اول زیبا کنید.

رنگ‌زدن وسایل چوبی دارای مراحل و پروسه خاص خودش است. با رعایت و به‌کار بردن تمام مراحل و نکات می‌توانید یک خروجی زیبا داشته باشید و به وسایل چوبی منزلتان رنگ و بویی دیگر هدیه دهید. امیدواریم که این مقاله مفید واقع شود. فراموش نکنید شما می‌توانید برای رنگ آمیزی وسایل چوبی منزل خود از متخصصین آچاره کمک بگیرید.

3.2/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا