نحوه لوله‌ کشی فاضلاب برای تجهیزات مختلف آشپزخانه

لوله کشی و تاسیساتساختمان

هر یک از تجهیزات آشپزخانه نیاز به لوله‌کشی مخصوص برای خروج آب کثیف و ریختن آن به داخل لوله فاضلاب اصلی ساختمان دارند. این سیستم تخلیه اجزای مختلفی دارد که برای کارکرد درست باید به طور اصولی متصل شده و کار کنند. لوله کشی فاضلاب آشپزخانه شامل لوله‌کشی فاضلاب مختص ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و سینک می‌شود. در این مطلب از آچاره، لوله‌کشی فاضلاب سینک ظرفشویی و ماشین لباسشویی را بررسی کرده و به نکات مهم آن می‌پردازیم.

انواع لوله‌ کشی فاضلاب آشپزخانه

لوله کشی آشپزخانه

لوله‌ کشی فاضلاب آشپزخانه به طور کلی می‌تواند به 2 روش اجرا شود:

  • لوله‌کشی زیر سقفی
  • لوله‌کشی کف خواب

لوله‌کشی کف خواب در مقابل روش زیر سقفی قدیمی‌تر و به نوعی روش سنتی لوله‌ کشی فاضلاب آشپزخانه محسوب می‌شود. برای مشخص شدن نوع لوله‌کشی باید نقشه لوله‌کشی فاضلاب توسط فرد متخصص آماده شود. لوله‌ کشی فاضلاب سینک ظرفشویی می‌تواند با متریال‌ مختلفی مثل لوله‌های پلاستیکی، چدنی و یا گالوانیزه اجرا شود. معمولا لوله‌های پلاستیکی مثل لوله پلیکا، به دلیل قیمت و کیفیت مناسب کاربرد بیشتری در مقایسه با سایر جنس‌ها دارند.

اجزای سیستم لوله‌ کشی فاضلاب آشپزخانه

جهت لوله‌کشی فاضلاب ساختمان به سیفون، لوله ونت (لوله هواکش) و لوله فاضلاب نیاز داریم. لوله ونت یا هواکش به خروج گازهای فاضلاب کمک کرده و در نهایت به رایزر (مسیر عمودی عبور تاسیسات ساختمان) هواکش وصل می‌شود.

مطلب پیشنهادی حداقل فاصله بین یخچال و گاز

نحوه لوله‌ کشی فاضلاب سینک ظرفشویی

برای لوله‌کشی در این بخش از آشپزخانه باید از لوله اصلی فاضلاب ساختمان یک انشعاب برای لوله مخصوص سینک گرفته و آن را به محلی که سینک آشپزخانه قرار است نصب شود هدایت کنیم. ارتفاع مناسب لوله فاضلاب مخصوص سینک از سطح زمین 45 سانتی متر است.

در مرحله بعد جهت جلوگیری از پخش شدن بوی بد فاضلاب و تخلیه کارآمدتر آب آلوده، سیفون سینک به لوله فاضلاب وصل می‌شود.

لوله فاضلاب آشپزخانه

نحوه لوله‌کشی فاضلاب ماشین ظرفشویی و لباسشویی

نحوه لوله‌کشی فاضلاب برای ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی تقریبا مشابه است، اما توجه داشته باشید که هر کدام از این تجهیزات لوله‌کشی مخصوص به خود را لازم دارند. یکی از تفاوت‌های عمده لوله‌کشی فاضلاب ماشین لباسشویی با لوله‌ کشی فاضلاب سینک ظرفشویی، عدم نیاز به استفاده از سیفون برای ماشین ظرفشویی و لباسشویی است.

مطلب پیشنهادی آموزش اتصال ماشین ظرفشویی به آب گرم

جهت لوله‌کشی فاضلاب ماشین لباسشویی و ظرفشویی فقط به لوله ونت و لوله فاضلاب نیاز داریم. در این لوله‌کشی، لوله ونت یا هواکش عملکردی مشابه سیفون داشته و مانع از انتشار بوی بد فاضلاب در فضای آشپرخانه می‌شود.

برای اینکه تخلیه آب آلوده به درستی انجام شود، شیب لوله فاضلاب باید در حدود 10 الی 15 سانتی متر و ارتفاع آن از سطح زمین مشابه سینک، بین 40 تا 45 سانتی متر باشد.

نکات مهم لوله‌ کشی فاضلاب آشپزخانه

برای اجرای یک سیستم لوله‌کشی فاضلاب استاندارد، موارد مهمی وجود دارد که باید رعایت شوند.

لوله کشی فاضلاب آشپزخانه

قطر استاندارد لوله فاضلاب

قطر استاندارد لوله فاضلاب برای سینک، ماشین ظرفشویی و لباسشویی، قطر 5 و یا 6 فوکو است. معمولا در صورت استفاده از لوله پلیکا سایز 60 میلی‌متر مناسب‌تر است.

مطلب پیشنهادی آموزش گام‌به‌گام اتصال لوله‌های PVC در لوله‌کشی

انتخاب قطعات مناسب

همانطور که می‌دانید، لوله یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین متریال‌های مورد استفاده در سیستم لوله‌ کشی فاضلاب آشپزخانه است. در نتیجه انتخاب نوع مناسب آن اهمیت زیادی دارد و می‌تواند در کیفیت تخلیه فاضلاب اثر مستقیم بگذارد. همانطور که قبل‌تر اشاره شد جهت لوله‌کشی فاضلاب، می‌توان از لوله‌هایی با جنس مختلف مثل پلاستیک، چدن و یا پلی اتیلن و غیره استفاده کرد که ضخامت و هزینه تمام شده هرکدام متفاوت خواهد بود.

شیب استاندارد لوله

یکی دیگر از نکات مهمی که هنگام لوله‌ کشی فاضلاب آشپزخانه اهمیت دارد، رعایت شیب استاندارد لوله است. معمولا شیب استاندارد بین 0 تا 5 درصد در نظر گرفته می‌شود تا تخلیه آب و فضولات به درستی و به طور کامل انجام شود.

برای لوله کشی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

اتصال مناسب و استاندارد

معمولا جهت لوله‌ کشی فاضلاب آشپزخانه از اتصال 45 درجه و قطر کمتر از 110 درجه استفاده می‌شود. اتصال لوله‌ها به هم، می‌تواند از طریق مفصل و یا چسب مخصوص انجام شود. در صورتی که برای لوله‌کشی فاضلاب سینک از مفصل استفاده می‌کنید، جهت محکم شدن مفاصل بهتر است رینگ یا واشر به کار ببرید.

استفاده از پوش فیت روش دیگری برای اطمینان از محکم بودن اتصالات است. لوله‌های صاف در روش پوش فیت با فشار کم داخل یکدیگر رفته و محکم می‌شوند.

اتصال مناسب و استاندارد

لوله‌کشی اصلی ساختمان

در منازل آپارتمانی باید نوع لوله‌کشی فاضلاب اصلی ساختمان در نظر گرفته شده و براساس آن لوله‌کشی داخل منزل را انجام داد. بهترین کار این است که از لوله‌کشی صاف استفاده کنید.

خلاصه لوله‌ کشی فاضلاب آشپزخانه

لوله‌کشی فاضلاب می‌تواند به یکی از روش‌های لوله‌کشی از کف و یا از سقف انجام شود. تجهیزات مختلف آشپزخانه نیاز به لوله‌کشی مجزا با تاسیسات متفاوت دارند. برای لوله‌کشی شما نیاز به یک نقشه لوله‌کشی فاضلاب دارید که باید توسط فرد متخصص آماده شده و سپس متریال مناسب جهت لوله‌کشی براساس آن انتخاب شود. بسته به بودجه‌ای که برای این کار در نظر گرفتید می‌توانید از متریال مختلف جهت پیاده‌سازی سیستم تخلیه فاضلاب آشپزخانه استفاده کنید.

3.3/5 - (3 امتیاز)

6 دیدگاه

  1. در صورت وجود تنها یک لوله فاضلاب آیا می توان به صورت مشترک برای ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی استفاده کرد ی اینکه بایستی لوله فاضلاب هر کدام جدا باشد

    1. با سلام، می‌توانید از تبدیل 3تایی سیفون تخلیه زیر سینک استفاده کنید و هر دستگاه را به یکی از ورودی‌های تبدیل وصل کنید. بدین ترتیب لازم نیست هر کدام یک لوله مجزا داشته باشد.

  2. سلام
    زیر ظرفشویی یک لوله فاضلاب وجود داره
    من میخواستم ببینم امکان این که آبی که از ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی و خود سینک ظرفشویی معمولی که تخلیه میشه رو میشه به اون یه فاضلابی که به ظرفشویی معمولی وصل هست , متصل کرد ؟
    از طرفی امکان این هست که برای آب ورودی لباسشویی آب گرم و سرد کشید و از لوله آب برای دستگاه ظرفشویی هم آب سرد و گرم کشید و هر کدوم این آب سرد و گرم فلکه داشته باشن ؟ میخواستیم وقتی میخوایم فلکه آب سرد رو ببندیم تا آب گرم وارد مخزن بشه و دستگاه با قدرت خودش آب رو گرم نکنه تا فشار برا دستگاه وارد بشه
    آیا نمونه کار در این مورد دارید تا برای من ارسال بفرمایید ؟ یا در صفحه تلگرام تا اینستاگرام خودتون بارگذاری کرده باشین ؟

    1. بله، همه چیزهایی که خواستید ممکن است. یک تبدیل 3راهه برای تخلیه فاضلاب زیر سینک میتونید نصب کنید که لباسشویی و ظرفشویی هم به همان وصل شود. برای آبگرم و سرد ورودی دستگاه‌ها هم می‌توانبد تبدیل 2راهی بگذارید و به هر کدام از دستگاه‌ها آبگرم و سرد دهید.

    2. سلام چطور تشخیص بدیم که کدوم تاسیسات از سینک هست و کدوم از ماشین لباسشویی؟ در کل کار تاسیسات روی کار شبیه به هم هستند

  3. سلام استاندار نصب فاضلاب لباسشویی و سینگ چیه؟ آیا برای هر کدوم یه فاضلاب میدارن یا نه از سه راهی استفاده میشه برای فاضلابشون! تو آشپزخونه ی فاضلاب برای سینگ فقط گذاشتن و من ناراحتم از اینکه قرار باشه سینگ و لباسشویی با سه راهی به هم وصل بشن برای فاضلاب . دلم میخواست هرکدومش جدا داشته باشه متاسفانه متوجه نشدم تا کاشی نکرده بودن ،😒

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا