۸ مورد از مهم‌ترین نکات قبل از خرید خودرو دست دوم

خودرواخبار آچاره

آمار نشان داده که ۸۱ درصد از ماشین‌های دست دوم که برای فروش گذاشته می‌شوند، به گفته‌ی صاحب خودرو سالم هستند. اما بعد از بررسی‌هایی مشخص شده که ۶۰ درصد این ماشین‌ها دچار نقص فنی، بدنه یا هر دو هستند و از سمت راننده، مراقبت از خودرو صورت نگرفته است. این روزها، با توجه به قیمت‌های سرسام‌آور خودرو، اکثر مردم توان خرید خودروی نو را ندارند و به دنبال خرید خودروهای دست دوم و به اصطلاح کار کرده هستند. اما شناخت خودروی کار کرده خوب از خودروی کار کرده‌ی خراب و معیوب هم یک هنر است. این متن به بررسی نکات قبل از خرید خودرو دست دوم اختصاص دارد و طی چند گام، برایتان می‌گوییم که چگونه ماشین دست دوم را بررسی کنید تا متضرر نشوید. پیشاپیش از این که این مطلب را می‌خوانید متشکریم.

بررسی رنگ خودرو

بررسی رنگ بدنه ماشین پیش از خرید

لابد این حرف را شنیده‌اید که می‌گویند نسبت به رنگ خودرو جدی نباشید. این حرف را قبول نکنید چرا که رنگ شدگی خودرو بر قیمت آن اثر می‌گذارد. بیش از ۴۰ درصد خودروهای دست دوم، حداقل یک جزء، رنگ شده است.

هرچه خودرو مدل بالاتر و گران‌تر باشد، تاثیر رنگ‌شدگی بر کاهش قیمتش هم بیشتر است. مثلاً، اگر سقف سانتافه رنگ خورده باشد، تا ۱۵۰ میلیون کاهش قیمت می‌خورد. اگر یکی از درب‌های پژو ۲۰۷ رنگ شده باشد، حداقل ماشین ۲۰ میلیون تومان افت قیمت خواهد داشت. پس هنگام خرید ماشین دست دوم، به این موضوع اهمیت بدهید.

مطلب پیشنهادی علائم تمام شدن صفحه کلاچ خودرو

بررسی لاستیک‌های ماشین

دیگر این را خودتان می‌دانید که کهنگی و فرسودگی لاستیک، چه خطرهایی برای ماشین و سرنشینانش ایجاد می‌کند. البته این نکته هم باید در نظر داشته باشیم که نمی‌توان تاریخ انقضایی برای خودرو مشخص کرد چرا که عوامل زیادی از جمله نحوه نگه داری و حرارت و شرایط استفاده می‌توانند بر عمر لاستیک اثر بگذارند. اگر لاستیک دارای آج بود، کافی است. زاپاس را هم فراموش نکنید که بررسی کنید.

توجه به آسیب بدنه و شاسی، از اصلی‌ترین نکات قبل از خرید خودرو دست دوم

بررسی بدنه هم نکته‌ی خیلی مهم و حیاتی‌ای است. موقع بررسی بدنه به این نکات توجه کنید:

  • پوسیدگی
  • فرو رفتگی
  • رنگ پریدگی
  • ترک خوردگی
  • آچار خوردگی
  • تعویض هر قسمتی از ماشین
  • آسیب دیدگی‌های جدی

طبق بررسی‌ها مشخص شده است که چیزی در حدود ۲۰ درصد از ماشین‌های دست دوم، گلگیر، درها، کاپوت یا سقف را تعویض کرده‌اند.

شاسی خودرو به سختی تغییر شکل می‌دهد پس هنگام بررسی آن خوب توجه کنید چون ممکن است با نگاه اجمالی متوجه نشوید. اگر شاسی آسیب دیده باشد، زاویه چرخ‌ها به‌هم‌ریخته می‌شود و موقعی که دارید رانندگی می‌کنید، به یک سمت مایل می شود. اگر چنین مشکلی وجود داشته باشد، باید شاسی کشی انجام شود.

بررسی فنی ماشین ، از ضروری‌ترین نکات قبل از خرید خودرو دست دوم

این بخش را جدی بگیرید. حداقل ۳۲ درصد خودروهای دست دوم دچار نقص فنی هستند و گاهی خریدار متوجه این امر نمی‌شود. پس یکی از نکات قبل از خرید خودرو دست دوم این است که به این بخش توجه کنید. توصیه‌ی ما به شما این است که اگر خودتان نمی‌توانید نقص‌های فنی را متوجه شوید، از یک مکانیک برای بررسی بخش‌های فنی کمک بگیرید، اما اگر نخواستید این کار را بکنید، به این نکته‌ها توجه کنید:

  • سیستم ترمز را چک کنید
  • فرمان و سیستم تعلیق را چک کنید
  • ترمز ها را بررسی کنید و تا آخر فشار دهید

مطلب پیشنهادی شناخت گیربکس cvt 

به کلیه‌ی ماشین، به طور عمودی نیرو وارد کنید. اگر ماشین به لرزه افتاد یعنی سیستم تعلیقش ایراد دارد.

علاوه‌بر این، در محیطی امن که سراشیبی داشته باشد، ترمز دستی را به صورت عقب و جلو تست کنید. اگر صداهای عجیب یا جیغ مانندی شنیدید، یعنی سیستم ترمز لازم است که بررسی شود.

بررسی رادیاتور ماشین پیش از خرید ماشین کار کرده

بررسی اگزوز و رادیاتور

به مدت پنج دقیقه موتور را روشن بگذارید و به دود خارج شده از اگزوز دقت کنید. اگر دود خارج شده سیاه است، یعنی کاربراتور درست کار نمی‌کند. اگر آبی بود یعنی کاربراتور باید حتماً تعمیر بشود.

اگر آب رادیاتور از جایی درز کرد یعنی باید فوراً تعویض شود. برای مطمئن شدن از این که رینگ پیستون سالم است، میله اندازه گیری روغن را بررسی کنید. اگر خال‌های خاکستری رنگ روی میله دیدید، یعنی رینگ پیستون مشکل دارد.

بررسی کارکرد خودرو

بعضی از کسانی که می‌خواهند خودروی خود را بفروشند، کیلومتر کارکرد را دستکاری می‌کنند. چیزی حدود ۲۰ درصد این خودروها در این مورد دستکاری شده‌اند.

معاینه فنی پیش از خرید خودرو دست دوم

میزان متوسط پیمایش خودرو حدود ۲۰ هزار کیلومتر در سال است. اگر کارکرد ماشین بیش از این‌ها بوده و شما ماشین را برای مصرف شخصی می‌خواهید تهیه کنید.

چطور می‌توان فهمید خودرو چقدر کار کرده است؟

با بررسی این موارد، می‌توانید کمابیش میزان کارکرد ماشین را حدس زد:

  • میزان خوردگی دیسک چرخ‌ها
  • باز و بسته شدن پیچ‌های برخی از قطعات موتور خودرو
  • روکش فرمان
  • چرم صندلی
  • دسته دنده

مطلب پیشنهادی 7 علامت خرابی گیربکس اتوماتیک خودرو

البته با همه‌ی این کارها فقط تا حدودی می‌توان به میزان کارکرد ماشین پی برد. امروزه متأسفانه راه‌های زیادی هست برای تغییر میزان کارکرد ماشین و خیلی از کسانی که قصد فروش خودروی کارکرده خود را دارند از این روش استفاده می‌کنند.

بررسی قسمت‌های برقی خودرو قبل از خرید خودرو دست دوم

چراغ‌ها، راهنما، بوق و آب پاش و هر بخش برقی دیگری که ماشین دارد را بررسی کنید.  بعضی نشانه‌ها در ماشین هستند که مشخص می‌کنند ماشین دستکاری شده است. مثلاً، روغن‌کاری‌های جدید، یا تمیزی غیرعادی درپوش موتور، نشان می‌دهد که خودرو تعمیر شده است. به صدای موتور هم دقت کنید. البته گاهاً فروشنده‌ها روغن غلیظ در موتور می‌ریزند که صدای آن را بپوشاند.

رانندگی امتحانی با ماشین دست دوم

قبل از انجام خرید، رانندگی با ماشینی که قصد خریدش را دارید امری الزامی‌ و یکی از مهم‌ةرین نکات قبل از خرید خودرو دست دوم است. بعضی از ایرادات فقط زمانی مشخص می‌شوند که شما پشت فرمان بنشینید و مسافتی را با آن ماشین طی کنید. مثلاً کارکرد فرمان، عملکرد ترمزها و …

رانندگی با ماشین پیش از خرید خودرو دست دوم

از مهمترین نکات قبل از خرید خودرو دست دوم این است که با این افراد معامله نکنید!

  • کسانی که خودرو دست دوم را با قیمتی غیر معمول و خیلی پایین‌تر از عرف بازار برای فروش می‌گذارند.
  • کسانی که بیش از حد تبلیغ ماشین دست دوم خود را می‌کنند.
  • واسطه‌ها
برای تعمیر خودرو از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

در کل حواستان به این مورد باشد که با چه کسی دارید معامله می‌کنید. برای بازدید از خودرو، به خانه یا محل کار شخص فروشنده بروید و اجازه ندهید شخص سومی در این معامله باشد. اگر خواستید خودرو را اقساطی تهیه کنید، مراقب باشید که ماشین در رهن شرکت سازنده نباشد.

اگر خودرو سر و شکل سالمی دارد و به عبارتی، از قیمتی که برایش در نظر گرفته شده بیشتر می‌ارزد، حواستان را جمع کنید. لابد ایرادی در این ماشین هست، یا شاید دارید درگیر یک کلاهبرداری می‌شوید.

سخن پایانی

در این مطلب، به تمام کارها و معایناتی که لازم است انجام دهید تا خودروی مناسبی تهیه کنید، اشاره کردیم. امیدوار هستیم که این مقاله مفید واقع شده باشد. هر نظری یا پیشنهادی که داشته باشید، خوشحال می‌شویم که در قسمت نظرات برایمان بگذارید. در ضمن، اگر برای بررسی خودرو مد نظرتان نیاز به نظر کارشناس داشتید، می‌توانید از تعمیرکاران خودرو در آچاره کمک بگیرید. برای این کار کافی است با شماره تماس ۱۴۷۱ تماس بگیرید یا از طریق سایت و اپلیکیشن آچاره اقدام کنید.

4.9/5 - (103 امتیاز)

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا