صدا دادن جک درب پارکینگ + راه‌های کم کردن صدای جک

ساختمانبرقکاریجک پارکینگ

علت صدا دادن جک درب پارکینگ چیست؟ صدا دادن جک درب پارکینگ به‌نوعی یک هشدار برای خرابی جک است. علت بروز این مشکل می‌تواند به عوامل زیادی برگردد. در این مقاله از مجله آچاره قصد داریم تا درباره عللی که منجر به صدا دادن جک درب پارکینگ می‌شوند، صحبت کنیم و در ادامه، راه‌هایی برای کاهش این صداهای مزاحم ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

جک درب پارکینگ چیست؟

به جک درب پارکینگ، جک برقی هم می‌گویند. این محصول حدود ۲۰ سال است که روانه‌ بازار شده و زندگی بشر را ساده‌تر کرده است. جک باعث باز و بسته شدن درب پارکینگ به‌صورت اتوماتیک می‌شود و برای فعال شدنش تنها کافی است که دکمه‌ی روی ریموت را فشار داد. همچنین، از آن‌جا که با استفاده از این درب‌ها نیازی نیست از ماشین پیاده شوید، امنیت خودروتان بالاتر می‌رود؛ زیرا خیلی از سرقت‌ها هنگامی رخ می‌دهند که راننده برای باز کردن درب پارکینگ از ماشین پیاده می‌شود و ماشین را روشن و درب آن را باز می‌گذارد.  

انواع جک درب پارکینگ

جک درب اتوماتیک انواع مختلفی دارد و عواملی همچون وزن درب، ابعاد آن و میزان تردد به شما کمک می‌کند که چه مدل دربی را انتخاب کنید. 

جک درب پارکینگ از چه اجزایی تشکیل شده است؟

  • جک بازویی
  • ریموت
  • چشمی
  • مرکز فرمان
  • فلاشر

در صورتی که هر یک از این اجزا اگر از کار بیفتند، عملکرد جک مختل می‌شود. جک بازویی، نیروی الکتریکی را انتقال می‌دهد و به‌وسیله ریموت با مرکز فرمان در ارتباط است. چشمی مجهز به سیستم مادون قرمز است و اگر چیزی جلوی آن قرار بگیرد، باز و بسته شدن درب را کنترل می‌کند. مرکز فرمان کارکرد جک را کنترل کرده و نقش رابط را بین جک و ریموت دارد. فلاشر نیز با علائم هشداردهنده، پیام مرکز فرمان را مشخص می‌کند.

۱۰ علت رایج صدا دادن جک درب پارکینگ

  1. خرابی بلبرینگ‌ها: بلبرینگ‌های جک هم مانند بلبرینگ‌های ماشین کار می‌کنند. اگر بلبرینگ‌های موتور درب برقی خراب باشند، بلبرینگ‌های جک اتوماتیک هم پس از مدتی خراب می‌شوند و به صدا درمی‌آیند. 
  2. خیس شدن: یکی دیگر از علت صدا دادن جک درب پارکینگ، ورود آب به موتور است. جک اتوماتیک قطعه‌ای برقی است و تماس آب با آن منجر به ایجاد نویز می‌شود. 
  3. فرسوده شدن دنده برنجی: دنده برنجی جک اتوماتیک، پس از مدتی به‌علت سایش‌های فراوان خراب می‌شود. اقدام لازم در صورت بروز چنین مشکلی، تعویض دنده برنجی است.
  4. خوردگی مهره هرزگرد: اگر گریس‌کاری به‌موقع انجام شود، هرزگردها ساییده نمی‌شوند. بهتر است برای پیشگیری از وقوع این اتفاق، روغن‌کاری قطعات درب اتومات پارکینگ را جدی بگیرید.
  5. خرابی تفلونی: به تفلونی مهره ماردون هم می‌گویند. در صورتی‌که تایم جک‌ها تنظیم نباشند یا فشار زیادی به آن‌ها وارد شود، تفلونی خراب خواهد شد.
  6. ضعیف بودن خازن‌ها: اگر خازن‌ها ضعیف شده باشند، جک درب پارکینگ صدا می‌دهد.
  7. ایراد پیدا کردن مدار: اگر مدار تک سره شده باشد، لازم است مدار عوض شود. همچنین، در صورتی که مدارک جک تنظیم نباشد، با برنامه‌ریزی و ریمپ می‌توانید آن را تنظیم کنید. 
  8. خرابی پیچ لوله ماردون: اگر پیچ سرشفت بشکند، لوله آلومینیوم هم دچار مشکل می‌شود و باد می‌کند. به همین دلیل، دیگر نمی‌تواند درب پارکینگ را ببندد.
  9. نفوذ آلودگی:‌ اگر ذرات خارجی وارد موتور یا چرخ‌دنده‌ درب بشود، باعث کندی قطعات و سروصدا در آن‌ها می‌شود. یکی از راه‌های پیشگیری از این مشکل تمیز نگه داشتن جک درب است.
  10. نوع موتور: یکی از چیزهایی که روی کارکرد جک اثر می‌گذارد، وضعیت و نوع موتور است. موتورهای زنجیری سروصدای زیادی نسب به مدل تسمه‌ای دارند؛ بنابراین اگر موتور درب اتومات شما زنجیری است، بهتر است عوضش کنید.
از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

علت صدا دادن جک درب پارکینگ

راه‌های رفع صدا دادن جک درب پارکینگ

جک‌ها به 2 دسته الکتروهیدرولیک و الکترومکانیک تقسیم می‌شوند. صدای تولیدشده از جک‌های الکتروهیدرولیک بسیار کمتر از نوع دیگر است. اما قیمت جک‌های الکتروهیدرولیک بالاتر از الکترومکانیک است و به همین دلیل خیلی‌ها نوع دوم را انتخاب می‌کنند. برای کاهش صدای جک، کارهایی که در ادامه گفته می‌شود را دنبال کنید:

بررسی صدا

اولین کار تشخیص نوع صدا است. باید ببینید که صداها از کجا می‌آیند. بلبرینگ‌ها را بررسی کنید. شاید این فلزات نیاز به روغن‌کاری داشته باشند. اگر با روغن‌کاری مشکل حل نشد، از متخصصین کمک بگیرید. خودتان اقدام به تعویض یا بررسی و تعمیر بیشتری نکنید؛ چون ممکن است خسارت بیشتری وارد کنید یا تشخیصتان اشتباه بوده باشد.

مطلب پیشنهادی: آموزش تبدیل گوشی به ریموت پارکینگ

بررسی نوع موتور جک

موتور جک پارکینگی می‌تواند ایجاد صدا کند و اگر موتور جک شما قدیمی باشد، طبیعی است که صداهای زیادی بدهد. موتور جک‌های جدید، سروصدای کمی ایجاد می‌کنند و اصطکاک کمی هم دارند؛ بنابراین اگر جک درب پارکینگتان قدیمی است، آن را با یک جک جدید تعویض کنید.

بررسی موتور جک درب پارکینگ

بررسی نوع موتور درب

2 نوع موتور تسمه‌ای و زنجیری وجود دارد که نوع زنجیری قدیمی‌تر هستند و موتورشان زیر سقف قرار می‌گیرد. مدل‌های تسمه‌ای صدای کمتری دارند و در صورتی که موتور جک درب پارکینگتان زنجیری است و اذیتتان می‌کند، مدل تسمه‌ای را جایگزین کنید.

تغییر مدل نصب

جک‌هایی که زیر زمین نصب می‌شوند، صدای خیلی کمتری دارند اما هزینه‌ی نصبشان زیاد است و کمتر کسی در ایران این نصب را انجام می‌دهد. اگر کسی را پیدا کردید که تجربه کافی و مهارت لازم را داشته باشد، می‌توانید چنین جکی را نصب کنید.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

تمیزکاری

حواستان به موتور و چرخ‌دنده‌ها باشد. اگر اجرام خارجی واردشان شود، می‌تواند ایجاد نویز کند. گرد و غبار و خاک دشمن جک هستند و اگر جایی زندگی می‌کنید که گرد و خاک زیادی دارد، شنیدن نویز از جک اتفاق عجیبی نیست. در صورتی که جک درب مدام تمیز شود، این اتفاق رخ نمی‌دهد.

مطلب پیشنهادی: انواع مدل‌های درب پارکینگ

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله آچاره راه‌هایی که منجر به صدا دادن جک درب پارکینگ می‌شود را بررسی کردیم. شما چه علل دیگری را برای این اتفاق سراغ دارید؟ راه‌های دیگری را می‌شناسید که منجر به کم شدن صدای جک درب پارکینگ شوند؟ لطفا در قسمت نظرات برای ما بنویسید. همچنین، اگر سوال یا ابهامی برایتان باقی ماند، در قسمت نظرات مطرح کنید تا تعمیرکاران آچاره به سوالاتتان پاسخ دهند.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا