فوت و فن نصب لوستر دیواری در 3 مرحله

برقکاریساختمانلوستر

لوستر دیواری یکی از المان‌های کاربردی برای آراستن دیوار خانه است. لوسترها وظیفه روشنایی منزل و زیباسازی فضای منزل را برعهده دارند. لوسترهای دیواری وزن سبک‌تری نسبت به مدل‌های دیگر دارند. لوسترهای دیواری به‌خاطر این که یک منبع نور متصل به دیوار دارند، برای روشن ‌کردن کل فضا طراحی نشده‌اند و نورشان بسیار ملایم‌تر است. نور لوسترهای دیواری باعث دادن عمق دادن به فضا می‌شود. فضای موجود به واسطه این لوسترها و نورپردازی مناسبشان، دنج‌تر و صمیمی‌تر به نظر می‌رسد. نصب لوستر دیواری از لوسترهای سقفی نیز  راحت‌تر است و چندین مرحله ساده دارد که باید رعایت کنید. برای یادگیری فوت و فن این کار با ما همراه باشید.

کاربرد لوستر دیواری چیست؟

به‌طور معمول از لوسترهای دیواری به‌عنوان منبع اصلی نور استفاده نمی‌کنند، بلکه به‌عنوان نور کمکی آن را به‌کار می‌برند. این نوع لوستر را برای سرویس بهداشتی و حمام هم استفاده می‌کنند. این کار کمک می‌کند که فضای موجود دارای نور یک‌دست بشود. لوسترهای دیواری در انواع مختلفی وجود دارند و هرکدام از مدل‌های آن باتوجه به سبک منزل، گزینه مناسبی است. مدل‌های کلاسیک این لوستر شکل‌ها و طرح‌های متفاوتی دارند.

انتخاب هرکدام بستگی به‌ نوع سلیقه شما دارد که نوع ساده را انتخاب کنید یا کلاسیک. لوسترهای دیواری کاربردهای مختلفی دارند. برای مثال ممکن است شما قصد داشته باشید با نصب لوستر که کنج خانه را نورپردازی کنید یا صرفا یک تابلو را روشن‌تر نشان دهید. از این وسیله حتی برای نورانی‌کردن لابی و راه‌پله‌ها یا وسایل منزل مثل مبل و کنسول نیز استفاده می‌شود. عمدتا خرید و نصب لوستر دیواری دو هدف عمده دارد:

1. بهینه کردن انرژی

نورپردازی با لوستر کمکی، یکی از راه‌های مؤثر برای کاهش بازده انرژی می‌باشد. روشن کردن لوسترهای سقفی به‌دلیل لامپ‌های زیادی که این نوع لوستر‌ها دارند، انرژی زیادی مصرف می‌کند. اما لوستر دیواری بدون صرف انرژی زیاد می‌تواند نور زیبا و ملایمی به فضا بدهد که باعث صرفه‌جویی انرژی هم می‌شود.

بهینه کردن انرژی

2. کاربرد تزئینی نصب لوستر دیواری

برای انتخاب لوستر کافی است کمی در اینترنت گشت‌وگذار کنید یا به بازار بروید. در آن‌جا انواع مدل‌های مختلف لوستر را می‌بینید که هرکدام برای یک نوع دکوراسیون خاص مناسب است. برای مثال دکوراسیون کلاسیک را باید با یک لوستر دیواری ساده زیباتر کرد. با این سبک، وسایل شما جلوه بهتری می‌گیرند و بیشتر خود را نشان می‌دهند.

لوستر دیواری را برای کدام بخش منزل باید نصب کنید؟

درواقع برای محل نصب لوستر دیواری هیچ معیار درست و غلطی وجود ندارد. اما طراحان دکوراسیون داخلی، نقاط خاصی از منزل را پیشنهاد می‌دهند که نصب لوستر دیواری در آن‌جاها جلوه بهتری خواهد داشت. در هر صورت این امر کاملا سلیقه‌ای است و شما می‌توانید هرکجا که مایل بودید لوستر را نصب کنید.

1. نصب لوستر دیواری برای حیاط منزل

حیاط خانه‌هایی که ویلایی هستند و استخر و باغ دارند، برای لوستر دیواری مناسب هستند. استفاده از لوستر دیواری در این مکان‌ها برای نورپردازی و روشنایی بیشتر حیاط مؤثر است. لوستر دیواری هم برای رمانتیک کردن فضا تاثیر دارد و هم برای دید بهتر در شب و حس امنیت بیشتر، کاربرد دارد.

2. لوستر دیواری برای اتاق خواب

برای اتاق‌خواب هم می‌توانید به جای آباژور یا چراغ خواب، از لوستر دیواری استفاده کنید. استفاده از این مورد هم باعث می‌شود که در برق صرفه‌جویی شود، هم روی پاتختی جای بیشتری وجود خواهد داشت.

لوستر دیواری برای اتاق خواب

3. زیباسازی راهروی منزل با لوستر دیواری

ممکن است که لوسترهای اصلی (سقفی) نتوانند نور کافی را در خانه ایجاد کنند. در این مواقع استفاده از یک لوستر دیواری مناسب می‌تواند بهترین گزینه باشد. اگر طول راهروی شما بلند است باید لوسترها را با فاصله 1.5 متر از هم نصب کنید. این‌کار باعث ایجاد نوری ملایم در راهرو می‌شود.

4. نصب لوستر دیواری برای ورودی خانه

از آن‌جایی که معمولا ورودی خانه نور کمی دارد؛ می‌توانید با نصب لوستر دیواری، یک فضای زیبا و چشم‌گیر را ایجاد کنید.

نصب لوستر دیواری برای ورودی خانه

خرید لوستر دیواری برای منزل

به‌دلیل این‌که پذیرایی‌ اصلی‌ترین فضا برای نشستن در منزل است، بهتر است نورانی و روشن باشد. گاهی وقت‌ها لوسترهای سقفی برای ایجاد یک فضای پرنور کافی نیستند. این‌جاست که باید که باید از لوستر دیواری استفاده کنیم. این لوستر یکی از مهم‌ترین تزئینات و زیبایی‌های پذیرایی منزل به‌حساب می‌آید. لوستر دیواری باعث می‌شود آن وسایلی که تاریک به‌نظر می‌رسند، یک نورپردازی زیبا و ملایم داشته باشند.

نصب لوستر برای قسمت های مختلف منزل

مراحل نصب لوستر دیواری یا دیوارکوب

ابتدا برای نصب لوستر باید وزن آن و نوع سقف را درنظر بگیرید. سپس وسایل زیر را برای نصب تهیه کنید:

  1. فازمتر برای تست کردن این ‌که در سیم‌ها جریان برق وجود دارد یا خیر
  2. استفاده از یک دریل برای سوراخ کردن سقف

1. بررسی سیم‌کشی

اولین نکته در هنگام وصل‌کردن دیوارکوب این است که شما در تمام مراحل، ایمنی را جزو اولویت کار خود قرار دهید. امروزه در ساختمان‌ها برای هربخش از خانه، یک فیوز جدا درنظر گرفته شده است. شما باید اطمینان حاصل کنید که فیوز آن بخش از خانه را قطع کرده‌اید. برای مثال اگر قصد دارید که نصب لوستر دیواری سرویس بهداشتی را انجام دهید، حتما فیوز سرویس بهداشتی را قطع کنید. اگر برق را از فیوز قطع کردید، با یک فازمتر مجددا جریان برق را بررسی کنید. به این ترتیب مطمئن شوید که هیچ‌گونه جریان الکتریسیته‌ای در سیم‌کشی بخش موردنظر وجود ندارد.

2. متصل کردن سیم‌های برق دیوار به لوستر

به‌علت کوچک بودن سطح لوسترهای دیوارکوب، باید سیم‌های اضافی برق را با سیم‌چین قطع کرد. به‌طور معمول، لوسترهای دیواری دارای دو سیم فاز و نول هستند. البته در مواردی هم ممکن است یک سیم زرد مشاهده کنید که مرتبط به سیم ارت است.

برای متصل‌کردن سیم‌های لوستر به برق درون دیوار باید از ترمینال برق استفاده کنید. به منظور این‌ کار باید با کمک یک فازمتر، پیچ ترمینال را باز کنید. سپس سر سیم‌ها را لخت کنید و با دستتان بپیچانید. درنهایت هرکدام از سیم‌ها را داخل یکی از شاخه‌های ترمینال قرار دهید.

متصل کردن سیم‌های برق دیوار به لوستر

3. نصب لوستر روی دیوار

برای نصب لوستر دیواری باید صفحه را توسط دریل، رول‌پلاک و پیچ روی دیوار نصب کنید. برای این کار ابتدا باید جای درستی که می‌خواهید سوراخ کنید را پیدا کنید. برای پیدا کردن محل مناسب، مراحل زیر را پیش بگیرید:

  1. می‌توانید از یک کاغذ کمک بگیرید، سپس سوراخ‌ها و طرحی که پشت دیوارکوب قرار دارد را روی کاغذ بیندازید و پیاده‌سازی کنید.
  2. این تکه کاغذ را روی آن بخش از دیوار که مدنظرتان هست بگذارید و با چسب بچسبانید.
  3. حالا به کمک دریل، سوراخ‌هایی که روی کاغذ مشخص کرده بودید را سوراخ کنید.
  4. در این مرحله باید رول‌پلاک‌ها را داخل همان سوراخ‎ها تعبیه کنید. سپس سیم‌هایی که اضافه می‌ماند را زیر صفحه لوستر جابه‌جا کنید.
  5. در مرحله آخر از نصب لوستر دیواری، باید صفحه را به رول‌پلاک‌ها پیچ کنید و درنهایت لوستر را روی صفحه خودش بگذارید. 

توجه به جنس لوسترهای دیواری

توجه به جنس لوستر دیواری از مسائل مهمی است که در هنگام خرید باید مدنظر گرفته شود. لوسترهای دیواری انواع مختلفی دارند:

  1. لوستر دیواری چوبی: معمولا لوسترهای چوبی به‌دلیل سبک بودنشان از قیمت کمتری نیز برخوردار هستند.
  2. لوستر دیواری فلزی: لوسترهای فلزی محکم‌تر و بادوام‌تر هستند و از لوسترهای چوبی گران‌تر هستند.
  3. لوستر دیواری پلاستیکی
  4. لوستر دیواری کریستالی: لوستر کریستالی نیز جلوه بسیار شیک و زیبایی دارد و در ایران بسیار محبوب است.
  5. لوستر دیواری آلومینیومی: لوسترهای آلومینیومی نیز از مقاومت و همین‌طور قیمت بالایی برخوردار هستند.
  6. لوستر دیواری برنزی: لوسترهای برنزی هم گران‌قیمت هستند. این نوع برنز با توجه به سنگینی وزنشان، قیمت‌هایشان افزایش پیدا می‌کند.

توجه به جنس لوستر 

بهترین لوستر برای آشپزخانه کدام است؟

آشپزخانه محل پخت‌وپز و انجام کارهای ظریف است. از این‌رو به نوری احتیاج دارد که هم بهینه و هم متمرکز باشد. انتخاب لوسترهایی که لامپ‌های واژگون و روبه‌پایین دارند، همواره برای آشپزخانه بهترین گزینه است. 

بهترین لوستر برای آشپزخانه

روش انتخاب سبک لوستر چگونه می‌باشد؟

روش انتخاب سبک لوستر باتوجه به دکوراسیون و چیدمان منزل شما انجام می‌شود. به این دقت کنید که سبک دکوراسیون منزل شما سنتی است یا مدرن. یا ممکن است سبک منزل شما تلفیقی از این دو باشد. درهرصوت ابتدا سبک خانه را مشخص کنید سپس اقدام به خرید لوستر کنید.

نتیجه گیری

لوستر یکی از مهم‌ترین المان‌های دکوراسیون برای منازل است. لوسترها انواع مختلفی دارند و برای هر سبک منزلی لوستر مخصوص وجود دارد. علاوه‌بر آن، استفاده از لوسترهای دیواری نیز افزایش یافته است. لوسترهای دیواری در دنج کردن و احساسی کردن فضا تاثیر زیادی دارند. از لوستر دیواری هم‌چنین برای نورپردازی عالی و بهینه‌سازی انرژی استفاده می‌کنند. نصب لوستر دیواری را می‌توانید به متخصص بسپارید یا درصورت داشتن مهارت لازم، خودتان انجام دهید. ممنون که تا پایان مقاله ما را همراهی کردید. باتشکر.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا