تنظیم کاربراتور موتور سیکلت با چندین روش ساده!

خودروموتور سیکلت

کاربراتور یک قطعه مهم در موتور سیکلت است که هرگونه آسیب به آن می‌تواند عملکرد موتور را مختل کند. از همین ‌رو باید تنظیم کاربراتور موتور سیکلت به‌صورت حرفه‌ای صورت بگیرد. با توجه به‌این‌که این کار نیاز به تخصص کافی دارد، در این مطلب قصد داریم تا به‌طور کامل به بررسی این موضوع بپردازیم.

نکات کلیدی

  • کاربراتور قطعه‌ای است که وظیفه ترکیب سوخت و هوا را به نسبت مناسب انجام می‌دهد.
  • تنظیم کاربراتور موتور سیکلت موجب می‌شود میزان بازدهی آن بیشتر شود.
  • در صورتی که مقدار بنزین موجود در کاربراتور بیش از حد کم یا زیاد باشد، عملکرد آن دچار مشکل می‌شود.

کاربراتور چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

برای اینکه بتوانید تنظیم کاربراتور موتور سیکلت را انجام دهید، در ابتدا باید با کاربرد آن آشنا شوید. برای اینکه فرایند احتراق در داخل موتور صورت بگیرد، باید حتما عوامل موردنیاز همچون سوخت و اکسیژن تامین شوند.

چنانچه سوخت و اکسیژن با نسبت مناسب با هم ترکیب شوند، با ایجاد جرقه توسط شمع موتور شروع به کار کردن می‌‌کند. کاربراتور قطعه‌ای است که وظیفه ترکیب سوخت و هوا را به نسبت مناسب انجام می‌دهد. به‌ همین علت اگر تناسب مقدار هوا در برابر سوخت مناسب نباشد، کارایی موتور سیکلت کاهش پیدا می‌کند.

در مواردی که کاربراتور به‌صورت کامل خراب می‌شود، موتور دیگر روشن نخواهد شد و عملا از کار میفتد. با توجه به نقش تعیین‌کننده‌ای که در این قطعه وجود دارد، باید هرچند وقت یک‌بار برای تنظیم آن اقدام نمود. این تنظیم سبب می‌شود تا موتور با حداکثر توان خود به کار ادامه دهد.

کاربراتور نیز مانند هر قطعه دیگری دارای برندهای مختلفی است. از همین رو سعی کنید که برای موتور سیکلت خود از نمونه‌های باکیفیتی استفاده کنید که امتحان خود را پس داده‌اند. شما با استفاده از آموزش تصویری تنظیم کاربراتور موتور سیکلت می‌توانید این کار را به‌صورت اصولی یاد بگیرید پس دست به کار شوید.

تعمیر موتور سیکلت را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • تعویض قطعات موتورسیکلت
  • تعمیر روغن‌ریزی
  • رفع مشکلات ترمز
  • تعمیر و تعویض چراغ‌ها
  • تعمیر ریپ زدن موتورسیکلت

تعمیرات تخصصی موتور سیکلت با تیم آچاره

تعمیر موتور سیکلت را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • تعویض قطعات موتورسیکلت
  • تعمیر روغن‌ریزی
  • رفع مشکلات ترمز
  • تعمیر و تعویض چراغ‌ها
  • تعمیر ریپ زدن موتورسیکلت

تعمیرات تخصصی موتور سیکلت با تیم آچاره

کاربراتور چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

بررسی فیلتر هوا برای تنظیم کاربراتور موتور سیکلت

عملکرد کاربراتور به موارد مختلفی بستگی دارد که هر کدام از آن‌ها را باید جداگانه مورد بررسی قرار دهید. برای تنظیم این قطعه بهتر است که در ابتدا از قسمت‌های بیرونی شروع کنید. در همین راستا قبل از هر چیز باید ورودی‌های هوا را دقیق بررسی نمایید.

ممکن است فیلترهای هوا به‌درستی عمل نکنند و میزان هوای ورودی به کاربراتور پایین باشد. به همین علت باید از سلامت فیلتر‌های هوا اطمینان حاصل کنید. ذکر این نکته ضروری است که فیلتر هوا نیز دارای عمر مفید مشخصی است.

از همین رو حتما هر چند وقت یک‌بار برای تعویض فیلتر هوا اقدام کنید. هراندازه که هوای بیشتری به کاربراتور وارد شود، مسلما عملکرد بهتری خواهد داشت. در برخی از موارد منافذ فیلتر به‌دلیل گردوغبار جذب شده، مسدود شده‌اند.

به‌همین علت میزان هوای واردشده به درون کاربراتور کاهش پیدا می‌کند. در چنین شرایطی شاهد آن هستیم که سوختن ناقص در داخل موتور اتفاق خواهد افتاد.

با توجه به توضیحات داده‌شده حتما سعی کنید قبل از هر چیز از سلامت فیلترهای هوا اطمینان حاصل کنید تا بتوانید برای تنظیم کاربراتور موتور سیکلت خود اقدام نمایید.

تنظیم کاربراتور موتور سیکلت از طریق چک کردن شمع موتور

امروزه بسیاری از افراد این سوال را دارند که چگونه کاربراتور موتور سیکلت را تنظیم کنیم؟ شما برای پاسخ دادن به این سوال باید حتما در ابتدا علت ایراد احتمالی را بفهمید. بر همین اساس به شما توصیه می‌کنیم که قبل از بررسی کاربراتور، به سراغ شمع موتور سیکلت بروید.

وظیفه شمع، ایجاد احتراق در داخل سیلندر است که جرقه اولیه را تولید می‌کند. در بسیاری از موارد اگر شمع دچار مشکل باشد، کاربراتور هم درست عمل نمی‌کند. در برخی از اوقات شمع به حالت نیم‌سوز درمی‌آید که در این شرایط موتور خاموش و روشن خواهد شد.

  • چنانچه شمع به‌صورت کامل بسوزد، موتور سیکلت روشن نخواهد شد. با توجه به توضیحات مهمی که خدمت شما داده شد، حتما سلامت شمع را مطابق مراحل ذیل چک کنید.
  • در ابتدا شمع را از روی موتور باز کنید.
  • در صورتی که ایراد از شمع باشد، باید در مرحله اول تعویض شمع موتور انجام شود.
  • اگر بعد از باز کردن شمع متوجه شدید که سر آن دوده گرفته است، به احتمال زیاد کاربراتور دچار مشکل است.
  • این نشانه به شما ثابت می‌کند که وقت تنظیم کاربراتور موتور سیکلت فرا رسیده است.

تنظیم کاربراتور و چک کردن شمع موتور

فیلر کردن سوپاپ برای تنظیم کاربراتور

برای اینکه کاربراتور بتواند عملکرد مناسبی داشته باشد، باید حتما فیلر سوپاپ به‌خوبی تنظیم شود. خوشبختانه فیلر کردن کار آسانی است که با انجام آن، کاربراتور عملکرد بهتری خواهد داشت.

سوپاپ‌ها نقش مهمی در داخل موتور دارند و گاز ناشی از احتراق از این طریق از سیلندر خارج می‌شود. میزان بازوبسته شدن سوپاپ‌ها نقش بسیار مهمی در فعالیت کاربراتور خواهد داشت. به‌ همین علت همیشه باید سوپاپ‌ها در حالت استاندارد بازوبسته شوند.

برای رسیدن به این هدف از روش فیلر زدن استفاده می‌شود که کاربرد بسیار زیادی دارد. فیلر باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که خیلی سفت یا شل نباشد. برای انجام این کار، حد استانداردی وجود دارد که حتما باید رعایت آن را در دستور کار خود قرار دهید.

ذکر این نکته ضروری است که معمولا در چنین مواقعی از فیلر هشت‌صدم یا یک‌دهم استفاده می‌شود. حتما برای تنظیم کاربراتور موتور سیکلت به این مورد دقت داشته باشید. معمولا اکثر تعمیرکاران پیشنهاد می‌کنند که هر چند وقت یک‌بار برای فیلر زدن اقدام کنید تا مصرف سوخت موتور نیز به‌حالت استاندارد برسد.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر موتور سیکلت!

تنظیم اصولی ساسات کاربراتور موتور سیکلت

یکی از مهم‌ترین بخش‌های کاربراتور که باید تنظیم شود، ساسات است. اهرم ساسات را می‌توان به‌صورت دستی بالا یا پایین برد. این اهرم برای تغییر دادن میزان هوای ورودی به موتور قرار داده شده است. زمانی که ساسات به سمت پایین قرار می‌گیرد،‌ ورود هوا به داخل موتور به‌صورت کامل انجام می‌شود.

به‌ همین علت در آموزش تصویری تنظیم کاربراتور موتور سیکلت نیز به این موضوع اشاره شده است. در حالت طبیعی باید همیشه ساسات به سمت پایین باشد.

در زمان‌هایی مانند پاییز و زمستان که هوا سرد است، موتور به‌سختی روشن می‌شود. در چنین مواقعی ساسات را بالا بدهید تا سوخت بیشتری آزاد شود و هوای سرد کمتری به موتور نفوذ کند. معمولا با انجام این کار موتور بدون هیچ مشکل خاصی روشن خواهد شد.

بعد از اینکه موفق به روشن کردن موتور شدید، دوباره ساسات را به‌حالت اولیه خود برگردانید و شروع به حرکت کنید. خوشبختانه تنظیم ساسات بسیار ساده است و با دست خود می‌توانید اهرم موردنظر را بالا یا پایین ببرید. در هنگام حرکت با موتور حتما وضعیت ساسات را در ابتدا چک کنید.

سرویس و تنظیم قطعات کاربراتور موتور سیکلت

بررسی وضعیت شناور برای تنظیم کاربراتور

درون کاربراتور محفظه‌ای وجود دارد که بنزین وارد آن می‌شود. به این بخش پیاله کاربراتور گفته می‌شود که بنزین را تا ظرفیت مشخصی در داخل خود نگه‌ می‌دارد. در صورتی که مقدار بنزین موجود در کاربراتور بیش از حد کم یا زیاد باشد، عملکرد آن دچار مشکل می‌شود.

در پیاله یک خط مشخصی قرار گرفته است که بنزین باید در آن اندازه باشد. چنانچه قطعه شناور با خراب یا معیوب شود، میزان بنزین در داخل کاربراتور از حالت تنظیم خارج می‌شود. معمولا در چنین شرایطی باید شناور را از داخل کاربراتور بیرون آورده و آن را تعویض کنید.

در صورتی که شما مدت طولانی است که از یک کاربراتور استفاده می‌کنید، ممکن است این مشکل را تجربه کنید. در کنار شناور بخش دیگری به‌نام سوزن شناور نیز وجود دارد که در صورت خرابی مشکل ساز خواهد شد.

از همین رو بررسی سوزن شناور نیز در صورت نیاز باید انجام شود. در برخی از موارد نیز شناور کاربراتور قابل‌تنظیم است و نیازی به تعویض کامل آن نخواهد بود. در هر صورت این شما هستید که باید شرایط مختلفی که در این بخش وجود دارد را بررسی کنید.

برای مطالعه بیشتر در خصوص علائم تمام شدن لنت موتور سیکلت و تعویض آن کلیک کنید.

چک کردن صافی بنزین برای تنظیم کاربراتور موتور سیکلت

حال که می‌دانیم چگونه کاربراتور موتور سیکلت را تنظیم کنیم، حتما باید عوامل بیرونی را نیز در نظر بگیریم. در بسیاری از مواقع عملکرد کاربراتور اصلا ربطی به خرابی یا عدم‌ تنظیم آن ندارد. به‌طور مثال یکی از این مسائل، وجود ایراد در صافی بنزین موتور سیکلت است.

صافی در مسیر بین باک و کاربراتور قرار می‌گیرد تا ناخالصی‌ها و آلودگی‌ها به داخل کاربراتور راه پیدا نکنند. این فیلتر یک محصول مصرفی است و بعد از مدتی منافذ آن پر می‌شوند. در چنین شرایطی میزان بنزین خروجی از صافی کاهش پیدا می‌کند.

در نتیجه بنزین کمتری به داخل کاربراتور راه پیدا می‌کند و تنظیم کاربراتور موتور سیکلت با مشکل مواجه می‌شود. در چنین شرایطی بهترین کاری که می‌توان انجام داد تعویض صافی بنزین است. خوشبختانه این قطعه قیمت زیادی هم ندارد و خودتان نیز قادر به نصب دوباره آن خواهید بود.

فراموش نکنید که صافی بنزین نیز دارای انواع مختلفی است که هرکدام از آن‌ها در نوع خود حائز اهمیت هستند. از همین رو سعی کنید که از فیلتر باکیفیت بهره ببرید تا طول عمر بیشتری داشته باشد. در صورتی که ایراد از فیلتر بنزین باشد، دیگر نیازی به تنظیم دوباره کاربراتور نیز نخواهید داشت.

چک کردن قطعات کاربراتور موتور سیکلت

بررسی عملکرد خرطومی در تنظیم کاربراتور موتور سیکلت

خرطومی یک قطعه مهم است که هوارسانی به کاربراتور را برعهده دارد. این قسمت بین فیلتر هوا و ورودی کاربراتور قرار گرفته است. متاسفانه در برخی از موارد ممکن است که خرطومی دچار سوراخی شود. در این حالت هوا همراه با گردوخاک وارد کاربراتور خواهد شد.

این آلودگی‌ها به مرور زمان سوزن‌های سوخت‌رسانی را می‌بندند. در این حال سوخت از کاربراتور به داخل سیلندر وارد نخواهد شد. در نتیجه شاهد آن هستیم که موتور سیکلت به‌درستی کار نمی‌کند. در آموزش تصویری تنظیم کاربراتور موتور سیکلت نیز بارها به این موضوع اشاره شده است.

بر همین اساس شما حتما باید از سلامت کامل خرطومی کاربراتور اطلاع داشته باشید تا مشکلی برای شما به‌وجود نیاید.

نکته دیگر این است که اتصال خرطومی و کاربراتور از طریق یک بست انجام می‌شود. در صورتی که به هر دلیلی این بست نیز شل باشد، احتمال وجود گردوخاک وجود دارد. به شما توصیه می‌کنیم که از سفت بودن این قسمت اطمینان حاصل کنید.

اگر متوجه شدید که خرطومی دچار آسیب شدیدی شده است، حتما در زمان مناسب برای تعویض آن اقدام نمایید. به‌طور قطع اگر ایراد از این قطعه باشد، بعد از تعویض تنظیم کاربراتور به بهترین شکل ممکن صورت می‌گیرد.

تعمیرات موتورسیکلت با تیم کاربلد آچاره

تنظیم حرفه‌ای سوزن کاربراتور

برای اینکه بتوان تنظیم کاربراتور موتور سیکلت را به‌درستی انجام داد، حتما باید عوامل متعددی را بررسی کرد. سوزن کاربراتور یکی از مهم‌ترین اجزای آن است؛ زیرا به‌طور مستقیم بر میزان مصرف سوخت اثر دارد.

در واقع سوخت از طریق این سوزن وارد کاربراتور می‌شود. روی سوزن شیارهای مختلفی وجود دارد که می‌توان با کمک آن میزان مصرف سوخت موتور را متوجه شد. به‌طور کلی در این سوزن ۵ شیار مختلف قرار گرفته است که هر کدام نقش خود را دارند. در صورتی که پینی روی شیار سوم قرار گرفته باشد، بدان معناست که کاربراتور کاملا تنظیم است.

اگر این پین روی سایر شیارها قرار بگیرد، نشان‌دهنده آن است که کاربراتور به‌صورت کامل تنظیم نیست. در برخی از موارد نیز ممکن است سوزن کاربراتور دچار خرابی شود. در چنین شرایطی باید تعویض این قطعه در برنامه کار شما قرار بگیرد.

بررسی‌ها این مورد را اثبات کرده است که در اکثر مواقع، تنظیم نبودن کاربراتور مربوط به سوزن آن است. برای دسترسی به این قطعه حتما باید محلی که سیم گاز به آن وارد می‌شود را باز کنید. اگر حس می‌کنید که انجام این تنظیم برای شما سخت است، آن را به تعمیرکار بسپارید.

آموزش تصویری تنظیم کاربراتور موتور سیکلت

تنظیم کردن پیچ اصلی کاربراتور

اگر قصد تنظیم کاربراتور موتور سیکلت را دارید، بررسی وضعیت پیچ اصلی کاربراتور مهم‌ترین کاری است که باید انجام دهید. برای انجام این کار باید در ابتدا کمی کاربراتور را به‌شرح ذیل گرم کنید:

  • در ابتدا موتور را روشن کنید تا گرما به کاربراتور نیز برسد.
  • پیچ تنظیم اصلی با استفاده از یک پیچ‌گوشتی دوسوی کوچک می‌چرخد. در شروع کار باید با استفاده از پیچ‌گوشتی این قسمت را تا انتها بچرخانید تا کاملا سفت شود.
  • بعد از این مرحله باید با توجه به نوع موتور پیچ را به اندازه یک‌ونیم تا دو‌ و نیم دور باز کنید.
  • بعد از انجام این مرحله نوبت به روشن کردن موتور سیکلت می‌رسد.
  • بعد از اینکه موتور روشن شد، مقدار گاز را با استفاده از پیچ مخصوص بیشتر کنید.
  • این کار باید تا جایی ادامه پیدا کند که موتور به ۱۲۰۰ دور در دقیقه برسد.
  • در این حالت موتور نیز به صورت درجا شروع به کار کردن می‌کند. خوشبختانه در آموزش تصویری تنظیم کاربراتور موتور سیکلت نیز به این موارد مهم اشاره شده است.
  • با انجام این مراحل تنظیم اتفاق می‌افتد و شما می‌توانید به‌راحتی از موتور سیکلت خود استفاده کنید. (جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دلایل افت سرعت موتور سیکلت در سرعت بالا کلیک کنید.)

سخن پایانی

تنظیم کاربراتور موتور سیکلت باعث می‌شود که میزان بازدهی آن بیشتر شود. همچنین این کار تاثیر بسیار زیادی در کاهش مصرف سوخت دارد که باید به آن توجه کافی داشته باشید.

به‌طور کلی تنظیم کردن این قطعه راه‌های زیادی دارد که باید به هر کدام از آن‌ها دقت شود. در این مطلب سعی کردیم تمام روش‌های تنظیم کاربراتور را برای شما آموزش دهیم. به‌طور قطع اگر به نکات گفته‌شده توجه داشته باشید، در سریع‌ترین زمان ممکن، تنظیم موتور را انجام خواهید داد.

سرویس تعمیر موتور سیکلت در محل آچاره یکی از خدمات تخصصی است که شما می‌توانید برای تنظیم کاربراتور موتور سیکلت و همچنین سایر تعمیرات تخصصی از آن بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

چرا باید کاربراتور را تنظیم کنیم؟

کاربراتور قطعه‌ای است که سوخت رسانی به موتور سیکلت را انجام می‌دهد.
به‌ همین علت برای عملکرد کامل و بدون نقص موتور حتما باید آن را تنظیم کرد.

تنظیم کاربراتور موتور سیکلت چگونه است؟

حتما باید در ابتدا منشا مساله را پیدا کنید. شما با تعویض قطعه‌های خراب داخل کاربراتور و با استفاد از پیچ تنظیم می‌توانید این کار را انجام دهید.

فیلر زدن چطور کاربراتور را تنظیم می‌کند؟

زمانی که سوپاپ‌ها به‌درستی فیلر می‌شوند، میزان سوخت‌رسانی کاربراتور نیز تغییر می‌کند که در نهایت منجر به تنظیم آن خواهد شد.

1.7/5 - (15 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا