بهترین زمان تعویض ضدیخ | چند وقت یکبار باید ضد یخ بریزیم؟

خودروسرویس و نگهداریمکانیک خودرو

اگر چه زمان تعویض ضدیخ به مدل خودرو، سن آن و مسافت پیموده شده بستگی دارد؛ اما در حالت ایده آل باید هر 80.000 کیلومتر عوض شود. نسبت ضد یخ و آب در هر خودرو با دیگری متفاوت است و در بیشتر خودروها به‌صورت 50:50 یا 40:60 محاسبه می‌شود.

مخلوط 50/50 ضد یخ و آب مخلوط استانداردی است که در وسایل نقلیه استفاده می‌شود. این مخلوط استاندارد موتور خودرو را در برابر جوش و انجماد محافظت می‌کند. اگر برایتان این سوال پیش آمده که چند وقت یکبار باید ضد یخ بریزیم مطالب این مقاله را از دست ندهید.

تعویض ضدیخ ماشین بخش مهمی از اقدامات نگهداری از خودرو است. با آگاهی از زمان تعویض ضد یخ خودرو و انجام به موقع آن عملکرد موتور خودروی خود را برای سال‌ها تضمین خواهید کرد. با ما همراه باشید تا بهترین زمان تعویض ضد یخ ماشین را مورد بررسی قرار دهیم.

همچنین یادآور می‌شویم که شرکت آچاره ارائه کننده خدمات باکیفیت تعمیر خودرو و خدمات تعویض روغن در محل است که توسط مکانیک‌ها و تکنسین‌های مجرب انجام می‌شود.

برای ثبت سفارش و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت خدمات تعمیر خودرو و همچنین قیمت تعویض روغن در محل کلیک کنید یا با شماره 1471 تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • مخلوط کردن یا استفاده از مایع ضد یخی که برای خودرو شما مناسب نباشد می‌تواند به خوردگی و آسیب موتور، پمپ آب، شلنگ‌های رادیاتور و واشر سر سیلندر منجر شود.
  • یکی از نشانه‌های کاهش مایع ضد یخ در خودرو گیج دمای بالا روی داشبورد است. در این شرایط این گیج نزدیک نمادهای H و C ثابت می‌ماند.
  • برای پر کردن ضد یخ موتور، می‌توانید درب مخزن را باز کنید. مواظب باشید چون موتور خیلی داغ است و از پارچه‌ای که دور درپوش پیچیده شده برای باز کردن آن استفاده کنید. سپس ضد یخ را به‌ آرامی اضافه کنید.
  • تغییر رنگ ضد یخ نشان می‌دهد که مایع خراب شده و دیگر نمی‌تواند زنگ‌زدگی و رسوبات را کنترل کند.
  • مخلوط کردن آب لوله کشی با مایع ضد یخ موتور ممنوع است.

ضد یخ خودرو چیست؟

برای اینکه بدانیم مناسب‌ترین زمان تعويض ضديخ چه وقتی است لازم است عملکرد این مایع در موتور خودرو را بشناسیم. مایع ضد یخ که به عنوان مایع رادیاتور نیز شناخته می‌شود از طریق شلنگ‌ها در سراسر موتور خودرو و رادیاتور عبور می‌کند.

همانطور که می‌دانیم موتور خودرو انرژی لازم برای حرکت را تامین می‌کند و این انرژی گرمایی باید دفع شود. در این مرحله سیستم اگزوز اتومبیل وارد عمل می‌شود و بخشی از گرما را از بین می‌برد. اگزوز برای حفظ دمای صحیح به سیستم خنک کننده و مایع نیاز دارد.

زمان تعویض ضد یخ سمند ef7

فرآیند گردش ضد یخ بین موتور و رادیاتور به این صورت است که مایع هنگام خروج از پایین رادیاتور خنک شده و وارد پمپ آب می‌شود. سپس به بالای موتور می‌رسد تا گرما را جذب کند و دوباره به داخل رادیاتور هدایت می‌شود و این روند ادامه پیدا می‌کند.

نقش اصلی این مایع محافظت از موتور خودرو در برابر گرمای بیش از حد و همچنین یخ‌زدگی است. با این حال مانند سایر مواد مصرفی در ماشین، مایع ضد یخ با گذشت زمان فاسد و اسیدی می‌شود. در این شرایط طول عمر ضد یخ تمام شده و در واقع زمان تعویض ضدیخ رسیده است.

تعمیر خودرو را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • شارژ گاز کولر ماشین
  • تعویض روغن، فیلتر، لنت، شمع و وایر خودرو
  • خدمات مکانیکی ماشین
  • صافکاری و نقاشی، جوش پلاستیکی سپر
  • برق و باتری خودرو
  • تعمیر موتور سیکلت و رفع خرابی‌ها

تعمیرات تخصصی خودرو با تیم آچاره

تعمیر خودرو را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • شارژ گاز کولر ماشین
  • تعویض روغن، فیلتر، لنت، شمع و وایر خودرو
  • خدمات مکانیکی ماشین
  • صافکاری و نقاشی، جوش پلاستیکی سپر
  • برق و باتری خودرو
  • تعمیر موتور سیکلت و رفع خرابی‌ها

تعمیرات تخصصی خودرو با تیم آچاره

چرا ضد یخ خودرو باید تعویض شود؟

ضد یخ ماشین با گذشت زمان کیفیت خود را از دست می‌دهد. وقتی ضد یخ کهنه می‌شود خاصیت اسیدی پیدا می‌کند و از خوردگی رادیاتور، پمپ آب و ترموستات جلوگیری نمی‌کند. از این رو آگاهی از بهترین زمان تعویض ضدیخ می‌تواند به بهبود کارکرد موتور ماشین شما کمک کند.

بهترین زمان تعویض ضد یخ ماشین

هر چند وقت یکبار باید ضد یخ بریزیم؟

مراقبت از موتور خودرو همیشه یک اولویت است و اگر به‌درستی انجام نشود می‌تواند مشکلات جدی‌تری ایجاد کند. در این میان کارهای مهمی وجود دارد که باید هر از گاهی انجام دهید. به‌عنوان مثال رعایت زمان تعویض ضدیخ تیبا، کوییک و سمند ef7 به حفظ عملکرد مطلوب خودرو کمک می‌کند.

برای تعیین زمان تعویض ضد یخ سمند ef7 باید چند نکته مهم را در نظر بگیرید. در مرحله اول باید غلظت مایع ضد یخ را بررسی کنید تا کمتر از مقدار حداقل نباشد. این نکته در مورد زمان تعویض ضد یخ کوییک و تیبا هم صدق می‌کند.

در مرحله بعد باید علائم خرابی ضد یخ را مورد بررسی قرار دهید. نشانه‌هایی همچون تغییر رنگ، بافت لجن مانند، بوی شیرین و گرم شدن بیش از حد موتور همگی نشان‌هنده پایان تاریخ انقضای ضد یخ خودروی شما هستند.

حالا این سوال پیش می‌آید که چه زمانی ضدیخ خودرو را تعویض کنیم؟ بهترین زمان تعویض ضدیخ در خودرو هر 2 سال یکبار و در ابتدای فصل سرما است. برای اطمینان بیشتر بهتر است قبل از تعویض مایع ضد یخ آن را از نظر کثیفی و مواد آلاینده فلزی بررسی کنید.

مهم‌ترین نکته برای تعویض ضد یخ خودرو تخلیه کامل مایع قبلی و پر کردن دوباره مخزن با ضدیخ جدید است. این کار با هدف حذف ذرات گرد و خاک و زنگ زدگی از سیستم خنک کننده خودرو انجام می‌شود.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو!

اگر زمان تعویض ضدیخ به تعویق بیفتد چه می‌شود؟

تا اینجا متوجه شدیم که چند وقت یکبار باید ضد یخ بریزیم؛ به‌طور کلی زمان تعویض ضدیخ خودروها هر 8000 کیلومتر است. در بعضی ماشین‌های مدل جدید زمان تعویض ضدیخ هر 20000 کیلومتر در نظر گرفته شده است.

حال اگر زمان تعویض ضدیخ بگذرد و ما برای تعویض آن اقدام نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

عوض نکردن مایع ضد یخ در زمان مناسب باعث تغییر بافت و خاصیت این مایع می‌شود. ضد یخ خاصیت اسیدی پیدا می‌کند و محافظتی از موتور شما در برابر زنگ‌زدگی نخواهد داشت. به این ترتیب موتور خودروی شما آسیب دیده و تعمیرات پرهزینه‌ای را به بار خواهد آورد.

با به تعویق انداختن زمان تعويض ضديخ فقط موتور خودرو نیست که آسیب می‌بیند. رادیاتورها هم ممکن است زنگ بزنند و چون مایع خنک کننده از آن‌ها محافظت نمی‌کند می‌تواند فاجعه‌ای را برای کل سیستم خنک کننده ایجاد کند.

علائم خرابی ضد یخ

علائمی که نشان می‌دهند زمان تعویض ضدیخ فرارسیده است

اگر هر چند وقت یکبار مایع ضد یخ خودرو را چک نکنید ممکن است شاهد علائمی در اتومبیل خود باشید. این بدان معنا نیست که موتور شما جوش آورده یا زنگ زده است. علائم خرابی ضد یخ که نشان‌دهنده زمان تعویض ضدیخ است عبارتنداز :

● داغ شدن سریع خودرو

داغ شدن موتور واضح‌ترین نشانه خرابی ضد یخ است و باید هر چه زودتر برای بررسی مشکل به تعمیرکار مراجعه کنید.

چه زمانی ضدیخ خودرو را تعویض کنیم؟

● وجود نشتی

اگر رادیاتور خودروی شما نشتی داشته باشد به این معنی است که سیستم خنک کننده دچار مشکل شده است و این مشکل نشان می‌دهد که زمان تعویض ضدیخ رسیده است؛ همچنین لازم است که نسبت ضدیخ و آب رادیاتور هم چک شود.

بهترین زمان تعویض ضدیخ

● بوی شیرین

بوی مایع خنک کننده شیرین و شربتی است. بنابراین اگر هنگام رانندگی این بو را احساس کردید نشانه مشکلی در رادیاتور یا خرابی ضدیخ است. در قدم اول بررسی کنید که آیا زمان تعویض ضدیخ است یا خیر.

تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

● کم شدن مداوم سطح مایع خنک کننده

کاهش مایع ضد یخ یکی از دلایلی است که نشان می‌دهد باید مخزن خنک کننده خودرو را بررسی کنید. اگر سطح مایع ضد یخ خودرو کاهش پیدا می‌کند ممکن است شلنگ‌هایی که مایع را پمپ می‌کنند ترک خورده یا پاره شده باشند. برای بررسی مشکل باید به مکانیک مراجعه کنید.

علائم خرابی ضد یخ | زمان تعویض ضدیخ

جمع‌بندی

در زمان تعویض ضدیخ قبل از هر کاری اجازه دهید موتور خودرو خنک شود. با این کار از خطر سوختگی ناشی از مایع داغ جلوگیری خواهید کرد. علاوه‌بر این زمانی که موتور ماشین گرم است وضعیت دقیق مایع به‌درستی مشخص نمی‌شود.

تعویض به موقع مایع ضد یخ کارایی مایع خنک کننده و خودرو را افزایش می‌دهد. در حالت ایده آل، سطح مایع خنک کننده نباید به‌طور مداوم کاهش پیدا کند. اگر این اتفاق افتاد ماشین را برای بررسی کامل به تعمیرکار نشان دهید تا مشخص شود که آیا زمان تعویض ضدیخ است یا مشکلات دیگری در موتور ایجاد شده است.

سوالات متداول

طول عمر ضد یخ خودرو چقدر است؟

مایع ضد یخ فاسد ممکن است بخاطر عدم کنترل دما باعث آسیب جدی به موتور خودروی شما شود. بنابراین سازندگان خودرو پیشنهاد می‌کنند مایع ضد یخ خودرو را هر 2 سال یکبار تعویض کنیم.

آیا ضد یخ خودرو نیاز به تعویض دارد؟

اکثر سازندگان خودرو توصیه می‌کنند مایع ضد یخ موتور خودرو را به‌صورت دوره‌ای تعویض کنید. زمان دقیق تعویض ضد یخ از هر 8000 کیلومتر تا بیش از 20000 کیلومتر متغیر است.

اگر مایع ضد یخ خودرو را عوض نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

خوردگی می‌تواند به رادیاتور، پمپ آب، ترموستات، درپوش رادیاتور، شلنگ‌ها و سایر قسمت‌های سیستم خنک کننده و همچنین به سیستم بخاری خودرو آسیب برساند. این شرایط باعث داغ شدن بیش از حد موتور خودرو و خرابی آن می‌شود.

آیا ماشین بعد از تعویض مایع ضد یخ بهتر کار می‌کند؟

با تعویض به موقع ضد یخ از وسیله نقلیه خود در برابر خوردگی و آسیب محافظت خواهید کرد. بعد از سرویس تعویض ضد یخ متوجه بهبود عملکرد موتور خودروی خود خواهید شد.

آیا تعویض مایع ضد یخ با آب مشکلی ندارد؟

می‌توانید برای مدت کوتاهی با استفاده از آب به جای مایع خنک کننده، ماشین را راه بیندازید. اما آب به‌طور موثر از موتور خودروی شما محافظت نمی‌کند. بهتر است مشکل را در اسرع وقت حل کنید و رادیاتور با نسبت 50/50 مایع ضد یخ به آب پر نمایید.

آیا می‌توانم ضد یخ را بدون آب اضافه کنم؟

سیستم خنک کننده خودروی شما طوری طراحی شده است که وقتی مایع ضد یخ به نسبت داده شده با آب مخلوط می‌شود بهترین عملکرد را دارد. سیستم‌های خنک کننده خودرو به‌گونه‌ای طراحی نشده‌اند که فقط با مایع ضد یخ کار کنند.

آیا می‌توانیم ضد یخ جدید را روی مایع قدیمی اضافه کنیم؟

در تمام شرایط بهتر است ضد یخ قدیمی را کاملا خالی کرده و مایع جدید را جایگزین کنید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا