راهکار های موثر افزایش قدرت موتور خودرو

خودرومکانیک خودرو

از زمان ظهور موتورهای احتراق داخلی در یکصد سال پیش، ایده‌های مختلفی برای افزایش قدرت موتور، بر روی ماشین اعمال شد: روان‌کننده‌های قدرتمند، افزودنی‌های بنزین، کاربراتورهای جدید، شمع‌های انژکتور، گزینه‌های مختلفی هستند که هر کدام در مسیر پیاده‌سازی، ناکامی‌هایی را تجربه کردند.

هیچ‌وقت به شرایطی نمی‌رسیم که یک انرژی کاملاً رایگان داشته باشیم که به شکل پیوسته، نیروی محرکه ماشین باشد. مساله‌ موتورها عموماً حول فیزیک، ریاضی و فرایند تبدیل انرژی گرمایی به مکانیکی می‌چرخد. پس چگونه می‌توان از انرژی گرمایی و حرکت دورانی، توان بیشتری استحصال کرد؟ ما در این مقاله از مجله آچاره 10 راه سریع و آسان را برای افزایش قدرت موتور و رشد قدرت اسب‌بخار ماشین به شما پیشنهاد می‌کنیم. البته برای رسیدن به بازده حداکثری در این موارد، مطمئن شوید که همه آن‌ها، تمام و کمال اجرا شده‌اند و هیچ‌کدام با موارد تعهد سازنده در برگه ضمانت‌نامه خودرو منافاتی ندارند.

راه‌های افزایش قدرت موتور خودرو

1. روان‌کننده‌های مصنوعی

از آن‌جا که روان‌کارهای مصنوعی، مثل روغن موتورهای صنعتی، اصطکاک را کاهش می‌دهند و به موتور خودرو کمک می‌کنند تا عمر بیشتری را تجربه کند. روان‌کننده‌های مصنوعی به نسبت روغن‌های معمولی، روانکاری بهتری بین قطعات متحرک ایجاد می‌کنند و از این طریق به افزایش قدرت موتور کمک خواهند کرد. آن‌ها در شرایط گرما و فشار زیاد خراب نمی‌شوند. این روان‌کننده‌ها در هوای سرد و شرایط دمایی غیرمنتظره هم عملکرد مناسبی از خود بروز می‌دهند. روغن مصنوعی به گونه‌ای طراحی شده است که از نظر قابلیت پمپ‌شدن در دمای پایین، پایداری در دمای بالا و محافظت در برابر رسوبات، قوی‌تر باشد.

روان‌کننده‌های مصنوعی

2. احتراق

از آنجا که سیستم‌های احتراق در 20 سال گذشته، نرخ تعمیر و نگهداری پایینی داشته‌اند، تا زمانی که آلارم خرابی موتور دریافت نکنیم به آنها کاری نداریم. اما تعمیر و نگهداری خودرو باید شامل بررسی سیستم احتراق و جرقه‌زنی باشد و شمع‌ها هم بایستی به شکل دوره‌ای تعویض شوند. بیاد داشته باشید وقتی زمان تعویض اجزای احتراق موتور خودرو فرا برسد، بهترین قطعات با بیشترین کارایی را پیدا کنید. در این شرایط، کویل‌ها، سیم و اتصالات جرقه‌زنی و شمع‌های نوک پلاتین را تعویض کنید تا شاهد افزایش قدرت موتور باشید.

برای تعمیرات خودرو از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

سطح کیفیت تجهیزات اصلی، بهترین محک برای چگونگی تعویض قطعات است. دلیل این موضوع، نسبتِ مستقیم فرآیند احتراق با افزایش قدرت موتور است. سوخت ناقص به معنی از دست‌ رفتن توان، هدر رفتن سوخت و افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای است. یک جرقه قوی در سیستم احتراق، تفاوت محسوسی در میزان توان ایجاد می‌کند. تمامی این فرایندها در انتها باعث افزایش قابل‌توجهی در اسب‌بخار خودروی شما می‌شوند.احتراق موتور ماشین

زمان جرقه‌زنی هم یک مسیر دینامیک قدرت است که باید با دقت با آن بازی کرد؛ چرا که مقدار زیاد آن هم می‌تواند باعث آسیب به خودروی شما شود.

3. دریچه‌ و انژکتورهای بزرگتر

دریچه گاز بزرگتر، اسب‌بخار بیشتری برای حرکت ماشین تولید می‌کند. بسته به نوع موتوری که دارید، می‌توانید 10 تا 20 اسب بخار بیشتر و گشتاور بیشتری از این تغییر به دست آورید. با این حال این روش افزایش قدرت موتور، یک گرفتاری مهم دارد. اگر از حدی این قطعات را بزرگتر کنید، توان موتور رو به کاهش خواهد رفت. هر موتور برای بدنه دریچه گاز بزرگتر، مناسب نیست و یک دریچه گاز بزرگتر، به انژکتورهای سوخت با جریان بالا نیاز دارد. بدنه دریچه گاز و اندازه انژکتور متناسب هستند. برای رسیدن به شرایط بهینه در این حالت، خودرو را پیش یک تعمیرکار ببرید تا با دستگاه، منحنی‌های سوخت و جرقه را تنظیم کند.افزایش قدرت موتور ماشین

4. تراکم

افزایش تراکم، موثرترین راه برای افزایش قدرت موتور و رسیدن به سطوح بالاتر اسب‌بخار است. تراکم در موتور خود ایجاد کنید و قدرت را از این طریق افزایش دهید. در بیش از 1 قرن عمر موتورهای احتراق داخلی، راه معقول‌تری برای افزایش قدرت موتور وجود نداشته است. تراکم و انتخاب بادامک دست به دست هم در این شرایط موثرند؛ چرا که انتخاب بادامک بر فشار سیلندر یا فشرده‌سازی، تاثیر محسوسی خواهد گذاشت.

سازنده موتور می‌تواند بهترین پیشنهاد را برای انتخاب میزان تراکم و مدل بادامک به شما بدهد که هر دو باید در تعامل با هم انتخاب شوند. پس بدون آسیب‌ رساندن به موتور خود، سعی کنید قدرت را دریافت کنید. فشرده‌سازی بیش از 10 به 0.1 ، اگر اکتان موردنیاز را ایجاد نکند، می‌تواند باعث انفجار، کوبش جرقه و پیش‌اشتعال شود. هنگامی که در حال تراکم‌ هستید، منحنی‌های سوخت و جرقه را تماشا کنید و به یاد داشته باشید که گاز پمپ، با حالت قبل تغییر کرده است. اگر شرایط مالی بهتری داشتید، گزینه تهیه سوخت بدون سرب با اکتان بالا را هم برای افزایش قدرت موتور امتحان کنید!

5. قدرت اضافی

برای یک دقیقه به این موضوع فکر کنید: موتور شما در واقع بیشتر از آنچه توزیع می‌کند، در خودرو توان تولید می‌کند. توان از دست‌رفته در اثر اصطکاک داخلی را در نظر بگیرید و به اجزایی فکر کنید که صرفاً برای جابه‌جایی آن‌ها، انرژی زیادی مصرف می‌شود و در نظر بگیرید که چه مقدار انرژی گرمایی به اتمسفر می‌رود، بی‌آنکه کمکی به افزایش قدرت موتور بکند. آیا می‌دانستید موتور شما 70 تا 75 درصد انرژی گرمایی تولیدشده از خاموش‌ شدن چراغ سوخت/هوا را هدر می‌دهد؟ پنجاه درصد از لوله اگزوز و 25 درصد از طریق سیستم خنک‌کننده!

پس چگونه می‌توان اصطکاک را کاهش داد و انرژی بیشتری تولید کرد؟

  • میل بادامک لغزان
  • بازوهای غلتکی
  • مجموعه زمان‌بندی دوگانه غلتکی
  • چرخ زنجیر بادامک سوزنی
  • رینگ‌های پیستونی کم‌کشش
  • فاصله بیشتر از دیوار پیستون به سیلندر (در محدوده)
  • فاصله بیشتر یاتاقان (در محدوده)
  • فاصله بیشتر سوپاپ به راهنما (در محدوده)
  • سینی بادگیر (وزش باد، روغن در دورهای بالای توان را از بین می‌برد)

به خاطر داشته باشید که این یک داد و ستد است. وقتی با اجزای کم‌اصطکاک مانند شیرهای غلتکی و بازوهای راکر کار می‌کنید، سود خواهید برد اما در این شرایط هزینه بیشتری هم می‌پردازید. حلقه‌های پیستون کم‌تنش و فاصله‌های آزادتر، به معنای فدا کردن بخشی از پایداری و دوام است.

اندازه لاستیک نیز از عوامل کند شدن این فرایند است. هر چه تماس خودروی شما بیشتر باشد، قدرت بیشتری برای حرکت نیاز دارید. لاستیک‌های کم‌باد باعث می‌شوند که خودرو حس کند که تحت شتابی شدید، پایش به درختی بسته شده است. بسته به دمای محیط، باد لاستیک را درست تا حد مجاز بگیرید. دما به‌طور مستقیم بر فشار تاثیر می‌گذارد.

6. پشته سرعت (Velocity stack)

پشته سرعت، وسیله‌ای شبیه ترومپت است که بر روی ورودی هوای سیستم موتور، کاربراتور یا بخش تزریق سوخت نصب می‌شود و جریان هوا را بهبود می‌بخشد که موجب افزایش قدرت موتور می‌شود. این قطعه، تلاطم القایی را کاهش می‌دهد. به همین دلیل است که می‌توان انتظار داشت که شاهد افزایش اسب‌بخار در توان موتور باشیم.

7. منیفولد دوصفحه‌ای

این پیشنهاد برای افزایش قدرت موتور هم، از آن‌هاست که اجراکنندگانش را به اشتباه میندازد. ما خیلی به اسب‌بخار توجه می‌کنیم و فراموش می‌کنیم که به گشتاور بپردازیم. در خیابان، گشتاور ابزار کار شماست نه اسب‌بخار! شما می‌خواهید که گشتاور به‌آرامی به اسب‌بخار در دریچه گاز باز شود. با این حال، منیفلولد تک‌صفحه‌ای به‌راحتی، به شما اجازۀ چنین کاری نمی‌دهد.افزایش قدرت موتور

یک منیفولد ورودی دوسطحی، گشتاور بسیار خوبی در محدوده کم تا متوسط تولید می‌کند و در عین حال، به موتور اجازه می‌دهد تا در دوره‌های بالا، تنفس کند. این به معنای گشتاور بالاتر در هنگام شتاب و اسب‌بخاری بیشتر است. یک نکته دیگر: از یک فاصله‌دهنده کاربراتور استفاده کنید تا گشتاور بیشتری را در دسترس داشته باشید.

8. آزمایش با ابعاد جت

ما بارها و بارها یاد گرفته‌ایم که تعویض جت می‌تواند در زمان به قدرت رسیدن به هر طرف انجام شود. شرایط خیلی زیاد یا خیلی کم می‌تواند به معنی تلفات توان باشد. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌شود یک کیت جت بردارید و آن را آزمایش کنید. هر بار، مقداری اندازه جت را بالا ببرید. اگر با افزایش قدرت موتور مواجه نشدید، یک بار به عقب برگردید. بلافاصله بعد از خاموش‌ شدن دریچه گاز در حالت باز، با خواندن شمع جرقه بزنید تا مسیر عمل را مشخص کنید.

اگر کاربراتوری را با صفحه خط سوخت در کاسه سوخت راه انداخته‌اید، تا زمانی که در آن هستید، برش دارید. فیلتر سوخت درون خط، به اندازه‌ای است که توان موردنیاز را تولید کند و مانع از عرضه سوخت نشود.

10. سرسیلندر

زمانی بود که انتخاب سرسیلندر، برای کسانی که نمی‌دانستند چگونه افزایش قدرت موتور را در خودروی خود عملی کنند، ساده بود. امروزه این کار سخت و پیچیده است! تعویض سرسیلندر، اگر به‌درستی انجام شود، قدرت بیشتری به شما خواهد داد. دقت داشته باشید که قدرت بیشتر، همیشه به معنای راندمان بهتر نیست. در این شرایط به اندازه دریچه‌ها و اعداد نگاه کنید تا تصمیمی منطقی‌تر بگیرید.

برای تعمیرات خودرو از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

به یاد داشته باشید که شما به دنبال گشتاور در خیابان هستید، که به سرعت ورودی خوب همراه با ابعاد مناسب اگزوز نیاز دارد. برای رسیدن به چنین شرایطی، نیازی به دریچه‌های بزرگ و پورت‌های غول‌آسا ندارید. شما همچنین یک پروفیل میل‌ بادامک نیاز دارید که به‌خوبی با سرسیلندرها کار می‌کند.سرسیلندر

چند راه دیگر برای افزایش قدرت موتور خودرو

  • تعویض‌ کامپیوتر ماشین
  • ترفندهای مرتبط با تایرها
  • تعویض مبدل کاتالیست
  • سیستم اگزوز Cat-Back
  • مکش هوای تازه

مطلب پیشنهادی: تزریق آب به موتور خودرو

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا با بررسی راهکارهای افزایش قدرت موتور خودرو، اطلاعات مهم به این منظور را در اختیار شما قرار دهیم. شما با توجه به 9 راهکاری که در این مطلب به مرور آن‌ها پرداختیم، می‌توانید قدرت موتور خودروی خود را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا