آموزش تست فیوز با مولتی متر

برقکاریساختمانسیم‌ کشی ساختمان

خانه‌های قدیمی و خودروها عموما از مدارشکن برای جلوگیری از آسیب‌های نوسانات سیم کشی استفاده نمی‌کنند. گاهی لازم است فیوزها بررسی شوند تا از صحت و سلامت آن‌ها مطمئن شویم. برای این کار می‌توان از مولتی متر کمک گرفت که سرعت بالایی دارد و زمان کمتری از ما می‌گیرد. با آموزش تست فیوز با مولتی متر همراه ما باشید.

عملکرد فیوز و مولتی متر

برای جلوگیری از آسیب دیدن تجهیزات الکتریکی، به ویژه آتش‌سوزی، اجزاء مولتی متر به دقت طراحی می‌شوند و در جای خود قرار می‌گیرند. اگر شدت جریان عبوری از فیوز، بیشتر از ظرفیت آن باشد، فیوز خاموش شده و مدار با مشکل مواجه می‌شود. فیوزها بسیار متنوع‌اند اما تفاوت اصلی آن‌ها در ظاهرشان است.

تست فیوز با مولتی متر

دو مورد از پرکاربردترین فیوزها

  • فیوز کارتریجی: یک فیوز استوانه‌ای است که در بسیاری از لوازم‌ خانگی‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی کوچک قرار دارد. نقاط اتصال فلزی این فیوزها در پایانه‌ها بوده و لوله‌ای بی‌سیم دارند.
  • فیوز تیغه‌ای: از انواع رایج فیوز است که دارای دو شاخه و سیم بوده و به برق متصل می‌شوند. قبل از این مدل فیوز، بیشتر وسایل نقلیه فیوزهایی با کارتریج شیشه‌ای داشتند. فیوزهای تیغه‌ای به راحتی به منابع انرژی متصل شده و فضای نسبتا کمی را اشغال می‌کنند.

مقاله پیشنهادی دو فاز شدن برق ساختمان

نحوه عملکرد مولتی متر

مولتی مترها ولتاژ AC و DC را اندازه‌گیری می‌کنند. برای بررسی فیوز شما می‌توانید از مولتی مترهای پیوسته (برای مدارهای کامل) یا اهمی (برای مقاومت‌ها) استفاده کنید.

مولتی مترها دو بخش مثبت و منفی دارند. زمان اندازه‌گیری مقاومت مدار، مولتی متر مقدار الکتریسیته کمی را از باتری خود عبور می‌دهد. سپس میزان جریان عبوری از مدار را اندازه‌گیری می‌کند.

آموزش تست فیوز با مولتی متر

چرا فیوزها را بررسی کنیم؟

بررسی فیوزها ساده‌ترین راه برای تشخیص مشکل لوازم الکترونیکی است.

نحوه تست فیوز با مولتی متر

مرحله اول – در ابتدا دستگاه خود را خاموش کرده و فیوز را از آن جدا کنید. قبل از جدا کردن فیوز مطمئن شوید دستگاه یا وسیله نقلیه شما خاموش است. برای برداشتن فیوز، آن را به آرامی از محل خود خارج کنید.

مرحله دوم – مولتی متر را روشن و آن را برای اندازه‌گیری جریان تنظیم کنید. مولتی متر را بچرخانید تا به تنظیمات آن برسید. در این مرحله، باید 5 خط عمودی نمایش داده شود. قبل از اتصال فیوز به دو سر مثبت و منفی به صدای بوق گوش دهید تا از صحت مولتی متر مطمئن شوید. اگر می‌خواهید مقدار مقاومت را اندازه‌گیری کنید باید تنظیمات مولتی متر را روی علامت امگا قرار دهید.

روش تست فیوز با مولتی متر

مرحله سوم – دو بخش مولتی متر را روی دو سر فیوز قرار دهید. از آن جایی که فیوز مثل سیم است، مهم نیست هر بخش مولتی متر به کدام سر فیوز متصل شود.

ثبت درخواست سیم کشی ساختمان

مرحله چهارم – در این مرحله، فیوز را آزمایش کنید:

به صدای مولتی متر گوش دهید تا صدای بوق ممتد را بشنوید. اگر از مولتی متر صدایی به گوش شما نرسید، فیوز سوخته است و مجبور به تعویض آن هستید. اگر از یک مولتی متر دیجیتال استفاده می‌کنید، دو سر آن، برای دریافت اطلاعات، باید به فیوز کاملا متصل باشد. بعد از آن،  جای دو سر مولتی متر را روی فیوز عوض کنید تا عدد مشابه را به شما نمایش دهد. در صورتی که این دو عدد یکسان باشند، فیوز شما سالم است و در صورتی که واژه no  یا LO روی صفحه نمایش داده شود، فیوز سوخته است.

3.1/5 - (16 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا