تعمیر زنگ زدگی جزیی در بدنه ماشین

خودروصافکاری و نقاشی

زنگ‌زدگی آهن زمانی اتفاق می‌افتد که آهن به میزان زیادی در تماس با اکسیژن قرار داشته باشد. این اتفاق که به آن اکسید شدن آهن نیز می‌گویند، پوسیدگی ایجاد می‌کند و باعث ایجاد خوردگی در قسمت‌های آهنی ماشین شما می‌شود. مراقبت از خودرو نقش مهمی در سلامت آن ایفا می‌کند که تعمیر زنگ زدگی ماشین نیز، یکی از این کارها به‌حساب می‌آید. شما برای تعمیر زنگ زدگی جزئی ماشین می‌توانید با کمی تلاش و بدون صرف هزینه چشمگیری، از پس این مشکل بربیایید. به همین دلیل در این مقاله از مجله آچاره راهکارهای رهایی از زنگ زدگی‌های جزيی خودرو را برایتان شرح خواهیم داد.

۱. برای تعمیر زنگ زدگی جزئی ماشین، ابتدا محدوده را مشخص کنید

همین ابتدا حواستان باشد که اگر زنگ‌زدگی، سوراخی در سطح آهن خودرو ایجاد کرده باشد، نمی‌توانید آن را تعمیر کنید و این ناحیه باید تعویض شود. در ادامه با انواع پوسیدگی‌های ماشین آشنا خواهیم شد تا شما قادر به تشخیص نوع زنگ‌زدگی باشید؛ چرا که شما باید ابتدا نوع پوسیدگی را مشخص کنید و ابزارهای موردنیاز برای تعمیر آن را دم دست بگذارید.

تعمیر زنگ زدگی جزئی ماشین

مطلب پیشنهادی: مراقبت از خودرو؛ یک وظیفه سنگین بر دوش شما!

پوسیدگی به چند دسته تقسیم می‌شود؟

پوسیدگی سطحی: این نوع پوسیدگی سبک و نازک بوده و نشان می‌دهد که پوسیدگی تازه ایجاد شده است. پوسیدگی سطحی به شکل خراش روی رنگ ماشین دیده خواهد شد.

پوسیدگی عمیق: این نوع پوسیدگی جدی‌تر است و بعد از پخش شدن پوسیدگی سطحی ایجاد می‌شود. پوسیدگی عمیق ماشین به‌سادگی دیده شده و در برخی قسمت‌ها باعث بلند شدن رنگ یا خرده آهن خواهد شد.

پوسیدگی نفوذی:‌ در صورتی که روند تعمیر پوسیدگی عمیق خودرو پشت سر گذاشته نشود، این نوع پوسیدگی به‌وجود می‌آید. پوسیدگی نفوذی یعنی آهن کاملا خورده شده و سوراخ‌هایی در آن ایجاد شده است. تنها راه رهایی از این شرایط، تعویض ناحیه موردنظر است. 

۲. بعد از تعمیر زنگ زدگی جزئی ماشین کد رنگ خودروتان را پیدا کنید

قسمتی از زنگ‌‌زدگی که رها شده است، باید مجددا رنگ شود. برای پیدا کردن رنگ دقیق خودروتان، برچسبی که در قسمت جلوی راننده چسبیده و روی آن نوشته کد رنگ (Color Code) را بررسی کنید. در بعضی خودروها ممکن است این برچسب داخل کاپوت باشد. پس از مشاهده این برچسب، این رنگ را تهیه و استفاده کنید.

پیدا کردن کد رنگ برای رفع زنگ زدگی

اگر موفق نشدید کد رنگ را بیابید، با بررسی سایت شرکت سازنده خودرو، می‌توانید کد رنگ خودروتان را پیدا کنید.

۳. یک پرایمر، رنگ پایه و تاپ کت تهیه کنید

پرایمر، رنگ ماشین و یک تاپ کت که روی رنگ زده می‌شود، از لوازم موردنیاز برای تعمیر زنگ زدگی جزئی ماشین محسوب می‌شوند و شما به این منظور باید آن‌ها را تهیه کنید. لازم به ذکر است که این رنگ‌ها، هم به صورت اسپری و هم تفنگی در دسترس شما قرار دارند.

استفاده از پرایمر با آچاره

همچنین توجه داشته باشید که برای تعمیر زنگ زدگی جزئی ماشین، اسپری رنگ کافیست؛ اما اگر خواستید بخش بزرگی از بدنه را رنگ کنید، استفاده از کمپرسور هوا برای شما گزینه بهتری است.

۴. محدوده زنگ زده را بشویید

با شوینده ماشین، آب و یک اسفنج محدوده زنگ‌زده را به‌خوبی بشویید تا بخشی که به تعمیر نیاز دارد، به‌خوبی مشخص شود. کارتان که تمام شد با آب خالی آن را شست‌وشو دهید. پس از این کار، حتما قسمت‌های سالم ماشین را با پلاستیک یا چسب بپوشانید که حین کار، برده‌های آهن رویشان ننشیند. همچنین چراغ‌های جلو، پنجره‌ها و تمام نقاط نزدیک محدوده زنگ‌زدگی را بپوشانید.

بیشتر بحوانید: برق انداختن و بهترین روغن برای داشبورد ماشین

تعمیر زنگ زدگی ماشین

 ۵. از کاردک استفاده کنید

برای تعمیر زنگ زدگی جزئی ماشین، با کمک کاردک بخش‌های زنگ‌زده را بکنید. در این روند دستکش فراموشتان نشود. در ابتدا بخش‌هایی که بلند شده‌اند را با دست بکنید تا دم دستتان خلوت شود و بعد از کاردک کمک بگیرید. به این منظور کافیست چند بار کاردک را در پوسیدگی‌ها فرو کنید تا آن‌ها خودبه‌خود کنده شوند. 

تعمیر زنگ زدگی خودرو با کاردک

شما از تمامی ابزار‌فروشی‌ها می‌توانید کاردک پلاستیکی یا آهنی را تهیه کنید.

۶. در این مرحله از تعمیر زنگ زدگی‌ جزئی ماشین سنباده ۴۰ را بردارید

با یک کاغذ سنباده که زبریِ متوسطی داشته باشد، سطح را ماساژ دهید. شما با کمی فشار آوردن به کاغذ سنباده، می‌توانید از شر کوچکترین ذرات هم خلاص شوید. اگر زنگ‌زدگی زیاد باشد، احتمالا باید در این روند از چند ورق سنباده استفاده شود. در این شرایط آن‌قدر به سنباده‌کشی ادامه دهید تا آهن سالم ماشین را ببینید.

سمباده برای تعمیر زنگ زدگی

بعد از یک سنباده زبرتر، مثلا سنباده ۱۲۰ استفاده کنید تا لبه‌ها را بسایید. در حین کار، شما باید متوجه صاف شدن آهن زیر دستتان بشوید. این کار را می‌توانید به‌صورت دورانی نیز انجام دهید.

۷. از اسپری ضد زنگ استفاده کنید

بهتر است پس از رفع زنگ زدگی‌ ها، مایع ضدزنگ را روی آن محدوده اسپری کنید که در آینده گرفتار چنین مشکلی نشوید. پس از اسپری کردن، اجازه دهید که خشک شود یا با کهنه تمیزی آن را پاک کنید. همچنین می‌توانید این ماده را به صورت ژل نیز تهیه کنید. پیش از رفتن به مرحله بعدی، از خشک بودن سطح مطمئن شوید.

بیشتربخوانید: چگونه رینگ و لاستیک را براق و سیاه کنیم؟

اسپری ضد زنگ و تعمیر زنگ زدگی ماشین

۸. ناحیه اسپری خورده را چندبار بشویید و خشک کنید

احتمالا به علت سنباده کشیدن، ذرات ریز آهن در گوشه و کنار باقی مانده باشد. قسمت موردنظر را چندبار بشویید و خشک کنید تا از تمیزی آن مطمئن شوید.

رنگ زدن ماشین

قبل از پیش‌روی، مطمئن باشید که این قسمت خشک شده است. برای سرعت بخشیدن به روند خشک شدن، می‌توانید از حوله نیز کمک بگیرید.

۹. بعد از تعمیر زنگ زدگی جزئی ماشین از پرایمر استفاده کنید

پیش از رنگ زدن، شما باید از پرایمر استفاده کنید. اسپری پرایمر را با ۳۰ سانتی‌متر فاصله از سطح نگه دارید و آن را به صورت چپ و راستی اسپری کنید. اگر ناحیه موردنظر بزرگ است، چند بار باید حرکت رفت و برگشتی را تکرار کنید. خوب سطح را با اسپری بپوشانید. حواستان باشد دستتان را در یک نقطه نگه ندارید که ضخامت پرایمر در آن قسمت بالا برود.

پرایمر بدنه خودرو

پس از این کار ۲۰ دقیقه به پرایمر مجال دهید تا خشک شود. اگر لازم دیدید، می‌توانید لایه دوم پرایمر را هم استفاده کنید. اما اگر سطح آسیب‌دیده کوچک بوده، نیازی به این کار نیست. با بررسی دستورالعمل نوشته‌شده روی پرایمر، زمان دقیقی که محصول برای خشک شدن نیاز دارد را متوجه می‌شوید.

برای صافکاری و نقاشی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

۱۰. سنباده ۲۰۰۰ روی پرایمر بکشید

در این مرحله از تعمیر زنگ زدگی جزئی ماشین، به کمی آب نیاز دارید تا آب و سنباده با هم کشیده شوند. اگر قسمت پوسیده جایی است که به‌راحتی دیده می‌شود (مانند صندوق یا کاپوت ماشین)، احتمالا دلتان می‌خواهد که در پایان کار این ناحیه جلا بگیرد. به این منظور آب روی پرایمر بریزید و با سنباده ۲۰۰۰ بسایید. در این روند آب به نرم شدن سطح کمک می‌کند. 

سنباده کشی بدنه ماشین

۱۱. رنگ پایه را اسپری کنید

این مرحله هم مثل زدنِ پرایمر است. رنگ پایه را از چپ به راست، به صورت ردیف‌های افقی و از فاصله ۳۰ سانتی‌متری، رنگ را اسپری کنید. 

تعمیر بدنه خودرو

کار که انجام شد، یک ساعت برای خشک شدن به آن زمان دهید. اگر هوای محیطی که در آن کار می‌کنید رطوبت دارد، باید دو برابر این زمان را برای خشک شدن رنگ پایه صبر کنید.

۱۲. روکش نهایی را بزنید

این مرحله پایانی تعمیر زنگ زدگی جزئی ماشین است. تاپ کت یا روکش نهایی، یک لایه رنگ دیگر است که به صورت اسپری در دسترس شما قرار دارد. این لایه از رنگ حفاظت می‌کند و ظاهری براق به لایه قبلی می‌دهد. همان‌طوری که لایه‌های قبلی را در ناحیه زنگ‌زده اعمال کردید، این لایه را هم بزنید. 

اسپری رنگ ماشین

سپس با سنباده ۲۰۰۰ و آب، یکبار دیگر سطح را سنباده‌کشی کنید. زمانی که کار تمام شد، لایه‌های پلاستیک و محافظ را از قسمت‌های دیگر خودرو جدا کنید.

بیشتر بخوانید: 8 مورد از مهم‌ترین نکات قبل از خرید خودرو دست دوم!

سخن پایانی

با دنبال کردن مراحلی که در این مقاله از مجله آچاره به مرور آن‌ها پرداختیم، شما به‌راحتی می‌توانید روند تعمیر زنگ‌ زدگی‌ جزئی ماشین را پشت سر بگذارید. حواستان به این نکته باشد که تا یک هفته پس از تعمیر خودرو، آن را نشویید و واکس نزنید. این کار را در یک روز تعطیل و ترجیحا در مکانی سرپوشیده انجام دهید تا حین کار، گرد و غباری روی بدنه خودرو ننشیند. همچنین اگر خواستید که برای این کار از نیروهای متخصص کمک بگیرید، کارشناسان مجرب آچاره در کنار شما خواهند بود. برای ثبت سفارش کافیست که به وب‌سایت یا اپلیکیشن آچاره مراجعه کرده و متخصص موردنظرتان را انتخاب کنید.

منبع: +

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا