با نحوه نصب قوطی‌ کلید و پریز

ساختمانبرقکاریکلید و پریز

یکی از مهم‌ترین مواردی که در برق‌کشی ساختمان بایستی مورد توجه قرار گیرد، نحوه نصب قوطی‌‌ کلید و پریز است. این موضوع علاوه بر ابعاد زیبایی‌شناسی طراحی خانه، از زاویه ایمنی هم مساله‌ای قابل توجه در امور ساختمانی است. مقصد انتهایی همۀ سیم‌های برق یک ساختمان، یک پریز یا کلید است که بایستی توسط قوطی‌گذاری از گرد و خاک و گچ و سیمان و دسترسی بدون رعایت نکات ایمنی، محافظت شود.

نحوه نصب قوطی‌کلید و پریز

در بحث قوطی‌گذاری برق، یکی از حیاتی‌ترین نکاتی که بایستی مورد توجه قرار گیرد، رعایت‌کردن فاصلۀ افقی و عمودی نسبت به خطوط تراز کلیدها و پریزهاست. در واقع ما در نحوه نصب قو‌طی‌کلید و پریز بایستی به شکلی قوطی‌گذاری را انجام دهیم که در مراحل بعدی، برای نصب کلید و پریزها به مشکل برنخوریم.

سعی کنید که قوطی‌کلید و پریز را از مواد باکیفیت انتخاب کنید به شکلی که در هنگام نصب، دچار شکستگی نشوند. همچنین بایستی در هنگام نصب آن‌ها، دقت لازم را داشت چرا که بعد از پایان عملیات سفیدکاری و نماکاری، هر تغییر در این بخش، موجب آسیب به نمای خانه و دوباره‌کاری در نقاشی و بنایی می‌شود. در هنگام نصب تابلو فیوز هم حتماً دقت کنید که اگر به شش فیوز نیاز ندارید، انتخاب شما جعبه فیوز 8‌تایی باشد تا در مراحل بعدی، با مشکلی روبرو نشوید.

نحوه نصب قوطی‌کلید و پریز

قوطی کلید برق، به شکل‌های پلاستیکی، فلزی بنا به کاربردهای مختلف در بازار موجود می‌باشد.

انواع قوطی‌گذاری

1. قوطی‌گذاری بر روی دیوار گچی

اولین گام در مراحل اجرایی نحوه نصب قوطی‌کلید و پریز بر روی دیوارهای گچی، آماده‌کردن قوطی‌هاست. حالا به ترتیب قوطی‌ها را در شیارهایی که برای هر کدام تعبیه‌شده‌است، قرار می‌دهیم. دقت کنید که اگر خط تراز در شیارزنی به هم خورده باشد، بایستی توسط شلنگ یا لیزر آن را دوباره ایجاد کرد. برای گچ‌کاری هم در این مرحله، از گچ زنده استفاده کنید که زودتر خودش را می‌گیرد.

قوطی‌گذاری بر روی دیوار گچی

قوطی‌گذاری شامل دو مرحله است:

  • اول بایستی باید قوطی را در خط تراز و لب‌به‌لب با گچ دیوار تراز کرد. در این مرحله، گچ را از استانبولی بر روی محل شیارها بزنید و با شاقول و معاینۀ چشمی، ترازبودن را امتحان کنید.
  • دوم و بعد از اطمینان از ترازبودن قوطی‌ها، باید محکم‌کاری آن‌ها را انجام داد. در این مرحله حتماً توجه کنید که گچ‌های اضافی درون شیار و قوطی، با کاردک برداشته شوند.

2. قوطی‌گذاری برق بر روی دیوارهای کاذب

در نحوه نصب قوطی‌کلید و پریز بر روی دیوارهای کاذب، بایستی از پیچ استفاده کنید. همچنین بعضی دیوارهای کاذب، به سازه‌های فلزی نیاز دارند تا بتوان بر روی آن‌ها، قوطی‌کلید و پریز را نصب کرد.

قوطی‌گذاری برق بر روی دیوارهای کاذب

3. قوطی‌گذاری در محل کاشی و سنگ

تفاوتی که قوطی‌گذاری در محل کاشی و سنگ با دیوار گچی دارد، عدم‌نیاز به شیارزدن است. دلیل این موضوع آن است که در نصب کاشی و سنگ، نزدیک به پنج سانت ملات سیمان پشت آن‌ها ریخته شود و قوطی هم تقریباً پنج سانت است پس فضا به شکل کافی برای روکار نصب‌کردن قوطی فراهم خواهد شد.

چند نکته مهم درباره قوطی‌گذاری برق

  • در مواردی استادکار، به قوطی کلید دقت نکرده و در هنگام گچ‌کاری، جای آن را پرکرده است. پس در هنگام مراحل گچ‌کاری و نازک‌کاری، حتماً بازدیدهایی از محل کار داشته باشید.
  • برای اینکه کار قوطی‌گذاری به فرایندی فرسایشی تبدیل نشود، حتماً بین مهندس معمار و برق‌کار در حین ساخت خانه، هماهنگی برقرار کنید.

قوطی‌گذاری برق

  • جنس قوطی برق می‌تواند پلاستیک، PVC نسوز، کناف، گالوانیزه بسته به نوع محل استفاده باشد.
  • نحوه نصب قوطی‌کلید و پریز می‌تواند بسته به مدل آن، بریتیش، جرمن یا درایوال (کنافی)، متفاوت باشد. مدل بریتیش از فلز گالوانیزه ساخته می‌شود و فاصلۀ بین دو پیچ آن، 86 میلیمتر است. مدل جرمن، الگوی مناسب قوطی‌گذاری ایران است و عمقی بین 3 تا 7 سانتیمتر خواهند داشت و بیشتر برای کلید و پریزهایی استفاده می‌شوند که غیرهوشمند هستند. قوطی‌های درایوال، گزینه‌ای مناسب برای دیوارهای بتنی و پیش‌ساخته است که با دو تا چهار پیچ در دیوار نصب می‌شود و عمقی نزدیک به 5 سانتیمتر دارد.

برای هرگونه نصب‌ قوطی‌کلید و پریز، با کارشناسان آچاره در ارتباط باشید. می‌توانید از استعلام قیمت رایگان آچاره استفاده کنید.

4.2/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا