عوامل مؤثر دیگر در هزینه نگهداری استخر خانگی

ساختماناستخرتعمیرات ساختمان

بدون شک همه دوست دارند که یک استخر در خانه داشته باشند؛ اما قبل از اقدام برای احداث استخر در خانه خود، بهتر است هزینه نگهداری استخر خانگی را برآورد کنید. به همین دلیل ما در این مقاله مواردی را که باید برای این موضوع در نظر بگیرید، بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

برآورد هزینه نگهداری استخر خانگی

قیمت نگهداری استخر خانگی را می‌توان به 4 بخش تقسیم کرد که عبارتند از:

  • هزینه انرژی برای گرمایش و فیلتر کردن استخر
  • هزینه آب موردنیاز برای پر کردن استخر
  • هزینه خرید محصولات نگهدارنده استخر
  • هزینه تأسیسات و تجهیزات استخر

این نکته را هم در نظر بگیرید که در صورت بروز هر نوع خرابی در کف و بدنه استخر یا تأسیسات و سیستم لوله‌کشی، باید سریعاً برای رفع آن اقدام کنید. در نتیجه این موارد هم می‌تواند در هزینه استخر خانگی مؤثر باشد.

برآورد هزینه نگهداری استخر خانگی

1. هزینه انرژی برای گرمایش و فیلتر کردن استخر

در برآورد هزینه استخر خانگی، هزینه حاصل از انرژی را می‌توان به 2 بخش پمپ فیلتر و گرمایش دسته‌بندی کرد. در طول سال از پمپ فیلتر استفاده می‌شود اما معمولاً استفاده از پمپ در تابستان بیشتر از زمستان است. پمپ فیلتر به شما این امکان را می‌دهد که چراغ‌های استخر را در شب روشن کنید و از آن لذت ببرید.

مورد بعدی گرم کردن استخر در زمستان است. روش‌های مختلفی برای گرم کردن استخر وجود دارد، ولی معمولاً از پمپ حرارتی برای گرم کردن استخر خانگی در زمستان استفاده می‌شود.هزینه انرژی برای گرمایش و فیلتر کردن استخر

2. هزینه آب موردنیاز برای پر کردن استخر

قیمت هر مترمکعب آب در مناطق مختلف، متفاوت است. برای آگاهی دقیق از این موضوع می‌توانید قبض آب را بررسی کنید. با توجه به این قیمت می‌توانید هزینه میزان آب موردنیاز برای پر کردن استخر خانگی خود را محاسبه کنید. یکی از عوامل تعیین هزینه استخر خانگی هوا است.

هرچه هوا گرم‌تر باشد، میزان آبی که تبخیر می‌شود هم بیشتر است. این نکته به این معنی است که هر بار باید آب بیشتری برای پر کردن استخر استفاده کنید. هرچه میزان استفاده از استخر بیشتر باشد، نیاز بیشتری هم به پر کردن استخر دارید. چون در زمان شنا کردن و داخل رفتن و خارج شدن از آب، میزان آب از دست رفته از استخر را افزایش پیدا می‌کند. در صورتی که میزبانی یک مهمانی را در استخر برعهده داشته باشید، حتماً بعد از مهمانی نیاز دارید که دوباره استخر را شارژ کنید. در این حالت ممکن است استخر تا 10 سانتی‌متر هم، اتلاف آب را تجربه کند.

برای بازسازی ساختمان از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

مورد بعدی در تعیین هزینه استخر خانگی، فیلتر استخر است. برای این که از فیلتراسیون استخر مطمئن شوید، باید فیلتر را به‌طور مرتب بشویید. در این صورت احتمالاً حدود 5 سانتی‌متر از آب استخر اتلاف می‌شود. بهترین حالت برای شستشوی استخر هر 2 هفته یک بار است. این کار مانع از عوض کردن مداوم آب استخر می‌شود. این نکته را در نظر داشته باشید که زمان مناسب برای تعویض آب استخر به میزان استفاده شما از استخر هم بستگی دارد.

3. هزینه خرید محصولات نگه‌دارنده استخر

برای این که بتوانید با خیال راحت از استخر خود استفاده کنید، باید از تمیز و سالم بودن آبِ آن مطمئن باشید. با استفاده از محصولات گندزدایی و استریل‌کننده می‌تواند سلامت و تمیزی آب استخر را تأمین کنید. معمولاً از کلر و محصولات PH برای این کار استفاده می‌شود و این موارد تأثیر زیادی در هزینه نگهداری استخر خانگی دارند.

همچنین توجه داشته باشید که کیفیت آب معمولاً در فصول مختلف تغییر می‌کند و شما باید به‌طور مرتب تمیزی و سلامت آب را بررسی کنید.

4. هزینه تأسیسات و تجهیزات استخر

استخرهای خانگی باید پمپ تصفیه داشته باشند، چون در طی استفاده کردن مداوم از استخر، آب استخر به دلیل راکد بودن، مستعد آلودگی و رشد جلبک و میکروب می‌شود. این آلودگی استخر را می‌توان به‌راحتی با کدر شدن آب تشخیص داد. یکی از موارد تأثیرگذار در هزینه استخر، تعویض آب استخر است. به همین دلیل تصفیه آب برای شما راهکار بهتری است.

رشد جلبک‌ها و گیاهان، پر شدن استخر از سنگ ریزه، گرد و خاک، شاخ و برگ درختان، ضرورت وجود وسیله‌ای مانند جاروی اسکیمر را اجتناب‌ناپذیر می‌کنند. این دستگاه قدرت مکش بالایی دارد و آب و دیگر مواد زائد را به داخل خود می‌کشد و به این شکل استخر را تمیز می‌کند.

نکته: تمیز کردن بدنه استخر در تابستان به صورت هفتگی توصیه می‌شود. برای این کار می‌توان از برس مخصوص اتوماتیک (جارو برقی استخری) استفاده کرد.

عوامل مؤثر دیگر در هزینه استخر خانگی

برخی از این عوامل عبارت‌اند از:

1. اندازه و سایز استخر

یکی از عوامل مهم در تعیین هزینه نگهداری استخر خانگی، اندازه و سایز استخر است. هرچقدر ابعاد و اندازه استخر کوچک‌تر باشد، هزینه‌های نگهداری از آن نیز کمتر است. اگر نمی‌خواهید هزینه زیادی بابت نگهداری از استخر بپردازید، بهتر است استخر کوچک‌تری را برای خانه خود انتخاب کنید.اندازه و سایز استخر

2. شکل هندسی استخر

اکثر استخرهای طراحی شده در ایران بتنی هستند و معمولاً به شکل مربع یا مستطیل طراحی می‌شوند. در صورتی که تمایل دارید هزینه نگهداری استخر شما کمتر باشد، بهتر است شکل هندسی ساده‌تری را برای استخر خود انتخاب کنید. هرچه شکل هندسی استخر پیچیده‌تر باشد، هزینه نگهداری آن نیز بیشتر خواهد بود. در واقع شما باید هزینه بیشتری برای نگهداری از دیواره‌های استخر و سیستم لوله‌کشی استخرهایی که پیچیده هستند، پرداخت کنید.شکل هندسی استخر

3. جنس استخر

جنس استخر در واقع ماده‌ای است که دیواره و کف استخر را می‌سازد. به‌طور معمول جنس استخر در 3 نوع پیش‌ساخته فایبر گلاس، بتن و وینیلی است. هر چقدر جنس استخر ساخته‌شده پیچیده‌تر باشد، هزینه استخر شما هم بیشتر خواهد بود. چون یکی از مهم‌ترین عوامل در نحوه مراقبت از استخر و انتخاب مواد شیمیایی، جنس استخر است.

4. آپشن‌های استخر

اگر جزو افرادی هستید که به استخرهای لوکس و مجلل علاقه دارید، احتمالا استخری را انتخاب می‌کنید که آپشن‌های متنوعی دارد. هر چقدر استخر شما مجلل‌تر و لوکس‌تر باشد و  در آن از آپشن‌های بیشتری استفاده شده باشد، هزینه استخر شما نیز بیشتر خواهد شد. برای این‌که هزینه مراقبت و نگهداری استخر شما کمتر شود، بهتر است استخرهای ساده را انتخاب کنید.

5. هوشمندسازی استخر

استخری که شما می‌سازید، در هر طرح و مدلی که باشد، این امکان را دارد که آن را هوشمندسازی کنید. هوشمندسازی یکی دیگر از مواردی است که هزینه نگهداری استخر را افزایش می‌دهد.

نکات مهم در کاهش هزینه استخر

تمام مواردی که در بخش‌های قبل به آن‌ها اشاره کردیم، برای شما هزینه‌آور هستند؛ اما نکاتی هم وجود دارد که می‌تواند هزینه شما را کاهش دهد. در ادامه این موارد را توضیح خواهیم داد:

1. پوشاندن سطح استخر خانگی

زمانی که از استخر استفاده نمی‌کنید، استخر را بپوشانید تا از اتلاف انرژی جلوگیری شود. به این منظور شما می‌توانید از روکش‌های برزنتی یا اتومات استفاده کنید. در صورتی که استخر در زمان عدم استفاده پوشانده نشود، حدود 80 درصد از سطح آب استخر بر اثر گرما (در تابستان) از بین خواهد رفت. بنابراین پوشاندن استخر هزینه نگهداری از آن را کاهش می‌دهد.پوشاندن سطح استخر خانگی

2. جلوگیری از آلوده شدن استخر

بهتر است مکان احداث استخر را دور از درختان در نظر بگیرید. در صورتی که درختان محوطه زیاد هستند، بهتر است که استخر سرپوشیده را انتخاب کنند. همچنین بهتر است بعد از هر بار شنا، استخر خود را تمیز کنید، چرا که استخر شما در این شرایط حاوی ضدآفتاب، دئودورانت، پوست مرده، مو و … است.

برای بازسازی و دکوراسیون از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

مطلب پیشنهادی: رفع نشتی استخر و تمیز کردن فیلتر آنهزینه نگهداری استخر خانگی

3. استفاده درست از محصولات نگه‌دارنده شیمیایی

یکی از مواردی که می‌تواند شما را راهنمایی کند تا از چه نوع مواد شیمیایی برای تمیز کردن آب استخر استفاده کنید، آزمایش کردن آب استخر است. بهتر است هفته‌ای یک بار آب استخر را آزمایش کنید. در صورتی که هر روز از استخر خود استفاده می‌کنید، باید هر روز کیفیت آب آن را بررسی کنید. این کار هم برای سلامتی بدن شما و هم برای مراقبت و نگهداری از استخر ضروری است.

بیشتر بخوانید:علت قهوه‌ای شدن آب استخر

کلام آخر

مطالبی که در این مقاله از مجله آچاره به مرور آن‌ها پرداخیتم، به شما کمک می‌کنند تا بتوانید تا حد ممکن هزینه نگهداری استخر خانگی خود را کاهش دهید. این نکته را در نظر داشته باشید که هر چه میزان استفاده شما از استخر بیشتر باشد، نیاز به نگهداری از استخر هم بیشتر می‌شود. حتی اگر از استخر استفاده نکنید هم، به دلیل راکد بودن آب استخر، شما باید از استخر نگهداری کنید.

امیدواریم که از مطالعه این مطلب بهره برده باشید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا