تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

کد خطای P0108 فشار بالا و مطلق منیفولد ورودی

خودروسرویس و نگهداری

آیا می‌دانید کد خطای P0108 چیست و در صورت دریافت این کد خطا چه اقداماتی باید انجام بدهید؟ در این مقاله قصد بر این است که به این کد خطا بپردازیم و علل احتمالی رخ دادنش را بررسی کنیم و همچنین، ببینیم که چگونه کد P0108 را می‌توانیم تعمیر کنیم. لطفا تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. در انتها، اگر جواب تمام سوالات خود را نگرفتید، حتماً در قسمت نظرات سوال‌هایتان را با ما در میان بگذارید.

مفاهیمی که در این مقاله با آن‌ها آشنا خواهید شد

  • ECM = ماژول کنترل موتور
  • PCM = ماژول کنترل قدرت
  • MAP = فشار منیفولد ورودی
  • DTC = کد تشخیص خطا
  • BARO = فشار بارومتریک

نحوه تشخیص کد P0108

کد P0108 به چه معنا است؟

زمانی که فشار منیفولد ورودی یعنی MAP، سیگنالی برای ECM/PCM بفرستد، تشخیص داده می‌شود که کد خطای P0108 وجود دارد و ECM/PCM آن را ذخیره می‌کند.
تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

همانطور که پیش‌تر هم اعلام شد، کد خطای P0108 به عبارتی می‌شود «فشار منیفولد ورودی / فشار بارومتریک».

کد خطای P0108 به چه معناست

به طور معمول، سنسور MAP/ BARO ولتاژ مورد نیازش را از EMC می‌گیرد. خودروهای فورد قدیمی هم از سنسور سه سیمی استفاده می‌کنند که چنین ساختاری دارد. با این تفاوت که خروجی‌اش به جای ولتاژ، فرکانس است.

علل احتمالی کد خطای P0108 چیست؟

  • عیب پیدا کردن سنسور MAP/BARO
  • شل شدگی یا معیوب شدن اتصالات مدار MAP/BARO
  • گرفتگی، خوردگی یا معیوب شدن مبدل کاتالیستی
  • معیوب شدن ECM

علائم رایج کد خطای P0108 در خودرو

  • روشن شدن چراغ موتور
  • کاهش سوخت غیر معمول
  • عملکرد ضعیف موتور

1. روشن شدن چراغ موتور، دلیل اول کد خطای P0108

کد خطاهای زیادی می‌توانند منجر به این مشکل بشوند. برای این که مطمئن بشویم این چراغ به خاطر مشکل در مدار سنسور MAP/BARO روشن شده است، باید یک اسکنر OBD-11 را به پورت OBD  خودرو وصل کنیم.

OBD 11 چیست؟

این کد، کد عیب یابی است که سیستم عیب یابی آن را شناسایی می‌کند و در کامپیوتر ماشین ذخیره می‌کند. هنگامی که وضع یکی از سنسورهای ماشین از حالت نرمال خارج بشود، این کد خطا ایجاد می‌شود.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

2. کاهش سوخت غیر معمول، دومین دلیل کد خطای P0108

ایجاد مشکلی در سنسور MAP می‌تواند کاری کند که خودرو به شکل غیرعادی‌ای سوخت مصرف کند. اگر متوجه شدید که مصرف سوخت خودروتان بیش از حد عادی شده، آن را برای بررسی به تعمیرگاه برسانید.

فشار منیفولد ورودی و کد خطای P0108

3. عملکرد ضعیف موتور

اگر مدار MAP/BARO ایراد پیدا کند، موقع رانندگی با ماشین به مشکلاتی برمی‌خورید. ممکن است که روشن کردن خودرو سخت بشود، یا وقتی پدال گاز را فشار می‌دهید، ماشین گاز نخورد یا جام کند.

چگونه کد P0108 را تعمیر کنیم

این کد در خودروهای مختلف ممکن است شکل‌های مختلفی داشته باشد. در حالی که اکثر خودروها عالئم مشترکی را دارند، مراحل تعمیر و تشخیص در خودروهای مختلف ممکن است گوناگون باشد. تعمیر کد خطای P0108 به دست خودتان خیلی کار راحتی نخواهد بود پس بهتر است خودتان این کار را نکنید و ماشین را به تعمیرگاه ببرید. اما اگر خودتان خواستید این کار را بکنید، از روی دفترچه راهنما، می‌توان اقدام به این کار کرد.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

فشار منیفولد ورودی

چند سیستم سوخت‌رسانی در خودرو وجود دارد. یکی از این سیستم‌ها، دارای سنسور فشاری است که میزان فشار منیفولد ورودی را چک می‌کند تا بتواند بار موتور را اندازه بگیرد.

سنسور منیفولد ورودی، میزان فشار را در منیفولد هوا اندازه می‌گیرد. در زمان خاموشی موتور، فشار داخل منیفولد و فشار بیرون یکسان است. با روشن شدن موتور، چون پیستون‌ها بالا و پایین می‌روند، داخل منیفولد هوا، خلاء جمع می‌شود. خلاء ایجاد شده نمی‌گذارد هوا وارد دریچه‌ها بشود. پس از باز کردن پدال گاز، این خلاء به صفر می‌رسد و فشار بیرون و داخل هم‌اندازه می‌شوند.

نتیجه‌گیری

خیلی‌ها با مبحث آشنایی ندارند. در این مقاله سعی کردیم که دیدگاهی کلی درباره‌ی آن بهتان بدهیم تا در صورت دیدن مشکلات و علائم ناشی از خطای این کد، خودروی خود را به تعمیرگاه برسانید. فراموش نکنید که می‌توانید برای این کار روی تعمیرکاران آچاره حساب کنید.

همچنین، می‌توانید از خدمات تعمیر در محل نیز بهره ببرید. به غیر از این، برای هر بخش دیگری از خودرو هم نیاز به مشاوره، تعمیر یا تعویض داشتید، مثلاً ، تعویض فیوز خودرو یا جرمگیری موتور ماشین، کافی است که با شماره‌ی ۱۴۷۱ با ما در ارتباط باشید یا این که درخواست خود را از طریق سایت و اپ آچاره ثبت کنید. اگر سوالی هم برایتان پیش آمد، در قیمت نظرات برای ما بنویسید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید