تعمیر تلویزیون در محل تعمیر تلویزیون در محل

تعمیر نگاتیو شدن تصویر تلویزیون

لوازم خانگیتلویزیون

تعمیر نگاتیو شدن تصویر تلویزیون کاری تخصصی است که در صورت به‌هم‌ریختگی رنگ تصویر انجام می‌شود. مشکل نگاتیو شدن تصویر تلویزیون بنا به دلایل مختلفی مانند مشکلات نرم‌افزاری یا اختلال در کارکرد قطعات رخ می‌دهد. در بعضی مواقع ممکن است یک مشکل کوچک منجر به بروز این اختلال شود.

اما گاهی نیز احتمال دارد یک آسیب جدی به دستگاه وارد شده باشد. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب آگاهی در خصوص علت نگاتیو شدن تصویر تلویزیون با مجله آچاره همراه باشید.

دلیل اصلی نگاتیو شدن تصویر تلویزیون

آسیب‌های متعددی می‌تواند موجب به‌هم ریختگی رنگ تصویر و یا نگاتیو شدن آن شود. همچنین این مشکل در تمام سیستم‌های تلویزیونی ممکن است ایجاد شود. اما در خصوص تلویزیون های پلاسما و CRT و LCD این قابلیت وجود دارد که به‌راحتی بتوان دلیل این مشکل را تشخیص داد. بنابراین ابتدا به بررسی عوامل عمومی این مشکل می‌پردازیم.

1- وجود اشکال در تنظیمات تصویر

در بعضی مواقع اشکالات تنظیم تصویر باعث نگاتیو شدن تصویر می‌شود. از جمله اختلال در تنظیمات کنتراست، دمای رنگ یا روشنایی. زمانی که این سه پارامتر به‌درستی تنظیم نشده باشند، ما شاهد نگاتیو شدن تصویر خواهیم بود.

نگاتیو شدن تصویر به دلیل اشکال در تنظیمات

2- نوسانات ولتاژ و جریان برق

گاهی ممکن است نوسانات شدید جریان برق تنظیمات پخش تصویر را مختل نماید. در چنین شرایطی ممکن است پرش تصویر،ایجاد نویز و نگاتیو شدن رنگ تصویر اتفاق بیفتد. دلیل این اختلالات، آسیبی است که بر اثر نوسانات برق در برد پردازشگر اصلی دستگاه ایجاد می‌شود. بهترین روش پیشگیری از صدمات نوسان ولتاژ برق، استفاده از دستگاه محافظ کنترل ولتاژ است.

نوسانات ولتاژ و جریان برق

3- مشکلات اتصالات و کابل‌ها

تنظیم درست اتصالات و کیفیت‌ آن‌ها، عواملی هستند که دریافت و پخش تصاویر را به نحو مطلوب تضمین می‌نمایند. اگر آنتن یا کابل‌های ورودی و خروجی به‌درستی در پورت‌های مربوطه قرار نگرفته باشند، سیستم دچار اختلال خواهد شد. بنابراین لازم است برای حل مشکل، ابتدا اتصالات را بررسی نمایید.

مشکل اتصالات و کابل‌ها

تعمیر تلویزیون در محل تعمیر تلویزیون در محل

4- تداخل حالت ویدیوی دیجیتال با کیفیت استاندارد

ممکن است سیستم دریافت تصاویر دستگاه در حالت ویدیوی دجیتال و سطح کیفی استاندارد NTSC (سبز) تنظیم شده باشد، اما پخش تصویر روی سیستم SECAM (نارنجی) و یا PAL (آبی) باشد. این تداخل سیستم‌ها موجب برهم‌خوردن رنگ تصویر و نگاتیو شدن آن می‌شود.

5- معیوب بودن مدارهای الکتریکی

معیوب بودن هریک از قطعات داخلی دستگاه، می‌تواند کارکرد سیستم را دچار مشکل کند. در واقع پخش درست تصاویر با رزولوشن بالا حساس‌ترین و مهم‌ترین عملکرد دستگاه است. به همین دلیل کوچکترین مشکل سخت‌افزاری می‌تواند آن را مختل نماید. زمانی که قطعات و مدارهای الکتریکی دستگاه خراب شوند، سیگنال‌ها و پیام‌های الکترونیکی میان قطعات به‌درستی انتقال نخواهند یافت.

همین مسئله هماهنگی بین اجزاء داخلی دستگاه را دچار مشکل می‌کند. در اینصورت تعمیر نگاتیو شدن تصویر تلویزیون کمی با صرف وقت و هزینه بیشتری همراه خواهد بود. زیرا تکنسین ابتدا باید قطعه معیوب را تشخیص دهد و سپس برای تعمیر یا تعویض آن اقدام نماید.

معیوب بودن مدارهای الکتریکی از دلایل نگاتیو شدن صفحه تلویزیون

6- خرابی یا سوختگی پیکسل‌ها

پیکسل کوچکترین واحد سیستم تولید تصویر است. در واقع از کنار هم قرار گرفتن پیکسل‌ها است که تصویر به وجود می‌آید. زمانی که پیکسل بسوزد، نور لازم را تولید نخواهد کرد و روی صفحه نمایش تغییر رنگ داده و سیاه می‌شود. معمولا سوختن پیکسل‌ها به دلیل وارد آمدن ضربه به صفحه نمایش اتفاق می‌افتد.سوختن پیکسل موجب به‌هم ریختن رنگ و نگاتیو شدن تصویر می‌شود. برای برطرف شدن مشکل، لازم است پیکسل‌های سوخته تعویض شوند.

نگاتیو شدن تصویر تلویزیون به دلیل سوختگی پیکسل

7- اشکال در کارکرد پاور برد

یکی از مشکلاتی که باعث عملکرد ضعیف و معیوب قطعات می‌شود، اشکال در کارکرد پاور برد است. یعنی زمانی که پاور برد نتواند انرژی برق لازم را به اجزاء داخلی برساند، عملکرد آن‌ها ضعیف خواهد شد. یکی از این قطعات چیپست پردازشگر تصویر است. اگر پاور برد نتواند انرژی برق مورد نیاز این قطعه را فراهم نماید، اشکالاتی پیش خواهد آمد. یکی از آن‌ مشکلات نگاتیو شدن تصویر است.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر تلویزیون!

8- خراب شدن بک لایت تلویزیون

بک لایت همان نور پس زمینه است که موجب می‌‌شود تصویر روی پنل دستگاه نمایش داده شود. در واقع بک لایت امروزه در تلویزیون‌های ال ‌سی ‌دی و ال‌ ای‌ دی، قطعه بسیار مهمی به‌شمار می‌آید. در گذشته از لامپ‌های فلورسنت که عمر مفید کوتاه و مصرف انرژی بالایی داشتند، استفاده می‌شد.

اما در فناوری سیستم‌های جدید، بک‌ لایت با عملکرد فوق‌العاده خود جایگزین خوبی برای لامپ‌های فلورسنت است. اگر بک لایت تلویزیون آسیب ببیند نور پس زمینه ایجاد نخواهد شد، در حالی‌ که تصویر وجود دارد اما به دلیل تیره بودن صفحه نمایش قابل مشاهده نخواهد بود.

تشخیص خرابی بک لایت در تعمیر کردن نگاتیو شدن تصویر تلویزیون بسیار کمک‌کننده است. زیرا اگر نور پس زمینه وجود نداشته باشد، حالت نگاتیو شدن، ایجاد نقاط تاریک در تصویر و یکسان نبودن روشنایی در کل صفحه وجود خواهد داشت. زمانی‌که متوجه خرابی بک لایت تلویزیون شدید، فورا آن را از برق بکشید و تا رفع مشکل از آن استفاده نکنید، زیرا ممکن است مادر برد تلویزیون آسیب جدی ببیند.

خراب شدن بک لایت تلویزیون

 نگاتیو شدن تصویر تلویزیون در سیستم‌های  آنالوگ، پلاسما و ال سی دی

وقتی انواع سیستم‌های مختلف تصویری را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم اصولا با تفاوت‌های فاحشی مواجه می‌شویم. حال این سؤال پیش می‌آید که در خصوص علت نگاتیو شدن تصویر تلویزیون، آیا باید میان سیستم‌های مختلف تفاوت گذاشت؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤال لازم است نگاهی کوتاه به سیستم‌های تصویری پرکاربرد امروز دنیای فناوری داشته باشیم.

تعمیر نگاتیو شدن تصویر تلویزیون آنالوگ (CRT)

اگرچه امروزه با وجود سیستم دیجیتال، سیستم آنالوگ دیگر مانند گذشته کارایی ندارد. اما همچنان کاربرانی هستند که از سیستم آنالوگ استفاده می‌کنند. به همین منظور لازم است در خصوص این سیستم نیز توضیحاتی بدهیم. درتلویزیون‌های آنالوگ (CRT) تشخیص نگاتیو شدن تصویر تلویزیون تقریبا آسان‌تر از سایر سیستم‌ها است. زیرا در این سیستم تصویری نگاتیو شدن تصویر به چند دلیل رخ می‌دهد؛

  1. بروز مشکل در عملکرد کینسکوب
  2. ضعف عملکرد تقویت کننده ویدئو
  3. معیوب شدن خروجی کاتد رنگ‌ها
  4. تاثیر مغناطیسی دستگاه‌های پرقدرت الکترونیکی دیگر

معمولا با تعمیر و یا تعویض هر یک از این قطعات می‌توان مشکل به‌هم‌ریختگی رنگ تصویر را حل کرد.

تعمیر نگاتیو شدن تلویزیون آنالوگ

تعمیر نگاتیو شدن تصویر تلویزیون پلاسما

تصویر خروجی این سیستم باکیفیت‌ترین تصویر است که روشنایی و وضوح بالایی دارد. عمر مفید سیستم پلاسما به طور معمول در حدود 30 هزار ساعت است. اما ممکن است در شرایطی تصویر نمایش داده شده با مشکلاتی همچون نگاتیو شدن همراه باشد. برای تعمیر کردن نگاتیو تصویر تلویزیون پلاسما باید برد وای من و ایکس من آن مورد بررسی قرار گیرد.

نصب و تعمیرات تخصصی تلویزیون با تیم آچاره

در واقع وظیفه دشارژ و شارژ شدن سلول‌های پنل پلاسما برعهده برد وای من و ایکس من دستگاه است. عوامل متعددی موجب خرابی این بردها می‌شود که یکی از نتایج این خرابی‌ها، نگاتیو شدن تصویر است. در صورتی که بردهای X و Y را تعمیر کردید ولی مشکل حل نشد، مجبور به تعویض این دو قطعه خواهید بود.

نگاتیو شدن تلویزیون پلاسما

تعمیر نگاتیو شدن تصویر تلویزیون LCD

تلویزیون‌های ال سی دی به دلیل کیفیت و وضوح بالای تصویر همچنان مورد تقاضای کاربران هستند. اما باید پذیرفت که مشکل نگاتیو شدن تصویر برای تلویزیون‌های LCD نیز وجود دارد. این مشکل در مورد تمامی برندهایی مانند ال جی، سامسونگ، سونی و سایر برندهای دیگر ممکن است اتفاق بیفتد. بنابراین برای تعمیر و حل این مشکل، دلیل نگاتیو شدن تصویر تلویزیون ال سی دی را بررسی می‌کنیم.

خرابی برد تیکان در تلویزیون‌های ال سی دی یکی از دلایل شایع نگاتیو شدن تصویر است. در واقع برد تیکان قطعه‌ای است که اطلاعات و جزئیات تصویر را پردازش می‌کند. این برد مستقیما با پنل تلویزیون در ارتباط است و نقش مهمی در کیفیت نمایش تصویر دارد. زمانی که برد تیکان آسیب ببیند، فاز رنگ‌ها تغییر خواهد کرد و مشکل نگاتیو شدن تصویر را خواهیم داشت.

از دلایل اصلی خراب شدن برد تیکان تلویزیون‌های ال سی دی، آب‌خوردگی دستگاه است. زمانی‌که برای تمیز کردن صفحه نمایش از دستمال خیس و یا اسپری استفاده کنید، امکان نفوذ آب به داخل تلویزیون وجود خواهد داشت. به این ترتیب برد تیکان در معرض خرابی قرار خواهد گرفت.

تعمیر تلویزیون LCD

سخن پایانی

تشخیص و تعمیر نگاتیو شدن تصویر تلویزیون در بعضی موارد به‌سادگی امکان‌پذیر است. مانند مواردی که مربوط به نوسانات برق هستند یا اشکال در اتصالات خارجی تلویزیون وجود دارد. اما در بیشتر مواقع مشکل جدی‌تری وجود دارد که تشخیص آن نیازمند تخصص و دانش است.

به‌همین منظور توصیه می‌شود ابتدا کارهای ابتدایی مانند بررسی کردن اتصالات خارجی دستگاه، استفاده از محافظ کنترل ولتاژ برق و دور کردن سایر دستگاه‌های قدرتمند برقی را انجام دهید. در صورتی که مشکل نگاتیو شدن تصویر همچنان ادامه داشت، نشانگر یک مشکل جدی دستگاه است. بنابراین بهتر است از یک تکنسین در این زمینه کمک بخواهید. آچاره با معرفی بهترین تکنسین‌های مجرب برای حل مشکل نگاتیو شدن تصویر تلویزیون در کنار شما خواهد بود.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات تعمیر تلویزیون در محل
تعمیرات تخصصی تلویزیون با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید