تعمیر زنگ زدگی جزیی در بدنه ماشین

خودروسرویس و نگهداری

تعمیر زنگ زدگی جزیی در بدنه ماشینهمانطور که همه می‌دانیم، زنگ‌زدگی آهن زمانی اتفاق می‌افتد که آهن مدام در تماس با اکسیژن قرار داشته باشد. این اتفاق که به آن اکسید شدن آهن نیز می‌گویند، پوسیدگی ایجاد می‌کند و باعث خورده شدن آهن ماشینتان می‌شود. مراقبت از خودرو نقش مهمی در سلامت آن ایفا می‌کند و تعمیر زنگ زدگی ماشین نیز، یکی از کارهای مراقبتی به‌حساب می‌آید. برای تعمیر زنگ زدگی جزئی ماشین می‌توانید با کمی تلاش و بدون هزینه خاصی، از پس این مشکل بربیایید. در این مقاله راه‌های رهایی از زنگ زدگی‌های جزيی وکوچک را برایتان می‌گوییم.

۱. برای تعمیر زنگ زدگی جزئی ماشین، ابتدا محدوده را مشخص کنید

همین اول کاری حواستان باشد که اگر محدوده‌ی زنگ زده، سوراخی در سطح آهن ایجاد کرده، نمی‌توانید آن را تعمیر کنید و باید تعویض شود. در ادامه با انواع پوسیدگی‌ها آشنا می‌شوید. باید ابتدا نوع پوسیدگی را مشخص کنید و ابزارهای مورد نیاز را دم دست قرار دهید.

تعمیر زنگ زدگی جزئی ماشین

پوسیدگی به چند دسته تقسیم می‌شود؟

پوسیدگی سطحی: این نوع پوسیدگی سبک و نازک است و نشان می‌دهد که پوسیدگی تازه ایجاد شده است. پوسیدگی سطحی به شکل خراش روی رنگ ماشین دیده می‌شود.

پوسیدگی عمیق: این نوع پوسیدگی جدی‌تر است و بعد از پخش شدن پوسیدگی سطحی ایجاد می‌شود. به سادگی دیده می‌شود و در برخی قسمت‌ها باعث بلند شدن رنگ یا خرده آهن می‌شود.

پوسیدگی نفوذی:‌ در صورتی که پوسیدگی عمیق رفع نشود، این وضع پیش می‌آید. پوسیدگی نفوذی یعنی آهن کامل خورده شده و سوراخ‌هایی در آن ایجاد شده است. تنها راه رهایی از آن، تعویض است. 

۲. بعد از تعمیر زنگ زدگی جزئی ماشین کد رنگ خودروتان را پیدا کنید

قسمتی که از زنگ‌ زدگی رها شده، باید مجددا رنگ شود. برای پیدا کردن رنگ دقیق خودروتان، برچسبی که در قسمت جلوی راننده چسبیده و روی آن نوشته کد رنگ را بررسی کنید. در بعضی خودروها ممکن است این برچسب داخل کاپوت باشد.  این رنگ را تهیه و استفاده کنید.

پیدا کردن کد رنگ برای رفع زنگ زدگی

اگر موفق نشدید کد رنگ را بیابید، با بررسی سایت شرکت سازنده خودرو، می‌توانید کد رنگ خودروتان را پیدا کنید.

۳. یک پرایمر، رنگ پایه و تاپ کت تهیه کنید

باید یک پرایمر، رنگ ماشین، و نهایتا یک تاپ کت که روی رنگ زده می‌شود، تهیه کنید. این رنگ‌ها را هم به صورت اسپری و هم تفنگی می‌توانید پیدا کنید.

استفاده از پرایمر با آچاره

برای تعمیر زنگ زدگی جزئی ماشین، اسپری رنگ کافیست. اما اگر خواستید بخش بزرگی را رنگ کنید، بهتر است از کمپرسور هوا استفاده کنید.

۴. محدوده زنگ زده را بشویید

با شوینده ماشین، آب و یک اسفنج محدوده زنگ زده را به‌خوبی بشویید تا بخشی که باید تعمیر شود به‌خوبی مشخص شود. کارتان که تمام شد با آب خالی آن را شست‌وشو دهید. پس از این کار، حتما قسمت‌های سالم ماشین را با پلاستیک یا چسب بپوشانید که حین کار، برده‌های آهن رویشان ننشیند. همچنین چراغ‌های جلو، پنجره‌ها و تمام نقاط نزدیک زنگ زدگی را بپوشانید.

بیشتر بحوانید : برق انداختن و بهترین روغن برای داشبورد ماشین

محدوده زنگ زده را بشویید

 ۵. برای تعمیر زنگ زدگی جزئی ماشین از کاردک استفاده کنید

با کمک کاردک، بخش‌های زنگ زده را بکنید. دستکش فراموشتان نشود. در ابتدا بخش‌هایی که بلند شده‌اند را با دست بکنید تا دم دستتان خلوت شود و بعد از کاردک کمک بگیرید. کافیست چند بار کاردک را در پوسیدگی‌ها فرو کنید تا خودبه‌خود کنده شوند. 

تعمیر زنگ زدگی جزئی ماشین با کاردک

از تمامی ابزار فروشی‌ها می‌توانید کاردک پلاستیکی یا آهنی تهیه کنید. 

۶. در این مرحله از تعمیر زنگ زدگی‌ جزئی ماشین سنباده ۴۰ را بردارید

با یک کاغذ سنباده که زبری متوسطی داشته باشد، سطح را ماساژ دهید. با کمی فشار آوردن به کاغذ سنباده، می‌توانید از شر کوچکترین ذرات هم خلاص شوید. اگر زنگ زدگی زیاد باشد، احتمالا در این کار از چند ورق سنباده استفاده شود. آن‌قدر به سنباده‌کشی ادامه دهید تا آهن سالم ماشین را ببینید.

سمباده ۴۰ برای تعمیر زنگ زدگی

بعد از یک سنباده زبرتر، مثلا سنباده ۱۲۰ استفاده کنید تا لبه‌ها را بسایید. در حین کار باید متوجه صاف شدن آهن زیر دستتان بشوید. این کار را می‌توانید به‌صورت دورانی نیز انجام دهید.

۷. از اسپری ضد زنگ استفاده کنید

بهتر است پس از رفع زنگ زدگی‌ها، مایع ضد زنگ را روی آن محدودی اسپری کنید که در آینده گرفتار چنین مشکلی نشوید. پس از اسپری کردن، اجازه دهید که خشک شود یا با کهنه تمیزی آن را پاک کنید. همچنین می‌توانید این ماده را به صورت ژل نیز تهیه کنید. پیش از رفتن به مرحله بعدی، از خشک بودن سطح مطمئن شوید.

بیشتربخوانید: چگونه رینگ و لاستیک را براق و سیاه کنیم؟

استفاده از اسپری ضد زنگ

۸. ناحیه اسپری خورده را چندبار بشویید و خشک کنید

احتمالا به علت یک عالمه سنباده کشیدن، ذرات ریز آهن در گوشه و کنار باقی مانده باشد. قسمت مورد نظر را چندبار بشویید و خشک کنید تا از تمیزی آن مطمئن شوید.

ناحیه اسپری زده را بشویید

پیش از پیش‌روی، مطمئن باشید که این قسمت خشک شده است. برای سرعت بخشیدن به روند خشک شدن، می‌توانید از حوله نیز کمک بگیرید.

۹. بعد از تعمیر زنگ زدگی جزئی ماشین از پرایمر استفاده کنید

پیش از رنگ زدن، باید از پرایمر استفاده کنید. اسپری پرایمر را با ۳۰ سانت فاصله از سطح نگه دارید و به صورت چپ و راستی اسپری کنید. اگر ناحیه مورد نظر بزرگ است، چند بار باید حرکت رفت و برگشتی را تکرار کنید. خوب سطح را با اسپری بپوشانید. حواستان باشد دستتان را در یک نقطه نگه ندارید که ضخامت پرایمر در آن قسمت بالا برود.

استفاده از پرایمر در ماشین های مدرن

پس از این کار ۲۰ دقیقه به پرایمر مجال دهید تا خشک شود. اگر لازم دیدید، می‌توانید لایه دوم پرایمر را هم استفاده کنید. اما اگر سطح آسیب دیده کوچک بوده، نیازی به این کار نیست. با بررسی دستورالعمل نوشته شده روی پرامیر زمان دقیقی که محصول برای خشک شدن نیاز دارد را متوجه می‌شوید.

برای صافکاری و نقاشی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

۱۰. سنباده ۲۰۰۰ روی پرایمر بکشید

در این قسمت به کمی آب نیاز دارید تا آب و سنباده با هم کشیده شوند. اگر قسمت پوسیده جایی است که به‌راحتی دیده می‌شود، مانند صندوق یا کاپوت ماشین، احتمالا دلتان می‌خواهد که در پایان کار جلا بگیرد. آب روی پرایمر بریزید و با سنباده ۲۰۰۰ بسایید. آب به نرم شدن سطح کمک می‌کند. 

استفاده سنباده ۲۰۰۰

۱۱. رنگ پایه را اسپری کنید

این مرحله هم مانند زدن پرایمر است. از چپ به راست به صورت ردیف‌های افقی و از فاصله ۳۰ سانتی رنگ را اسپری کنید. 

رنگ نهایی را آماده کنید

کار که انجام شد یک ساعت به آن زمان دهید. اگر هوایی که در آن کار می‌کنید رطوبت دارد، باید دو برابر این زمان را صبر کنید.

۱۲. روکش نهایی را بزنید

این مرحله پایانی تعمیر زنگ زدگی جزئی ماشین است. تاپ کت یا روکش نهایی، یک لایه رنگ دیگر است که به صورت اسپری موجود است. این لایه از رنگ حفاظت می‌کند و ظاهری براق به لایه قبلی می‌دهد. همان طوری که لایه‌های قبلی را زدید، این لایه را هم بزنید. 

اسپری رنگ نهایی

سپس با سنباده ۲۰۰۰ و آب، یکبار دیگر سنباده‌کشی کنید. و در نهایت، کار که تمام شد، لایه‌های پلاستیک و محافظ را از قسمت‌های دیگر خودرو جدا کنید.

سخن پایانی

با دنبال کردن این مراحل، می‌توانید از تمام زنگ‌ زدگی‌های جزئی خلاص شوید. حواستان به این نکته باشد که تا یک هفته پس از تعمیر، خودرو را نشویید و واکس نزنید. این کار را در یک روز تعطیل، و ترجیحا در مکانی سرپوشیده انجام دهید که حین کار گرد و غباری روی بدنه خودرو ننشیند. در صورتی که خواستید برای این کار از نیروهای متخصص کمک بگیرید و خودتان کار را انجام ندهید، می‌توانید از نیروهای شرکت آچاره کمک بگیرید. برای ثبت سفارش فقط کافیست که به سایت مراجعه کرده و متخصص مورد نظرتان را انتخاب کنید.

منبع: +

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در گوگل‌ پلی
دکمه بازگشت به بالا