استفاده از موبایل به عنوان کنترل تلویزیون

دیگر نگران خراب شدن کنترل تلویزیون خود نباشید!

لوازم خانگیتلویزیونلوازم دیجیتالموبایل

با پیشرفت تکنولوژی هر روز شاهد رفاه بیشتر بوده‌ایم. اما گاها این رفاه با دردسرهایی نیز همراه می‌شود. با ظهور تلویزیون‌های کنترل از راه دور در سال 1950 میلادی که البته با یک سیم به تلویزیون وصل بود و بعدها در سال 1955 نوع بی‌سیم آن نیز ساخته شد، افراد وابستگی بیشتری به این وسیله پیدا کردند. تا جایی که امروزه یکی از پرمصرف‌ترین وسایل منزل، کنترل تلویزیون است. اما گاهی ممکن است این وسیله در میان انبوه وسایل خانگی گم شود. یا اینکه باتری آن ضعیف شده و یا دستگاه دچار خرابی شود. در چنین شرایطی وجود یک وسیله جایگزین می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. امروز تصمیم داریم راهکاری را به شما ارائه کنیم که به‌راحتی بتوانید این معضل را برطرف کنید. آچاره استفاده از موبایل به عنوان کنترل تلویزیون را به عنوان راهکاری ساده و سریع به شما پیشنهاد می کند. شما با این روش می‌توانید در مواقع ضروری نیاز خود به کنترل تلویزیون را مرتفع نمایید. پس برای کسب اطلاعات لازم در این زمینه با آچاره همراه باشید.

کنترل تلویزیون با موبایل اندروید

دنیای گوشی‌های تلفن همراه هوشمند و اندروید، دنیای وسیعی است که پیوسته شرکت‌های سازنده به فکر ارتقاء سطح کیفی و قابلیت‌های آن‌ها هستند. یکی از این ویژگی‌ها که مورد توجه کاربران نیز قرار گرفته است، امکان استفاده از گوشی به جای کنترل تلویزیون است. به همین منظور روزبه روز به توانمندی این فناوری افزوده می‌شود و برنامه‌های پیش‌فرض و اپلیکیشن‌های جانبی برای افزایش بهره‌وری موبایل‌های اندروید تولید می‌شود.

تبدیل موبایل به کنترل تلویزیون 8

در واقع اندروید یک سیستم عامل تلفن همراه است که توسط گوگل پشتیبانی شده است. البته گوگل تنها به پشتیبانی از اندروید گوشی اکتفا نکرد و از سال 2013 گسترش اندروید در سایر محصولات مانند تبلت، تلویزیون و خودرو، حتی ساعت‌های هوشمند را نیز در دستور کار خود قرار داد. از جمله ویژگی‌های گوشی‌های اندروید می‌توان به تنوع فناوری اتصالات از قبیل GSM/EDGE, CDMA, EV-DO, UMTS بلوتوث و وای فای اشاره کرد. این تنوع اتصالات هر یک قابلیت‌های منحصربه‌فردی دارد که امکانات بسیاری را برای کاربران فراهم می‌آورد.

بلوتوث و وای فای از جمله ویژگی‌هایی هستند که به‌راحتی می‌توان برای تبدیل گوشی به ریموت کنترل تلویزیون استفاده نمود. به‌طور کلی ایجاد یک اتصال مشترک بین گوشی و تلویزیون و اجرای یک برنامه کنترل از راه دور این امکان را فراهم می‌کند که استفاده از موبایل به عنوان کنترل تلویزیون امکان‌پذیر باشد.

استفاده از موبایل به عنوان کنترل تلویزیون امکان‌پذیر است؟‌

برای این کار می‌توان از سه روش بسیار سریع و کاربردی بهره برد.

  • روش اول؛ کنترل تلویزیون با موبایل اندروید به وسیله مادون قرمزIR blaster))
  • روش دوم؛ تبدیل گوشی به ریموت کنترل تلویزیون بدون مادون قرمز و از طریق وای فای
  • روش سوم؛ تبدیل گوشی تلفن همراه به کنترل تلویزیون به وسیله فناوری بلوتوث

اما باید در نظر داشت که برای اجرای هریک از این روش‌ها پیش‌نیازهایی لازم است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

برنامه SURE Universal Smart TV Remote

تبدیل گوشی به ریموت کنترل تلویزیون

برای این کار ابتدا باید با توجه به قابلیت‌های گوشی تلفن همراه و دستگاه تلویزیون خود روش مناسبی را انتخاب نمایید. زیرا بعضی از گوشی‌های اندروید قابلیت این را دارند که به‌راحتی به وسیله آپشن‌های فوق‌العاده خود کنترل تلویزیون و یا کامپیوتر شخصی شما را در دست گیرند.

بیشتر بخوانید مقرون‌ به‌ صرفه‌ترین گوشی‌های اندرویدی

اما اگر گوشی شما در برنامه‌های پیش‌فرض خود، مجهز به این سیستم نباشد، شما می‌توانید به‌سادگی با دانلود اپلیکیشن‌هایی که عموما رایگان هستند و از طریق گوگل پلی، اپ استور و مراجع دانلود اپلیکیشن فارسی نیز در دسترس می‌باشند، این قابلیت را به گوشی تلفن همراه خود اضافه کنید. در ادامه این مطلب به کاربردی‌ترین برنامه‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

آموزش تبدیل گوشی به کنترل تلویزیون از طریق مادون قرمز IR blaster

شما برای این کار به دو پارامتر اصلی نیاز دارید؛

  • اول اینکه موبایل شما باید دارای پورت IR blaster و یا تراشهInfrared باشد. به این ترتیب گوشی این قابلیت را خواهد داشت که دستورات اجرایی را به شکل سیگنال و امواج الکتریکی مادون قرمز مبدل نموده و به تلویزیون ارسال نماید. برای حصول اطمینان از این ویژگی کافی است در قسمت setting گوشی خود عبارت IR blaster را جستجو کنید.
  • در مرحله دوم دانلود یک برنامه مختص کنترل از راه دور تلویزیون برای تکمیل این اتصال و استفاده از موبایل به عنوان کنترل تلویزیون لازم است.

برنامه Universal TV remote control

این اپلیکیشن برای کنترل از راه دور تلویزیون به وسیله گوشی تلفن همراه است که امروزه بالغ بر75 میلیون نسخه از آن در سراسر جهان دانلود و مورد استفاده قرار گرفته است. در این اپلیکیشن سعی شده است بیشترین برندها و مارک‌های تلویزیونی پشتیبانی شود و پیوسته به‌روزرسانی می‌شود.

 برنامه AnyMote Smart IR Remote

با نصب این برنامه بر روی گوشی خود به سهولت می‌توانید کنترل تلویزیون و حتی دستگاه‌های دیگر را در اختیار داشته باشید. این برنامه قابلیت‌های فراوانی دارد و شما می‌توانید با سفارشی کردن دکمه‌های آن دستورات دلخواه خود را اجرا نمایید.

اپلیکیشن  AnyMote Smart IR Remoteدر بین کاربران جزء برنامه‌های محبوب کنترل از راه دور تلویزیون محسوب می‌شود. زیرا محیطی کاملا کلاسیک و مشابه کنترل تلویزیون دارد که به‌راحتی کاربر می‌تواند از آن استفاده نماید. ویژگی دیگر این برنامه امکان زمان‌بندی دستورات می‌باشد و کاربر می‌تواند برای تماشای بعضی از برنامه‌های تلویزیونی از آلارم‌های زمانی استفاده کند.

برنامه SURE Universal Smart TV Remote

این اپلیکیشن یک برنامه رایگان با پرداخت درون برنامه‌ای است که کارایی بالایی در زمینه اتصال گوشی به تلویزیون از طریق اینفرارد یا شبکه وای فای دارد. عملکرد فوق‌العاده این برنامه تنها در تبدیل گوشی به ریموت  کنترل تلویزیون و تغییر کانال‌ها و کم و زیاد کردن صدا محدود نمی‌شود. بلکه در ارسال و به اشتراک گذاشتن محتوا با دستگاه‌های دیگر و استریم محتوای سایر دستگاه‌ها نیز بسیار قوی عمل می‌کند. البته نصب این برنامه رایگان است. اما نسخه رایگان آن دسترسی به بعضی از آپشن‌ها را محدود کرده است و با پرداخت اشتراک می‌توان به طور کامل از تمام امکانات آن بهره برد.

بیشتر بخوانید روش‌های نگهداری از تلویزیون ال ای دی و افزایش طول عمر آن

برنامه SURE Universal Smart TV Remote

برنامه Unified TV برای استفاده از موبایل به عنوان کنترل تلویزیون

این برنامه ممکن است در نگاه اول به عنوان پشتیبانی‌کننده فقط 80 دستگاه به نظر اپلیکیشنی ناکارآمد تلقی شود. اما باید اذعان داشت که ویژگی‌های ممتازی همچون تشخیص خودکار وسایلی که به پورت IR مجهز هستند و همچنین کنترل کنسول‌های بازی و ریسور باکس و قابلیت جفت شدن با Tasker و Flic نتایج قابل قبولی را برای این برنامه رقم زده است.

برنامه Unified TV برای استفاده از موبایل به عنوان کنترل تلویزیون

برنامه Android TV Remote Control

عملکرد این برنامه بر مبنای اتصال به وای فای و بلوتوث است و در مواقعی که گوشی به سنسور IR مجهز نباشد، می‌تواند بسیار کارگشا باشد. از قابلیت برجسته این برنامه این است که با کلیه تلویزیون‌های اندروید و حتی غیر اندروید نیز کاملا منطبق است و سازگاری کامل دارد. به این ترتیب به سهولت می‌توان با اجرای این برنامه و اتصال به یک شبکه واحد وای فای، امکان استفاده از موبایل به عنوان کنترل تلویزیون را فراهم کرد.

بیشتر بخوانید 5 نکته کلیدی برای تعمیر موبایل

سنسور IR چیست و چه کاربردی دارد؟

سنسور IR یک درگاه و پورت است که دستورات اجرایی را در قالب سیگنال‌های مادون قرمز به سمت دستگاه گیرنده مورد نظر مانند تلویزیون، پخش کننده رسانه‌ها و ست تاپ باکس‌ها هدایت می‌کند. به این ترتیب دستورات توسط دستگاه گیرنده اجرا می‌شوند. مانند خاموش و روشن شدن دستگاه، کم و زیاد شدن صدا و تغییر در تصویرو مواردی از این دست که از یک دستگاه کنترل انتظار می‌رود.

سنسور IR چیست

کنترل تلویزیون با گوشی بدون مادون قرمز

این روش در مورد تلویزیون‌های هوشمند قابل اجرا می‌باشد. امروزه تولید کنندگان دستگاه‌های تصویری تلویزیون به دنبال افزونه‌های مدرن و پیشرو در محصولات خود هستند. یکی از این ویژگی‌ها، امکان اتصال به wifi است که امکانات زیادی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

به‌منظوراستفاده از موبایل به عنوان کنترل تلویزیون از طریق وای فای و بدون مادون قرمز دو روش اجرایی وجود دارد؛

  • روش اول؛ همسازی گوشی و تلویزیون از طریق مودم وای فای و یا در صورت نداشتن مودم، استفاده از یک گوشی دیگر برای اتصال به هات اسپات آن گوشی.
  • روش دوم؛ استفاده ازآپشن WiFi Direct تلویزیون‌های هوشمند.

1- موبایل به عنوان کنترل تلویزیون از طریق وای فای

برای کنترل تلویزیون با گوشی بدون مادون قرمزشما نیاز به تجهیزاتی از قبیل مودم و یا گوشی دوم دارید.

  • ابتدا مودم را روشن کنید و یا در صورت نداشتن مودم، هات اسپات گوشی دوم را فعال کنید.
  • لازم است که گوشی و تلویزیون به یک منبع وای فای مشترک متصل شوند.
  • در این روش شما باید یک برنامه مناسب کنترل از راه دور تلویزیون را دانلود کنید. برنامه AnyMote Smart Remote یکی از برنامه‌های کاربردی در این زمینه است. بعد از نصب این برنامه در گوشی با انتخاب مدل گیرنده تلویزیونی خود از لیست تلویزیون‌هایی که توسط این برنامه پشتیبانی می‌شوند، برنامه را اجرا کنید.
  • اجرای برنامه Android TV Remote Control نیز جزء برنامه‌هایی است که می‌توانید به منظور استفاده از موبایل به عنوان کنترل تلویزیون دانلود و اجرا کنید.
  • برای اجرا برنامه کنترل از راه دور تلویزیون، یک پین در صفحه تلویزیون ظاهر می‌شود که لازم است آن را در برنامه وارد کنید و گزینه Pair را فعال نمایید.
  • در اجرای این برنامه شما می‌توانید از سه روش دی‌-‌پد D-Pad، تاچ‌پد Touchpad، سرچ صوتی استفاده کنید.
  • در روش دی‌-‌پد D-Pad برای حرکت کردن نمایشگر باید از فلش‌های جهات مختلف استفاده کنید.
  • برای اجرای روش تاچ‌پد Touchpad و کنترل لمسی، لازم است که شما از آیکون موجود در قسمت بالای سمت چپ صفحه گوشی گزینه کنترل صفحه لمسی را انتخاب نمایید.
  • در سرچ صوتی نیز با فعال کردن آیکون میکروفن، امکان جستجو به وسیله صدا عملی خواهد شد.
برای موبایل از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

استفاده از موبایل به عنوان کنترل تلویزیون از طریق وای فای

علت ارور دادن و عدم برقراری ارتباط تلویزیون و گوشی

ممکن است بعد از انجام تمامی این مراحل شما با مشکل مواجه شوید و امکان اتصال و همسازی تلویزیون و گوشی وجود نداشته باشد. برای برطرف کردن این مشکل لازم است چند مورد را بررسی نمایید:

یکی از علل شایع ارور و جفت نشدن دستگاه‌ها، عدم اتصال هر دو دستگاه گوشی و تلویزیون به یک شبکه اینترنتی وای فای است. ابتدا اتصالات را به خوبی بررسی کنید. برای اطمینان از این موضوع مراحل زیر را انجام دهید؛

  • در قسمت اتصالات وای فای تلویزیون خود، شبکه وای فای متصل شده را بررسی کنید. برای این کار به قسمت setting بروید و گزینه Network & Accessories را انتخاب کنید.
  • از روی گزینه Advanced عبارت Network status را فعال کنید.
  • به این ترتیب نام شبکه اینترنتی وای فای نمایش داده خواهد شد. در صورت مشترک نبودن شبکه اتصالی، لازم است مجددا برای اتصال به یک شبکه مشترک اقدام کنید.

2- موبایل به عنوان کنترل تلویزیون از طریق WiFi Direct

در این روش نیاز به تجهیزات خاصی نیست. به شرط اینکه تلویزیون هوشمند شما مجهز به پورت WiFi Direct باشد. اما برای اجرای این برنامه باید مراحل زیر را انجام دهید؛

  1. از طریق وبسایت رسمی شرکت تولیدکننده تلویزیون خود، برنامه اجرا و اتصال به وای فای دایرکت را دانلود کنید.
  2. WiFi Direct و وای فای تلویزیون و گوشی را روشن کنید.
  3. اتصال دستگاه‌ها به یکدیگر را بررسی کنید.
  4. برنامه نصب شده را اجرا کنید.

به این ترتیب گوشی همراه شما به یک کنترل از راه دور تلویزیون تمام عیار تبدیل خواهد شد.

موبایل به عنوان کنترل تلویزیون از طریق بلوتوث

در مواقعی ممکن است به دلیل عدم دسترسی به اینترنت و مودم، بخواهید از بلوتوث برای برقراری اتصال بین گوشی و تلویزیون استفاده کنید. در چنین شرایطی لازم است مراحل زیر انجام شود:

  1. برنامه Android TV Remote Control را اجرا کنید.
  2. بلوتوث گوشی را فعال کنید.
  3. نام گیرنده تلویزیون خود را در برنامه پیدا کنید و روی آن کلیک کنید.
  4. در این مرحله زمانی که پیام همسازی گوشی و تلویزیون ویا پیام بلوتوث نمایان شد، گزینه Pair را فعال کنید. به این ترتیب گوشی تلفن همراه شما با تلویزیون جفت خواهد شد.

تبدیل گوشی سامسونگ به کنترل تلویزیون

گوشی‌های اندروید سامسونگ با قابلیت‌های فراوانی که دارند به‌راحتی می‌توانند جایگزین مناسبی برای کنترل‌های از راه دور تلویزیون باشند. تمام مراحلی که در مورد گوشی‌های اندروید و سه روش عنوان شده یعنی اتصال از طریق مادون قرمز و یا وای فای و بلوتوث که به تفصیل شرح داده شد، در مورد تبدیل گوشی سامسونگ به کنترل تلویزیون نیز کارایی دارند.

اما منحصرا می‌توان برنامه‌Samsung TV Remote DLNA AdFree  را برای گوشی‌های سامسونگ معرفی کرد که یک اپلیکیشن بسیار قوی مختص اسمارت فون‌های شرکت سامسونگ به‌شمار می‌آید. این برنامه به شما این امکان را می‌دهد که کلیدهای شخصی‌ساز داشته باشید و بک‌گراند و پوسته دلخواه خود را ایجاد نمایید. همچنین شما می‌توانید با استفاده از قابلیت MediaShare این برنامه، محتواهای دلخواه خود را از طریق دستگاه‌هایی که با uPNP / DLNA سازگار هستند، به وسیله گوشی خود اشتراک‌گذاری کنید.

بیشتر بخوانید هنگام خیس شدن موبایل چکار کنیم؟

کنترل تلویزیون با گوشی شیائومی

خبر خوش به دارندگان گوشی شیائومی این است که این برند گوشی، به‌طور پیش‌فرض به تراشه Infrared (IR) مادون قرمز تجهیز شده است. بنابراین به‌سهولت می‌توان عملیات جفت‌سازی گوشی و تلویزیون به‌منظور کنترل تلویزیون با گوشی شیائومی را انجام داد.

برای این کار اپلیکیشن Mi Remote که مختص گوشی‌های شیائومی طراحی و تولید شده است، بیشترین مورد استفاده را دارد. البته به دلیل سازگاری این نرم‌افزار با سایر گوشی‌های اندروید امکان استفاده از این برنامه توسط دارندگان گوشی‌های دیگر نیز فراهم است. در معرفی این برنامه پرکاربرد باید گفت که این یک اپلیکیشن چندمنظوره است که می‌توان برای کنترل وسایل دیگری همچون دوربین‌های مداربسته، دوربین‌های دیجیتال، دستگاه‌های تصفیه هوا، ستاپ باکس‌ها و بیشتر وسایل الکترونیکی که مجهز به پورت  IRهستند استفاده کرد.

با توجه به دستورالعمل نصب و اجرای این برنامه، می‌توان به‌آسانی یک گوشی شیائومی را به یک کنترل تلویزیون تبدیل کرد.

برای تلویزیون از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

سخن پایانی

تا زمانی که کنترل تلویزیون در کنار دست شما است و به‌راحتی با آن کار می‌کنید، شاید نیاز به داشتن یک جایگزین برای آن را اصلا احساس نکنید. اما زمانی که کنترل تلویزیون‌، خصوصا ریموت تلویزیون‌های اندروید که قیمت بالایی دارند خراب شود، این ضرورت حس خواهد شد که یک جایگزین ارزان قیمت و مناسب و همیشه در دسترس می‌تواند مشکل کنترل از راه دور تلویزیون را حل کند. در این مواقع دانستن راهکارها و شناخت برنامه‌های تبدیل و استفاده از موبایل به عنوان کنترل تلویزیون بسیار مغتنم و لازم خواهد بود.

خدمات پیشنهادی تعمیرات انواع موبایل در محل

سوالات متداول

  • آیا تمام برنامه‌های موجود در اپ استورها امکان استفاده ازموبایل به عنوان کنترل تلویزیون را به ما می‌دهد؟

برای انتخاب و دانلود برنامه‌های کنترل تلویزیون از راه دور، توجه به چند نکته ضروری است. در ابتدا باید دقت کنید که این برنامه از سیستم حسگر IR پشتیبانی می‌کند و یا اینکه مختص اتصال از طریق وای فای و بلوتوث است. مانند برنامه Android TV Remote Control که در اتصال به وسیله وای فای و بلوتوث سازگاری بیشتری دارد. مرحله دوم که شاید برای بسیاری از کاربران اهمیت دارد، رایگان بودن برنامه است. زیرا دانلود بعضی از برنامه‌ها رایگان است. اما با محدودیت‌های اجرایی همراه هستند و با پرداخت درون برنامه این محدودیت‌ها برطرف می‌شوند.

  • در صورت نداشتن درگاه IR در گوشی آیا می‌توان برنامه مربوط به آن را دانلود کرد؟

بله. در این حالت شما باید یک برنامه IR Universal Remote را در گوشی خود دانلود کنید تا امکان تبدیل دستورات اجرایی به شکل سیگنال‌های مادون قرمز برای شما فراهم شود. نظیر این برنامه‌ها در فروشگاه Google Play و وبسایت‌های فارسی فراوان است که ممکن است رایگان و یا پولی باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات تعمیر تلویزیون در محل
تعمیرات تخصصی تلویزیون با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید