تعمیر پمپ آب تعمیر پمپ آب

علائم خرابی بلبرینگ پمپ آب و تعویض آن

ساختمانپمپلوله کشی و تاسیسات

پمپ آب خانگی، از قطعات مختلفی تشکیل شده که شاید یکی از مهمترین آنها بلبرینگ باشد. خرابی بلبرینگ‌ پمپ آب می‌تواند روی عملکرد کلی آن تاثیر بگذارد. ما قصد داریم در این مقاله در مورد خرابی بلبرینگ صحبت کنیم. بنابراین اگر شما هم در این زمینه نیاز به اطلاعات دارید همراه ما باشید.

آشنایی با بلبرینگ پمپ آب

در حقیقت بلبرینگ‌ها تعدادی قطعات فلزی هستند. در هر پمپ آب یک یا دو بلبرینگ وجود دارد که باعث چرخیدن شافت و حرکت پروانه پمپ می‌شود. 

بلربینگ چیست

پمپ آب یک دسته‌ی مکانیکی دارد که از پروانه و کاسه نمد تشکیل شده و یک بخش الکتروموتور، که بخش برقی پمپ آب است. بلبرینگ در قسمت برقی پمپ قرار دارد و اگر نباشد، پمپ آب نمی‌تواند کار کند چون کارکرد آن به چرخش شافت و پروانه مرتبط است و بدون بلبرینگ پمپ آب، شافت و پروانه هم نمی‌توانند بچرخند. 

علائم خرابی بلبرینگ‌ پمپ آب

  1. صدای زیاد پمپ
  2. لرزش شدید پمپ
  3. افت ناگهانی فشار
  4. خراب شدن پروانه
  5. پمپاژ نکردن پمپ آب

۱. دلیل صدای زیاد پمپ در زمان کار کردن

تمامی وسایل برقی حین کار کردن صدا تولید می‌کنند، صدا دادن پمپ آب هم امری طبیعی تلقی می‌شود. اما صدای غیرعادی، یعنی جایی در پمپ مشکلی پیش آمده. این صداها خیلی وقت‌ها دلایلی چون تراز نبودن پمپ، بی کیفیت بودن پمپ، و یا خرابی اجزای هیدرولیکی درونش دارد که یکی از آن‌ها، بلبرینگ است و سر و صداها به بلبرینگ برمی‌گردد.

تعمیر پمپ آب
تعمیر پمپ آب

۲. لرزش شدید پمپ

لرزش هم مانند صدای پمپ، تا حدودی قابل پذیرش است اما اگر از حد معمول بیشتر شود، غیرعادی تلقی خواهد شد. صداها و لرزش‌های پمپ می‌تواند عللی چون کثیف شدن بلبرینگ‌ها، استفاده نکردن از صافی در پمپ، استفاده نکردن از روان کننده‌های خوب، و اتصال نامناسب داشته باشد. در صورت خرابی بلبرینگ پمپ آب، حتما لازم است که آن‌ها را عوض کنید تا مشکلات بیشتری برای پمپ ایجاد نکنند و به کل آن آسیب نزنند.

بیشتر بخوانید:‌ تعویض واتر پمپ پراید

چرا بلبرینگ پمپ خرد می‌شود؟

خرد شدن بلبرینگ یکی از مشکلات رایج این قطعه است که بیشتر از خرابی‌های دیگر آن پیش می‌آید. این مشکل به دو دلیل عمده پیش می‌آید. یکی فشار زیادی که به بلبرینگ وارد می‌شود و دیگری، گریس‌کاری نشدن اصولی آن‌ها. تنش‌هایی که به پمپ وارد می‌شود، می‌تواند به بلبرینگ‌ها فشار وارد کند. تنش‌ها پس از مدتی به یاتاقان‌ها نیز فشار وارد می‌کنند، باعث خراب شدن شافت و شکستن پروانه می‌شوند، و تمامی این موارد، کارکرد بلبرینگ‌ را با مشکل روبرو می‌کند.

مشاهده رایگان هزینه نصب و تعمیر پمپ آب!

خرابی بولبرینگ های پمپ آب خراب

روان کاری نشدن اصولی نیز دلیل دیگری است که منجر به خرد شدن بلبرینگ می‌شود. تمام قطعات مکانیکی باید به خوبی روغن‌کاری شوند تا کارکرد خوبی داشته باشند. اگر روان‌کاری صورت نگیرد، اجزای داخلی خشک می‌شوند، واشر پاره می‌شود، و کلیه اجزای داخلی خراب می‌شوند. 

تعمیرات انواع پمپ آب با تیم آچاره

نحوه تعویض بلبرینگ خراب پمپ آب

برای این کار به پیچ گوشتی، آچار فرانسه، گریس، بلبرینگ‌های نو و گیره فلزی احتیاج دارید. با کمک پیچ گوشتی و آچار پیچ‌های پمپ را باز کنید. اگر به دلیل هرز شدن یا فرسودگی، پیچ‌ها سخت باز شدند، کمی صبوری به خرج دهید و آرام آرام بازشان کنید که پمپ آسیب نبیند. 

پروانه پمپ که زیر دینام است را باز کنید و بعد از آن به سراغ شافت پمپ بروید. (فراموش نکنید که تمامی این قطعات در جای درستی قرار بگیرند چون در پایان کار مجددا باید همه آن‌ها را سر هم کنید)

دینام و پمپ آب را بیرون بیاورید و بعد از آن، بلبرینگ‌ها را خارج کنید. بلبرینگ‌ها ممکن است زنگ زده باشند بنابراین با دقت کامل آن‌ها را جدا کنید که دستتان آسیب نبیند. اگر میزان زنگ زدگی زیاد باشد، با گیره‌های مخصوص باید جدایش کنید. اگر بلبرینگ‌ها سالم باشند و فقط مشکل زنگ زدگی وجود داشته باشد، می‌توانید با کمک روغن، ضایعات را از روی آن‌ها جدا کنید و دوباره در پمپ قرار دهید (البته توصیه‌ی ما، تعویض آن‌هاست).

اگر هم فرسوده بودند و به درد نمی‌خوردند، بلبرینگ جدیدی تهیه کنید. حواستان باشد پیش از آن که بلبرینگ‌ها را در پمپ بگذارید حسابی با گریس چرب کنید. چرب شدن اصولی بلبرینگ احتمال خرابی مجدد آن را کاهش می‌دهد و از سر و صدای اضافی حین کار جلوگیری می‌کند. اگر اصولی این کار را انجام ندهید، ممکن است بلبرینگ، و سپس کل پمپ آب خراب شود و هزینه گزافی بر دستتان بگذارد. توصیه می‌کنیم در هنگام خرابی بلبرینگ  پمپ آب، خودتان وارد عمل نشوید و کار را به متخصصین پمپ آب بسپارید. 

پایان

اگر برای عیب یابی و بررسی کامل وضعیت پمپ آب و بلبرینگ‌ها نیاز به نیروهای متخصص دارید، می‌توانید از متخصصین ما در آچاره کمک بگیرید. برای ارتباط با ما و ثبت سفارش خود جهت بررسی خرابی های بلبرینگ پمپ آب، کافی است که به وبسایت ما مراجعه، و سفارشتان را به رایگان ثبت کنید. نیروهای متخصص در زمان تعیین شده از سوی شما به محل اعزام می‌شوند و مشکل را رفع می‌کنند.

2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

نصب و تعمیر پمپ آب

درخواست تعمیر و عیب یابی انواع پمپ آب!

 

کلیک کنید